خواص روغن آویشن | فواید روغن آویشن

کاربردهای روغن آویشن و فواید آن

A
۰

روغن آویشن یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های شناخته شده است و از زمان های بسیار قدیم به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفته است.

روغن آویشن یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های شناخته شده است و از زمان های بسیار قدیم به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. روغن آویشن سیستم ایمنی، تنفسی، گوارشی، عصبی و سایر سیستم های بدن را پشتیبانی می کند. روغن آویشن یکی از بهترین روغن ها برای تنظیم هورمون ها است، همچنین از بدن در برابر بیماری های خطرناک مانند: سکته مغزی، آرتریت، عفونت های قارچی و التهابات پوستی محافظت می کند.

روغن آویشن چیست؟

این روغن از گیاه آویشن بدست می آید که یک گیاه چند ساله متعلق به خانواده نعناییان است. سالیان درازی است که از خواص روغن آویشن به عنوان یکی از اعضای خانواده نعناع ها در آروماتراپی، ساخت عطر، پخت و پز، دهانشویه ها، اکسیرها و همچنین در قالب پماد برای درمان بیماری و عفونت ها استفاده می شود. از این روغن در کشورهای مدیترانه برای ساخت و تولید عطر استفاده می شده است. امروزه فرانسه، مراکش و اسپانیا به عنوان برترین کشورهای تولید کننده این نوع روغن محسوب می شوند.

خواص روغن آویشن

آویشن و روغن آویشن برای درمان بیماری های فراوان موثر می باشند. روغن آویشن دارای ترکیبات کارواکرول، تیمول، سینول و… می باشد که برای سلامتی بسیار مفید است. این روغن، ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم، ادرارآور، مقوی، حشره کش و… می باشد.

ضد سرطان

مشخص شده است که روغن آویشن برای جلوگیری از رشد سرطان بسیار قدرتمند است. طبق برخی تحقیقات نشان داده شده است که روغن آویشن برای مبارزه با سلول های سرطانی پستان مؤثر است. روغن آویشن می تواند 98٪ سلول های سرطانی پستان را در بین افراد از بین ببرد. از طرف دیگر، روغن آویشن برای درمان سرطان تخمدان و سرطان دهان بسیار مفید است.

ضد اسپاسم

اسپاسم انقباضات ناخواسته و بیش از حد غیر ارادی است که ممکن است در مجاری تنفسی، اعصاب، ماهیچه ها، روده یا سایر ارگان ها اتفاق بیفتد و منجر به سرفه، تشنج، حملات صرع یا هیستریک، گرفتگی و درد عضلانی، درد شکم و روده و حتی اسپاسم شود.

درمان فشارخون بالا

یکی دیگر از فواید روغن آویشن این است که می تواند یک عامل ضد فشارخون باشد. براساس برخی مطالعات مشخص شده است که روغن آویشن می تواند فشارخون بالا را در بدن کاهش دهد.

ترمیم کننده زخم ها

برای درمان مناسب پوست از جمله از بین رفتن لکه ها و همچنین زخم ها بسیار مفید است. ثابت شده است که روغن آویشن حتی می تواند علائم جراحی، زخم های ناشی از آسیب، بریدگی ها، آکنه و سرخک را از بین ببرد.

سلامت قلب

این روغن برای سلامت قلب بسیار مفید است و باعث می شود دریچه ها در حالی که ضد اسپاسم هستند به درستی کار کنند، شریان ها و رگ ها را شل می کند و از این طریق استرس روی قلب را کاهش می دهد. علاوه بر این، ماهیچه های قلب را تقویت می کند.

درمان آکنه

آکنه یک مشکل شایع در بین افراد به ویژه نوجوانان می باشد. روغن آویشن می تواند این مشکل را به خوبی حل کند. آویشن می تواند باکتری موجود در بدن به ویژه روی پوست را از بین ببرد. آویشن قرمز عملکرد ضد باکتریایی دارد و می تواند باکتری را خیلی سریعتر از سایر گیاهان ضد باکتری از بین ببرد.

از بین بردن باکتری ها

کاروفیلن و کامپن موجود در روغن آویشن، آن را به آنتی باکتریال تبدیل کرده است. این ترکیبات رشد باکتری ها را در داخل و خارج از بدن مهار می کنند. این امر در درمان عفونت های باکتریایی مانند: کولیک کلیوی، عفونت های مجرای ادراری، روده ها، دستگاه تنفسی و همچنین عفونت های خارجی مانند زخم ها بسیار مفید است.

درمان سرفه و مشکلات گلو

از گذشته های دور از روغن آویشن به عنوان درمانگر سرفه استفاده می کردند. امروزه حتی از آن به عنوان ماده اصلی شربت برای درمان سرفه استفاده می شود. علاوه بر این، روغن آویشن می تواند مشکلات مربوط به دهان را درمان کند، حتی التهابات گلو و دهان را به طور موثر تسکین می دهد.

ادرار آور است

کسانی که به دلیل نارسایی مزمن کلیوی و یا افزایش غلظت سموم و نمک در خون از تجمع آب در بدن رنج می برند، این روغن برای درمان آن بسیار مفید است. ادرار را افزایش داده و به دفع آب اضافی، نمک و سموم بدن کمک می کند. روغن آویشن به کاهش وزن، کاهش فشارخون، کاهش چربی ها و همچنین بهبود هضم غذا نیز کمک می کند.

درمان روماتیسم و آرتروز

از مزایای روغن آویشن این است که می تواند روماتیسم را درمان کند. این روغن ضروری می تواند این بیماری شایع را تا حدود زیادی بهبود بخشد. ثابت شده است که روغن آویشن می تواند به طور مؤثر روماتیسم و همچنین آرتروز را بهبود بخشد. روغن آویشن حتی می تواند گردش خون را تحریک کند تا خیلی خوب فعال گردد.

تسکین دهنده اضطراب

به دلیل معطر بودن روغن آویشن می توان آن را به عنوان یک روغن رایحه درمانی (آروماتراپی) معرفی کرد و در درجه اول تسکین دهنده استرس است. استنشاق روغن آویشن یا استفاده از آن به صورت موضعی بر روی قفسه سینه یا گردن می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند و باعث شود به جای اضطراب، احساس انرژی و آرامش بیشتری داشته باشید.

مناسب برای قاعدگی

اکثر خانم ها در جستجوی چیزی هستند که بتواند به آن ها در دردهای قاعدگی، دوره های نامنظم و یائسگی زود رس کمک کند. روغن آویشن می تواند مانع انسداد علائمی مانند درد شکم، خستگی، حالت تهوع، افسردگی و فشارخون پایین همراه با قاعدگی باشد.

روغن آویشن با خاصیت متعادل کننده هورمون شناخته شده است و می تواند تولید پروژسترون را تحریک کند. برای خانم هایی که در دوران یائسگی، تغییراتی را تجربه کرده اند استفاده منظم از روغن آویشن می تواند به آنها کمک کند سطح هورمونی خود را کنترل کنند.

درمان عادت خر و پف

استفاده از روغن آویشن برای درمان اختلالات خواب روش خوبی است. استفاده از روغن آویشن می تواند مشکل خروپف را درمان کند. این روغن برای جلوگیری از خروپف راه حل مناسب است و همچنین برای آرام کردن مغز هنگام خواب نیز مفید است. با روغن آویشن می توان پاها مالش داد، آن را قبل از خواب بمالید و مطمئناً و به طور مؤثر عادت خروپف را کاهش می دهد.

محافظت در برابر سنگ کلیه

خبر خوب دیگر از خواص روغن آویشن این است که می تواند کلیه را تمیز نگه دارد. طبق مطالعاتی مشخص شد که روغن آویشن حاوی خواص قابض است که برای سالم سازی و تمیز کردن کلیه ها بسیار مفید است. باعث می شود بدن از مشکل سنگ کلیه در امان بماند.

مراقبت از پوست

در کاهش ظاهر زخم های بدن بسیار مفید است. همچنین به کاهش لکه های تیره پوست که ممکن است در اثر زخم، پیری یا بیماری پوستی ایجاد شوند کمک می کند. خواص ضدعفونی کننده و محرک های آنتی اکسیدانی موجود در این روغن باعث می شود پوست شما شفاف، سالم و جوان به نظر برسد.

همچنین استفاده از روغن آویشن برای پوست می تواند جوش ها را تسکین داده و تا حد زیادی، اسکار و جای جوش ها را برطرف کند و می تواند چربی پوست را کاهش داده و پوستی تمیز و صاف برای شما به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید: بهترین روغن های گیاهی برای درمان جوش صورت

آویشن برای حفظ سلامت مو

از مواد مغذی سرشار است که رشد موی سالم را تحریک می کند. همچنین شوره سر و پوسته های سرسخت را که به سادگی از موها جدا نمی شوند از بین می برد. روغن آویشن سرشار از خواص ضد التهابی است که بنابراین برای کاهش ریزش مو و تقویت رشد مو عالی عمل می کند.

برای درمان التهاب پوست سر و تحریک فولیکول ها برای رشد سریع تر مو، تنها کافی است روغن آویشن را به برنامه روزانه مراقبت از موی خود اضافه کنید. ماساژ کف سر با ترکیب روغن آویشن یا سایر روغن های عصاره ای و روغن حامل از ریزش مو جلوگیری می کند.

نحوه استفاده از روغن آویشن

به چند روش می توان از روغن آویشن استفاده کرد. می توان از راه استنشاق بخار آن یا به عنوان دهانشویه استفاده شود. طریقه مصرف آن با توجه به علت مصرف متغیر می باشد. نحوه مصرف آن در درمان بیماری های مختلف عبارتند از:

  • تسکین درد : سه قطره روغن را با ۲ قاشق چایخوری روغن کنجد مخلوط کنید. از این مخلوط به عنوان روغن ماساژ استفاده کنید.
  • کاهش خستگی : اضافه کردن دو قطره روغن به آب حمام.
  • بهبود خواب : اضافه کردن چند قطره به دستگاه بخور و استنشاق آن.
  • ارتقا سلامتی دهان : یک قطره از آن را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و به عنوان دهانشویه استفاده کنید.
مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها