بهترین شوینده های گیاهی برای درمان ریزش مو

با شوینده های طبیعی از ریزش مو در امان باشید

A
۰

شوینده های طبیعی به دلیل اینکه از مواد ارگانیک ساخته شده اند و مواد مصنوعی ندارند، به مرور باعث تقویت موها میشوند و از ریزش مو جلوگیری میکنند.

استفاده از شوینده های شیمیایی که با هزینه های گزافی هم تهیه می شوند به مرور زمان باعث کدر شدن، شکنندگی و حتی ریزش مو می شوند. اما اگر به کار بردن شوینده‌ های طبیعی برای درمان ریزش مو به درستی انتخاب و مصرف شوند علاوه بر این که عوارضی ندارند می توانند باعث تقویت و درخشندگی مو ها نیز شوند. در حقیقت بعد از این که عوامل مؤثر در ریزش مو تشخیص داده شدند باید درمان ریزش مو را را با به کار بردن روش‌ های خانگی مانند استفاده از جوشانده‌ های گیاهی برای رفع ریزش مو و استفاده از شوینده های طبیعی مخصوص موی سر شروع کتیم. در این مقاله به بررسی شوینده‌ های گیاهی که عمدتاً شامل گل سر شوی و زرده تخم مرغ می باشند و در درمان ریزش مو موثر هستند می پردازیم.

گل سرشوی

این شوینده در اصل نوعی سنگ معدنی است که دارای چربی معدنی در خود می باشد. در معادن مختلف رنگهای متفاوتی از این سنگهای معدنی وجود دارد که پس از استخراج خرد شده، با آب به صورت خمیر درآورده می شود (گل) و برای شستشوی سر مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف گل سرشوی برای شستن سر، سابقه ای قدمتی چند صد ساله دارد. امروزه گل سرشوی به صورت پودر شده و آماده در بسته بندی های کاملا بهداشتی در داروخانه های گیاهی در دسترس عموم می باشد. گل سرشوی، علاوه بر خاصیت شویندگی، نرم کننده موها نیز می باشد که این ویژگی نرم کنندگی ناشی از چربی معدنی موجود در آن است.

زرده تخم مرغ

این ماده طبیعی، با روش تهیه ای که شرح داده خواهد شد می تواند به صورت یک شوینده نرم کننده ی طبیعی ایده آل و مفید برای شستشوی موهای خشک طبیعی یا غیر طبیعی (موهایی که در اثر عوامل غیر طبیعی مانند استفاده از وسایل و مواد آرایشی نا مناسب و… به خشکی گرائیده اند) مورد استفاده واقع گردد.

طرز تهیه و استعمال شوینده طبیعی زرده تخم مرغ

دو عدد زرده تخم مرغ زده شده در آب گرم مخلوط می گردد. سپس سر با این شوینده به مدت چند دقیقه شسته می شود تا در این مدت مواد طبیعی لازم توسط موها جذب گردد. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از شوینده یاد شده می توان موها را دو دست با صابون گیاهی مخصوص سر شسته، سپس طبق دستور العمل بالا از زرده تخم مرغ برای نرمی و شفافیت بخشیدن بیشتر به موها استفاده نمود.

ممکن است بوی تخم مرغ کمی آزار دهنده باشد. برای از بین بردن بوی آن می توانید کمی آبلیمو را با آب مخلوط کرده و بعد از شستشو به موهای سر اسپری کنید.

ویژگی های یک شوینده طبیعی خوب

  1. نباید تحریک کننده پوست سر باشد.
  2. نباید موها را از حالت طبیعی خارج کند.
  3. نباید در دراز مدت باعث سفید شدن موها گردد.
  4. نباید هیچ گونه آسیبی به ساختمان موها وارد سازد.
  5. نباید در عملکرد ریشه موها اختلال ایجاد نماید.
  6. نباید موجب ریزش موها گردد.
  7. باید در عین حالی که پاک کننده است، در جهت حفظ سلامت موها نیز عمل نماید.
  8. باید به پوست سر التیام بخشد.
  9. باید عملکرد آن در راستای تقویت موها قرار داشته باشد.
  10. باید طراوت و شادابی موها را حفظ نماید.

برای تولید چنین شوینده ای که دارای کلیه شرایط یاد شده باشد باید ساختمان و عمل پوست و موهای سر را از جوانب مختلف دقیقاً مورد بررسی قرار داده و شرايط طبیعی پوست و موی سر را کاملاً در نظر گرفت تا ماده پاک کننده کاملاً اختصاصی و ویژه سر باشد.

شامپوهای گیاهی

شامپو های گیاهی به طور کلی با مواد طبیعی و ارگانیک بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی مضر یا سورفکتانت غنی شده اند. به همین دلیل موهای شما را از هر گونه آسیب ناشی از مواد شیمیایی در امان می‌ دارد و در نتیجه شکستگی و ریزش مو کاهش می‌ یابد و همچنین به حفظ تعادل کامل pH پوست سر شما کمک می‌ کند.

نکات قابل توجه در استفاده از شامپو های گیاهی

  • شامپو های طبیعی به دلیل ساختار بسیار نرم و استفاده از عصاره گیاهان در این شامپو ها و PH نزدیک به ۷ ممکن است به مانند شامپو های شیمیایی پس از شستشو کف نکند که دلیل اصلی از بین نبردن چربی‌ های مفید مو نیز همین موضوع است. ولی این موضوع سبب می شود که آلودگی‌ های مو و پوست سر کامل از بین نرود لذا توصیه می‌ شود در استفاده از شامپوی گیاهی حتما موی سر خود را دو مرتبه با آب زیاد شستشو دهید.
  • چون جذابیت نام‌ های گیاهی نظر مردم را به سوی خود جلب می کند، بدین سبب برخی از تولیدکنندگان شوینده برای مو در سراسر جهان بر روی فرآورده های خود نام گیاهی می گذراند که این امر موجب می شود که افراد بی اطلاع از فرمول ساخت آن ها با شنیدن این نام ها به گمان این که آن فرآورده ها واقعاً گیاهی هستند، آن ها را تهیه و مصرف کنند. از این طریق فروش این محصولات بالارفته و متقابلا ضرر و زیان بسیاری نصیب مصرف کنندگان می شود. بطوری که ممکن است مصرف کننده ای سالیان دراز از شوینده های با عنوان گیاهی استفاده کند، بی آن که بداند که مواد محتوی آن فرآورده چیست. پس حتما نسبت به خرید این شامپو ها دقت نمایید.

مزایای استفاده از شامپو های گیاهی

  1. شامپو های گیاهی از مواد خالص و ارگانیک ساخته شده و فاقد مواد افزودنی مصنوعی یا سورفکتانت بوده و عاری از هر گونه عوارض جانبی هستند.
  2. این شامپو ها بر خلاف برند های شامپو های مصنوعی روی حیوانات آزمایش نمی شوند.
  3. زیست تخریب پذیر و زمین دوست هستند.
  4. سازگار با پوست و موی اکثریت افراد هستند.
  5. هرگز باعث تحریک چشم نمی شود.
  6. مقرون به صرفه اند و برای خرید آن ها نیاز به صرف هزینه های گزاف نیست.

ما در این قسمت به معرفی و بحث در مورد برخی از انواع شامپو های گیاهی دست ساز می پردازیم. لازم به ذکر است که شامپو های دست ساز نسبت به صابون این مزیت را دارند که می توان (PH) آن ها را مطابق با (PH) پوست و مو تنظیم نمود.

تهیه شامپوی بابونه و تخم مرغ

برای تهیه این شامپو مقداری گل بابونه را دم کرده به مایع پر رنگ آن برای موهای چرب و یا نرمال سفیده یک تخم مرغ و برای موهای خشک یک عدد زرده تخم مرغ اضافه می‌ کنند. این آمیزه را آن قدر به هم میزنند تا کف کند. این شامپو برای موهای روشن بیشتر مناسب است است. اگر رنگ موهای شما تیره است به جای بابونه از اکلیل کوهی استفاده کنید.

شامپو بابونه برای ریزش مو

تهیه شامپو پروتئینه ساده

در مواقعی که ماده شوینده مناسبی برای شستشوی سر در اختیار نباشد می توان با به کار بستن دستورالعمل ساده زیر شامپوی دست سازی تهیه نمود که برای شستشوی سر بسیار مفید است.

دو عدد زرده تخم مرغ را با مقداری جوشانده چریک مخلوط کرده (در صورت امکان با مخلوط کن) بهم می زنند تا کف کند که در اینحالت قابل استفاده برای شستشو موها می باشد.

تهیه یک شامپوی طبیعی موثر در رویش مو

مواد لازم:

  • 1 قاشق غذا خوری پودر شیکاکای
  • 1 قاشق غذا خوری پودر ریتا
  • 3/4 قاشق غذا خوری پودر آملا
  • ½ قاشق غذا خوری پودر چریش
  • ¼ قاشق غذا خوری پودر دارچین آسیاب شده
  • رزماری تازه بهاره (اختیاری)
  • چند قطره از اسانس مورد علاقه شما (اسطوخودوس، رزماری، نعناع و غیره)
  • 3 فنجان آب

تمام گیاهان را در یک قابلمه کوچک روی شعله گاز بگذارید. 2 لیوان آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد. هنگامی که مواد شروع به کف کردن کرد، مراقب باشید که به جوش زیادی نخورد. روی شعله ملایم بدون پوشش به مدت 15 دقیقه حرارت دهید. از یک دستمال یا صافی برای الک کردن روغن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تخلیه آن زمان زیادی می برد. محلول آماده شده را در یک فنجان یا کاسه بریزید. اکنون می توانید اسانس های دلخواه خود را اضافه کنید. سپس آب را اضافه کنید و برای استفاده منظم به ظرف مورد نظرتان منتقل کنید.

شامپوی خشک چیست؟

این شامپو ها از پودر های بسیار ریزی تشکیل یافته‌ اند که بر روی موها و لابلای آن ها پاشیده شده سپس با برس زدن خیلی دقیق از روی موها برداشته می‌ شوند که با این عمل ذرات یاد شده عمل پاک کنندگی را برای موها انجام می‌ دهند. در استفاده از شامپو های خشک نیاز به خیس کردن موها نیست.

این فرآورده در مواقع عدم امکان دستیابی به آب، نا ممکن بودن استفاده از آن به علت بیماری و… و یا نداشتن فرصت کافی برای شستشوی سر در مواقع ویژه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. شامپو های خشک، ترکیبی از یک پاک کننده "سنتتیک" به صورت پودر و املاح معدنی ( بیشتر املاح سدیم که چربی را جذب می کنند) می باشند.

گیاهانی که می توان از آن ها به عنوان شامپوی خشک استفاده کرد

  1. پودر ریشه زنبق
  2. 6 قسمت نشاسته یا پودر گندم و یا ذرت + 1قسمت چویک + 1قسمت خاک رس سفید

برای استفاده از شامپوی خشک معمولاً مقدار کمی از آن را به کار می‌ برند که دستورالعمل چنین است:

مقداری پودر داخل موها پاشیده و به آرامی به موها و اطرافشان مالیده می شود سپس موها را برس می زنند تا ذرات پودر از لابلای آن ها خارج گردد. جهت و راستای برس زدن موها از سطح سر به طرف بالا می باشد که معمولا مدت این عمل چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

برای گرفتن چربی و کثیفی موها، یک قطعه پارچه، پنبه، باند زخم یا گاز بر روی برس قرار می دهند.

بنابراین لازم است تولید شوینده مخصوص سر علاوه بر در نظر گرفتن تمامی ویژگی های سر ( خشکی، چربی، خارش، موخوره، حساسیت پوستی (پوست سر)، ریزش مو شوره، پوسته پوسته شدن، سفیدی زود رس و…) سالها تجربه و آزمایش های مکرر بر روی افراد مختلف با حساسیت های متفاوت می باشد تا فرآورده حاصل در جهت سلامت، تقویت و هر چه طبیعی تر جلوه دادن موها عمل نموده در کنار این ها بهداشت سر را نیز تأمین کند. بطور گویا تر قبل از شویندگی، تقویت کنندگی این فرآورده مورد نظر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها