درمان خانگی جوش صورت

بهترین روغن های گیاهی برای درمان جوش صورت

A
۰

اگر جوش صورت دارید و به دنبال جایگزینی برای درمان‌ های دارویی هستید، می توانید از روغن های گیاهی برای درمان جوش صورت کمک بگیرید.

اگر جوش صورت دارید و به دنبال جایگزینی برای درمان‌ های دارویی هستید، می توانید از روغن های گیاهی برای درمان جوش صورت کمک بگیرید. روغن ها مواد شیمیایی گیاهی هستند که از قسمت های مختلف گیاه مانند ساقه ها، ریشه ها، برگ ها، دانه و گل ها استخراج می شوند. بسیاری از مردم می گویند که روغن های گیاهی می توانند برای درمان جوش صورت مفید واقع شوند. در حالی که برای درک کامل فواید استفاده از روغن‌ های گیاهی برای درمان جوش صورت و مراقبت از پوست به شواهد بیشتری نیاز است، امتحان کردن آنها به طور کلی بی‌ خطر است. البته اگر بعد از استفاده از روغن‌ های گیاهی متوجه سوزش یا حساسیت روی پوست شدید، بهتر است مصرف آن را قطع کنید.

علل ایجاد جوش صورت

جوش صورت زمانی شروع می شود که چربی پوست (سبوم) منافذ شما را مسدود کند. منافذ مسدود شده محل رشد باکتری ها، به ویژه باکتری مولد آکنه است که به ایجاد جوش صورت کمک می کند. استفاده از یک عامل باکتری کش موضعی روی سطح پوست یکی از درمان های مورد استفاده برای جوش صورت است. چندین روغن گیاهی وجود دارد که باکتری ها را از بین می برند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که مؤثرترین آنها در برابر باکتری های مولد آکنه عبارتند از: آویشن، دارچین و رزماری.

روغن های گیاهی چیست

اسانس‌ ها و روغن های گیاهی عصاره‌های طبیعی بسیار غلیظ برگ، گل، ریشه یا ساقه گیاهان هستند. مشخص شده است که آنها دارای طیف گسترده ای از خواص پزشکی و درمانی هستند، مانند:

  • بهبود استرس و اضطراب
  • تسکین سردرد و میگرن
  • کمک به خواب و بی خوابی
  • کاهش التهاب
  • کمک به رایحه درمانی

برخی از رایج ترین اسانس ها عبارتند از:

  • نعناع (برای تقویت انرژی و کمک به هضم غذا استفاده می شود)
  • اسطوخودوس (برای رفع استرس)
  • چوب صندل (برای آرام کردن اعصاب و کمک به تمرکز)
  • ترنج (مفید برای کاهش استرس و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما)
  • گلاب (برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب)
  • بابونه (برای خلق و خو و آرامش)
  • یلانگ یلانگ (برای درمان سردرد، حالت تهوع و بیماری های پوستی)
  • درخت چای (برای مبارزه با عفونت ها و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود)
  • یاس (برای کمک به افسردگی، زایمان و میل جنسی استفاده می شود)
  • لیمو (برای هضم، خلق و خو، سردرد و موارد دیگر)

نحوه استفاده از روغن های گیاهی برای درمان جوش صورت

روغن های گیاهی نباید خورده یا بلعیده شوند. هنگامی که آنها روی پوست اعمال می شوند، برخی از مواد شیمیایی گیاهی می توانند جذب شوند. همچنین می‌ توان آنها را با روغن‌ های حامل ( که بیشتر برای رقیق کردن روغن‌ های ضروری استفاده می‌ شود) مخلوط کرد و مستقیماً روی پوست اعمال کرد. مقدار کمی از روغن را روی پوست خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید که واکنشی نشان نمی دهد. هنگام استفاده از یک روغن گیاهی برای درمان جوش صورت مقدار کمی از آن کمک می کند. ابتدا یک قطره از اسانس مورد علاقه خود را با 10 قطره روغن حامل (مانند جوجوبا یا بادام) یا آب مخلوط کنید. دست های خود را با صابون بشویید و سپس از یک پد پنبه ای استفاده کنید تا روغن را به آرامی روی لکه های پوستی بمالید.

در نهایت، هرگز روغن های گیاهی را داخل یا نزدیک چشم خود قرار ندهید (حتی بخارات آن می تواند تحریک کننده باشد). همچنین، آنها را از حیوانات خانگی دور نگه دارید.

روغن های حامل را می توان مستقیماً روی پوست استفاده کرد در حالی که روغن های گیاهی نباید اینگونه استفاده شوند. روغن‌ های گیاهی بسیار غلیظ هستند و بنابراین برای استفاده مستقیم روی پوست بسیار قوی هستند. روغن های حامل بوی کمی دارند یا اصلاً بویی ندارند. آنها از قسمت‌ های چرب‌ تر گیاهان (مانند دانه‌ ها) ساخته می‌ شوند. روغن‌ های حامل رایج عبارتند از روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام و روغن جوجوبا. می توانید از روغن های حامل برای رقیق کردن روغن های گیاهی قبل از استفاده از آنها روی پوست خود استفاده کنید.

بهترین روغن‌ های گیاهی برای درمان جوش صورت

آویشن

در آشپزخانه، از اسانس لطیف این گیاه اغلب برای سس پاستا و سیب زمینی پخته استفاده می شود. در آزمایشگاه نشان داده شده است که آویشن در مبارزه با باکتری هایی که باعث آکنه می شوند موثر است.

محققان در بریتانیا اثرات آویشن را بر روی آکنه زمانی که در تنتور استفاده می شود، آزمایش کرده اند، که محلول غلیظی است که در الکل آغشته شده است. داده ها نشان داد که تنتور آویشن نسبت به درمان های موضعی رایج مانند بنزوئیل پراکسید برای تسکین آکنه موثرتر است.

رزماری

اسانس رزماری در واقع باکتری های مولد آکنه را از بین می برد، به دیواره های سلولی آسیب می رساند و در نهایت خود سلول های باکتری را از بین می برد. رزماری علاوه بر خاصیت ضد باکتریایی، برای کاهش قرمزی و پف‌ کردگی نیز استفاده می‌ شود که برای درمان جوش کیستیک مفید است.

دارچین

این محصول در مبارزه با باکتری های مولد آکنه موثر است. همچنین گزارش شده است که درد قاعدگی و سطح کلسترول را کاهش می دهد.

درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی، ضد عفونی کننده و ضد التهابی است و آن را به یک اسانس محبوب برای مبارزه با جوش صورت تبدیل می کند. تحقیقات نشان می‌ دهد که درخت چای برای بهبود زخم‌ ها نیز موثر است، به این معنی که می‌ توان از آن برای کمک به مبارزه با جوش صورت و تسکین آنها استفاده کرد، به‌ خصوص اگر آنها را فشار داده اید. ترکیب روغن درخت چای با آلوئه ورا و موم (ترکیبی که توسط زنبور ها ایجاد می‌ شود) نسبت به کرم آنتی‌بیوتیک موضعی اریترومایسین در مبارزه با آکنه مؤثرتر است.

پونه کوهی

پونه کوهی به عنوان یک اسانس ضد آکنه با نتایج امیدوارکننده آزمایش شده است. اسانس پونه کوهی قوی‌ ترین فعالیت ضد میکروبی را در برابر باکتری های مولد آکنه دارد. ( آویشن در رتبه دوم قرار داشت ) استفاده از روغن پونه کوهی به عنوان درمان جوش صورت می تواند راهی موثر برای از بین بردن جوش ها و جلوگیری از جوش های بعدی باشد.

اسطوخودوس

تحقیقات نشان داده است که اسطوخودوس برای تسکین شرایط پوستی، به ویژه در کاهش علائم درماتیت آتوپیک (اگزما) موثر است. هنگامی که صحبت از مبارزه با آکنه می شود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، با این حال، اسطوخودوس می تواند برای بهبود لک ها و کمک به جلوگیری از اسکار آکنه مفید باشد. اسانس اسطوخودوس تولید کلاژن و بازسازی بافت را افزایش می‌ دهد، به‌ ویژه زمانی که در مرحله ابتدایی درمان اسکار ( درست پس از شروع به بهبود لک ) استفاده شود. با ترویج بسته شدن زخم و کوچک شدن زخم، اسطوخودوس منجر به صاف‌ تر شدن پوست می شود.

ترنج

طرفداران ترنج می گویند که اسانس این میوه می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و همچنین به پوست شما کمک کند. این گیاه به عنوان یک منبع معتبر ضد التهابی پیشنهاد شده است، به این معنی که ممکن است تورم را کاهش دهد و جوش ها را کوچک کند. به همین دلیل، ترنج می‌ تواند یک درمان لکه‌ ای موثر برای جوش کیستیک و جوش‌ های سرسیاه باشد. با این حال، نباید در طول روز استفاده شود زیرا می تواند پوست شما را به آفتاب حساس کند و به طور کلی برای افرادی که پوست حساسی دارند بهتر است استفاده نشود.

گل سرخ

در حالی که روغن گل سرخ یک روغن گیاهی نیست، روغن حاملی است که حاوی مقادیر زیادی از سه ماده مغذی کلیدی است که می تواند به جلوگیری از جوش صورت کمک کند. اولین مورد، اسید لینولئیک است، یک اسید چرب امگا 6 که تولید سبوم را تنظیم می کند. وقتی اسید لینولئیک خیلی کم دارید، تولید سبوم افزایش می یابد و باعث ایجاد پوست چرب و جوش می شود. دومین ماده مغذی کلیدی در روغن گل رز ویتامین A است که به کاهش تولید سبوم کمک می کند. در نهایت، روغن گل سرخ حاوی ویتامین C است که دارای تعدادی از خواص مفید از جمله کاهش التهاب، تقویت کلاژن و گردش سلولی و مقابله با هیپرپیگمانتاسیون برای به حداقل رساندن ظاهر اسکار آکنه است.

اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس که به خاطر رایحه قوی و با طراوت خود شناخته می شود، دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد. این امر استفاده از آن را برای جوش های ملتهب و دردناک ایده آل می کند ( به شرطی که ابتدا آن را با روغن حامل رقیق کنید ). این روغن گیاهی مخصوصاً برای پوست خشک مفید تر است. اکالیپتوس می تواند تولید سرامید، ظرفیت نگهداری آب پوست و انعطاف پذیری سد پوست را بهبود بخشد. به همین دلیل است که بسیاری از شامپو های ضد شوره شامل عصاره اکالیپتوس هستند.

علف لیمو

علف لیمو دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. از آنجایی که جوش صورت یک بیماری التهابی پوستی است که توسط باکتری ها ایجاد می شود، اسانس علف لیمو ممکن است برای آکنه مفید باشد. کاربرد های موضعی اسانس علف لیمو دارای خواص ضد التهابی قوی است.

نعناع فلفلی

از آنجایی که روغن اسانس نعناع دارای خواص ضد باکتریایی است، ممکن است برای پوست های مستعد جوش مفید باشد. اگرچه توانایی آن برای درمان جوش صورت هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که اسانس نعناع می تواند با انواع مختلف باکتری های مضر مبارزه کند. همچنین اغلب برای تسکین خارش روی پوست استفاده می‌ شود، بنابراین اگر پوست شما تحریک‌ پذیر و خارش‌ دار می‌ شود، اسانس نعناع می تواند کمک کند.

چه زمانی هنگام استفاده از روغن های گیاهی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر جوش صورت دائما شما را آزار می دهد، بهتر است در مورد گزینه های درمانی به پزشک مراجعه کنید. اگرچه بسیاری از درمان‌ های خانگی ممکن است جوش صورت را تسکین دهند، برخی از درمان‌ ها می‌ توانند به پوست شما آسیب رسانده و باعث تحریک آن شوند. اگر شما:

  • حتی در بزرگسالی دائماً آکنه دارید.
  • احساس کنید که اعتماد به نفس و عزت نفس شما تحت تأثیر آکنه قرار گرفته است.
  • فکر کنید آکنه شما ممکن است با دارویی که استفاده می کنید مرتبط باشد.
  • دارای جوش های دردناک هستید.
  • انواع درمان های خانگی را امتحان کرده اید.

یک متخصص پوست می تواند درمان های مناسب برای پوست شما را پیشنهاد دهد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییرات رژیم غذایی
  • تغییرات در روتین مراقبت از پوست شما
  • تغییرات سبک زندگی (مانند کاهش مصرف سیگار یا کافئین)
  • داروی بدون نسخه
  • داروهای تجویزی (خوراکی یا موضعی)

اگرچه برخی از داروهای تجویزی برای آکنه ممکن است گران باشند، اما ممکن است در دراز مدت مقرون به صرفه تر باشند.

ملاحظات ایمنی استفاده از روغن های گیاهی

افرادی که نباید بدون تجویز پزشک از روغن های ضروری استفاده کنند عبارتند از:

  • بزرگسالان مسن تر
  • کودکان کمتر از 12 سال
  • زنان باردار یا شیرده

هنگام تزریق رایحه درمانی، مراقب همراهانی باشید که ممکن است آن را استنشاق کنند. اگر در خانه خود حیوانات خانگی دارید، توجه داشته باشید که برخی از روغن های گیاهی می توانند برای برخی از حیوانات خطرناک باشند. همچنین اگر دارویی مصرف می کنید یا هر گونه نگرانی سلامتی مانند فشار خون بالا، ایمنی پایین یا صرع دارید، باید با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. روغن های گیاهی پتانسیل تشدید پوست را دارند. آنها را روی پوست آسیب دیده، ملتهب یا تحریک شده نمالید و در صورت احساس سوزش، استفاده از آنها را متوقف کنید.

نکات پیشگیری از جوش صورت

اگرچه روغن های گیاهی طبیعی هستند، اما استفاده از روغن های گیاهی برای درمان جوش صورت بدون خطر نیست. در بسیاری از موارد، روغن های گیاهی می توانند باعث تحریک پوست شوند، به خصوص اگر رقیق نشده باشند. این به این دلیل است که اسانس ها بسیار غلیظ و بسیار قوی هستند. برای جلوگیری از این امر، بهتر است روغن های گیاهی را با لوسیون یا روغن حامل مورد علاقه خود رقیق کنید. شاید بهتر باشد قبل از استفاده از این مخلوط روی صورت یا سایر نواحی حساس، یک تست حساسیت پوست انجام دهید. آن را روی داخل آرنج خود بمالید، تا زمانی که معمولاً محصول را روی پوست خود می گذارید، بگذارید بماند و واکنش پوست خود را کنترل کنید.

سوالات متداول در مورد روغن های گیاهی برای درمان جوش صورت

  • چگونه اسانس ها را برای درمان جوش صورت با روغن های دیگر مخلوط کنید؟

از روغن های غیر کومدون زا مانند روغن جوجوبا یا روغن گل رز به عنوان روغن حامل استفاده کنید. قانون کلی این است که به ازای هر 5 میلی روغن حامل 1 قطره اسانس استفاده شود. با این حال، برخی از اسانس ها نسبت به سایرین قدرت کمتری دارند.

  • آیا روغن نعناع فلفلی برای جوش ها مفید است؟

از آنجایی که نعناع فلفلی خاصیت خنک کنندگی دارد، اغلب برای تسکین درد و التهاب استفاده می شود. روغن نعناع خاصیت ضد باکتریایی نیز دارد. اگر جوش‌ های دردناک و متورم دارید، روغن نعناع رقیق شده ممکن است کمی برای شما تسکین یابد.

  • چه روغن هایی برای پوست های مستعد آکنه مضر هستند؟

به طور کلی، ممکن است عاقلانه باشد که از روغن های کمدوژنیک خودداری کنید زیرا این روغن ها می توانند منافذ شما را مسدود کنند. روغن های کمدوژنیک رایج عبارتند از روغن نارگیل و روغن زیتون.

  • آیا با روغن های گیاهی می توان از جای جوش رها شد؟

گفته می شود روغن گل سرخ و اسانس اسطوخودوس به درمان جای زخم کمک می کند. با این حال، متأسفانه، تحقیقات بالینی انسانی که به بررسی اثرات روغن‌ های گیاهی بر اسکار آکنه می‌ پردازد، وجود ندارد.

نتیجه گیری

روغن‌ های گیاهی می‌ توانند درمان‌ های موثری برای هر مرحله از جوش صورت از پیشگیری گرفته تا بهبود جوش‌ ها و کاهش ظاهر زخم‌ ها باشند. به خصوص اگر به داروهای طبیعی برای مراقبت از پوست علاقه دارید، این مواد موضعی می توانند گزینه بسیار خوبی باشند. با این حال، قبل از آزمایش هر گونه درمانی برای جوش صورت، همیشه با متخصص پوست خود مشورت کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها