روش‌ های خانگی برای رفع چین ‌و چروک‌ ها

A
۰

رفع چین‌ و چروک‌ پوست با شیوه‌ های خانگی از بهترین روش‌ هاست و مصرف مواد طبیعی و استفاده از ماسک‌ های خانگی ضامن زیبایی و سلامتی شماست.

با بالا رفتن سن، تغییرات ناخوشایندی روی پوست بدن بخصوص پوست صورت، گردن و دست‌ ها مشاهده می‌ شود که این تغییرات به شکل چین و چروک پوست دیده می‌ شود و در خانم‌ ها به مراتب بیشتر از آقایان می‌ باشد. اما گاهی اوقات بسیاری از چین ‌و چروک‌ ها، ژرف، زودرس و ناخوشایند هستند و دلیل پیدایش آن ها کمبود چربی و رطوبت یا آرایش همیشگی و یا کمبود پروتئین است. داشتن پوست قوی یک عامل کلیدی در جلوگیری از چین و چروک است. انسجام ترکیبات الاستین و کولاژن در پوست مهم ترین عامل است. کولاژن هفتاد و پنج درصد از پوست را در بر می‌ گیرد و در واقع عنصر ساختاری مهم پوست است که به پوست استقامت و انعطاف پذیری می‌ دهد. الاستین به پوست کمک می‌ کند تا هنگامی که به آن ضربه زده شد، به حالت اولیه‌ ی خود باز گردد.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که می‌ خواهید چین و چروک‌ پوست را از بین ببرید، به شما توصیه می‌ کنیم که رژیم غذاییتان را تغییر دهید و از خوراکی‌ هایی استفاده کنید که منابعی غنی برای سلامتی و شادابی پوست هستند. در ادامه مقاله چند ماده غذایی مفید برای رفع چین و چروک پوست ذکر شده است.

روغن زیتون را جدی بگیرید!

در تحقیقِ «عادات غذایی بعدی در زندگی»، محققان به این نتیجه رسیدند که در آزمایش پیری، افرادی که در رژیم غذایی‌ شان به جای انواع دیگر چربی‌ ها مثل کره‌ ی حیوانی یا کره‌ ی نباتی مرتب از روغن زیتون استفاده می‌ کردند، چین و چروک کمتری روی پوست خود داشتند. به نظر شما این روغن مدیترانه‌ ای چگونه می‌ تواند مزایای مربوط به جوان ماندن پوست را به همراه داشته باشد؟ روغن زیتون یک منبع خوب از چربی‌ های تک اشباع نشده است که عنصری مهم برای سلامتی غشای پوست می‌ باشند و به حفظ ساختار سلول، ارتباط میان سلول‌ ها و جذب ویتامین‌ های قابل حل در چربی نظیر ویتامین E که یکی از آنتی اکسیدان‌ های مهم در بدن است کمک می‌ کند.

تا می‌توانید میوه بخورید!

میوه‌ ها یک منبع اصلی از آنتی اکسیدان‌ هایی هستند که با چین و چروک‌ ها مبارزه می‌ کنند. آنتی اکسیدان‌ ها بنیان‌ های آزادی را خنثی می‌ کنند که دلیل عمده‌ ی آسیب‌ های پوستی هستند و باعث چین و چروک می‌ شوند. خوردن میوه‌ ی تازه برای پوست و سلامتی‌ یک موهبت است. در اینجا به چند میوه اشاره می‌ کنیم که شما باید برای تغذیه پوست خود در رژیم غذایی از آنها استفاده کنید و خود را از وجود چین ‌و چروک‌ ها حفظ کنید.

زردآلو

زردآلو به عنوان پیش غذا، سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن، نوعی کاروتن است که به بسیاری از میوه‌ ها و سبزیجات نظیر هویج و سیب زمینی شیرین، خاصیت رنگ نارنجی‌ شان را می بخشد. بتاکاروتن می‌ تواند بنیان‌ های آزاد ایجاد کننده‌ ی چین و چروک را به ترکیباتی بی ‌ضرر تبدیل کند. زردآلو به عنوان یکی از بهترین منابع بتاکاروتن روی زمین سرشار از توانایی جمع آوری بنیان‌ های آزاد می‌ باشد.

کیوی

کیوی یکی از بهترین خوراکی‌ ها در جهان است که با چین‌ وچروک پوست مبارزه می‌ کند، چون سرشار از ویتامین C می‌ باشد و می‌ تواند نیاز روزانه شما را به این ویتامین تامین کند.

طالبی

طالبی از خانواده‌ ی خیار، کدو حلوایی و کدو سبز است که هرسه برای سلامتی پوست مفید هستند. این میوه‌ ی خوشمزه‌ مملو از مواد مغذی است و با چین ‌و چروک‌ ها مبارزه می کند.

قند را کنار بگذارید

دانشمندان دریافته‌ اند که داشتن یک رژیم غذایی پر از غذاهای قند دار نظیر نوشابه، آب نبات و شکلات، نان سفید و کمپوت‌ ها باعث ایجاد چین و چروک بیشتری روی پوست می‌ گردند. زیرا ترکیباتی را در کولاژن پوست به وجود می‌ آورند که در صاف و محکم نگه‌ داشتن پوست مداخله می‌ کنند و در نتیجه ایجاد چین‌ و چروک را افزایش می‌ دهند.

سبزیجات را فراموش نکنید!

سبزیجات را می‌ توان برمبنای توانایی آنتی اکسیدانی آن‌ ها ارزیابی نمود. دانشمندان، یک سیستم ارزش آنتی اکسیدانی به نام اوراک (ظرفیت جذب بنیان اکسیژن) را ایجاد نموده‌ اند. هرچه ارزش اوراک سبزیجات بالاتر باشد، می‌ تواند در برابر چین‌ و ‌چروک‌ ها، بیشتر از پوست محافظت نماید. مواد غذایی در گیاهان که دارای خواص مثبتی برای سلامتی بدن هستند، مواد غذایی گیاهی نامیده می‌ شوند. مواد غذایی گیاهی در سبزیجات در محدوده‌ ی وسیعی با مزایای سلامتی در انسان ها نظير جلوگیری از بیماری‌ های قلبی و برخی از انواع سرطان ارتباط دارد. پس غافلگیر کننده نیست که اگر آنها بتوانند در پیشگیری از چنین بیماری‌ هایی موثر باشند. در نتیجه می‌ توانند از به وجود آمدن چین و چروک نیز جلوگیری نمایند. در اینجا به چند مورد از سبزیجات موثر در رفع چین ‌و چروک اشاره می‌ کنیم و توصیه می‌ شود که حتما آن‌ ها را در برنامه‌ غذایی‌ تان بگنجانید!

کلم بروکسل

کلم بروکسل دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان قابل حل در آب، ویتامین A، و بتاکاروتن است و همه‌ ی این‌ ها نقش مهمی در کمک به ایجاد پوستی شاداب و نرم ایفا می‌ نمایند.

اسفناج

مصرف اسفناج ، بیشترین نیاز روزانه‌ ی منگنز، منیزیم و آهن بدن شما را تامین می‌ کند. ممکن است اسفناج ماهیچه‌ های شما را قوی‌ تر نکند، اما مطمئناً به شما کمک می‌ کند تا چین و چروک‌ های پوست خود را از بین ببرید.

فلفل دلمه‌ای

فلفل‌ دلمه‌ ای یک مکمل رنگین برای غذاهاست و علاوه بر طعم خوش و دلپذیرش، بهترین منبع برای از بین بردن چروک‌ ها به‌ شمار می‌ رود .

روش های طبیعی رفع چین و چروک ها

ماهی بخورید!

ماهی می‌ تواند به پوست شما زیبایی ببخشد. چرا ماهی از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌ کند؟ ماهی یک منبع خوب از دو اسید چرب به نام‌ های اسید ایکوزاپنتا انوئیک و اسید دو کوزاهگزانوئیک است که هر دو گونه‌ هایی از اسید های چرب اشباع نشده هستند. این چربی‌ های مفید برای سلامتی غشای سلول‌ ها حیاتی هستند و سیال بودن و ساختار سلول را بهبود می‌ بخشند.

از حبوبات غافل نشوید

حبوبات منبع استروژن گیاهی بوده و فعالیت آنتی اکسیدانی دارد. مثلاً دانه‌ های سویا منبع غنی استروژن گیاهی‌ اند. این حبوبات چگونه از پوست محافظت می‌ کنند؟ آنتی‌اکسیدان موجـود در سبزیجات و حبوبات می‌ توانند ترکیبات رادیکال‌ های آزادی که در زمان استرس در سلول‌ ها وجود دارند را خنثی کنند. با خوردن فراوان سبزیجات و حبوبات می‌ توان مطمئن بود که سلول‌ های پوست یک ذخیره ثابتی از آنتی‌اکسیدان‌ ها را داشته تا هر ترکیب آسیب‌ رسانی را خنثی نموده و بدین ترتیب از آسیب و پیری پوست پیشگیری کند.

2 ماسک خانگی برای رفع چین ‌و چروک

  • ۱۰ قاشق غذا خوری موم عسل را آنقدر به هم می‌ زنیم تا به حالت خمیری روان درآید. آنگاه یک لایه از این موم را به مدت20 دقیقه به عنوان یک ماسک زیبایی روی صورت می‌ مالیم. پس از گذشت این زمان صورت را با آب ولرم می‌ شوییم. این ماسک برای از بین بردن چین‌ و چروک صورت مفید است.
  • پودر ژله یا ژلاتین ۴ قاشق غذا خوری + گلیسرین ۲ قاشق غذا خوری + ۳ قاشق غذا خوری روغن‌ زیتون. پودر‌ ژله را درون روغن زیتون و گلیسرین می‌ ریزیم و تا یک دست شدن به هم می‌ زنیم. پس از آماده شدن مخلوط یک لایه از آن را روی پوست می‌ مالیم و پس از ۲۰ دقیقه ماسک را برداشته و پوست را با آب ولرم می‌ شوییم.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها