بررسی عوامل موثر در ریزش مو و روش های مختلف درمان آن

علت ریزش مو، جلوگیری و درمان خانگی آن

A
۰

بررسی علت ریزش مو اولین قدم برای درمان ریزش مو به روش های مختلف مانند روغن تراپی مو و استفاده از ماسک های گیاهی است.

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. هر فردی به نحوی به دنبال راه‌ حلی برای درمان ریزش مو است. به طور کلی اگر بعد از شستن موها یا بعد از شانه کردن، حجم زیادی از موها بریزد فرد دچار ریزش مو است. علت ریزش مو به عوامل مختلف روحی، جسمی و محیطی بستگی دارد و برای درمان ریزش مو، ابتدا نیاز به شناخت صحیح علت ریزش مو دارید. و می‌توانید در موارد شدیدتر، آزمایش‌های مربوط به تشخیص ریزش مو را انجام دهید. امروزه ریزش مو در سنین نوجوانی بسیار اختلال شایعی به شمار می آید و بررسی علت آن برای درمان ریزش مو بسیار اهمیت دارد. ریزش مو باعث نگرانی بسیاری افراد مبتلا به آن، به ویژه زنان جوانی که رشد خوب موها و داشتن موهای بلند را نشانه زیبایی خود می دانند شده است.

دلایل ریزش مو

مهمترین دلیل ریزش مو تغذیه غیر صحیح و ناکافی است. حتى فقدان نسبی تقریبا هر ماده مغذی ممکن است باعث ریزش مو شود.

  • ریزش شدید مو می‌ تواند ناشی از بیماری عفونی باشد. عفونت‌ های قارچی نظیر کرم حلقه‌ دار، می‌ تواند دلیل اصلی ریزش مو باشد.
  • دلیل اصلی دیگر بروز ریزش مو، وجود استرس های روحی و روانی همچون نگرانی، اضطراب و شوک ناگهانی است. استرس منجر به ایجاد تنش شدیدی در پوست جمجمه سر می شود. استرس باعث ضعیف شدن ریشه مو شده که این امر منجر به ریزش موها می شود.
  • کمبود ویتامین‌ ها یا مواد معدنی باعث ریزش مو می‌ شود. برای جلوگیری از ریزش مو در رژیم غذایی خود میزان درستی از پروتئین، ویتامین‌ ها و مواد معدنی را قرار دهید.
  • وراثت عامل مهم دیگری در ریزش مو است.
  • در بسیاری از بانوان، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دلیل اصلی ریزش شدید مو است که به دلایل مختلفی از جمله اضافه وزن، سبک نادرست زندگی و عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌ شود.
  • فقدان ویتامین A می تواند باعث زشت شدن موی سر شود.
  • کمبود برخی از ویتامین های B، آهن، مس و ید می تواند باعث بروز اختلالاتی همچون ریزش مو و سفیدی پیش از موعد موها شود.
دلایل از ریزش مو

رژیم غذایی مناسب در درمان ریزش مو

داشتن موی سر سالم تا حد زیادی به مصرف مقادیر کافی از مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی روزانه فرد بستگی دارد. مو از پروتئین درست شده است و پروتئین کافی برای داشتن موی پرپشت و انبوه ضروری است. زنان به ۶۰ گرم، مردان به ۸۰ تا ۹۰ گرم، پسر ها و دختر های نوجوان به ۸۰ تا ۱۰۰ گرم پروتئین به صورت روزانه نیاز دارند. پروتئین در شیر کم چرب، ماست، سویا، تخم مرغ، پنیر، گوشت و ماهی وجود دارد.

افرادی که از ریزش مو رنج می برند باید از یک رژیم غذایی متعادل و متوازن استفاده کنند. رژیم غذایی که از دانه ها، آجیل ها و غلات، سبزیجات و میوه ها تشکیل شده است. این رژیم غذایی مقادیر کافی تمامی مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم می کنند. هر گروه غذایی باید یکی از این سه وعده غذایی اصلی را فراهم کند. با این حال این غذاها باید با مصرف غذاهای مشخصی همچون شیر، روغن سبزیجات، عسل، جوانه گندم، مخمر ها و جگر کامل شوند.

درمان های خانگی ریزش مو

چند روشی که در درمان خانگی ریزش مو و جلوگیری از آن موثر هستند.

  • موثرترین درمان، مالش (ماساژ) جمجمه سر به وسیله انگشتان بعد از شستن مو با آب سرد می باشد. این کار غدد چربی را تحریک کرده و به چرخش خون در نواحی آسیب دیده انرژی می بخشد و رشد مو را سالم می کند.
  • کاهو در پیشگیری از ریزش مویی که بر اثر کمبود مواد مغذی به وجود آمده است مفید است. گفته شده است که ترکیبی از عصاره کاهو و اسفناج به رشد مو کمک می کند؛ البته اگر نیم لیتر از این ترکیب در روز مصرف شود.
  • آلوئه ورا می تواند به تسکین و نرمی پوست سر و موها کمک کند. این ماده طبیعی می تواند شوره سر را کاهش دهد و فولیکولهای مو که ممکن است به واسطه چربی اضافی مسدود شده باشند، را باز کند.
  • روغن تراپی مو با استفاده روزانه از روغن نارگیل تصفیه شده ای که با آب لیمو ترکیب شده است از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را تقویت می کند.
  • استفاده از عصاره برگهای سبز گشنیز بر روی مو نیز درمان مفیدی محسوب می شود.
  • گیاه تاج خروس درمان ارزشمند دیگری برای جلوگیری از ریزش مو است. استفاده از عصاره برگ تازه این گیاه به رشد مو کمک کرده و آن را نرم می کند.
  • آب پیاز منبع بسیار خوبی برای تقویت رشد موها و درمان خانگی ریزش مو موفقیت آمیز الوپسی ارتا می باشد. آلوپسی در اثر یک بیماری خود ایمنی به وجود می آید که سبب ریزش مو در قسمت های مختلف بدن می شود.
  • یکی دیگر از روش های درمان خانگی ریزش مو استفاده روغن نارگیل است که حاوی اسید های چرب، از جمله اسید لوریک، بوده و می تواند داخل ساقه مو نفوذ کرده و فرایند از بین رفتن پروتئین در داخل ساقه موها را کاهش دهد.
  • استفاده مداوم از روغن کرچک به عنوان روغن مو به پرپشت شدن مو کمک می کند.
  • مصرف مکمل های جینسینگ می توانند با تحریک فولیکولهای مو، سبب رشد بهتر و بیشتر آن ها شوند.
  • درمان موثر دیگر برای رفع ریزش مو خمیر گیاه شیرین بیان است که با آسیاب کردن قطعات این گیاه در شیر با کمی زعفران درست می شود. این خمیر را باید شبها قبل از رفتن به رختخواب بر روی نقاط تاس سر به کار برد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها