در این مقاله با روشهای تشخیص ریزش موی طبیعی و غیر طبیعی آشنا میشوید

ساده ترین روش ها برای تشخیص ریزش مو

A
۰

ریزش مو یکی از اتفاقات نرمالی است که تقریبا روزانه همه افراد آن را تجربه می‌ کنند. این مشکل می‌ تواند موقت یا دائمی باشد.

ریزش مو یکی از اتفاقات نرمالی است که تقریبا روزانه همه افراد آن را تجربه می‌ کنند. این مشکل می‌ تواند موقت یا دائمی باشد. برای درمان ریزش مو ابتدا لازم است، علت آن را جستجو کنیم. علل ریزش مو متفاوت است و می‌ تواند به علت وراثت، تغییرات هورمونی، وضعیت سلامتی یا افزایش سن رخ دهد. ریزش مو در طول روز و برای همه افراد عادی است. پس راه تشخیص ریزش مو چیست؟ چگونه بفهمیم که ریزش موی ما طبیعی است یا ناسالم و غیر طبیعی قلمداد می‌ شود. در ادامه و برای دانستن راه تشخیص ریزش مو به چند تست ساده اشاره می‌ کنیم که همه افراد می‌ توانند انجام دهند تا از وضعیت موی خود آگاه شوند.

عوامل ریزش موی طبیعی

وراثت

در مردان سبب عقب رفتن موها و ریزش موهای پیشانی می‌ شود و در زنان موها را کم پشت، کم حجم و نازک می‌ کند. برای راه تشخیص ریزش مو لازم است به خانواده و افراد نزدیک خود دقت کنید، اگر آنها نیز با ریزش و از بین رفتن مو به دلایل ژنتیکی مواجه بودند احتمالا شما نیز با آن درگیر خواهید شد.

استرس

زمانی که فرد اضطراب بیش از حدی را برای مدت طولانی تحمل کند، به ریزش موی موقتی دچار خواهد شد که با گذشت زمان و عدم درمان ممکن است خطرناک باشد. راه تشخیص ریزش مو در این افراد آنچنان سخت نیست و با بهبود وضعیت روحی، ریختن موها نیز متوقف شده یا کاهش می‌ یابد.

تغییرات هورمونی

عملکرد نادرست غده تیروئید و متابولیسم نامنظم در بدن عوارض زیادی مانند ریزش مو را به همراه دارد. کم کاری تیروئید موجب اخلال در چرخه زندگی موها می‌ شود و وزن، ضربان قلب و حساسیت به دما را نیز دچار تغییر می‌ کند. راه تشخیص ریزش مو با تغییرات بدنی که این غده ایجاد می‌ کند آسان‌ تر است و فرد باید آزمایش تیروئید بدهد.

رژیم غذایی نادرست

اگر رژیم غذایی سالمی ندارید و به کاهش وزن سریع روی آورده اید، باید بدانید که این کار می‌تواند باعث ریزش موهای شما شود. البته این ریزش مو، همچون ریزش موی ناشی از استرس قابل بازگشت است.

زایمان

تغییرات هورمونی در دوران شیردهی و پس از زایمان باعث ریزش مو می‌ شود. پس از 2 سال از زایمان موها به حالت طبیعی خود بر می‌ گردند. راه تشخیص ریزش مو در این مورد به این طریق است که بدانید موها در دوران بارداری زیاد تر و پرحجم‌ تر می‌ شوند و پس از آن، برای بازگشت به حالت اصلی خود به زمان نیاز دارند.

دارو ها

دارو هایی که موهای در حال رشد و مرحله آناژن را تحت تاثیر قرار می‌ دهند، همچون دارو های شیمی درمانی تاثیری بسیار مخرب دارند و دارو هایی که موهای در فاز استراحت یا تلوژن را تحت تاثیر قرار می‌ دهند نیز می‌ توانند باعث کم پشت شدن موها شوند. قطع مصرف برخی دارو ها مانند قرص ضد بارداری نیز دارای عوارضی مخرب برای موها است.

ریزش موی سکه ای

آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ ای که با بیماری‌ های خود ایمنی شدت می‌ گیرد، نوعی از ریزش مو است که تنها قسمت‌ هایی از سر کچل می‌ شوند و بقیه قسمت‌ ها دارای مو هستند. ریزش موی سکه‌ ای گاه با درد و خارش همراه است. راه تشخیص ریزش مو بسیار واضح است چرا که قسمت‌ هایی به اندازه سکه در سر خالی می‌ شوند و بقیه قسمت‌ ها رشد طبیعی خود را دارند.

تست ریزش موی طبیعی

برای اینکه هر کس بداند ریزش موهایش طبیعی است یا غیر طبیعی، باید اندکی به عقب برگشته و زمانی را در نظر مجسم سازد که با وجود ریزش مو، کم مویی نداشت!

اگر در حال حاضر، علاوه بر ریزش مو دچار کم مویی هم شده باشد، آنگاه ریزش غیر طبیعی نامیده می‌ شود که در چنین حالتی حتماً باید به مداوای آن پرداخت، ولی اگر ریزش، کم شدن موها را در پیش نداشته باشد، ریزش طبیعی به شمار می‌ آید و نباید هیچگونه تشویش و نگرانی داشت. از آن گذشته شانه کردن نیز به نوعی می تواند تست ریزش مو به حساب آید. اگر مقدار ریزش مو که بر روی دندانه‌ های شانه می‌ پیچد به همان نسبت‌ های روزهای پیشین باشد ریزش حالت طبیعی دارد، چنانچه بیشتر شود و این عمل تکرار گردد ریزش موها غیرطبیعی است.

روش های مختلف آزمایش ریزش مو غیر طبیعی

بعد از کسب اطلاعات و آگاهی های لازم در زمینه ریزش مو، نکته مهم وقابل توجه تشخیص انواع طبیعی وغیر طبیعی آن از یکدیگر است. در اینجا متد ها و روش هایی را تحت عنوان آزمایشات ریزش مو تشریح خواهیم نمود که با بکار بستن آنها می توان مشخص و متمایز نمودن انواع ریزش مو از یکدیگر را به نحو ساده ای انجام داد:

تست کشیدن موها

انگشتانتان را از قسمت کوچکی از لابه‌لای موهای خشک و تمیز خود عبور دهید و به محض رسیدن به انتهای مو آنها را به آرامی بکشید. اگر پس از هر بار کشیدن بیش از 2 یا 3 تار مو در دستانتان قرار بگیرد ممکن است دچار تلوژن افلوویوم یا آناژن افلوویوم شده باشید. از هر 100 تار مویی که کشیده می‌ شوند، نباید بیش از 10 تار مو از سر جدا شوند.

تست شانه

پیش از شستن موهای خود، از پشت قسمت بالای سرِ خود شانه کرده و موها را به سمت جلو بیاورید. این کار را حدود یک دقیقه تکرار کنید. بهتر است این کار را روی یک پارچه رنگی انجام دهید تا موهایی که می ریزد را ببینید. در حالت عادی باید حدود ۱۰ تار مو بریزد و بیشتر از آن، نشانه ریزش غیرطبیعی موها به شمار می رود

تست سلامت فولیکول مو

یک تار مو را از میان بقیه موهای سرتان انتخاب کنید و پایین ترین نقطه مو که به پوست کف سر نزدیک است را محکم بگیرید. با یک حرکت سریع، موی انتخاب شده را به بالا بکشید تا مو به همراه ریشه از پوست سر جدا شود. انتهای ریشه مو را بررسی کنید. چنانچه انتهای مو پیازی شکل بود، یعنی موهایتان قوی و سالم هستند ولی اگر پیازی وجود نداشت یا لاغر بود، موهایتان آسیب دیده است.

تست حالت ارتجاعی موها

کشیدن مو یکی از تست‌ هایی است که می‌ توان سلامت موها را ز لحاظ قابلیت ارتجاعی مو سنجید. برای انجام این تست مراحل زیر را انجام دهید:

چند تار مو (۲-۳ تار) را انتخاب کرده و آنها را مرطوب کنید. مو را بین انگشت سبابه و شست بگیرید و از دو طرف به آرامی بکشید. اگر موهای سالمی داشته باشید موی شما تا حدود یک سوم طول خود کش می‌ آید و با رها کردن موها به حالت قبلی خود بر‌می‌ گردد. اگر موها در زمان کشیدن پاره شود یا بعد از رها کردن حالت شکستگی داشته باشد ساختمان مو در قسمت قشر مو دچار آسیب‌ دیدگی شده است.

ریزش موی غیر طبیعی

تست کوتیکول مو

برای سنجش وضعیت کوتیکول مو (بیرونی ترین قسمت ساقه مو)، و قابلیت نگهداری رطوبت در ساقه مو کاربرد دارد. اگر مو دارای کوتیکول سالمی باشد با دست کشیدن به موها نرمی تار های مو را حس می‌ کنید ولی اگر کوتیکول موها آسیب دیده باشد تار های مو ناصاف و زبر خواهند شد.

قسمتی از موهای خود را بین انگشت سبابه و انگشت میانی خود نگه دارید. سپس دست خود را از انتهای موها به سمت ریشه موها حرکت دهید. اگر در حرکت زبری و نا‌صافی در موها احساس کردید، کوتیکول مو آسیب‌ دیده است، ولی اگر حس نرمی و انعطاف‌ پذیری داشتید پوسته‌ های کوتیکول مو سالم هستند.

تست دست‌های خیس

دست‌ های خیس و مرطوب خود را در میان موها قرار دهید و اگر میزان مویی که به دستتان چسبید و از سر جدا شده بود زیاد بود، به پزشک پوست و مو مراجعه کنید.

تست فرو رفتن مو در آب

موهای خود را کاملا بشویید به صورتی که تار های مو کاملا تمیز و عاری از چربی باشد. چند تار مو را انتخاب کنید و مقداری از موهایتان را در یک لیوان آب بگذارید. اگر تار های مو در آب شناور باشند، وضعیت موهای شما خوب است موهای شما در وضعیت خوبی قرار دارند.

اگر تار های مو به ته آب رفتند، بافت موهای شما متخلخل شده است و باید برای سلامت موهای خود اقدام کنید. بافت متخلخل به این معنی است که ساقه مو آسیب دیده است و آب می‌ تواند به داخل پوشش مو وارد شود و موجب فر شدن موها و تغییر رنگ آنها شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها