مراکز عرضه گیاهان دارویی اجازه طبابت ندارند

A
۰

رامین مصطفوی، رییس اتحادیه خوار و بار تربت‌حیدریه گفت: مراکز عرضه گیاهان دارویی اجازه طبابت حتی طب سنتی مثل حجامت یا زالو درمانی را ندارند اما در عمل بعضی از آنها اقدم به تجویز دارو یا حجامت و زالودرمانی می‌کنند.

رامین مصطفوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی همکاران ما در این صنف با وجود آن که تنها مجاز به عرضه کالا هستند و نه تجویز دارو یا درمان، اما در عمل از مقررات سرپیچی می‌کنند.

البته چه بسا برخی از این افراد دارای مدرک معتبر طب سنتی هم باشند و نفس تجویز دارو یا انجام حجامت و زالودرمانی فعالیتی غیرقانونی نیست منتهی در واحد صنفی عرضه گیاهان دارویی تنها مجاز به عرضه این گیاهان هستند.

هم اکنون این اتحادیه ۹۶۵ واحد را در رسته‌های همگون شامل خوار و بار، عمده فروشی مواد خوراکی، لبنیات و گیاهان دارویی تحت نظارت خود دارد.

از نگاه ما دلیل عمده این رونق غیر قانونی، عملکرد ضعیف دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه است و اداره بهداشت محیط و درمان این دانشگاه در بحث نظارت باید فعال تر شوند.
در پاسخ به این اظهارات مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: بین داروی گیاه دارویی و داروی گیاهی تفاوت وجود دارد و این واحدها حتی مجاز به عرضه داروهای گیاهی هم نیستند.
دکتر حسین عزیزی افزود: در بخش کیفیت و چگونگی عرضه در این فروشگاه‌ها، نظارت بر عهده معاونت غذا و دارو و در بحث طب سنتی نیز وظیفه نظارت بر عهده بخش درمان است.

تاکنون نیز ۲ جلسه برگزار و کمیته مشترکی با عضویت دانشگاه علوم پزشکی، دادستانی، تعزیرات و اتاق اصناف تشکیل شده و حتی گشت‌های مشترک هم برگزار شده است.

از ابتدای امسال نیز سه واحد صنفی مراکز غیرمجاز عرضه داروی گیاهی و طب سنتی در این شهرستان مهر وموم شده‌ است.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها