درمان خانگی کبد چرب | پاکسازی کبد با دمنوش های گیاهی

مفیدترین دمنوش های گیاهی برای درمان کبد چرب

A
۰

اگر آلودگی ‌های بدن زیاد شوند، سلامتی قسمت ‌های مهمی از بدن از جمله کبد، قلب، کلیه و … به خطر می ‌افتند.دمنوش‌ های متنوعی هستند که خاصیت آنتی ‎اکسیدانی و سم زدایی دارند که می توان از آنها در رژیم غذایی استفاده کرد.

داروخانه طبیعت سرشار از گیاهانی است که هر کدام برای رفع یک یا چندین مشکل مناسب هستند. دمنوش‌ های گیاهی از گل‌ ها، برگ‎ ها، دانه ‌ها و ریشه‌ های بسیاری از گیاهان تهیه می ‌شوند. اهمیت مصرف دمنوش‌ های گیاهی ، به دلیل طبیعی بودن آن است. دمنوش‌ های گیاهی همانند چای و قهوه، کافئین ندارند، به همین دلیل تمامی فواید آن به ‌طورکامل جذب بدن می ‌شوند. علاوه‌ بر آن این دمنوش ‌های جذاب، سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان، ویتامین ‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی است که می ‌توان آن را یک نوشیدنی کامل معرفی کرد.

بدن ما در طول روز با آلودگی ‌های زیادی همراه است که معمولا با مصرف انواع نوشیدنی می ‌توان آن را سم ‌زدایی کرد. یکی از انواع نوشیدنی ‌هایی که برای سم ‌زدایی بدن مفید است، دمنوش‌ های متنوعی هستند که خاصیت آنتی ‎اکسیدانی دارند. سم‌ زدایی بدن از اهمیت ویژه ‌‎ای برخوردار است، زیرا اگر آلودگی ‌های بدن زیاد شوند، سلامتی قسمت ‌های مهمی از بدن از جمله کبد، قلب، کلیه و … به خطر می ‌افتند.

عملکرد کبد چیست؟

کبد مسئول هورمون ‌ها، هضم و سم زدایی در بدن است. کبد مواد مضر مثل مواد حل نشدنی که در خون پیدا می ‌شود را می ‌گیرد و به صفرا می ‌سپارد. بعد از این مرحله نوبت به دفع مواد زائد از طریق مدفوع می ‌رسد. کبد یکی از اندام ‌های ضروری در بدن است که در داشتن دستگاه گوارش سالم و پر کار اهمیت بسیاری دارد، اما رژیم غذایی نامناسب یکی از عوامل ایجاد چربی در اطراف کبد و در نتیجه بیماری کبد چرب است.

در ادامه با انواع دمنوش های گیاهی که در درمان کبد چرب مفید هستند آشنا خواهیم شد.

دمنوش کنگر فرنگی ( آرتیشو)

دمنوش کنگر فرنگی درمان کبد، پیشگیری کننده انسداد کیسه صفرا، کاهش دهنده بافت چربی در کبد و سایر بافت ‌ها، مؤثر در عملکرد بهتر کبد، کاهش ‌دهنده درد شکم و تهوع است. اگر این گیاه به شکل دمنوش و به مدت چهل و پنج روز استفاده شود، آنزیم‌ های کبدی را تنظیم می ‌کند.

بیشتر بخوانید: طریقه مصرف لبو برای درمان کبد چرب

دمنوش رازیانه

رازیانه یک گیاه فوق کارآمد است که برای بهبود پاکسازی مستقیما بر سیستم گوارشی تاثیر می ‌گذارد. این گیاه در همان خانواده ‌ی هویج ‌ها قرار می‌گیرد و یک ادرار آور است که جریان ادرار را افزایش می ‌دهد و پاکسازی خون را بهبود می ‌بخشد. به همین دلیل، این دمنوش یک پاک کننده کبد بسیار قوی است که حاوی ویتامین ‌های A ،B ،C ،D و مواد معدنی شفا بخش مختلفی است. از آنجا که این گیاه حاوی استروژن است که برای کمک به گوارش و سم زدایی مانع اسپاسم عضلانی می‌ شود، در نتیجه پاکسازی گوارشی را تحریک می‌ کند.

دمنوش بادرنجبویه

بیماری کبدی چرب ناشی از التهاب، قند خون بالا و چربی است. دمنوش بادرنجبویه با فعال کردن آنزیم‌ هایی که اسید‌ های چرب را تجزیه می ‌کنند، به درمان بیماری کبد چرب کمک می ‌کند. بادرنجبویه همچنین فعالیت گلبول ‌های سفید و سیتوکین ای التهابی را در کبد کاهش می‌ دهد.

دمنوش خاکشیر

دمنوش خاکشیر برای درمان کبد چرب مفید است. کبد چرب بیماری فراگیر و روبه افزایش بوده، با توجه به این اصل کلی که پیشگیری مهم ‌تر از درمان است، شما می توانید با خوردن دمنوش خاکشیر کبد چرب خود را پاکسازی کنید. برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم چنین این ترکیب، بهترین نرم کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می ‌باشد، یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

دمنوش گل داوودی

در یک مطالعه دمنوش گل داوودی مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که اثر مثبتی روی سلول‌ های کبد دارد. این دمنوش دارای موادی است که از این سلول ‌ها محافظت می ‌کند. علاوه بر این، خواص آنتی‌اکسیدانی هم در دمنوش گل داوودی پیدا می ‌شود. کبد یک عضو مهم برای سم‌ زدایی خون است، بنابراین حفاظت از سلامت آن ضرورت زیادی دارد. این ارگان برای خواص باز سازی باور نکردنی که دارد شناخته‌ شده است. دمنوش گل داوودی می ‌تواند توانایی این ارگان را حتی بهتر کند.

بیشتر بخوانید: سبزیجات و میوه های مناسب برای کبد چرب

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل بهترین گزینه برای درمان کبد چرب است. یکی دیگر از شیوه ‌های کاهش چربی کبد در افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می برند گنجاندن دمنوش زنجبیل در برنامه ‌غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته 2 تا 3 بار دمنوش زنجبیل استفاده می ‌کنند، می ‌توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و درمان کبد چرب بهره‌ مند شوند. دمنوش زنجبیل به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد به این بیماری می شود.

دمنوش جعفری

نوشیدن این دمنوش در طول روز به شما کمک می‌ کند که ارگانیسم خود را پاکسازی کنید. با نوشیدن دمنوش جعفری سموم را از خون و کبد و همین ‌طور دستگاه گوارش خارج خواهید کرد. حتی در همان روز اول نوشیدن آن، احساس بهتری خواهید داشت، حس می‌ کنید که تمام ارگانیسم‌ بدن به صورت کارآمد تر و موثر تری عمل می ‌کند.

دمنوش شیرین بیان

شیرین‌ بیان یک درمان مؤثر برای درمان مشکلات کبد چرب غیر الکلی است. این گیاه دارویی برای درمان اختلالات کبدی استفاده می ‌شود. برای تهیه این دمنوش پودر ریشه ‌ی شیرین ‌بیان را در یک فنجان آب جوش ریخته، در فنجان را بگذارید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه دم بکشد. مایع را با کمک صافی، صاف کنید و داخل یک فنجان دیگر بریزید. چای شیرین ‌بیان را یک یا دو بار در روز برای تسکین مشکل کبد چرب مصرف کنید. این چای را هر روز مصرف کنید تا زمانی که از شر مشکل کبد چرب به طور کامل رهایی پیدا کنید.

دمنوش مریم گلی

دمنوش یا چای مریم گلی به عنوان یک عامل ادرارآور طبیعی و محرک کبد و کلیه ‌ها قادر است فرآیند دفع سموم از بدن را از طریق ادرار تسریع ببخشد. این وضعیت می ‌تواند فشار را از روی دستگاه لنفاوی و همچنین کلیه ‌ها و کبد کاهش دهد. این دمنوش با افزایش تعریق می ‌تواند به سم ‌زدایی از بدن از طریق پوست نیز کمک کند.

دمنوش گل زنبق

دمنوش زنبق با تحریک کبد در درمان هپاتیت و یرقان مفید است. برای درمان عوارض پوستی مانند آکنه، سوء هاضمه، بیماری روماتیسم و کاهش وزن مؤثر است. امروزه برای سم ‌زدایی بدن و افزایش ادرار از آن استفاده می ‌کنند. برای تهیه دمنوش زنبق یک قاشق مربا خوری ریشه خشک آن را در یک لیوان آب جوش به مدت ده دقیقه بجوشانید و روزی ۳ بار مصرف کنید.

دمنوش عناب

عناب به‌ عنوان یک محافظ طبیعی برای کبد شناخته می‌ شود. عناب به جهت اینکه حاوی مقادیر غنی از آنتی‌اکسیدان است برای سم‌زدایی و بهبود عملکرد کبد بسیار مفید است. ضمن این که عناب می‌ تواند به درمان بیماری‌ های رایج کبدی مثل کبد چرب نیز کمک کند. دمنوش عناب تب‌ بر است و عمل تصفیه خون را در کبد افزایش می ‌دهد. عناب و زرشک را به مقدار مساوی در یک لیتر آب بجوشانید و با مقداری شکر یا عسل مخلوط کنید و پس از سرد شدن روزی یک فنجان از آن میل کنید.

دمنوش قاصدک

گیاه دارویی قاصدک از کبد شما حمایت می ‌کند و به عملکرد کیسه صفرا کمک می‌ کند. چای برگ قاصدک به افزایش دفع صفرا از کبد و در نتیجه زدودن سموم از آن و سوخت و ساز چربی کمک می ‌کند. این دمنوش همچنین برای تحریک کیسه صفرای تنبل موثر است. بنابر این، استفاده از قاصدک برای درمان سنگ کیسه صفرا منطقی به نظر می ‌رسد.

دمنوش تخم انار

یکی از دمنوش های مفید برای کبد چرب مخصوص فصل پاییز که بیشتر افراد با هر مزاج و طبعی می ‌توانند آن را میل کنند، دمنوش تخم انار برای کبد چرب است. پیشنهاد می‌ شود به‌ مدت 4 تا 5 هفته به‌ جای چای معمولی سیاه‌، از دمنوش تخم انار برای درمان کبد چرب میل شود. برای تهیه دمنوش تخم انار یک مشت تخم انار آبدار ترش ‌مزه را با یک قاشق غذا خوری چوب دارچین پودرنشده به ‌همراه 5 لیوان آب ‌جوش درون قوری مخلوط کرده و بگذارید تا دم بکشد.

دمنوش چای سبز

چای سبز دارای آنتی‌اکسیدانی طبیعی است که سبب حذف سموم (مضر) از کبد و بدن می ‌شود. این چای حاوی مقادیر زیادی کاتچین است که به حمایت از عملکرد کبد کمک می ‌کنند. بنابراین این نوشیدنی به ارتقاء سلامت کبد کمک می‌ کند. چای سبز را دست کم ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید تا سریعا از شر این مشکل خلاص شوید.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها