خواص روغن حنا | طرز تهیه روغن حنا | عوارض روغن حنا

همه چیز درباره فواید روغن حنا

A
۰

در بین روغن ‌های گیاهی می‌ توان روغن حنا را به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی حال حاضر نام برد که برای پوست و مو و... موثر است.

گیاهان و روغن ‌های گیاهی همواره جزء یکی از مهمترین و بهترین راه ‌های درمانی بوده است. در بین روغن ‌های گیاهی می‌ توان روغن حنا را به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی حال حاضر نام برد. این روغن که برگرفته از حنا می ‌باشد که داری خواص بیشمار و بی ‌نظیری است.

حنا گیاهی مفید بوده و برای تقویت پوست و مو همواره استفاده میشده است. خواص روغن حنا نیز برگرفته از گیاه آن بوده و از آن در طب سنتی برای درمان مشکلات موی سر استفاده می شود. روغن حنا در دسته روغن های گیاهی قرار داشته و به دلیل ترکیبات مفید در ساختارش کاربرد های فراوانی برای سلامت بدن دارد.

روغن حنا چیست؟

برگ های حنا حاوی یک اسید طبیعی به نام اسید هنانوتنیک می باشد. این اسید در واقع همان رنگ حنا است که در اب حل نمی شود. بنابراین زمانی که حنا را با آب تهیه می کنند رنگ غلیظ و درخشانی ندارد، به همین دلیل از روغن حنا استفاده می شود. روغن حنا در واقع جزء روغن های معطری است که می تواند از درخت چای و روانسارا استخراج گردد. این روغن دارای سطوح بالایی از ترپن ها می باشد که بطور طبیعی توسط گیاهان تولید می شود. ترپن ها در روغن کمک می کنند که حنا اثر و رنگ تیره تری از خود باقی بگذارد

خواص روغن حنا

روغن حنا که برگرفته از گیاه حنا است دارای فواید بسیار زیادی است که در طب سنتی نقش بسیار مهمی را ایفا می ‌کند. در گذشته از حنا برای رنگ کردن موی سر و کف دست و پاها استفاده می ‌شد، البته این رسوم امروزه هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. روغن حنا بدون رنگ دهی خود حنا، خواص این گیاه عالی را برای شما به ارمغان می ‌آورد.

فواید ضد التهابی روغن حنا

با افزایش روند پیری، مفاصل بیشتر مستعد درد شده و ماهیچه ها کم کم سفت می شوند. این تاثیرات پیری می تواد منجر به التهاباتی حتی دردناک در قسمت های مختلف بدن گردد. از خواص این روغن دارا بودن خواص ضد التهابی بوده که التهابات مفاصل را کاهش داده و درد را در مفاصل تسکین خواهد داد.

خواص پاک کنندگی

این روغن گیاهی با خواص درمانی، خاصیت سم زدایی داشته که به دفع سموم مضر بدن کمک می کند. این روغن با سم زدایی می تواند جوانسازی و طراوت را به بدن هدیه دهد و این خواص مفید روغن این گیاه می تواند منجر به کاهش خستگی ذهنی نیز شود.

تسکین زخم های پوستی

از مزایا و کاربرد روغن حنا تسکین زخم های پوستی می باشد، بویژه زخم هایی که بر زبان و گونه ها و لب ها موثر واقع می شوند. برای درمان آبسه نیز می توان از روغن این گیاه کمک گرفت. برای تسکین بیشتر زخم و بهبودشان می توان از مخلوط روغن این گیاه با موم عسل و روغن گل سرخ استفاده نمود و به بهبودی زخم ها سرعت بخشید.

کاهش اختلالات خواب

به دلیل ارتباط مستقیم روغن حنا با کاهش اختلالات خواب اگر دچار بی خوابی شده اید یا از تحرک مزمن آزرده شده اید، مصرف نمودن روغن حنا به رژیم غذایی روزانه می تواند شما را از این مشکل نجات داده و باعث خواب شده و الگوی خواب را نیز تنظیم نماید.

خواص روغن حنا برای پوست

یکی دیگر از فوایدی که روغن حنا برای بدن انسان دارد، خواص آن برای پوست است که موضوع باعث شده است که افراد بسیاری برای درمان یا جلوگیری از مشکلات پوستی از روغن حنا استفاده می ‌کنند. بسیاری از کارشناسان توصیه می ‌کنند که بجای استفاده از داروها و مواد شیمیایی، بهتر است که از مواد گیاهی استفاده کنید که یکی از بهترین گزینه ‌ها می ‌تواند روغن حنا باشد.

درمان جوش و جای زخم

اثر زخم و جوش یکی از مشکلات عمده به ویژه در زمان نوجوانی است که روغن حنا به خوبی می ‌تواند اثر آنها را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: روغن های گیاهی برای رفع لکه های پوست

درمان قارچ پوستی

کافی است که چند قطره از روغن حنا را بر روی قارچ پوستی قرار دهید و بعد از مدتی شاهد از بین رفتن قارچ پوستی شوید. البته لازم است در یک دوره این کار را استفاده کنید.

درمان کننده خون مردگی

با ریختن ۳ قطره از این روغن بر روی محل مورد نظر و ماساژ دادن آن به تدریج شاهد از بین رفتن خون مردگی خواهید شد.

جلوگیری از پیری زودرس

با استفاده از روغن حنا به خوبی می ‌توانید پوستی شاداب و جوان داشته باشید و از پیری زودرس صورت خود جلوگیری کنید.

فواید روغن حنا برای مو

روغن حنا ماده ای کهن است که مو را آبرسانی و از آن محافظت می کند، ابروها و مژه ها را ترمیم کرده و خشکی پوست سر و شوره را از بین می برد. از خواص روغن این گیاه تقویت قدرت رشد و استحکام ساقه مو می باشد.

بیشتر بخوانید: فواید حنا برای پیشگیری و درمان ریزش مو + نحوه استفاده

رشد مو

روغن حنا به شدت روی سرعت رشد مو تاثیر می گذارد. حنا تاثیر مستقیمی بر روی پوست سر دارد و سلامت فولیکولهای مو را تقویت می کند. این کار مانع از نازک شدن موها و ریزش آنها می شود. حنا جلوی خشکی مو و موخوره را می گیرد.

جلوگیری از ریزش مو

به لطف خاصیت روغن حنا برای ارتقای سلامت پوست سر، تنظیم PH کف سر و منافذ باز پوستی، ریزش مو کاهش یافته و موی سالم رشد می کند.

کنترل شوره سر

حنا دارای خاصیت نرم کنندگی و تسکین دهندگی پوست سر است. خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی حنا به حفظ سلامت پوست سر کمک کرده و با شوره، خارش کف سر و سایر بیماری های پوست سر مقابله می کند. روغن حنا به پاک کردن ناخالصی از روی مو کمک می کند که همین امر مانع از ایجاد شوره می شود.

درمان موهای مجعد

حنا به ساخت لایه ای محافظتی در اطراف ساقه مو کمک می کند. رطوبت را در درون آن محبوس و مو را نرم می کند. در نتیجه حالت مجعد و وزکردگی مو کاهش می یابد. وقتی روغن حنا با سایر مواد آب رسان استفاده شود، بسیار مفید خواهد بود. موخوره و شکنندگی مو با استفاده از روغن حنا کاهش می یابد.

روغن حنا برای نازکی مو

روغن حنا به شدت موها را نرم می کند و به آنها حجم می دهد. روغن حنا با نازکی موها مقابله می کند. همچنین برای پوست ملتهب بسیار خوب است. این روغن پوست و مو را آبرسانی می کند و دارای مواد معدنی فراوان است.

تقویت مو

ترکیبات روغن حنا باعث درمان مو می شود و آن را تغذیه می کند. به بستن منافذ کوتیکول های مو کمک می کند و در نتیجه مو دیگر نمی شکند. روغن حنا خاصیت الاستیسیته مو را افزایش داده و آن را قوی تر می کند.

برای رنگ کردن مو

روغن حنا برای تتوهای حنا استفاده می شود و برای رنگ خاص خود معروف است. قهوه ای با رگه هایی از قرمز. اضافه کردن روغن حنا به رنگهای دیگر مولکولهای رنگ را مسدود کرده و و مانع از آزاد شدن آنها از تارهای مو می شود. در نتیجه دوام رنگ مو را بالا می برد.

مناسب پوست سر

حنا ماده ای عالی برای تنظیم PH و میزان تولید چربی پوست سر است و جلوی شوره و سایر مشکلات پوست را می گیرد. حنا به پاک کردن چربی اضافه از مو کمک می کند، فولیکولهای باز را می بندد و فعالیت غده چربینه ای را به حالت طبیعی خود بر می گرداند.

درخشش موها

روغن حنا، همانطور که در بالا گفته شد، مو را به شدت آبرسانی کرده و باعث براق شدن، پرپشتی و سلامت آن می شود. در نتیجه، موی شما تقویت می شود و به سالم ترین شکل ممکن می درخشد.

طرز تهیه روغن حنا خانگی

  • ابتدا مقداری برگ حنا با چند قطره آب کوبیده و له شود. توجه شود که مقدار آب باید بسیار کم باشد.
  • خمیر بدست آمده را به شکل توپ ‌های کوچکی درآورید.
  • مقداری از روغن نارگیل را در ظرفی گرم کرده و توپ‌ های کوچک را در آن بریزد.
  • وقتی که روغن شروع کرد به تغییر رنگ، حرارت را قطع کرده و پس از سرد شدن محصول بدست آمده را در ظرفی دربسته و بدون هوا نگهداری نموده و بعد مصرف کنید.

عوارض استفاده از روغن حنا

  • خانم های باردار و مادران شیرده نباید از روغن حنا استفاده کنند.
  • این روغن حساسیت زا می باشد و در برخی افراد موجب بروز حساسیت پوستی می شود.
  • کسانی که مبتلا به بیماری خاصی هستند یا از داروی مخصوصی استفاده می کنند، باید قبل از مصرف این روغن با پزشک مشورت کنند.
  • قبل از مصرف این روغن آن را تست کنید. در قسمتی از بدن مقدار کمی روغن را بمالید و بعد از گذشت 24 ساعت، اگر دچار مشکلی نشدید، می توانید از این روغن استفاده کنید.
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها