کاهش چربی پوست به کمک مواد گیاهی و طبیعی

A
۰

سبوم ماده ‌ای با ماهیت مومی و روغنی است که وظیفه ‌ی محافظت و آب‌ رسانی به پوست را بر عهده دارد. ترشح زیاد سبوم منجر به چربی پوست می شود.

سبوم ماده ‌ای با ماهیت مومی و روغنی است که وظیفه ‌ی محافظت و آبرسانی به پوست را بر عهده دارد. با این وجود ترشح زیاد سبوم می ‌تواند منجر به چربی پوست شود که خود باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می ‌گردد. پوست چرب نتیجه ترشح بیش از حد سِبوم از غدد چربی پوست است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارد. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس ترشح سبوم را افزایش می دهد. کنترل چربی پوست و جوش‌ های آکنه مسأله ‌ای چالش ‌برانگیز است.

علل چرب شدن پوست

علت چرب شدن پوست صورت می تواند بسته به عوامل متفاوت متغییر باشد، اما چرب شدن پوست زیبایی آن را به خطر می ‌اندازد. پوست چرب زمانی اتفاق می ‌افتد که غدد سباسه در پوست باعث ایجاد بیش از حد سبوم می ‌شوند. همان طور که گفتیم سبوم یک ماده مومی شکل و چرب و روغنی است که از پوست محافظت می ‌کند و آن را هیدراته نگه می ‌دارد. این ماده در حقیقت همیشه هم مضر و بد نیست، زیرا به محافظت و مرطوب‌ سازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک و همین ‌طور براق و سالم ماندن موها کمک زیادی می ‌کند. با این حال مقدار بیش از حد آن باعث چرب شدن پوست، منافذ بسته و آکنه می‌ شود، مدیریت کردن میزان چربی پوست اغلب نیاز به مراقبت‌ های روزانه و منظم یک فرد دارد.

ویژگی و مشخصه ی پوست چرب

  • براق بودن غیر طبیعی پوست
  • چین ‌و چروک کمتر روی پوست
  • وجود منافذ بزرگ روی بینی، چانه و پیشانی
  • عدم ماندگاری آرایش روی پوست
  • رنگ پوست تا حدودی کدر
  • ایجاد جوش ‌های سرسیاه و سرسفید و لکه‌ های پوستی
  • چرب شدن سریع پوست پس از شستشو

راههای کم کردن چربی پوست صورت

برای درمان پوست چرب به خصوص پوست صورت این چند ماده غذایی پر خاصیت و مفید را در برنامه غذایی قرار دهید.

روغن جوجوبا

اگر چه ایده استفاده از روغن برای پوست های چرب بر عکس به نظر می رسد، روغن جوجوبا یک درمان عالی برای پوست های چرب، آکنه و سایر مشکلات پوستی است. مقدار کمی روغن جوجوبا کمک زیادی به شما می کند. استفاده بیش از حد از آن پوست چرب را بد تر می کند. چند روز در هفته چند قطره را روی پوست تمیز ماساژ دهید تا ببینید چه واکنشی نشان می دهد. اگر نتایج آن مورد علاقه شما بود روزانه از آن استفاده کنید.

خیار

خیار حاوی ۹۵.۲۳ گرم آب در هر ۱۰۰ گرم است. این به این معنی است که بیشتر آن را آب تشکیل می دهد. خیار آنتی اکسیدان قوی دارد که برای پوست ضروری است. آن ها همچنین ضد التهاب هستند که به کاهش آکنه کمک می‌ کنند. با مصرف به اندازه این میوه جوان کننده، ترشح چربی پوست را به تعادل برسانید و از ظاهر شدن چربی روی پوست جلوگیری کنید.

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار به تعادل بیش از حد چربی پوست کمک می کند. دارای مزیت سفت کنندگی، تسکین دهنده و مرطوب کننده است، تولید ترشحات چربی را منظم و عادی می کند. در نتیجه لایه سبوم را متعادل کرده و منافذ را سفت می کند. گل همیشه بهار در همه مواردی که بازسازی سلول مانند آفتاب سوختگی و زخم هایی که پوست قرمز و تحریک شده است مناسب است.

گریپ فروت

میوه‌ ی گریپ فروت منبع غنی فیبر و ویتامین C است. این مواد برای دفع گرگرفتگی و سموم بدن مؤثر و حیاتی هستند. نوشیدن آب گریپ فروت البته بدون شکر برای درمان چربی پوست و حفظ زیبایی پوست چرب مفید است.

رزماری

گیاه رزماری به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان بسیار خوب برای پوست های مستعد و چرب مناسب است و گردش خون را در سطح پوست افزایش می دهد، سبوم را کنترل می کند، التهاب را تسکین می دهد، پوست را مرطوب می کند و به طور موثر با زخم ها و آسیب های نور خورشید مقابله می کند.

محلول آب لیمو و آب گرم

استفاده از محلول آب لیمو و آب گرم روی صورت سطح چربی پوست صورت را پایین می آورد. برای تهیه این محلول ساده، آب نصف یک عدد لیمو ترش تازه را درون یک لیوان آب گرم بچکانید و نصف قاشق چای خوری عسل نیز به آن اضافه کرده و روی سطح پوست بمالید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که یک درمان خانگی رایج برای آکنه می باشد. اسید های موجود در گوجه فرنگی به جذب چربی اضافی پوست و باز کردن منافذ کمک می کند. یک قاشق چای خوری شکر را با تفاله 1 عدد گوجه فرنگی ترکیب کنید و با حرکات دایره ای روی پوست بمالید.

سرکه

مالیدن سرکه روی پوست صورت 3 بار در هفته چربی پوست صورت را متعادل می کند. برای این کار یک تکه پارچه یا دستمال نخی تمیز را به سرکه سیب یا سرکه سفید آغشته کنید و روی پوست صورت بمالید و صبر کنید تا 10 دقیقه بماند، این ماده یک تونر طبیعی برای پوست به شمار می رود و منافذ باز پوست را نیز می بندد.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا بسیاری از مشکلات پوستی مانند پوست چرب را درمان می کند. یک لایه نازک از ژل آلوئه ورا را قبل از خواب به آرامی روی پوست صورت بمالید و اجازه دهید تا صبح بماند. این کار را هر روز به صورت مرتب تکرار کنید، بعد از مدتی علاوه بر کاهش چربی پوست صورت متوجه نرمی و شادابی آن نیز خواهید شد.

پودر زردچوبه و ماست

ماساژ ترکیب پودر زردچوبه، آرد نخود، ماست و آب لیمو روی صورت باعث کم شدن چربی پوست صورت می شود. بهتر است صبر کنید تا این ترکیب به مدت چند دقیقه روی پوست صورت بماند بعد آن را با آب بشویید. استفاده منظم از ترکیب زردچوبه، ماست و آب لیمو سبب حفظ سلامت و زیبایی پوست صورت هم می شود.

گل بومادران

گل بومادران غنی از خواص سفت کنندگی، بهبود دهنده و تسکین دهنده است. مخصوصاً برای پوست چرب مناسب است. باعث بهبود رنگ پوست، بسته شدن منافذ باز پوست و کنترل چین و چروک می شود.

محلول جوش شیرین و آب

مالیدن محلول جوش شیرین و آب روی صورت، چربی آن را به راحتی متعادل می کند. برای کسب نتیجه دلخواه هر روز حداقل یک بار از این محلول استفاده کنید. محلول جوش شیرین و آب یک اسکراب طبیعی است که التهاب و قرمزی صورت را هم برطرف می کند. این محلول باید چند دقیقه روی پوست صورت بماند بعد آن را بشویید.

روغن ویتامین E

ماساژ روغن ویتامین E روی صورت به کاهش چربی پوست این ناحیه از بدن کمک می کند. مصرف روزانه مواد غذایی سرشار از ویتامین E مانند حبوبات، سبزیجات برگ سبز، آجیل، لبنیات، جو، برنج قهوه ای و… نیز دارای تأثیر نسبتاً مشابهی می باشد. این ویتامین رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست را هم به میزان چشمگیری افزایش می دهد.

نمک دریایی و آب

یکی دیگر از روش های کم کردن چربی پوست صورت قرار دادن ترکیب آب و نمک دریایی روی پوست چرب صورت است. این ترکیب خمیری شکل از مخلوط کردن یک قاشق غذا خوری نمک دریایی با مقداری آب ولرم تهیه می شود. اگر مخلوط نمک دریایی و آب هر روز به مدت 10 دقیقه روی صورت شما بماند، پوست این ناحیه ضد عفونی شده و چربی آن کم می شود.

مواد غذایی مضر برای پوست چرب

  • لبنیات پر چرب
  • شکر های مصنوعی
  • گوشت ‌های چرب
  • غذاهای پر نمک
  • آرد های غنی ‌شده
  • غذاهای سرخ ‌کردنی

کلام آخر

پیشگیری از پوست چرب که با ژنتیک مرتبط است دشوار است. حتی پوست چرب ناشی از تغییرات هورمونی نیز به سختی قابل کنترل است. بسیاری از مردم معتقدند رژیم غذایی آن ها چیزی است که پوست را از عملکرد خوب باز می دارد. بسیاری از درمان های خانگی برای پوست چرب به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته اند، اگر چه برخی از آن ها هستند که شواهد علمی نشان می دهد می توانند بسیار موثر باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها