آزمایش های تشخیص ریزش مو برای بررسی علل ریزش مو انجام میشوند.

آزمایش های مربوط به تشخیص ریزش مو

A
۰

عوامل زیادی مانند استرس، کمبود ویتامین D و رژیم غذایی غلط در ریزش مو تاثیر دارند. در بیشتر مواقع و با تشخیص زود هنگام می‌ توان جلوی آن را گرفت.

ریزش مو اختلالی است که هم برای مردان و هم برای زنان ممکن است رخ دهد. در خانم ها به دلیل شرایط و تغییرات بدنی ممکن است باعث ریزش بیش از حد مو شود. در مردان، اکثر موارد ریزش مو به دلیل طاسی با الگوی مردانه که یک اختلال ارثی است اتفاق می افتد. بهتر است بدانید که عوامل زیادی مانند استرس، کمبود ویتامین D و رژیم غذایی غلط در ریزش مو تاثیر دارند. البته در بیشتر مواقع و با تشخیص زود هنگام ریزش مو، می‌ توان جلوی آن را گرفت و برای درمان ریزش مو اقدامات مناسب را انجام داد.

بهتر است بدانید که بهترین راه برای تشخیص زود هنگام ریزش مو ، انجام آزمایش ریزش مو است. در صورت ریزش مو باید آزمایشات تشخیصی را انجام دهید و سپس با استفاده از روش های مناسب نسبت به درمان ریزش مو اقدام نمایید.

1-آزمایش هورمونی

چندین هورمون وجود دارد که در صورت ریزش شدید مو می توانید آنها را بررسی کنید. پرولاکتین، تستوسترون، DHEA، هورمون لوتئینه کننده و هورمون محرک فولیکولی از جمله این آژمایشات هستند. اگر ریزش مو به علت عدم تعادل هورمونی باشد ریزش مو به صورت الگو های زیر دیده می‌شود:

  • ریزش مو در ناحیه شقیقه و جلوی سر: ممکن است خالی شدن شقیقه‌ ها و جلوی سر ناشی از به هم خوردگی هورمون ها باشد و نیاز به آزمایش هورمونی داشته باشید.
  • ریزش پراکنده: ریزش مو به صورت پراکنده و از تمامی نواحی سر رخ می‌ دهد و نمی‌ توان ناحیه خاصی را برای آن مشخص کرد.
  • ریزش مو در یک‌ طرف سر: در بیشتر موارد سمت راست سر دچار ریزش مو می‌ شود. همچنین نازک شدن مو و تغییر رنگ مو نیز ممکن است به دلایل هورمونی باشد.

2-تست سطح تیروئید

این یکی دیگر از مهم ترین تست هایی است که می توانید برای آن اقدام کنید. آنها T3، T4 و TSH هستند. شما باید سطح این هورمون ها را بررسی کنید.

میلیون ها نفر که بیشتر آن ها را زنان تشکیل می دهند، از بیماری های تیروئید رنج می برند. هنگامی که ترشح هورمون تیروئید کاهش یابد، گفته می شود که فرد دچار کم کاری غده تیروئید می باشد. تیروئید هورمونی است که مسئول متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالت های روحی انسان است. اگر بدن هورمون تیروئید را به میزان زیاد تولید کند، پرکاری غده تیروئید دارید. هورمون تیروئید مسئول همه چیز در بدن از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخن ها است. وقتی این هورمون به اندازه کافی و درست در بدن ترشح نشود شما شاهد تغییراتی در بدن خود خواهید بود.

علائم کم کاری غده تیروئید

کم کاری این غده باعث افزایش وزن، خستگی، یبوست، افسردگی و اختلال در تمرکز می شود. مو، ناخن و پوست نیز مواردی هستند که در نتیجه این بیماری آسیب می بینند. این مساله بیشتر در خانم های بالای 50 سال بسیار رایج است.

  • روش های درمان طبیعی کم کاری تیروئید

ماساژ بدن و اطراف گلو با روغن‌ هایی مانند بادام، سیاه‌ دانه و کنجد به درمان کم‌ کاری تیروئید کمک می‌ کند همچنین باد کش گرم هم در بهبود این عارضه موثر است. به طور کلی به علت این که کم‌ کاری تیروئید ناشی از غلبه سردی و تری در بدن است، باید بدن را به کمک مصرف مواد غذایی با طبع گرم و خشک مانند ارده به همراه شیره انگور گرم کرد.

علایم پرکاری غده تیروئید

پر کاری غده تیروئید نیز باعث کاهش وزن، تپش قلب نا منظم، عصبی بودن، پرخاشگری، اسهال، پوست مرطوب، ضعف عضلانی و تغییر حالت چشم می شود. در نتیجه این بیماری چون متابولیسم بدن زیاد می شود ممکن است موهای خود را نیز از دست بدهید.

  • روش های درمان طبیعی پر کاری تیروئید

از نظر طب سنتی پرکاری تیروئید به علت غلبه طبع صفراوی (گرمی و خشکی) ایجاد می‌ شود. پس اولین مرحله اصلاح طبع با کاهش مصرف گرمیجات است.

مبتلایان به این عارضه باید ساعات خواب خود را تنظیم کنند، به طوری که از ساعت ۱۰ شب بخوابند و حدود ۵ صبح از خواب برخیزند. مصرف خاکشیر، خرفه و تخم شربتی به مبتلایان به پر کاری تیروئید پیشنهاد می‌ شود.

3-آهن سرم، فریتین سرم

این آزمایشات می تواند به شما کمک کند تا سطوح دقیق اجزایی مانند آهن سرم و فریتین سرم را تشخیص دهید. ناهنجاری های فوق می تواند منجر به ریزش مو شود.

خانم هایی که پریود های سخت دارند یا غذاهای آهن‌ دار مصرف نمی کنند ممکن است در خطر کمبود آهن قرار داشته باشند. کمبود آهن منجر به کم شدن سلول های قرمز خونی می شود. گلبول های قرمز خون مسئول حمل اکسیژن و هموگلوبین هستند و انرژی لازم را به انسان می رسانند.

علایم کمبود آهن: کمبود آهن باعث خستگی مفرط، ضعف و رنگ پریدگی می شود. این بیماری ممکن است با سر درد، اختلال در تمرکز، دست و پای سرد و ریزش مو نیز همراه باشد.

روش های درمان کم خونی: غذاهایی که حاوی آهن هستند مانند گوشت گوساله، ماهی، سبزیجات سبز، حبوبات و غلات زیادی مصرف کنید. این غذاها را به همراه غذاهایی که ویتامین c دارند مصرف کنید تا آهن آنها به خوبی جذب شوند. خانم ها به 18 میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند و پس از یائسگی نیز به 8 میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند. اگر قصد دارید از مکمل های آهن استفاده کنید حتما پیش از مصرف با پزشک خود هماهنگ کنید. برای جلوگیری از ریزش مو می توانید از قرص های آهن استفاده کنید.

4-تست CBC

این آزمایش به طور کلی نتیجه شمارش کامل سلول های خون بدن شما را به شما می دهد و نشان می‌ دهد آیا به کم‌ خونی و به‌ خصوص کم‌ خونی ناشی از فقر آهن دچار هستید یا خیر.

آزمایش خون برای ریزش مو

5-تست VDL

مبتلا شدن به سیفلیس می تواند شما را به ریزش مو مبتلا کند. بنابراین تست VDL می تواند برای تشخیص مهم باشد.

6-سونوگرافی برای تشخیص احتمالی کیست تخمدان

این آزمایش شکل، اندازه، محل و ترتیب قرارگیری کیست ها را نشان می دهد. خیلی از خانم ها از عارضه کیست تخمدان رنج می برند. این بیماری می تواند از 11 سالگی آغاز شود و باعث عدم تعادل هورمونی می شود. PCOS اصولا منجر به ناباروری نیز می شود.

علائم: PCOS می تواند باعث رشد موهای صورت، پریود های نامنظم، اکنه و کیست تخمدان شود. اگر به ریزش موی سر دچار شده اید، ممکن است متوجه شوید رشد موهای دیگر قسمت های بدنتان افزایش یافته است که نشانه های کیست تخمدان هستند.

روش های درمان شیمیایی: بیشتر بیماری های PCOS با قرص های ضد بارداری قابل درمان هستند. این دارو ها حاوی ضد استروئید های قوی هستند که مانع از ترشح تستوسترون می شود. اگر نمی توانید از قرص های ضد بارداری استفاده کنید، ممکن است پزشک، داروهایی همچون اسپیرونولاکتون برایتان تجویز کند که مانع از ترشح هورمون های مردانه می شوند. کاهش وزن نیز می تواند در کاهش تاثیرات هورمون های مردانه موثر باشد.

روش های درمان طبیعی

برای درمان پلی کیستیک که از نظر طب سنتی بخاطر سردی ایجاد می شود، بهتر است موارد ذکر شده را رعایت کنیم.

  • در درجه اول خوردن سردیجات به ویژه انواع ترشی و لبنیات را کاهش دهید.
  • حذف روغن های نباتی و مایع و جایگزین کردن آن ها با روغن های گیاهی و حیوانی مثل زیتون ، کنجد ، شحم گاو ، زرد حیوانی و …
  • حذف فست فود و چربی های مضر
  • از خوردن پفک پرهیز کنید
  • تا جای امکان از قند و شکر مصنوعی استفاده نکنید.
  • مصرف مرغ، تخم مرغ ماشینی و گوشت گاو را به حداقل برسانید.
  • هر روز یک لیوان عرق رازیانه با یک قاشق عسل مخلوط و مصرف کنید. به جز در دوران پریودی و یا زمانی که با کیست سینه درگیر هستید.
  • روزی دو قاشق مربا خوری دوسین ( ترکیب سیاهدانه و عسل) مصرف کنید.
  • حتما به طور مداوم و روزانه ورزش کنید.
  • اگر مشکل یبوست دارین حتما برای برطرف کردن آن اقدام کنید
  • از دمنوش های بومادران، بابونه و اسطوخودوس استفاده کنید.
  • بهتر است ناحیه شکم و تخمدان ها را با روغن های گرم مثل سیاهدونه ، دارچین و زیتون ماساژ دهید و جهت بهتر گرم نگه داشتن رحم و تخمدان با یک شکم بند آن ناحیه را ببندید.
  • سعی کنید در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی از آب گرم استفاده کنید.

در صورت یائسه بودن بیمار، علاوه بر سونوگرافی ممکن است پزشک تست خونCA125 را نیز درخواست کند. افزایش CA125 در خون می تواند علامت سرطان تخمدان در زنان یائسه باشد. ولی در زنان غیر یائسه ممکن است علت دیگری (غیر از سرطان ) داشته باشد.

7-بیوپسی از پوست سر

در این آزمایش، قسمت کوچکی از پوست سر پس از برداشتن آن از سر، زیر میکروسکوپ بررسی می شود. دانستن علت ریزش مو کمک می کند. علاوه بر این آزمون ها، سوابق پزشکی بیمار هم در تشخیص قطعی علت به پزشک یاری می کند.

بیمار باید پزشک را در جریان کلیه سوابق ژنتیکی ریزش مو، بیماری ها و دارو های مصرفی خود قرار دهد. همچنین آزمایش های تکمیلی دیگری نیز برای بررسی عملکرد کبد و کلیه، میزان تری گلیسیرید و کلسترول و بررسی سطح بعضی از آنتی بادی ها برای تشخیص بیماری های خود ایمنی پیشنهاد می شود زیرا همه این عوامل می توانند بر روی موهای شما تأثیر بگذارند و منجر به کم پشت شدن یا ریزش شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها