آن چه از خواص سماق بهتر است بدانید

A
۰

مردم ایران سماق را می‌ شناسند و در درمان بیماری ‌های خود از خواص سماق بهره می ‌برند. سماق یکی از مهم‌ ترین چاشنی‌ های ایرانی‌ ها است.

قرن‌ هاست که مردم ایران سماق را می‌ شناسند و در درمان بیماری ‌های خود از خواص سماق بهره می ‌برند. به جرات می ‌توان سماق را یکی از مهم‌ ترین چاشنی‌ های ایرانی‌ ها دانست. ما آن را با غذای محبوبمان یعنی کباب کوبیده می‌ خوریم. غیر از ایرانیان، تقریبا همه مردم خاورمیانه با سماق آشنا هستند و از آن در غذاهای خود استفاده یا به‌ عنوان چاشنی در کنار وعده‌ های غذایی خود مصرف می‌ کنند.

تاریخچه سماق

سماق درختچه ای کوهستانی و دارای میوه‌ های خوشه ‌ای است. رنگ میوه ی آن قرمز و قهوه ‏ای و طعم آن گس می باشد ولی پس از رسیدن ترش می ‏شود. سماق یکی از ۳۵ گونه گیاهی گل ‌دار است که بیشتر در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل می‌ روید و جزء ۱۰ آنتی اکسیدان گیاهی برتر محسوب می ‌شود. این گیاه اغلب در مناطق مدیترانه‌، جنوب ایتالیا و آسیای شرقی به ویژه در ایران دیده می ‌شود. نام علمی سماق Rhus coriaria است که در قدیم به آن "سماک" نیز می ‌گفتند.

در آمریکا و اروپا از سماق علاوه بر طعم ‌دهنده، برای مصارف دارویی و صنعت دباغی نیز استفاده می ‌شود.

طبع و مزاج سماق

مزاج یا طبع سماق سرد و خشک است و برای افراد گرم مزاج بسیار مفید می باشد. از نظر طب سنتی ایرانی طبیعت سماق سرد و خشک در درجه دوم است و سردی برگ آن کم ‌تر از دانۀ آن است. بهتر است همراه انیسون و مصطکی مصرف شوند. همچنین پختن سماق با بادمجان نیز از ضرر آن کم می ‌کند.

خواص پزشکی سماق

همانند دیگر گیاهان و ادویه های دارویی، سماق کالری کم، اما ویتامین C بالایی دارد و باعث ایجاد یک آنتی اکسیدان مهم برای کمک به مبارزه با بیماری ها و بهینه سازی سلامتی می شود. به طور خاص، سماق غنی از پلی فنول ها و فلانوئید ها است، مانند گالیک اسید، متیل گالات، کامپرلو و کورستین. همچنین حاوی تانین است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و خواص ضد سرطانی نیز دارد. آنتی‌اکسیدان‌ های سماق از سلول ‌ها در برابر آسیب محافظت می ‌کند و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می ‌دهد.

فواید سماق برای سلامت بدن

سماق نوعی میوه خوشه ای است که بیشتر به عنوان ادویه و طعم دهنده در غذاها استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات سماق این مقاله را دنبال کنید.

درمان کبد چرب

یکی از خاصیت های مهم سماق این است که می تواند به درمان کبد چرب کمک کند. سماق حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد که این آنتی اکسیدان ها می تواند باعث سم زدایی کبد شوند که در نتیجه به درمان بیماری شایع کبد چرب کمک می کنند.

مبارزه با عفونت های قارچی

سماق دارای خاصیت ضد قارچی موثر است. سماق قادر به مبارزه با آسپرژیلوس فلاووس (موثر ترین سلول مضر)، به خصوص پاتوژن انسانی خواهد بود. آسپرژیلوس فلاووس باعث عفونت ریه و تنگی نفس می شود. این عفونت می تواند بسیاری از اعضا بدن از جمله ریه ها، قلب، کلیه ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد. درد قفسه سینه، تب و درد مفاصل، شایع ترین نشانه های عفونت قارچی هستند.

سماق

محافظ پوست صورت

سماق ادویه ‌ای ضد میکروبی و ضد قارچی‌ است که به درمان التهاب و اختلالات پوستی کمک می کند. سماق می‌ تواند به مهار رشد سلول ‌های بد یا پاکسازی سلول ‌های آسیب ‌دیده پوست کمک کند. از فواید سماق می ‌توان برای کاهش التهاب و آسیب در برابر نور خورشید بهره برد. به این معنی که علاوه‌ بر مالیدن کرم ضد آفتاب روی پوست خود، یک محافظ پوست را هم می توانید بخورید.

سلامت دهان و دندان

سماق به صورت دم کرده و یا پودر آن آفت، آبله و خونریزی دهان را بهبود می ‌بخشد. جهت تسکین درد دندان کرم خورده کمی از صمغ سماق را در سوراخ دندان بگذارند. مالیدن سماق به دندان برای تقویت و استحکام لثه ها مفید است و مزه مزه کردن سماق در دهان نیز برای زخم دهان و تقویت لثه ها مفید است. ترکیب پودر سماق و نمک ضد عفونی کننده دهان می ‌باشد.

تسکین درد های عضلانی

اگر از درد های مزمن عضلانی رنج می ‌برید، آب سماق می ‌تواند به کاهش درد عضلانی کمک کند. سماق حتی به درد عضلانی بعد از تمرین ورزشی هم کمک می کند. محققان دریافتند خواص سماق التهاب را کاهش می ‌دهد و به کاهش درد کمک می ‌کند.

کاهش و درمان التهاب

سماق موجب کاهش تب می شود.همچنین برای آرتروز، مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرماخوردگی و آنفولانزا معجزه می کند. جهت تسکین گلو درد از جوشانده سماق به صورت غرغره استفاده کنید. قراردادن سماق بر روی بریدگی های پوست در بهبود آن مؤثر است و از عفونت بعدی جلوگیری می ‌نماید. برای درمان زخم‌ های بد برگ آن را با، بارهنگ پخته به صورت ضماد بگذارید.

درمان اسهال

یکی از خاصیت های شناخته شده سماق این است که می تواند اسهال را خیلی سریع درمان کند. برای درمان اسهال یا اسهال خونی سماق را به همراه زرده تخم مرغ آب پز شده و مقداری گشنیز خشک شده به صورت خوراکی مصرف کنید.

مفید برای دیابت

گیاه سماق در درمان دیابت و چاقی موثر است. طبق نتایج آزمایشگاهی، سماق یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند. خواص سماق در کاهش سطح انسولین برای جلوگیری از مقاومت به انسولین و تثبیت قند خون موثر است. از آن ‌جا که سماق قند خون را کاهش می دهد، مصرف همزمان آن با دارو های کاهش ‌دهنده قند خون توصیه نمی ‌شود.

سلامت دستگاه گوارش

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سماق می تواند باعث افزایش اشتها شود و برای کسانی که با مشکل اشتها روبرو هستند بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف سماق برای درمان درد معده و زخم معده نیز مفید است. به ‌دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده و مقوی معده می‌ باشد.

موثر در لاغری

سماق به هضم غذا کمک می ‌کند و از مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ جلوگیری به‌ عمل می ‌آورد. به دلیل این اثرات، مانع از افزایش وزن ناخواسته ناشی از نفخ یا یبوست می ‌شود. سماق به سیر شدن سریع کمک می ‌کند و خاصیت تخلیه گاز هم دارد. این خواص سماق مقدار کالری دریافتی را متعادل می ‌کند. خوردن سماق در کنار یک رژیم غذایی اصولی و درست که شما را در کمبود کالری قرار می ‌دهد، در کنار ورزش و فعالیت بدنی، راز رسیدن به تناسب اندام است.

سرشار از آنتی اکسیدان

سماق سرشار از ویتامین C و اسید های چرب امگا 3 است و به همین دلیل از بروز سکته و بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می نماید. همچنین به دفع رادیکال های آزاد بدن، به خصوص دستگاه گوارش کمک می کند. با توجه به مطالعه ای علمی، آنتی اکسیدان ها با سلول های بدی که مسئول بیماری های قلبی، پیری زود رس، اختلالات شکمی مبارزه می کنند.

سماق

کاهش کلسترول و چربی خون

از فواید سماق کاهش کلسترول است. سماق از گذشته به ‌عنوان چاشنی ضد چربی شناخته شده است. تحقیقات جدید نشان داده است که سماق با کاهش کلسترول، عملکرد قلب را بهبود می ‌بخشد و خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش می‌ دهد. یافته ‌های مشابهی به ‌دست آمده است که نشان می ‌داد ترکیب سماق و زنجبیل، باعث کاهش قابل توجه سطح کلسترول می شود.

جلوگیری از پوکی استخوان

این یک بیماری شایع است که توسط استخوان های ضعیف و ترد ناشی از ریزش استخوان و افزایش خطر شکستگی مشخص می شود. خطر ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن بیشتر می شود. احتمال ابتلا به پوکی استخوان در استخوان ران، گردن و ستون فقرات کمری وجود دارد.

فواید چای سماق

چای سماق به راحتی آماده می شود و سالم است. چای سماق که رنگ قرمز زیبایی دارد، با استفاده از یخ و چای سرد آماده شود. زمانی که با لیموناد مخلوط می شود، منبع عالی ویتامین C است و مقاومت بدن را افزایش می دهد.

چای سماق یک منبع ویتامین C است. بنابراین برای بیماری های زمستانی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا خوب و مفید است. چای سماق برای مخلوطی از مشکلات آسم، تنگی نفس، اسهال، سرفه، گلو درد و عفونت مفید در نظر گرفته می شود. برای تنظیم سطح کلسترول و درمان دیابت با کاهش قند خون نیز مناسب است.

مضرات مصرف سماق

  • خوردن سماق تازه باعث مسمومیت می شود. بنابراین فقط باید خشک آن را مصرف نمود.
  • به دلیل این که طبیعت سماق سرد است، برای افراد سرد مزاج مناسب نیست و باید با گیاهان گرم مصرف شود.
  • مصرف بیش از حد سماق می ‌تواند مسمومیت زا باشد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها