آیا سرکه سیب واقعاً لاغر می‌ کند؟

A
۰

بسیاری از افراد خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری را موثر می دانند اما در حقیقت با خوردن سرکه سیب قبل از خواب، قند خون کاهش پیدا می‌ کند.

سرکه سیب هنوز هم یکی از آن موادی است که مردم به مصرف آن برای کاهش وزن، تمایل زیادی نشان می‌ دهند. ارتباط بین سرکه‌ سیب و لاغری مطلب جدیدی نیست. اولین مطلبی که راجع به تاثیر سرکه سیب در کاهش وزن به چاپ رسید. مربوط به سال ١٩٥٨ در کتاب Folk medicine بود که توسط جارویس (Jarvis) نوشته شد. اما مشکل این است که مطالعات نشان داده‌ اند سرکه سیب موجب کاهش وزن نمی‌ شود.

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری پیش از وعده غذایی است. می‌ توانید یک یا دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را در حجم مشخصی از مایعات همچون آب و یا سایر نوشیدنی‌ ها حل کنید و میل نمایید. همچنین می‌ توان از سرکه سیب در تهیه سس سالاد و یا در غذای خود استفاده کنید تا خاصیت چربی سوزی آن اثر بگذارد.

بسیاری از افراد خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری را موثر می دانند اما در حقیقت با خوردن سرکه سیب قبل از خواب، قند خون کاهش پیدا می‌ کند و در نتیجه چنانچه صبح آزمایش قند بدهید، ۴ درصد قند ناشتای شما کمتر خواهد بود. اما نمی‌ توان گفت خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید: درمان آفت دهان با گیاهان دارویی

تاثیر سرکه سیب روی لاغری

فواید سرکه سیب

با اینکه سرکه سیب برای لاغری معروف است اما در کنار آن خواص دیگری نیز دارد. از فواید سرکه سیب می‌ توان خاصیت ضد عفونی کننده آن، کاهش قند، کلسترول و ایجاد احساس سیری را نام برد‌. در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

کنترل دیابت

دیابت نوع دو که بر اثر عدم تحرک و سبک زندگی نادرست به وجود می‌ آید، منجر به افزایش قند خون و مقاومت به انسولین می‌ شود. یکی از خواص سرکه سیب، کاهش قند خون است که می‌ تواند به کنترل و درمان این نوع دیابت کمک کند و همچنین برای پیشگیری از آن در افرادی که به دیابت مبتلا نیستند موثر باشد.

بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک

در برخی از افراد به دلیل ایجاد حساسیت به انسولین ممکن است عارضه تخمدان پلی‌ کیستیک ایجاد شود. در تحقیقی که انجام شده است، با مصرف سرکه سیب به مدت یک ماه و نیم تا ۱۱۰ روز، ۵۷ درصد از افراد توانستند تخمدان پلی کیستیک خود را درمان کرده و دوباره تخمک گذاری داشته باشند.

تقویت سلامت پوست

سرکه سیب یک درمان رایج برای بیماری های پوستی مانند پوست خشک و اگزما است. پوست به طور طبیعی کمی اسیدی است. استفاده از سرکه سیب موضعی می تواند به تعادل مجدد pH طبیعی پوست کمک کند و سد محافظ پوست را بهبود بخشد. برخی افراد از سرکه سیب رقیق شده برای شستشوی صورت یا تونر استفاده می کنند.

خاصیت ضدعفونی کننده

در طب سنتی و از گذشته‌ های دور که مواد ضدعفونی‌ کننده کمتر بودند، از سرکه سیب برای ضدعفونی کردن سطوح و حتی درمان قارچ، شپش، عفونت گوش و حتی زگیل استفاده می‌ کردند. سرکه سیب به دلیل اسیدی که در آن وجود دارد، خاصیت ضدعفونی‌ کنندگی دارد و همچنین می‌ تواند در افزایش ماندگاری مواد غذایی تاثیرگذار باشد.

سرکه سیب

کشتن باکتری های مضر

سرکه می تواند به کشتن پاتوژن ها از جمله باکتری ها کمک کند. مردم به طور سنتی از سرکه برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می کردند. سرکه همچنین یک نگهدارنده مواد غذایی است و از رشد و فاسد شدن غذا جلوگیری می‌ کند.

نکاتی در رابطه با مصرف سرکه سیب

  1. هیچ مدرک مستندی از تاثیر سرکه سیب در کاهش وزن وجود ندارد.
  2. ممکن است با مصرف برخی داروها مانند دیورتیک‌ ها، ملین‌ ها، داروهای قلبی و دیابتی تداخل داشته باشد. زیرا سرکه سیب کروم دارد و ممکن است سطح انسولین را تغییر دهد.
  3. در مصرف سرکه سیب زیاده روی نکنید.
  4. مصرف زیاد و طولانی مدت سرکه سیب در برخی افراد موجب ناراحتی و زخم مری و معده می شود.
  5. مصرف زیاد آن به مینای دندان و دیگر بافت‌ های دهان و گلو آسیب می رساند.
  6. مصرف طولانی مدت آن موجب پوکی استخوان و کاهش پتاسیم می‌ شود. بهترین راه استفاده از سرکه سیب برای کاهش اشتها این است که به روش زیر تهیه شود: یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ریخته و نیم ساعت قبل غذا میل کنید.
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها