اثرات مثبت گیاهخواری بر محیط زیست

A
۰

گیاهخواری بر محیط زیست اثرات مثبتی دارد و باعث حفظ اکوسیستم های دریایی و به حداقل رساندن آلودگی های محیطی می شود.

در سال‌ های اخیر یکی از مهم‌ ترین کارهایی که بسیاری از مردم در سراسر دنیا برای پایداری محیط‌ زیست انجام داده‌ اند، اتخاذ رژیم گیاهخواری بوده است. اگر می‌ خواهیم تأثیر انسان بر محیط‌ زیست را کاهش دهیم، ساده‌ ترین و ارزان‌ ترین راه این است که هر کدام از ما گوشت کمتری مصرف کنیم. رژیم های گیاهخواری، هم برای افرادی مناسب است که به‌ طور کامل گیاهخواری را انتخاب می‌ کنند و هم برای افرادی که می‌ خواهند میزان مصرف گوشت را به کمترین حد ممکن برسانند. در این مقاله 5 تاثیر مهم و مثبت گیاهخواری بر محیط زیست بررسی شده است.

زمین کشاورزی کمتر اولین اثر مثبت گیاهخواری بر محیط زیست

کشاورزی نیمی از زمین های قابل سکونت جهان را به خود اختصاص داده است. با این حال، گوشت خواران از فضای بسیار بیشتری نسبت به گیاهخواران استفاده می کنند. دام ها حدود 80 درصد از زمین های کشاورزی جهان را تشکیل می دهند اما کمتر از 20 درصد کالری جهان را تولید می کنند. در عین حال، گیاهان همچنان کالری و پروتئین بیشتری به ما می دهند، حتی اگر تنها 23 درصد از زمین های قابل سکونت را اشغال کنند. با افزایش جمعیت انسانی کشاورزان باید تولیدات دامی را کاهش دهند تا جا برای مردم باز شود. جهان همچنین باید زمین های بیشتری را به عملیات احیای جنگل اختصاص دهد. هرچه تعداد درختان بیشتر باشد می توانند کربن بیشتری را ذخیره کنند و به همان میزان که دام کربن منتشر می کند هر هکتار جنگل این مقدار کربن را ذخیره می کند.

تولید کمتر گازهای مضر از اثرات مثبت گیاهخواری بر محیط زیست

گیاهان نیز مانند درختان، اکسیژن تولید می کنند که برای محیط زیست بسیار مفید است. در مقابل حیوانات متان، اکسید نیتروژن و گاز های دیگری نیز تولید می کنند که هوا را آلوده می کند، زمین را گرم می کند و تغییرات آب و هوایی را تسریع می کند. گاوها بیشترین مقصر این مساله هستند که در هر کالری چهار برابر بیشتر از خوک ها یا مرغ ها GHG منتشر می کنند. گوشت گاو همچنین 20 برابر بیشتر از پروتئین های گیاهی معمولی GHG در هر گرم پروتئین ساطع می کند که باعث می شود محصولات برای محیط زیست مفید تر باشند. کل فرآیند تولید، بسته بندی و حمل و نقل گوشت نیز انتشار گاز های گلخانه ای بیشتری نسبت به کارخانه های فرآوری دارد. کارخانه‌ های گوشت تقریباً 17 درصد از سوخت‌ های فسیلی را در ایالات متحده استفاده می‌ کنند که هزینه‌ های انرژی بسیار زیادی را شامل می شود. چه آن ها از این انرژی برای روشنایی تاسیسات خود استفاده کنند و چه برای پرورش غذای حیوانات، در نهایت به صورت گاز های گلخانه ای می سوزند و در اتمسفر فرو می روند.

به حداقل رساندن آلودگی محیط زیست از بیشترین اثرات مثبت گیاهخواری

گیاهخواری همچنین می تواند آلودگی غیر جوی را به حداقل برساند. از آن جایی که محصولات کشاورزی مانند حیوانات به آنتی بیوتیک و هورمون نیاز ندارند معمولاً آلاینده های کمتری را در خاک و آبراه ها آزاد می کنند. رشد محصولات خوراکی همچنین مستلزم کود ها و آفت کش های بیشتری نسبت به سایر گونه های زراعی است. بنابراین،قطع کردن گوشت و جایگزینی آن با سبزیجات می تواند به طور موثر استفاده شیمیایی و آلودگی را به حداقل برساند. کود و فاضلاب حاوی فضولات دام به شدت به اکوسیستم ها نیز آسیب می رساند. از آن جایی که مزارع کارخانه ها، سیستم های تصفیه فاضلاب با کیفیت بالایی ندارند بیشتر شیب فاضلاب ها به دریاچه ها، رودخانه ها، اقیانوس ها و خاک سطحی زمین ختم می شود. هنگامی که زباله ها محیط زیست را آلوده می کنند، به اکوسیستم ها آسیب جدی وارد می کنند و منابع آب زیرزمینی را با نیتروژن، فسفر و نیترات آلوده می کنند.

اثرات مثبت گیاهخواری بر محیط زیست

محافظت از اکوسیستم های دریایی

وقتی مردم به دنبال یک رژیم گیاهخواری هستند بسیاری از آن ها متوجه نمی شوند که باید غذاهای دریایی را نیز کنار بگذارند. با این حال کنار گذاشتن انواع صدف‌، ماهی‌ ها و سخت‌ پوستان از بشقاب شما می‌ تواند برای محیط‌ زیست به ویژه با حفاظت از اکوسیستم‌ های دریایی مفید باشد. در حال حاضر محصولات تجاری به صید بی رویه ماهی تن، اره ماهی و ماهی کاد می پردازند و در نتیجه کل زنجیره غذایی آبزیان را مختل می کنند. پرورش ماهی همچنین می تواند با کمک مستقیم به آلودگی آب، اکوسیستم های دریایی را ویران کند. بسیاری از کشاورزان تعداد زیادی ماهی را در یک مکان نگهداری می کنند که می تواند منجر به غلظت بالایی از مدفوع شود که به راحتی می تواند وارد آبراهه های مجاور شود. علاوه بر این برخی از داروهای آنتی بیوتیک قوی برای جلوگیری از انگل ها و مرگ زود رس آبزیان در انبار خود نگهداری کرده و از آن استفاده می کنند. این دارو ها اغلب از طریق مصرف آبزیان و آلودگی وارد زنجیره غذایی می شوند.

صرفه جویی در مصرف آب

امروزه در سراسر جهان از هر 9 نفر یک نفر به آب سالم دسترسی ندارد زیرا کشاورزی بیش از 70 درصد از ذخایر آب جهان را استفاده می کند. بیشتر این آب صرف پرورش دام می شود. با این حال، گیاهخوارانی که به دنبال اثرات مثبت گیاهخواری بر محیط زیست هستند، باید نسبت به محصولات گیاهی که ممکن است از مقادیر بیش از حد آب استفاده کنند آگاه باشند. به عنوان مثال، بسیاری از گیاهخواران از نوشیدن قهوه لذت می برند، اما تولید این محصول ممکن است حتی بیشتر از مرغ یا گوشت خوک به آب نیاز داشته باشد. برخی از محصولات گیاهی مانند سویا و برنج نیز ممکن است آب بیشتری نسبت به محصولاتی مانند ذرت و نیشکر مصرف کنند. بنابراین اگر به دنبال این هستید که آگاهانه ترین انتخاب را داشته باشید، باید قبل از تهیه لیست خرید خود کمی تحقیق کنید.

گیاهخوار شدن و اثرات مثبت آن بر محیط زیست

اگر مزایای محیطی گیاهخواری شما را متقاعد کرده است که رژیم غذایی بدون گوشت را امتحان کنید، با مصرف کمتر گوشت، ماهی و مرغ شروع کنید. سپس می توانید مواد خاصی را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف کنید. سهولت در سبک زندگی گیاهخواری باعث می شود که شما در نهایت به انتخاب های جدید غذایی خود پایبند باشید و عادات سالم تری ایجاد کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها