انواع لوبیا و خواص آن ها در بهبود سلامت

A
۰

لوبیا یکی از بهترین و خوشمزه ‌ترین حبوبات است که علاوه بر یک تغذیه سالم به‌ راحتی آماده می‌ شود. لوبیا منبع خوبی از پروتئین گیاهی می باشد.

لوبیا یکی از بهترین و خوشمزه ‌ترین حبوبات است که علاوه بر یک تغذیه سالم به‌ راحتی آماده می‌ شود. از طرفی در ترکیب بسیاری از غذاهای ایرانی مانند انواع خورش و آش استفاده می گردد. این دانه گیاهی سرشار از مواد مغذی بسیار عالی برای سلامتی بدن است. لوبیا منبع خوبی از پروتئین گیاهی می باشد. مقدار پروتئین موجود در لوبیا از اکثر گیاهان بیشتر است.

ارزش غذایی لوبیا

لوبیا به طور عمده از کربوهیدرات و فیبر تشکیل شده است، اما به عنوان منبع خوبی از پروتئین نیز محسوب می شود. یک منبع عالی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر غذایی و آهن می باشد و حاوی آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامتی ما مفید است. لوبیاها غنی از پروتئین هستند گرچه کیفیت غذایی پروتئین لوبیا به طور کلی کمتر از پروتئین حیوانی است، اما لوبیا جایگزین مقرون به صرفه ای برای بسیاری از مردم می باشد. پروتئینی که به مقدار زیاد در لوبیای قرمز وجود دارد، فازولین است که در برخی افراد ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند. لوبیا همچنین حاوی پروتئین های دیگری مانند لکتین ها و مهار کننده های پروتئاز هستند.

طبع و مزاج لوبیا

طبع لوبیا گرم و تر است و مصلحات آن ادویه ‌هایی مانند زنجبیل، خرد‌ل، زیره، نمک، آویشن، فلفل و د‌ارچین است‌ که د‌ر زمان پخت به آن اضافه می ‌شود. از دیگر مصلحات لوبیا می‌ توان به روغن زیتون و شربت سکنجبین اشاره کرد.

انواع لوبیا

بعد از غلات، حبوبات از نظر تامین امنیت غذایی از مهم ترین محصولات کشاورزی است لوبیا ها دانه ‌های گیاهان از دسته حبوبات هستند که هزاران سال است که در دنیا کشت می ‌شوند و امروزه یک منبع غذایی مهم در سراسر جهان می ‌باشند. لوبیا دارای اسید آمینه است. اسید آمینه ها در ترکیب با یکدیگر پروتئین ها را می سازند. پروتئین ها از مواد مغذی، ضروری و مهم بدن هستند.

لوبیا عروس ( لیما )

به این لوبیا، لوبیای فندقی نیز گفته می شود چون طعم آن بسیار شبیه به فندق است. لوبیا لیما از نظر ارزش غذایی جزء غنی ترین لوبیاهاست و مقادیر بسیار زیادی پروتئین، فیبر، کلسیم و آهن دارد. به دلیل طعم عالی این لوبیا، در انواع سالاد، سوپ، به همراه برنج و حتی کیک نیز استفاده می شود.

لوبیا چیتی

لوبیا چیتی یکی از پر مصرف ترین و محبوب ترین انواع لوبیا در ایران است. نام این لوبیا ریشه اسپانیایی دارد و به دلیل ترکیب قرمز و بژ آن به لوبیای نقاشی شده معروف است. لوبیا چیتی سرشار از ویتامین، فیبر، آهن و پروتئین است و در سلامت پوست و بدن بسیار موثر است.

لوبیا سفید

لوبیا سفید نیز از محبوب ترین لوبیاها در سطح جهان است. رشد بسیار آسانی دارد و ارزش غذایی ان نیز بسیار بالاست. لوبیا سفید کاربرد زیادی در نیروی دریایی دارد، به طوری که از این لوبیا در رژیم غذایی ملوانان بسیار زیاد استفاده می شود. لوبیا سفید سرشار از فسفر، آهن و منیزیم است از این رو در تقویت حافظه، جلوگیری از کم خونی و افزایش سوخت و ساز بدن بسیار موثر است.

لوبیا کشاورزی

لوبیای کشاورزی که به دلیل تولید بسیار زیاد آن در رشت به لوبیای رشتی نیز معروف است، به دلیل زمان پخت بسیار کم آن یکی از خوش پخت ترین لوبیاهاست. این لوبیا منگنز و کلسیم بسیار زیادی دارد و در تقویت استخوان ها و رشد عضلات بسیار موثر است.

لوبیا قرمز

لوبیای قرمز که در ایران بسیار رایج و پر مصرف است، به جهت شباهت ظاهری به کلیه، به لوبیای کلیوی نیز نامیده می شود. لوبیا قرمز حاوی انواع ویتامین ها، اسید فولیک، کلسیم، کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است. این لوبیا در سلامت مفاصل، پاکسازی دستگاه گوارش، کاهش کلسترول و درمان دیابت بسیار موثر است.

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی، لوبیای محبوب هندی ها و آفریقایی هاست. اما در ایران نیز بسیار پر طرفدار است و استفاده زیادی دارد. این لوبیا که با نام لوبیا گل هم شناخته شده است دارای خواص زیادی از جمله ضد التهاب روده، درمان دیابت، درمان اسهال و تکرر ادرار است.

لوبیا سیاه

دانه های براق و سیاهی که یکی از انواع لوبیا هستند، بیشتر در آشپزی آمریکای لاتین دیده می شود. 6 نوع لوبیای سیاه وجود دارد که ظاهر و خواص تقریبا یکسان و مشابهی دارند. ترکیب لوبیا سیاه با برنج قهوه ای یک غذای سرشار از پروتئین برای گیاهخواران است. لوبیا سیاه یک آنتی اکسیدان قوی است. همچنین این نوع لوبیا دارای مقادیر بالایی ویتامینA ، کلسیم، آهن و منگنز است که در سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، ارتقای سیستم عصبی و کنترل قند خون موثر است.

لوبیا سویا

سویا بسیار پر خاصیت و محبوب است. به طوری که در دهه های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته و فرآورده های بسیاری نیز از آن تهیه شده است که عبارتند از شیر سویا، پروتئین خالص سویا و پنیر سویا. این فرآورده‌ ها جایگزین مناسبی برای شیر گاو و گوشت قرمز هستند. از جمله خواص بی نظیر سویا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش علائم و عوارض یائسگی
  • سلامت قلبی و عروقی
  • پیشگیری از سرطان
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • موثر در کاهش وزن

فواید سلامتی انواع لوبیا برای بدن

ممکن است شما تنها خاصیتی که از این دانه خوشمزه می‌ شناسید پروتئین بسیار خوبی است که دارد، ولی لوبیاها مانند لوبیا سبز یا لوبیا قرمز و سایر انواع آن علاوه بر این که منبعی سرشار از پروتئین هستند خواص بسیار دیگری برای سلامتی بدن دارند. ازجمله مهم‌ ترین خواص این دانه گیاهی برای سلامتی را برایتان شرح می دهیم.

دارای فیبر فراوانی است

این دانه منبع خوبی از فیبر است همین امر منجر به عوارض مختلفی مانند یبوست ‌های طولانی ‌مدت و مشکلات گوارشی می‌ شود. فیبر به شما کمک می ‌کند تا برای مدت طولانی‌ تری احساس سیری کنید.

جلوگیری از فشار خون بالا

لوبیا که منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، فیبر محلول و پروتئین است به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. این عناصر با هم در حفظ فشار خون طبیعی مؤثر می باشند. پتاسیم و منیزیم عروق را گسترش می دهند و جریان خون نرمال و طبیعی را فراهم می کنند.

افزایش سلامت قلب

افزودن مواد غذایی لوبیا به خاطر دارا بودن فیبر بالا برای سلامت قلب مفید است. پس با افزودن این ماده غذایی و رعایت رژیم غذایی ایده آل خطر بروز بیماری قلبی را کاهش دهید. به خاطر داشته باشید اگر از لوبیا های کنسرو شده استفاده می کنید حتما قبل از مصرف آن ها را آبکشی کنید. با این کار 40 درصد سدیمی که به عنوان نگهدارنده به آن اضافه شده از بین برود.

تقویت استخوان ها

منگنز و کلسیم موجود در لوبیا باعث تقویت استخوان ها شده و سبب جلوگیری از پوکی استخوان می شود. فولات در لوبیاها نیز به حفظ سلامت استخوان و مفصل کمک می کند و خطر بیماری های استخوانی و شکستگی را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان

این لوبیا های خاص حاوی منگنز به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند. رادیکال های آزاد در میتوکندری، توسط دفاع آنتی اکسیدان کاهش می یابد. لوبیا همچنین شامل ویتامین K است و برای محافظت از سلول های بدن از استرس اکسیداتیو که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان حیاتی هستند مهم است. با استفاده از لوبیا در رژیم غذایی می توان مانع سرطان کولون شد.

با دیابت نوع 2 مبارزه می ‌کند

این حبوبات می ‌تواند برای افراد مبتلابه دیابت نوع 2 بسیار مفید باشد زیرا لوبیا سرشار از فیبر است. رژیم غذایی غنی از لوبیا می ‌تواند سطح قند خون و HbA1cرا کاهش دهد که کنترل قند خون را در طول زمان بهبود می ‌دهد.

مفید برای کاهش آب مروارید

ویتامین B3 موجود در لوبیا برای کاهش و یا حتی بعضی موارد در درمان آب مروارید بسیار مناسب خواهد بود.

کمک به کاهش وزن

خوراک لوبیا یا لوبیا به ‌تنهایی یکی از بهترین و مفید ترین غذاها برای کاهش وزن است که می ‌توانید در رژیم غذایی لاغری خود بگنجانید. این دانه‌ ها با این که پروتئین و فیبر بالایی دارند اما درعین‌ حال کم کالری هستند. پروتئین و فیبر دو مورد از مهم ‌ترین مواد مغذی برای کاهش وزن هستند که در رژیم کتوژنیک نیز به ‌وفور استفاده می ‌شوند.

درمان کم خونی

لوبیاها سرشار از آهن هستند و کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبود ها در میان افراد است که می تواند منجر به کم خونی شود. کم خونی موجب خستگی شدید می شود. با افزایش مصرف لوبیا در برنامه غذایی به این کمبود پایان دهید. برای افزایش جذب آهن لوبیاها، آن ها را همراه با غذاهایی بخورید که ویتامین C بالایی دارند.

کاهش دهنده علائم آسم

منیزیم موجود در لوبیا ها دارای اثر برونکو دیلاتوری است و باعث عبور هوا در داخل و خارج از ریه می شود. سطح کم منیزیم منجر به آسم می شود.

مفید برای پوست و مو

این حبوبات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ ها هستند و حتی آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در آن از بسیاری از میوه ‌ها مانند فلفل بیشتر است. آنتی‌اکسیدان ‌ها به‌ خوبی با رادیکال‌ های آزاد که عامل اصلی تخریب پوست هستند مبارزه کرده و کیفیت پوست را افزایش می دهند. ویتامین B6 موجود در لوبیا به رشد بافت و ترمیم پوست و مو کمک می کند و همچنین از ریزش مو جلوگیری خواهد کرد.

جلوگیری از کبد چرب

کبد چرب زمانی اتفاق می ‌افتد که چربی ‌ها در کبد انباشته شوند. جایگزینی مناسب برای پروتئین‌ های حیوانی با چربی بالاتر انواع لوبیاها است که گام خوبی برای سلامت بهتر کبد است. لوبیا باعث کاهش تجمع چربی در سلول می شود. در نتیجه به سلامت کبد کمک کرده و از مبتلا شدن به کبد چرب جلوگیری می کند.

آیا خوردن لوبیا برایمان مضر است؟

بسیاری از افراد به دلیل نفخی که حبوبات ایجاد می ‌کنند از خوردن آن‌ ها می ‌ترسند و اجتناب می ‌کنند، ولی باید بدانید که می‌ توانید با راهکار هایی مانند خیساندن آن‌ ها به مدت یک الی دو شب و عوض کردن آب آن ها، همچنین بیرون ریختن آبی که حبوبات در آن پخته می ‌شوند تا حد زیادی نفخ آن را کاهش دهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها