با غذاهای ممنوعه در دوران قاعدگی بهتر آشنا شویم!

A
۰

خوردن غذاهای نا مناسب در طول دوره قاعدگی می‌ تواند بیش از آن چه فکر کنید مضر باشد. خوب است در این ایام بیش از گذشته به خوراکتان توجه کنید.

چرخه قاعدگی چیزی است که هر خانمی یک بار در ماه آن را تجربه می‌ کند. در این مدت علائم در زنان متفاوت است، برخی از آن‌ ها گرفتگی یا سندرم پس از قاعدگی داشته و برخی دیگر علائمی مانند افسردگی ناگهانی، اضطراب، نوسانات خلقی و میل به غذا دارند. بسیاری از خانم‌ ها به جای استفاده از غذاهای مقوی و سالم، جایگزین های مضر را انتخاب می‌ کنند و با رژیم غذایی نامناسب، مشکلات جسمی مختلف را برای خود بوجود می‌ آورند. در حقیقت خوردن غذاهای نا مناسب در طول دوره قاعدگی می‌ تواند بیش از آن چه فکرش را کنید مضر باشد. بنابراین خوب است در این ایام بیش از گذشته به خوراکتان توجه کنید و از خوردن غذاهای مضر که اسامی آن‌ ها در این مقاله برایتان آورده شده است، پرهیز نمایید.

نوشیدنی های کافئین دار

یکی از اصلی‌ ترین نوشیدنی‌ هایی که باید در طول دوره قاعدگی خود از نوشیدن آن اجتناب کنید قهوه است. کافئین موجود در قهوه یک محرک است و به نوسانات هورمونی منجر می‌ شود و به علاوه فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌ دهد که منجر به حملات تنش می‌ شود. کافئین جذب آهن را نیز کاهش داده و بر سطح اضطراب و انرژی شما تاثیر می‌ گذارد. پیشنهاد ما به شما این است که به جای قهوه و نوشیدنی‌ های کافئین‌دار، از چای سبز، آب گوجه فرنگی و هویج استفاده کنید.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای منجمد، فست فود ها، خیار شور، سوپ‌ های کنسرو شده و غیره با مواد نگهدارنده‌ ای عرضه می‌ شوند که ممکن است با هورمون‌ ها تداخل داشته باشند و باعث درد و ناراحتی شما شوند. غذاهای فرآوری شده منبع عظیمی از سدیم نیز می باشند که عامل اصلی نفخ و احتباس آب است و بهتر است در طول دوره قاعدگی و چند روز قبل از آن از مصرف آن خودداری کنید. غذاهای خانگی، سالاد ها، و سبزیجات از جمله خوراکی‌ هایی هستند که مصرف آن ها در دوران قاعدگی به جای مواد فرآوری شده توصیه شده است.

غذاهای چرب

غذاهای چرب بر هورمون‌ ها تأثیر گذاشته و منجر به گرفتگی عضلات می‌ شوند. با توجه به این که در دوره قاعدگی، پوست شما حساس‌ تر از قبل است، مصرف غذاهای نا مناسب می‌ تواند این موضوع را بد تر کرده و باعث خشکی و کم آبی آن شود. علاوه بر این، غذاهایی که سرشار از چربی اشباع هستند تولید یک ماده شیمیایی خاص به نام پروستاگلاندین که برای کاهش درد پریود نا مناسب است را افزایش می‌ دهند. همبرگر ها، گوشت های چرب و دسر های خامه‌ ای از جمله چیز هایی هستند که باید از مصرف آن‌ ها در این دوران اجتناب کنید.

غذاهای سرخ شده

ناگفته نماند که بیشتر غذاهای سرخ شده مانند چیپس، اسنک، بیسکویت و غیره حاوی چربی‌ های ترانس یا روغن نباتی هیدروژنه هستند که همه این‌ ها می‌ توانند سطح استروژن را افزایش دهد و نوسانات خلقی شما را بد تر کنند. به علاوه غذاهای سرخ شده، آکنه و التهاب پوست را نیز در زنان تشدید می‌ کنند، به همین دلیل بهتر است از مصرف چنین غذاهایی در روز های پریودی دوری کنید.

محصولات لبنی

شاید تعجب کنید اما محصولات لبنی مانند شیر، خامه و پنیر از جمله غذاهایی هستند که باید در طول دوره پریود از مصرف آن اجتناب کنید زیرا سرشار از اسید آراشیدونیک که محرک درد های قاعدگی‌ هستند، می‌ باشند و هورمون‌ های مصنوعی موجود در شیر و محصولات لبنی، به عنوان عامل اصلی آکنه هورمونی بزرگسالان در زنان است. بنابراین اگر از بیماری‌ هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک ، اندومتریوز و غیره رنج می‌ بردید، به شدت توصیه شده است که مصرف لبنیات را با پزشک خود در میان بگذارید.

غذاهای پرنمک

باید در دوره‌ های پریود از خوردن غذاهای پر نمک اجتناب کنید، زیرا رژیم غذایی پر نمک باعث ایجاد احساس نفخ و گاز می‌ شود. اگر شما فردی هستید که به خصوص در دوران پریود خود احساس تنبلی، سستی و به طور کلی ناراحتی می‌ کنید، باید به میزان نمک مصرفی خود دقت کنید.

غذاهای تند و ادویه دار

بسیاری از مردم متوجه می‌ شوند که غذاهای تند معده آن‌ ها را ناراحت می‌ کند و باعث اسهال، معده درد و حتی حالت تهوع می شود. اگر مصرف غذاهای تند با معده شما سازگار نیست و یا اگر عادت به خوردن آن‌ ها ندارید بهتر است، در طول دوره قاعدگی خود از خوردن آن ها اجتناب کنید.

تنقلات و آب نبات

آبنبات‌ ها و تنقلاتی مثل چیپس و پفک، فاقد مواد مغذی هستند و احساس سیری کاذب به شما می‌ دهند و ممکن است پس از مصرف، باعث درد های شکمی و گرفتگی شوند. پس به شما توصیه می‌ شود در سیکل قاعدگی خود، به طور کلی خوردن این خوراکی‌ ها را کنار بگذارید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها