خواص کاکوتی | فواید کاکوتی | طبع کاکوتی

با گیاه کاکوتی و خواص آن آشنا شوید

A
۰

مصرف کاکوتی را برای درمان بیماری ‌هایی مثل آشفتگی روحی، یبوست، عفونت‌ های کبدی، تشنج، تب برفکی و سرفه و سرماخوردگی موثر است.

گیاهان دارویی تاثیرات بسزایی در روند بهبود بسیاری از بیماری ها دارند. کاکوتی از گذشته ‌های دور در بسیاری از مناطق دنیا به عنوان آنتی بیوتیک و ضد عفونی کننده کاربرد داشته است. حکیمان از قدیم مصرف کاکوتی را برای درمان بیماری ‌هایی مثل آشفتگی روحی، بی ‌خوابی، یبوست، عفونت‌ های کبدی، تشنج، تب برفکی و سرفه و سرماخوردگی موثر می ‌دانستند. سربازان در جنگ جهانی اول روغن کاکوتی را به عنوان یک ماده ضد میکروب روی پوست می ‌زدند.

گیاه کاکوتی چیست؟

کاکوتی با نام علمی Ziziphora tenuior گیاهی دارویی، یک ساله یا چند ساله متعلق به خانواده بزرگ نعناعیان است. گیاه یک ساله و خود رو کاکوتی به صورت بوته ‌ای در مناطق مرتفع و سنگلاخی، کوهپایه‌ ها و تپه ‌های کنار مزارع می‌ روید. در بین مردمان خراسان شمالی این گیاه با نام آنخ شناخته می شود. چوپان ها و کوهنوردان این گیاه را چیده و به صورت دمنوش میل می کنند.

عکس گیاه کاکوتی
عکس گیاه کاکوتی

گیاه کاکوتی دارای گل هایی به رنگ بنفش است. برگ ‌های گیاه کرک‌ دار و سبز کمرنگ هستند. از خشک شده گل های کاکوتی به صورت خرد شده برای طعم دهندگی ماست و دوغ استفاده می شود. از برگ های این گیاه نیز از آن جایی که طعم و عطری مشابه آویشن و نعناع دارد، به عنوان طعم دهنده و ادویه نیز استفاده می کنند.

طبع و مزاج کاکوتی

کاکوتی طبع گرم و خشک دارد. به همین خاطر مناسب برای استفاده از افرادی که سرد مزاج هستند می باشد. از کاکوتی برای متعادل کردن طبع برخی از لبنیات مانند دوغ و ماست استفاده می ‌کنند.

انواع روش های استفاده از کاکوتی

  • کاکوتی به عنوان طعم دهنده نوشیدنی
  • جوشانده کاکوتی
  • استفاده از کاکوتی به عنوان داروی گیاهی
  • دم کرده کاکوتی
  • حمام کاکوتی
  • شربت کاکوتی
  • عرق کاکوتی (از عرق کاکوتی برای تهیه شربت خنک برای فصل تابستان استفاده می ‌کنند.)

ترکیبات موجود در گیاه کاکوتی

کاکوتی حاوی مقادیر بالایی از کلسیم، پتاسیم، منیزیم، تانن، فیبر، تیمول و پلی‌فنول‌ هاست. این گیاه دارویی خاصیت ضد ویروسی، ضد ‌باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی قوی دارد.

خواص درمانی گیاه دارویی کاکوتی

در این مطلب که در ارتباط با خواص کاکوتی است به بررسی مواردی از جمله خواص کاکوتی برای پوست، قاعدگی، دیابت، معده، کاکوتی و فشارخون، برای تقویت قوای جنسی آقایان و … می پردازیم.

رفع مشکلات گوارشی

خاصیت آرام بخش و ضد التهابی که در گیاه کاکوتی وجود دارد می تواند کمک بسیار زیادی به بهتر عمل کردن دستگاه گوارش کند و درد هایی همچون دل پیچه، معده درد و نفخ شکم را بهبود بخشد حتی ثابت شده است که این گیاه در کاهش خطر ابتلا به زخم معده ناشی از هلیکوپیلوری نیز نقش دارد.

خواص کاکوتی برای قاعدگی

یکی از خواص کاکوتی خاصیت قاعده‌ آور بودن این گیاه دارویی است که در تنظیم قاعدگی نا منظم نیز نقش دارد. کاکوتی به عنوان یک باد شکن طبیعی عمل می‌ کند و از آن ‌جایی که دارای خواص ضد درد است می ‌تواند موجب تسکین کمر درد‌ در طول دوران قاعدگی شود.

درمان درد های روماتیسمی

جوشانده کاکوتی بسیار مفید است و در رفع نرمی استخوان و روماتیسم تاثیر قابل توجهی دارد غرغره جوشانده گیاه کاکوتی در برطرف کردن ورم لوزتین موثر است.

درمان دیابت

از خواص کاکوتی می‌توان به تاثیر آن در کاهش قند خون اشاره کرد. عصاره کاکوتی می ‌تواند با اثر بر روی سلول ‌های بتا پانکراس و افزایش ترشح انسولین موجب کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شوند.

گیاهی ضد سرطان

یکی از بهترین گیاهان دارویی برای کمک به پیشگیری و درمان سرطان معده نیز می باشد. کاکوتی قادر است 32 درصد رشد تومور های سرطانی را و همچنین 47 درصد رشد سرطان غدد را کاهش دهد. در مطالعاتی که دانشمندان انجام داده اند عصاره کاکوتی خاصیت قوی تری برای از بین بردن سرطان معده نسبت به آلوئه ورا، زعفران و زنجبیل که خاصیت ضد سرطانی آن ها نیز ثابت شده است، دارد.

کاهش کلسترول بد

گیاه کاکوتی سطح کلسترول خون را تنظیم می‌ کند. برخی از تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که کاکوتی تاثیر بسزایی در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید دارد. وجود ترکیباتی مانند تیمول و کارواکرول می توانند موجب فعالیت آنزیم ‌ها برای سنتز کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد شوند.

تقویت قوای جنسی

کاکوتی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت قوای جنسی در مردان بوده و به درمان ناتوانی جنسی و نا باروری مردان کمک می کند.

مفید برای پوست

یکی از خواص روغن کاکوتی این است که می‌ تواند موجب روشن شدن پوست شود و همچنین یکی دیگر از خواص روغن کاکوتی برای پوست این‌ است که تاثیر بسزایی در پلک کنندگی آلودگی‌ های سطح پوست دارد. کاکوتی برای درمان جوش و آکنه پوست صورت مفید است.

پاکسازی روده

گیاه کاکوتی از آن جایی که خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد، می تواند در درمان مشکلات روده از جمله اسهال کاربرد داشته باشد این ضد عفونی کننده قوی روده را پاکسازی نیز می کند.

پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

کاکوتی دارای خواص ضد باکتریایی قوی بوده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد. کاکوتی خاصیت خلط ‌آور و ضد التهاب دارد، در نتیجه می ‌تواند برای کاهش التهاب گلو و رفع سرفه موثر باشد.

آرامش ‌دهنده اعصاب

گیاه کاکوتی دارای ترکیباتی است که می ‌تواند از افسردگی جلوگیری کند و موجب آرامش اعصاب شود. ترکیباتی، چون لیتیوم و تریپتوفان در بافت گیاه کاکوتی وجود دارد که هر دو در بهبود خلق و خو نقش مهمی دارند. همچنین ترکیبات آروماتیک کاکوتی موجب کاهش عوارض تنش ‌های روانی، عصبی و اضطراب می‌ شود.

خواص کاکوتی در لاغری

از آن‌ جایی که کاکوتی گیاهی است که سبب تقویت معده می شود و همچنین برای کاهش قند خون مفید بوده و بر روی دیابت نوع دو تاثیر دارد، می ‌تواند سبب شود افراد با مصرف آن سلامت‌ تر بوده و حتی به دلیل کاهش قند خون، کمتر در خطر احتمال چاقی قرار داشته باشند.

کاکوتی

خواص روغن کاکوتی

از جمله خواص روغن کاکوتی می ‌توان به تاثیر آن در پاکسازی پوست اشاره کرد. همچنین روغن کاکوتی دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به علت بوی تندی که دارد از آن به عنوان دئودورانت طبیعی استفاده می ‌کنند.

خواص دمنوش کاکوتی

یکی از خواص دمنوش کاکوتی درمان تب مالت است. همچنین درمان خونریزی بینی در بزرگسالان و کودکان از دیگر خواص دمنوش کاکوتی است. دمنوش کاکوتی موجب تقویت قلب شده و خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و سکته قلبی را کاهش می ‌دهد.

عوارض مصرف کاکوتی

  • مصرف کاکوتی در دوران بارداری بر جذب آهن بدن تاثیر دارد.
  • کاکوتی یک گیاه قاعده آور است و می تواند خطر سقط جنین در دوران بارداری را افزایش دهد، توصیه می شود که زنان باردار از زیاده روی در مصرف آن اجتناب کنند.
  • کاکوتی باعث افزایش فشارخون می شود، به همین دلیل توصیه شده که افراد مبتلا به فشارخون بالا از زیاده روی در مصرف این گیاه دارویی خودداری کنند.
  • به طور کلی گیاه کاکوتی نباید به صورت مداوم و زیاد مصرف شود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها