برداشت بادرشبو در آذربایجان‌غربی آغاز شد

A
۰

عزیز امانی، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت و عرضه بادرشبو در بازارهای استان آغاز شد .

عزیز امانی روز سه شنبه 22 مرداد 1400 در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده، امسال ۲ هزار و ۷۰۰ تن بادرشبو از سطح اراضی زیر کشت این محصول در استان جهت مصارف خانگی و صنعتی برداشت می‌شود.

گیاهی که به عنوان گیاه دارویی در استان کشت می‌شود، بادرشبو است و با گیاه بادرنجبویه از نظر خواص دارویی تفاوت دارد.

این استان بیشترین سطح زیر کشت بادرشبو را کشور به خود اختصاص داده‌ به‌طوری‌که در سال جاری ۹۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت این محصول رفته‌ است.

پنج واحد تولید عرقیات گیاهی با ظرفیت سالانه ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن جهت عرق‌گیری از محصول بادرشبو کشت شده در استان فعالیت دارند و عرق استحصالی جهت مصرف در داخل استان تهیه و مازاد آن به خارج از استان صادر می‌شود.

بخشی از محصول تولیدی بادرشبو برای تهیه عرقیات به صورت صنعتی و توسط کارخانجات تولید گیاهی و بخشی نیز به صورت سنتی در کارگاه‌های کوچک عرق‌گیری یا در منازل برای تولید عرقیات گیاهی استفاده می‌شود.

این محصول گیاهی چند ساله بوده و این در حالی است که بادرشبو گیاهی یک ساله به‌شمار می‌رود و میزان تولید به سطح زیر کشت آن بستگی دارد.

گل و پیکر رویشی بادرشبو اعم از (برگ‌ها و ساقه های جوان) معطر هستند، مقدار اسانس با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش متفاوت و بین ۰.۶تا ۰.۸ لیتر است.

بادرشبو در مرحله گلدهی از بیشترین مقدار ماده موثره برخوردار است؛ برای استخراج اسانس اواخر مرحله گلدهی هنگامی که یک سوم گل‌ها سبز رنگ شده‌باشند زمان مناسبی برای برداشت محصول است.

مواد موثره پیکر رویشی این گیاه (عرق حاصل از تقطیر) آرام بخش و اشتها آور است؛ اسانس بادرشبو خاصیت ضد باکتریایی دارد و از آن برای مداوای دل درد و نفخ شکم و تقویت قلب، همچنین در صنایع غذایی و نوشابه سازی و صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود.

در استان آذربایجان‌غربی با وجود تنوع گونه‌های گیاهی معطر از جمله گل سرخ، نعناع، مرزه، مریم گلی، شاه اسپرم ترخون، بیدمشک و ده ها گونه دیگر راه اندازی واحدهای بزرگ اسانس گیری ضروری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها