روش های طبیعی رفع خشکی پوست

A
۰

با کم شدن خشکی پوست، چین و چروک هم کاهش یافته و به پوست ظاهری جوان و شاداب می‌ دهد. وارد کردن کافی ویتامین ها در رژیم غذایی بسیار مهم است.

فهرست عواملی که علت خشکی پوست هستند طولانی است، از عادات استحمام روزانه (مانند حمام آب داغ و خشک کردن بدن با یک حوله) و هوای بد زمستانی گرفته تا کاهش یا فقدان چربی های طبیعی پوست که با بالا رفتن سن بروز می کند. با کم شدن خشکی پوست ، چین و چروک هم کاهش یافته و به پوست ظاهری جوان و شاداب می‌ دهد. هر کسی ممکن است دچار خشکی پوست شود حتی افرادی که پوست معمولی یا چرب دارند. خشکی پوست در اثر از دست رفتن آب لازم لایه‌ فوقانی پوست رخ می‌ دهد.

چند خوردنی گیاهی که خشکی پوست را رفع می کنند

کتانجک (اشنه دریایی)

کتانجک یک علف دریایی با برگی بزرگ و خوراکی است که بیشتر در سواحل سرد سیری روئیده و سرشار از ویتامین‌ ها و مواد معدنی است. کتانجک منبع عالی يـد بـوده کـه جـزء عمده هورمون‌ های تیروکسین و تـری آیدوتیرونین می‌ باشد. این هورمون‌ ها در بدن می توانند رطوبت سلول‌ های پوست را نگه دارند. کتانجک دارای ویتامین 12 B بوده که دیگر ویتامین حامی متابولیسم سلول‌ های پوستی است. کتانجک دارای ویتامین E و ویتامین C است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی بوده که چربی‌ های مرز رطوبتی پوست را از آسیب رادیکال‌ های آزاد محافظت می‌ کند. این ویتامین یک جزء معمول محصولات پوستی بوده و به حمایت از میزان رطوبت سالم پوست معروف است.

ويتامين C یک آنتی اکسیدان محلول در آب بوده که پوست را از آسیب رادیکال‌ های آزاد محافظت می‌ کند. توانایی ویتامین C در افزایش مقدار رطوبت پوست به خاطر نقش آن در متابولیسم لیپیدها است، زیرا لیپید ها جزء عمـده مـرز رطوبتی پوست‌ هستند.

عدس

عدس هم مانند دیگر انـواع حبوبات عضو خانواده حبوبات است. عـدس که سرشار از مواد غذایی است به پوست شما کمک می‌ کند تا سرخی، رطوبت و درخشش خود را حفظ نماید. عـدس دارای ویتامین‌ های B، بتاکاروتن (ویتامین A) و فلز روی است که همه این‌ ها به حفظ سلامت پوست کمک می‌ کنند. در داخل این دانه‌ های کوچک ویتامین‌ های B و فولات یافت می‌ شود که در سوخت و ساز بدن شرکت دارند. پوست جایگاه متابولیسم بسیار فعالی دارد و اگر به دلیل کمبود ویتامین‌ های B کار متابولیسم آن کند شود، نمی‌ تواند مرز رطوبت خود را حفظ یا باز سازی آسیب‌ ها را ادامـه دهد.

عدس یک منبع خوب فلز روی است که برای تولید آنزیم و برای ترمیم سلولی برای DNA و RNA مورد نیاز است. فلز روی می‌ تواند سلول‌ های آسیب دیده را باز سازی کند و از پوست در مقابل خشکی محافظت کند.

کدو

رنگ نارنجی روشن کدو علامت ایـن است که سرشار از بتاکاروتن بوده و یک آنتی اکسیدان قوی است. بتاکاروتن یک کاروتنوئید گیاهی است که در بدن به ويتامين A تبدیل می‌ شود. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال‌ های آزاد مضر پوست ما را خنثی و به پیشگیری از چـیـن و چـروک پایداری در مقابل عفونت و رطوبت و جوان نگهداشتن پوست کمک می‌ کند. بدون ویتامین A پوست ما خشک می‌ شود. کدو سرشار از ویتامین C است. ۱۷ درصـد نیاز روزانـه شـما در یک فنجان از آن است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که در مقابل رادیکال‌ های آزادی که می‌ توانند کلاژن را نابود کننـد و از پوست شما دفاع می‌ کند، زیرا رادیکال‌ های آزاد به طور طبیعی در پوست شما ساخته می‌ شوند و چون ویتامین C نمی‌ تواند در بدن شما ذخیره شـود، وارد کردن کافی این ویتامین در رژیم غذایی بسیار مهم است.

کدو مسمایی

کدو مسمایی از خانواده خربزه و خیار است. این سبزی دارای مواد غذایی بی شماری است که می‌ تواند به پوست شما کمک کرده و آن را از آسیب‌ های وارده حفاظت نماید. تحقیقات ارائه شده نشان داده که لوتئین کدو مسمایی، التهاب پوست را بسیار کم می‌ کند. هنگامی که پوست در معرض نـور مـاوراء بنفـش قـرار می‌ گیرد، لوتئین می‌ تواند پاسخ‌ های التهابی را کم کند. لوتئيـن مـوجود در کدو مسمایی در کاهش التهـاب ناشی از نور آفتاب تاثیر بسیاری دارد و به این ترتیب آسیب کمتری به ساختار و مرز رطوبت پوست می‌ رسد و درنتیجه پوست زیبا تر و مرطوب تر می‌ شـود.

بتاکاروتن زیبا

بتاکاروتن می‌ تواند از پیری زود رس در دیگر قسمت‌ های بدن هم جلوگیری کند. تحقیقات نشان می‌ دهد که یک رژیم غذایی دارای غذاهای سرشار از بتاکاروتن می‌ تواند از خطر ابتلا به انواع سرطان‌ ها جلوگیری کرده و بدن را در مقابل بیماری‌ های قلبی حفاظت نماید. شما می‌ توانید در کدو بتاکاروتن مورد نیاز دارید را بیابید. یک فنجان (۲۴۵ گرم) کدو، بیش از ۴۰۰ درصد مقدار سفارش شده روزانه بتاکاروتن دارد. همین پرس تقریباً ۲۰ درصـد آهـن سـفارش شده روزانه را داشته که در تشکیل چارچوب کلاژن نقش حیاتی داشته و پوست شما را محکم قـوی و صاف نگه می‌ دارد.

بتاکاروتن عضو خانواده کارتنوئید است که شامل دیگر اعضایی مانند لیکوپن، لوتئین، زی اکسانتین و الفاكاروتن است. کاروتنوئید هانشان داده‌ اند که خطرات بسیاری از جمله میزان کاتاراکت (آب مروارید چشم) و بیماری پیسی را کاهش می دهند.

مراقبت از پوست با کاروتنوئید ها

سبزیجات سبز و زرد منابع خوب کاروتنوئید هایی مانند لوتئین و راکسانتین‌ هستند. این کاروتنوئید ها در بدن ماننـد بتاکاروتـن بـه ویتامین A تبدیل نمی‌ شوند، اما آنتی اکسیدان‌ های قوی هستند یعنی رادیکال‌ های آزاد را که از دیگر قسمت‌ های پوست الکترون گرفته و آسیب می‌ رسانند خنثی می‌ نمایند. آنتی اکسیدان‌ های موجود در این کدو می‌ تواند از رادیکال‌ های آزادی که به مرز رطوبت پوست آسیب می‌ رسانند جلوگیری کرده و درنتیجه به زیبایی پوست شما می‌ افزایند. حفاظت‌ های قوی لوتئین با چشمان سالم بهتر می‌ توان پوست سالم را دید. لوتئین به دلیل توانایی حفاظت از چشم‌ ها در مقابل آسیب‌ های ناشی از نور و پیری بسیار مشهور است و از آسیب‌ های پوستی و پیری زود رس هم مانند چشم‌ ها محفاظت می‌ کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها