خاصیت برگ بو | طبع برگ بو | عکس برگ بو

خواص برگ بو در طب سنتی + طبع و نحوه مصرف

A
۰

برگ بو، گیاهی معطر و مناسب برای درمان ناراحتی‌ های معده، التیام زخم‌ ها، تسکین سردرد های میگرنی، امراض عفونی و برطرف کردن اختلالات گوارشی است.

برگ بو ، برگی معطر و پرخاصیت است که گاهی به‌ عنوان ادویه در تهیه‌ ی غذاها و گاهی به‌ عنوان ضماد و معطر کننده در آروماتراپی استفاده می‌ شود. این گیاه دارای ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی از جمله ویتامین C و ویتامین A، کلسیم و پتاسیم است. شگفت‌ انگیزترین خاصیت برگ بو ، توانایی سم زدایی بدن و حفاظت از آن در برابر عفونت‌ های باکتریایی است.

همچنین، برگ بو خواص ارزشمند دیگری مثل کند کردن روند پیری، افزایش سرعت التیام زخم، کنترل دیابت، بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب، تسکین بیماری های تنفسی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از انواع سرطان دارد.

طبع برگ بو

طبع برگ بو از نظر طب سنتی گرم و خشک بوده و مصلح آن کتیرا معرفی شده است. روغن مالی سر با روغن آن برای رفع درد سر که ناشی از سردی باشد مفید است.

درخت برگ بو

برگ بو درختی است به ارتفاع ۲ تا ۶ متر که گاهی ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم می‌ رسد. گل‌ های آن به صورت خوشه‌ ای و به رنگ زرد مایل به سبز است. این گیاه دارای برگ‌ های سبز تیره رنگ بوده و بسیار معطر است که علاوه بر مصرف غذایی، دارای کاربرد های دارویی نیز می‌ باشد. درخت برگ بو، معطر و همیشه سبز است و از ماه‌ های فروردین و اردیبهشت گل می‌ دهد. درخت برگ بو، بومی مناطق مدیترانه و اروپای جنوبی است و به علت سبز بودن همیشگی، در اکثر باغات شمال و مرکز ایران نیز کاشته می‌ شود.

ترکیبات شیمیایی برگ بو

برگ این درخت دارای تانن، مواد رزینی و اسانس است. روغن میوه‌ ی آن مرکب از کلروفیل، آمیدون، اسانس به مقدار یک درصد و مقدار کمی از نوعی رزین است. اسانس آن رنگ زرد مایل به سبز دارد، بوی آن مطبوع است و از مقدار زیادی سینوئل، اوژنول و استراگول تشکیل می‌ یابد و دارای آلفاپینن، بتابی‌نن، لینالول، آلفاتر پینول و متبل اوژنول است.

برگ بو

خواص و فواید برگ بو

  1. در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.
  2. سر درد‌‌‌ های میگرنی را تسکین می‌ دهد.
  3. در پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه و دهان اهمیت فراوانی دارد.
  4. برگ بو در مورد گریپ و یا عفونت روده‌ ای ضد عفونی کننده‌ ی خوبی است. همچنین دم کرده‌ ی آن سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌ دهد.
  5. برای درمان برونشیت مزمن مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
  6. دم کرده‌ ی آن برای هضم آسان غذا مفید است، اختلالات گوارش را برطرف می‌ کند.
  7. مصرف برگ بو می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند و بی‌ اشتهایی را درمان می‌ کند.
  8. به قدرت بینایی کمک می‌ کند.
  9. در زایمان بی‌ درد خانم‌ ها مؤثر است و عادت ماهیانه را تنظیم می‌ کند.
  10. دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی است.
  11. در درمان دیابت مؤثر است.
  12. شوره سر را برطرف می‌ کند.
  13. روغن طبیعی آن، ورم و درد ایجاد شده از پیچ خوردگی و آرتروز را تسکین می‌ دهد.
  14. محلول برگ بو زخم‌ ها و جراحات را التیام می‌ بخشد. برای همین ضماد برگ بو را روی نیش زنبور می‌ گذارند تا بهبود یابد.
  15. نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارد.
  16. برگ بو باعث کاهش سموم بدن می شود، زیرا دفع ادرار را بیشتر می کند و سبب پاکسازی بدن می شود.
برگ بو و خواص آن

موارد منع مصرف برگ بو

  • برگ بو تازه در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک به صورت درماتیت یا اگزما می شود.
  • استفاده‌ ی زیاد از این گیاه، ایجاد مسمومیت می‌ کند.

شیوه مصرف برگ بو

  • مقدار ۲۰ تا ۳۰ گرم برگ بو تازه یا خشک را در ظرفی بریزید و یک لیتر آب جوش به آن بیفزایید و مدت یک ربع آن را کنار بگذارید تا خوب دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و با عسل شیرین نمایید. خوردن یک فنجان از آن بعد از هر غذا، درمان آنژین است و همان طور درمان برونشیت است. نوشیدن یک فنجان از این شربت قبل از هر وعده غذا درمان بی‌ اشتهایی است و مشکلات اعصاب را برطرف می‌ کند.
  • چنان چه برای طعم و عطر بخشیدن به غذا به ویژه غذاهای گوشتی و ماهی از این گیاه می‌ کنید، لازم است برگ خشکیده‌ ی آن را به صورت درسته و کامل در غذا بیاندازید و پیش از سرو غذا آن را از ظرف خارج کنید.
  • برای تهیه محلول شست و شوی زخم از برگ بو، باید بیست تا سی گرم برگ بو را در یک لیتر آب داغ دوازده دقیقه دم کنید و بعد آن را صاف کنید و بعد با آن زخم خود را بشویید و یا پارچه‌ ای را در آن خیس کنید و روی زخم بگذارید. علاوه بر شست‌ و شو و ضماد برگ بو با استعمال خارجی اگر دم کرده برگ بو را بنوشید، در بهبود سریع زخم‌ های جلدی مؤثر خواهد بود.
  • برای درمان امراض عفونی، آرد جو را بو دهید و با برگ بو پخته و به صورت فرنی درآورید و مصرف کنید.
  • برای درمان در رفتگی و رگ به رگ شدن، دویست گرم میوه تازه برگ بو را در هاون بکوبید تا به صورت خمیری یک دست درآید، بعد این خمیر را روی قسمت هایی از بدن که دچار در رفتگی شده‌ اند بگذارید تا پنج یا شش ساعت بماند و روی آن را هم بپوشانید و شش ساعت که گذشت دوباره آن را تجدید کنید.
  • برگ بوی خشک را که بیش از یک سال چیدن آن نگذشته باشد، بکوبید و گرد کنید. دو قاشق سوپ خوری از آن را با مقداری روغن زیتون، آن قدر که به صورت خمیر سفتی درآید مخلوط کنید و به هم بمالید تا خمیر یک دستی حاصل شود. بعد آن را روی پارچه‌ ای بگذارید و وقتی زنی نزدیک به وضع حمل است روی ناف قراردهید. این عمل زایمان‌ های سخت را برطرف می‌ کند.
  • بیست گرم برگ بو را که تازه یا خشک باشد، در یک لیتر آب جوش بریزید و چهل گرم پوست نارنج را به آن اضافه کنید. ده دقیقه بگذارید بماند تا دم بکشد، بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین کنید و بعد از هر غذا دو یا سه فنجان از آن را بنوشید. دم کرده برگ بو و پوست نارنج هضم را آسان و راحت کرده و درد معده را برطرف می‌ کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها