بلوط و خواص آن

A
۰

بلوط برای افرادی که از حرکات روده نا منظم، اسهال، نفخ شکم و دیگر ناراحتی های گوارشی رنج می برند ایده آل است.

بلوط با توجه به ارزش غنی اش برای بدن یک عنصر ارزشمند است. به بهبود هضم غذا کمک می کند و سلامت قلب را بهبود می بخشد و آسم و دیابت را کاهش می دهد. همچنین تهاجم باکتری ها و ویروس ها را با خواص ضد ویروسی آن کنترل می کند. بلوط حاوی چربی های بلندی هستند که به حفظ بدن سالم کمک می کنند. بلوط برای افرادی که از حرکات روده نا منظم، اسهال، نفخ شکم و دیگر ناراحتی های گوارشی رنج می برند ایده آل است.

بررسی بلوط از نظر گیاه شناسی

درختان بلوط درختان جنگلی هستند. برگ‌ های درختان بلوط عموماً متناوب با شکل‌ های متفاوت ولی اغلب کناره‌ ی برگ‌ ها دارای دندانه است که در اکثر گونه‌ ها نیز دندانه‌ ها ریز و نوک تیز است. بلوط درخت بومی در مناطق معتدله است و در ایران در جنگل‌ های کردستان، لرستان و کهکیلویه می‌ روید. ارتفاع این درخت در بعضی نواحی تا ۵۰ متر و قطر تنه‌ ی آن به ۳ متر نیز می‌ رسد. برگ‌ های درخت بلوط پنجه‌ ای و مانند انگشتان دست می‌ باشد. میوه‌ ی درخت بلوط مانند فندق است.

طبع و مزاج بلوط

بلوط از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است.

ترکیبات شیمیایی بلوط

پوست و برگ درخت بلوط دارای تانن، قند، اسید گالیک، مالیک، کوئرسین، موسیلاژ، پکتین، رزین و روغن است.

فواید و خواص بلوط

  1. به عنوان پاد زهری مؤثر جهت رفع اثرات زهر و سموم توصیه می‌ شود.
  2. بلوط دارای مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر است که به تقویت سلامت استخوان ها کمک می کند و همچنین از احتمال پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  3. بواسیر را برطرف می‌ کند.
  4. بلوط برای خفقان و استفراغی که در اثر سنگینی معده باشد نافع است و برای زخم معده و روده، دل پیچه و قطره قطره آمدن ادرار اثر مثبتی دارد.
  5. برای رفع کم خونی مؤثر است.
  6. بلوط یک ماده غذایی بسیار مفید برای افرادی است که به اسهال های شدید و ورم غدد مبتلا می باشند.
  7. برای تقویت عمومی بدن مؤثر است.
  8. بلوط به تنظیم سطح قند، جلوگیری از افزایش ناگهانی و همچنین کاهش گلوکز که منجر به دیابت می شود، کمک می کند.
  9. مصرف بلوط به تنظیم فرآیند آنزیم ها کمک می کند که برای سلامتی بدن ضروری است.
  10. اگر رژیم دارید و می‌ خواهید کمتر غذا بخورید این میوه استفاده کنید.
  11. به کاهش جوش ها، سوختگی ها، تسریع روند بهبود زخم ها و بریدگی ها، کاهش التهاب و همچنین سوختگی کمک می کند.
  12. برای رفع واریس مؤثر است.
  13. بلوط دارای مقدار زیادی فیبر است غذاهایی که دارای فیبر بالا هستند، می توانند به هضم غذا و درمان مشکلات گوارشی و یبوست کمک شایانی کنند.
فواید بلوط

شیوه مصرف بلوط

  • برای استفاده از پوست درخت بلوط می‌ توان آن را آرد کرده و با عسل مخلوط کنید و یا این که یک قاشق آرد آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.
  • برخی، آن را خشک و آرد کرده و با آرد گندم مخلوط می‌ کنند و از آن نان تهیه می‌ نمایند.
  • جوشانده پوست بلوط پانزده گرم پوست خشک ساقه‌های درخت بلوط را در یک لیتر و نیم آب سرد خیس کنید و دو گرم زاج سفید را به آن اضافه کنید و روی آتش بگذارید تا به جوش آید و آن قدر بجوشد تا نیم لیتر از آب آن تبخیر شود، بعد بگذارید خنک و سرد شود در موقع خونریزی بینی اگر بینی خود را به این جوشانده بشویید و قطعه پنبه‌ ای را به این جوشانده مرطوب کرده و بگذارید، فوراً خونریزی بینی را بند می‌ آورد.
  • برای معالجه خونریزی دندان‌ ها، پنجاه گرم برگ خشک درخت بلوط را در یک لیتر آب جوش پانزده روز بخیسانید و هر روز، سه بار بعد از صرف غذا دهان خود را با آن بشویید.
  • ساقه‌ های جوان درخت بلوط را که خشک شده باشد و به صورت پودر درآمده باشد را در یک لیتر آب سرد بریزید و ظرف آن را روی آتش ملایمی بگذارید تا به جوش آید و 12دقیقه بجوشد، بعد آن را از روی آتش بردارید و بگذارید خنک شود، و اگر دست و پای شما دچار ترک خوردگی و یا ورم سرمازدگی شده است، دست و پای خود را در جوشانده پوست درخت بلوط حمام ملایم و سرد کنید تا این عوارض برطرف شود و دست‌ های سفید و نرمی پیدا کنید.
  • برای درمان اسهال و اسهال خونی با بلوط، یک مشت از میوه درخت بلوط را که خشک شده باشد خرد کنید و بعد بسایید تا به صورت پودر در آید، هر روز چهار بار و هربار از نیم گرم تا یک گرم آن را در یک قاشق عسل و یا با کمی آب مخلوط کنید و بخورید.
  • برای استفاده‌ ی خارجی، از جوشانده‌ ی پوست درخت بلوط استفاده می‌ شود. بدین منظور باید پانزده گرم پوست درخت را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به آرامی بجوشد تا حجم آن به دو سوم تقلیل یابد. از این جوشانده می‌ توان به عنوان کمپرس استفاده کرد.
  • برای درمان زخم و اگزما از پوست درخت بلوط پنجاه تا شصت گرم پوست ساقه‌ های جوان درخت بلوط را خشک کنید و به صورت گرد در آورید و در یک لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوای آن را روی آتش بگذارید تا دوازده دقیقه با آتش ملایمی بجوشد، بعد آن را از روی آتش بردارید و بگذارید خنک شود، محلولی که به این ترتیب به دست آورده‌ اید برای شست و شوی پوست بدن به ویژه وقتی که دچار جرب، زرده زخم و یا اگزما شده است بسیار مفید است. این محلول برای پوست دست و صورت خانم‌ ها هم محلول زیبایی پوست است، بویژه خانم‌ هایی که پوست چرب داشته باشند، باید هر روز به این محلول زیبایی پوست دست و صورت خود را بشویند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها