دمنوش گیاهی لاغری | لاغری با گیاهان دارویی | لاغری با دمنوش های خانگی

بهترین دمنوش های گیاهی برای لاغری کل بدن

A
۰

بسیاری از افراد به دنبال روش ‌های سریع برای لاغری هستند. به کمک برخی از این دمنوش های گیاهی می توان به کاهش وزن و تناسب اندام کمک کرد.

چند سالی هست که استفاده از انواع دمنوش های گیاهی بین مردم رواج پیدا کرده است. تهیه دمنوش های گیاهی چربی سوز، کار چندان مشکلی نیست زیرا این دمنوش ‌ها اغلب از یک یا دو جزء تشکیل می ‌شوند. حتما فکر مصرف دمنوش ‌­های لاغری به ذهنتان خطور کرده است. بسیاری از افراد به دنبال روش ‌های سریع و آسان برای لاغری هستند. در نتیجه به کمک برخی از این دمنوش های گیاهی می توان به کاهش وزن و تناسب اندام کمک کرد.

آیا دمنوش ‌ها برای لاغری و چربی ‌سوزی موثر هستند؟

برخلاف عقیده بسیاری از افراد، تنها راه کاهش وزن باشگاه رفتن یا استفاده از قرص ‌های خطرناک کاهش وزن نیست، بلکه با ترکیبات گیاهی سالم هم می ‌توان لاغر شد. چای و دمنوش‌ های لاغری ادعا دارند که به سم زدایی و کاهش وزن کمک می‌ کنند. چای و دمنوش ‌های گیاهی لاغری غالبا بر پایه گیاه دارویی سنا هستند که سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) آن را برای درمان یبوست تایید کرده است. سنا حاوی مواد شیمیایی است که روده بزرگ را تحریک می ‌کند و تاثیر ملین دارد. در نتیجه با دفع مقدار زیادی آب از بدن موجب لاغری می‌ شود.

مفید ترین دمنوش های گیاهی لاغری

در این مقاله بهترین و معروف ترین دمنوش هایی که برای سلامتی و چربی سوزی مناسب هستند را معرفی کردیم. اما همواره باید در نظر داشته باشید که از دمنوش های لاغری نمی توان به تنهایی نتیجه گرفت. زیرا هر قدر هم که موثر باشند، نمی توانند گزینه ای مناسب برای جلوگیری از پر خوری و تنظیم اراده فرد را به همراه داشته باشند. پس بهترین راه این است که در کنار برنامه غذایی اصولی و فعالیت بدنی، از این دمنوش های گیاهی به عنوان محرکی برای بالا بردن سوخت و ساز بدن استفاده کنید.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن طعم و طبعی گرم، سوخت و ساز بدن را تا حدودی افزایش می ‌دهد. زمانی که اشتهایتان زیاد است، زنجبیل تازه را به صورت معکب ‌های کوچک خرد و خشک کرده و آن را به غذاها و چای خود اضافه کنید.

دمنوش های گیاهی

دمنوش چای سبز

یک مطالعه منتشرشده در مجله تحقیقات علوم پزشکی بیان می ‌کند که مصرف مداوم دمنوش چای سبز، متابولیسم چربی‌ های بدن را افزایش می ‌دهد و منجر به کاهش وزن می ‌شود. این دمنوش لاغری، با افزایش متابولیسم بدن، از چربی‌ های انباشته شده برای تامین انرژی استفاده می ‌کند و آن‌ ها را کاهش می ‌دهد.

دمنوش چای سبز

دمنوش دارچین

دارچین نیز همانند زنجبیل طبع گرمی دارد، اما این تنها خاصیت آن نیست. یکی از خواص دمنوش لاغری دارچین که آن را از بسیاری از انواع دمنوش های گیاهی متمایز می ‌کند خاصیتی است که در کنترل قند خون دارد. نه تنها می ‌توانید این دمنوش لاغری شکم و پهلو را با آب جوش، چوب دارچین و کمی پودر دارچین تهیه کنید، بلکه می ‌توانید با اضافه کردن چوب دارچین به چای خود از خواص آن بهره‌ مند شوید.

دمنوش دارچین

 

دمنوش قهوه سبز

قهوه خام تفت داده نشده، کافئین و کلروژنیک بالایی دارد. کافئین سوخت و ساز بدن را افزایش می ‌دهد و کلروژنیک به عنوان آنتی‌اکسیدان به کاهش فشارخون و کاهش وزن کمک می ‌کند. قهوه سبز کارایی رژیم غذایی، ورزش و در نتیجه میزان کاهش وزن را تا حدودی افزایش می ‌دهد. برای تهیه آن پودر قهوه سبز را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و ۷ دقیقه زمان بدهید تا آماده شود.

دمنوش قهوه سبز

چای ماچا

چای ماچا، نوعی چای سبز و یک دمنوش سنتی ژاپنی است. چای ماچا به صورت پودر شده، خوش ‌رنگ با طعمی شیرین و ملایم است. به این چای «جواهر جوانی» هم گفته می ‌شود چون سرشار از آنتی‌اکسیدان و مقادیر بالای کلروفیل، آمینو اسید ها، ویتامین C، ویتامین A، سلنیوم، کروم، فیبر، روی، منیزیم، آهن، کلسیم، پروتئین و پتاسیم است.

چای ماچا

دمنوش هل

هل میوه ‌ای از خانواده زنجبیل است که در انواع مختلفی مثل هل سبز، سفید و سیاه وجود دارد. هل دارای فیبر بسیار زیادی است. در نتیجه باعث احساس سیری در فرد می‌ شود و سوخت و ساز بدن را افزایش می ‌دهد. همچنین ملاتونین یکی از عناصر مهم در این دمنوش برای لاغری شکم و پهلو عالی است و منجر به چربی سوزی طبیعی خواهد شد. استفاده از هل به همراه یک برنامه غذایی سالم می ‌تواند باعث کاهش وزن و لاغری بسیار مفید شود.

دمنوش هل سبز

دمنوش گزنه

گزنه گیاهی خود رو و دارای طبیعت گرم و خشک است. برگ‌ ها، ریشه و دانه این گیاه قابل استفاده هستند و دمنوش آن برای لاغری بسیار مفید است. برگ خشک گزنه را در یک قوری بریزید و دو لیوان آب با دمای ۸۰ تا ۱۰۰ درجه به آن اضافه کنید. صبر کنید تا دمنوش برای ۲۰ دقیقه دم بکشد و سپس می توانید آن را با توت خشک، نبات یا عسل، نوش جان کنید.

دمنوش گزنه

دمنوش زیره و رازیانه

زیره و رازیانه هر دو گیاهانی هستند که دارای طبیعتی گرم و خشک هستند. این دو دانه پرخاصیت به جز مصارف دارویی مصارف زیبایی نیز دارند. از این دو گیاه می توانید به صورت دمنوش لاغری استفاده کنید. زیره و رازیانه را مانند چای دم کنید سپس با کمی عسل شیرین کنید و میل کنید.

دمنوش زیره و رایانه

دمنوش ریبوس

آنتی اکسیدان موجود در ریبوس نسبت به چای سبز و سیاه بیشتر است. آنتی اکسیدان‌ های موجود در آن باعث تخریب رادیکال ‌های آزاد می ‌شود. افرادی که دوست دارند بعد از غذا چای بنوشند، می ‌توانند از این دمنوش استفاده کنند تا از جذب آهن توسط بدن جلوگیری نشود. تا ۲۲ درصد مانع از ایجاد چربی در بدن می ‌شود.

دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهان درمانی محبوب از خانواده نعناسانان است که به دلیل خواص زیاد آن در اکثر مقالات پزشکی درمانی از آن نام برده می ‌شود. دمنوش اسطوخودوس برای درمان اختلالات اضطرابی، تسکین مشکلات گوارشی، کاهش فشارخون و تپش قلب استفاده می ‌شود و کمک به کاهش وزن یکی از مهم ‌ترین خواص آن است.

دمنوش نعناع

مصرف نعناع سبب می‌ شود حرارت معده افزایش پیدا کند و قدرت هضم آن بالا برود. مقدار مشخصی برای مصرف نعناع در روز وجود ندارد، اما افرادی که حساسیت دارند باید در استفاده از این گیاه مراقب باشند و آن را همراه با غذا مصرف کنند. استفاده از نعناع عوارض جانبی و تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن نیز ندارد.

دمنوش گل محمدی

در طول رژیم، بدن آب زیادی از دست می‌ دهد. مواد موجود در گل محمدی کمک می ‌کند کلیه‌ ها مقدار بیشتری سدیم را از بدن خارج و آن را سم‌ زدایی کند. علاوه بر این بدن را نیز هیدراته نگه می ‌دارد یعنی مانع دست دادن آب بدن می ‌شود.

دمنوش برگ بو و دارچین

این دمنوش یکی از بهترین و موثر ترین دمنوش ‌های گیاهی لاغری در جهان است. گیاه برگ بو سرشار از ویتامین ‌های A و C است. این برگ‌ ها در کنار دارچین که یک ادویه ی نیرو بخش و چربی ‌سوز است، کمک زیادی به لاغری می ‌کند. یک تکه چوب دارچین را با دو عدد برگ بو و یک لیوان آب در ظرفی بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر بماند. بعد از این مدت دمنوش شما آماده است.

دمنوش جینسینگ

جینسینگ انواع مختلفی دارد که نوع آمریکایی و آسیایی آن مرسوم ‌تر است. جینسینگ موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌ شود و برای از دست دادن چربی ‌های اضافی بدن مفید است. جینسینگ به تعادل قند خون نیز کمک می کند. استفاده از این ماده در کنار سبک زندگی سالم ( برنامه غذایی مناسب و ورزش ) موثر است.

دمنوش زردچوبه

زردچوبه باعث می ‌شود تا سرعت چربی سوزی در بدن افزایش پیدا کند. پژوهش ‌ها نشان داده است که مصرف زردچوبه باعث از بین بردن چربی در بدن می ‌شود و سیستم ایمنی بدن را در مقابله با بیماری‌ ها تقویت می کند. سه یا چهار فنجان آب جوش را درون یک قوری بریزید و دو قاشق چای‌ خوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا دمنوش آماده شود.

دمنوش لاغری زردچوبه ماده ‌ای به نام کورکومین دارد. این ماده، خاصیت ضد التهابی دارد و باعث افزایش سرعت کاهش وزن می ‌شود.

دمنوش رزماری

دمنوش لاغری رزماری یکی از محبوب ‌ترین دمنوش‌ های پاییزی است. دمنوش رزماری، آنزیم لیپاز که باعث شکستن مولکول‌ های چربی می ‌شود را مهار می ‌کند. این موضوع باعث کاهش سرعت هضم چربی‌ ها و افزایش احساس سیری می‌ شود. هر قدر مولکول‌ های چربی ‌ها دیر تر شکسته و هضم شوند، دیر تر احساس گرسنگی می‌ کنیم.

دمنوش زرشک

با توجه به این که زرشک و دمنوش لاغری آن منبعی سرشار از خواص دارویی هستند به آن میوه طول عمر می ‌گویند. طعم ترش زرشک باعث شده تا میوه و محصولات آن طرفداران زیادی داشته باشد. بسیاری برای بهبود طعم این دمنوش آن را با نبات یا عسل شیرین می‌ کنند.

زرشک

دمنوش چای ترش

چای ترش را به نام‌ چای قرمز می شناسند که با چای سفید، سبز و سیاه کاملا متفاوت است. چای ترش دارای انواع آنتی‌اکسیدان است که تاثیر زیادی بر روی دفع چربی ‌ها، بافت ‌های مرده و آسیب دیده دارد. همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می ‌دهد و سبب سرعت بخشیدن به دفع غذا می‌شود. در نتیجه چربی موجود در غذا را غیر قابل دسترس کرده و جذب کربوهیدرات را کاهش می ‌دهد.

نکات مهم در مورد استفاده از انواع دمنوش های گیاهی لاغری

  • دمنوش های گیاهی معمولا عوارض خاصی ندارند، اما نباید در مصرف آن ‌ها زیاده‌ روی کرد. به طور کلی نباید روزانه بیش از ۱۴ گرم از این گیاهان را مصرف کنید.
  • در هنگام استفاده از این دمنوش ‌ها سعی کنید رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید.
  • اگر از دمنوش ‌های گیاهی بسته ‌بندی شده استفاده می ‌کنید حتما طریقه مصرف آن را بخوانید و به آن عمل کنید.
  • در صورتی که با مصرف هر یک از دمنوش ‌های گیاهی دچار علائمی مانند اسهال، تهوع، کهیر و مشکلات پوستی شدید، از مصرف دوباره آن پرهیز کنید.
  • مصرف بیش از حد دمنوش ‌های گیاهی ممکن است باعث مشکلات گوارشی مثل یبوست یا اسهال شود.
  • اگر بیماری خاصی دارید قبل از خوردن دمنوش‌ های لاغری با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورتی که مجبور به مصرف داروی خاصی هستید، حتما قبل از استفاده از دمنوش ‌های گیاهی در مورد تاثیر همزمان دارو ها و دمنوش با پزشک مشورت نمایید.
مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها