خواص روغن زیتون | شیوه مصرف و عوارض روغن زیتون

A
۰

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین K و E بوده و مواد مغذی بسیاری دارد. روغن زیتون حاوی چربی‌ های تک اشباع شده مانند اسید اولئیک است.

روغن زیتون ، عصاره میوه زیتون و یکی از پرطرفدارترین روغن‌ های گیاهی است. این روغن نه تنها طعم خوبی دارد، بلکه سرشار از خاصیت است. خواص روغن زیتون بر کسی پوشیده نیست. تقریبا هر جا صحبت از یک دستور پخت یا سالاد سالم و رژیمی در میان است، روغن زیتون یک پای ثابت آن است. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین K و E بوده و مواد مغذی بسیاری دارد . روغن زیتون حاوی چربی‌ های تک اشباع شده مانند اسید اولئیک و اسید پالمیتولئیک است که حدود 10 گرم از 14 گرم اسید های چرب موجود در این روغن را تشکیل می‌ دهند.

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون، اسانسی است که از میوه‌ ی درخت زیتون که اکثراً در مناطق مدیترانه‌ ای وجود دارد، به دست می ‌آید و قرن ‌هاست انسان ‌ها از آن استفاده می ‌کنند. از این روغن در آشپزی، تهیه‌ ی صابون و محصولات آرایشی و دارویی نیز استفاده می ‌شود و می‌ توان از این روغن به عنوان سوخت و برای روشنایی لامپ‌ ها استفاده کرد. روغن زیتون عاری از کربوهیدرات و کلسترول است و به همین دلیل، احتمال ابتلا به بیماری‌ های قلبی را کاهش می ‌دهد. میزان کالری این روغن مشابه روغن کانولا یا کره است و در یک قاشق غذا خوری روغن زیتون، حدود 120 کالری وجود دارد.

طبع روغن زیتون

زیتون یک میوه گرمسیری است که آب و هوای گرم و مرطوب را دوست دارد. جالب است بدانید که طبع میوه زیتون در صورتی که کاملا رسیده باشد، گرم است و از نظر خشکی و تری به سمت تعادل میل دارد. ولی زیتون نارس سرد و خشک است. بنابراین روغن زیتون را اگر از زیتون رسیده تهیه کرده باشند، طبیعت گرم و تر دارد. روغن زیتون تقریبا با تمام طبع ها و مزاج ها جور درمی‌ آید و همه افراد چه زن باشند چه مرد، چه سالمند یا کودک می ‌توانند روغن زیتون مصرف کنند.

خواص روغن زیتون برای سلامت بدن

روغن زیتون برای سلامت قلب، پوست، مو و رگ ‌های شما خیلی مفید است. اگر در قسمتی از بدنتان خون لخته شده است، آن را با روغن زیتون ماساژ دهید تا به زودی بهبود یابد. همچنین، روغن زیتون مملو از پلی‌فنل‌ های محافظ قلب است که کلسترول را پایین می ‌آورند. این روغن ضد التهاب است و اسید های چرب تک اشباع نشده ‌ای دارد که بی ‌ضرر هستند و سوخت و ساز بدن را افزایش می ‌دهند. علاوه بر خواص گفته شده، مصرف روغن زیتون دارای فواید زیر است:

سرشار از پلی فنول

یکی از خواص روغن زیتون فرابکر (تصفیه ‌نشده) مبارزه با انواع بیماری ‌های قلبی، سرطان، دیابت و زوال عقل است. این ویژگی روغن زیتون به دلیل وجود دو پلی‌فنول‌ هیدروکسی تیروزول و اولئوکانتال است. این پلی‌فنول ‌ها که به ‌وفور در روغن زیتون یافت می ‌شوند، خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطان، محافظت ‌کننده عصبی و ضد میکروبی دارند.

جلوگیری از سکته قلبی

اگر از رژیم‌ های غذایی حاوی اسید های چرب تک اشباع نشده (MUFAs) مانند روغن زیتون استفاده کنید، قلب شما سالم‌ تر خواهد بود. این مواد غذایی با کاهش کلسترول ‌های بد (LDL) بدن، از سکته‌ ی قلبی و مغزی جلوگیری می‌ کنند.

کاهش سطح کلسترول خون

تحقیق انجام گرفته توسط موسسه ‌ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد و دانشگاه‌ های دیگر نشان می ‌دهد که روغن زیتون بسیار خالص احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می ‌دهد. کلسترول LDL، نوع بد کلسترول بوده و خطر ابتلا به سکته ‌ی قلبی و بیماری‌ های قلبی و ریوی را افزایش می ‌دهد. روغن زیتون بسیار خالص دارای 40 ماده ‌ی شیمیایی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش تاثیر اکسیداسیون کلسترول LDL و هم‌ چنین کاهش میزان کلسترول HDL کمک می ‌کند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

به لحاظ علمی نمی ‌توان ادعا کرد که یک غذا قطعا در پیشگیری از سرطان موثر است، اما روغن زیتون به دلیل داشتن ترکیباتی مانند اسید اولئیک، هیدروکسی ‌تیروزول، اولئوکانتال، فیتواسترول ‌‌ها و اسکوالن می ‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند.

یافته‌ های یک مطالعه در سال ۲۰۲۰، خواص روغن زیتون فرابکر در ایجاد تغییراتی در باکتری ‌های روده و پیشگیری از ابتلا به سرطان کولورکتال را نشان می ‌دهد. همچنین تحقیقات قبلی نشان داده است، زنانی که به خوردن روغن زیتون بیشتر از بقیه اهمیت می ‌دهند، کمتر در معرض خطر سرطان روده بزرگ و سرطان سینه قرار دارند. احتمالا خواص روغن زیتون، راز نرخ پایین سرطان در کشورهای مدیترانه ‌ای‌ است.

کمک به کاهش وزن

متخصصان دارویی می ‌گویند اسید های چرب تک اشباع نشده ‌ی موجود در روغن زیتون موجب افزایش وزن نمی ‌شوند. تحقیقات انجام گرفته روی روغن زیتون به نتایج مثبتی در رابطه با کاهش وزن دست یافتند، زیرا این روغن حاوی چربی‌ های سالم بوده و جایگزینی مناسب برای کره و روغن ‌های دیگری که حاوی کالری هستند، به شمار می ‌رود.

تسکین درد

روغن زیتون ماده‌ای به نام « اولئوکانتال» دارد که ضد التهاب است. این ماده روغن زیتون را به تسکین دهنده ی طبیعی تبدیل کرده است. پس با خوردن روغن زیتون درد های داخل بدن شما آرام می ‌شوند. مصرف موضعی آن نیز درد های خارجی بدن را تسکین می ‌دهد.

درمان کبد چرب

روغن زیتون سرشار از اسید های چرب امگا 3 است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن‌ ها نظیر مارگارین و کره سالم‌ تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم ‌های کبدی و کنترل وزن مفید است.

خاصیت ضد افسردگی

روغن زیتون میزان سروتونین (هورمون شادی) را در بدن افزایش می ‌دهد. بیشتر دارو های ضد افسردگی هم به تولید سروتونین در بدن کمک می ‌کنند.

تقویت حافظه و عملکرد مغز

استرس اکسیداتیو منجر به پیشرفت بیماری ‌های عصبی، از جمله بیماری آلزایمر می ‌شود. اما پلی‌فنول ‌های موجود در روغن زیتون فرابکر به‌ ویژه اولئوکانتال به ‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی با استرس اکسیداتیو مقابله می ‌کند.

کمک به بهبود وضعیت گوارش

رفع مشکلات گوارشی روغن زیتون به طور شگفت انگیزی برای دستگاه گوارش و روده مفید است. این روغن به تحریک سیستم هضم کمک می‌ کند و غذا را به نرمی در طول روده حرکت می‌ دهد.

در واقع از آنجا که روغن زیتون سرشار از چربی تک اشباع نشده است، کمک می کند تا غذا بهتر در بدن حرکت کند. به همین دلیل است که ترکیب یک قاشق غذا وری روغن زیتون و یک قاشق مربا خوری لیمو ترش یبوست را درمان می ‌کند.

کنترل دیابت

چربی ‌های سالم جزء جدایی ‌ناپذیر رژیم غذایی افرادی‌ هستند که سعی در پیشگیری یا مدیریت دیابت نوع ۲ دارند. در مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۱۷ روی خواص روغن زیتون بر کنترل قند خون انجام شد، افرادی که بیشترین میزان روغن زیتون را مصرف کرده بودند قند خون ناشتای کمتری داشتند. همچنین این افراد ۱۶ درصد کمتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار گرفتند.

خواص روغن زیتون برای پوست

علاوه ‌بر خوردن روغن زیتون، مصرف موضعی آن روی پوست هم فواید زیادی دارد. آثار باقی ‌مانده از آرایش و کرم ‌پودر ها را پاک ‌سازی می ‌کند.

  • سبب آب ‌رسانی به پوست و محافظت از آن می ‌شود.
  • به ترمیم بافت‌ های آسیب ‌دیده کمک می‌ کند.
  • حالت ارتجاعی پوست را تقویت می‌ کند.
  • دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی برای مقابله با پیری‌ است.

خواص روغن زیتون برای مو

روغن زیتون با نفوذ به ساقه مو و حفظ رطوبت، نرمی و لطافت را برای موها به ارمغان می ‌آورد.

  • موها را ضخیم و بلند می ‌کند.
  • شپش مو را از بین می برد.
  • خشکی مو را برطرف می ‌کند.
  • وز مو را از بین می ‌برد.
  • حالت دهنده ‌ی طبیعی مو است.
  • شوره ‌ی سر را درمان می ‌کند.

خواص دیگر روغن زیتون

  • برای رشد و ضخامت مژه‌ ها کمی روغن زیتون روی آن ها بمالید.
  • تسکین درد و سوزش سوختگی‌ ها، درمان آفتاب ‌زدگی و سرما زدگی، گزش حشرات، مار و عقرب از دیگر خواص روغن زیتون است.
  • لب‌ های خشک و ترک خورده نشانی از کمبود رطوبت است. این روغن لب‌ های شما را نرم و مرطوب می ‌کند.
  • تولید اسید معده را کاهش می ‌دهد. این کاهش می ‌تواند به کاهش علائم متداول در دل‌ درد و ریفلاکس اسید کمک کند.
  • سرشار از ویتامین E و ویتامین K است که هر دو برای حفظ سلامت پوست و مو ضروری هستند.
  • یکی از فواید شگفت انگیز روغن زیتون برای زیبایی این است که ناخن‌ ها را تقویت می‌ کند. می ‌توانید برای جلوگیری از شکستگی و لب پر شدن ناخن‌ ها از روغن زیتون استفاده کنید.
  • به درمان آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) کمک می کند.
  • نرم کننده است و پاهای زبر را نرم و صاف می ‌کند. برای درمان ترک پا، از آن استفاده کنید.
  • روغن زیتون دارای خواص ضد باکتریایی است.

عوارض مصرف روغن زیتون

تنها عارضه ‌ی جانبی روغن زیتون (جز این که بعضی افراد به آن حساسیت دارند)، این است که مصرف خوراکی زیاد آن باعث اسهال خفیف می ‌شود. اما، این ویژگی را هم می ‌توان یک فایده دانست چون در صورت نیاز می ‌توانید از آن به عنوان یک ملین طبیعی استفاده کنید.

با این وجود اگر برای دیابت یا فشار خون خود دارویی استفاده می ‌کنید، مقدار مصرف روغن زیتون را کاهش دهید. روغن زیتون مقدار قند و فشار خون را کاهش می ‌دهد. اگر به طور هم زمان دارویی را برای کنترل فشار و قند خون خود مصرف می ‌کنید و روغن زیتون می‌ خورید، می تواند کاهش قند خون و فشار خون شما تشدید کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها