تاثیر انواع سبزیجات در درمان دیابت

A
۰

درمان دیابت بسیار دشوار است و در بهترین حالت فقط می توان آن را کنترل کرد. در این مقاله به معرفی سبزیجات مناسب دیابتی ها خواهیم پرداخت.

دیابت یک بیماری پیچیده است که به انواع مختلف تقسیم می شود: دیابت نوع یک و دیابت نوع دو. هر دو مربوط به هورمون انسولین هستند که در لوزالمعده ساخته می شود و مسئول کمک به بدن ما برای استفاده از گلوکز (قند) برای انرژی و تنظیم سطح قند خون است. درمان دیابت معمولا بسیار دشوار است و در بهترین حالت فقط می توان آن را کنترل کرد. رژیم غذایی در مدیریت دیابت بسیار مهم است زیرا میزان کربوهیدرات هایی که مصرف می کنید بیشترین تاثیر را بر سطح گلوکز خون شما دارد. در این مقاله ما به این خواهیم پرداخت که کدام سبزیجات برای درمان این بیماری مفید است، کدام سبزیجات باید محدود شوند و راه هایی که می توانید به راحتی سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود برای درمان دیابت بگنجانید نیز گفته شده است.

سبزیجاتی که باید در رژیم غذایی دیابتی ها باشد

پزشکان معمولا افراد مبتلا به دیابت را تشویق می کنند تا یک رژیم غذایی گیاهخواری را در نظر بگیرند. سبزیجات، کم کالری و سرشار از ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم هستند. علاوه بر این بسیاری از سبزیجات کم قند و حاوی فیبر بالایی هستند که آنها را برای رژیمهای کم کربوهیدرات عالی می‌ سازد. نمی توان نادیده گرفت که برای فردی که مبتلا به دیابت است چقدر مهم است که خود را در مورد خطرات خوردن برخی غذاها، به ویژه آنهایی که حاوی شکر ربسیار زیاد هستند، آموزش دهد.

یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند به درمان این بیماری کمک کند، زیرا یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات به طور قابل اعتمادی سطوح بالای گلوکز خون را کاهش می دهد و نشان داده شده است که نیاز به دارو را کاهش می دهد یا از بین می برد. استثنائاتی مانند کدو حلوایی وجود دارد که در بالای زمین رشد می کند اما کربوهیدرات بسیار بالایی دارد. کدو سبز کربوهیدرات کمتری دارد و جایگزین بهتری برای بیماران دیابتی هستند.

بهترین سبزیجات برای دیابتی ها

  • سبزیجات برگ سبز، مانند کلم برگ، کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج و کلم پیچ
  • مارچوبه
  • لوبیا سبز
  • بادمجان
  • فلفل
  • کرفس
  • قارچ
  • حبوبات، مانند نخود، عدس و لوبیا
  • گوجه فرنگی
  • پیاز
  • خیار

اگرچه سبزیجات تازه احتمالاً بهترین ارزش غذایی را دارن اما سبزیجات کنسرو شده و منجمد نیز بسیار مغذی هستند و یک جایگزین عالی هستند.

سبزیجاتی که باید افراد دیابتی باید در رژیم غذایی خود از آنها اجتناب کنند

برخی از سبزیجات به طور خاص ممکن است برای مبتلایان به دیابت مشکل ساز باشند. به طور مثال سبزیجات نشاسته ای مانند ذرت و سیب زمینی پر از کربوهیدرات هستند و در نتیجه بر سطح قند خون شما تأثیر می گذارند. به طور خاص، سیب زمینی آب پز دارای شاخص گلیسمی بالای 78 است. این بدان معنا نیست که این سبزیجات برای بیماران دیابتی کاملاً ممنوع است هنوز هم می توان آنها را در وعده های مناسب مصرف کرد اما باز هم، آگاهی از این موارد بسیار مهم است. در رژیم دیابتی باید سبزیجات زیر را در حد اعتدال مصرف کرد:

  • انواع سیب زمینی
  • سیب زمینی شیرین
  • کدو حلوایی
  • ذرت شیرین
  • آب سبزیجات (از آنجایی که غلیظ است، کربوهیدرات بالایی دارد)
  • رب گوجه فرنگی بیش از یک قاشق غذاخوری

چگونه رژیم غذایی می تواند به درمان دیابت کمک کند؟

مروری در یک مجله پزشکی نشان می دهد که سازگاری با مصرف کالری و کربوهیدرات به ویژه می تواند در مدیریت این بیماری مفید باشد. بررسی دیگری یک مجله پزشکی جامعه چک، نشان داد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات نتایج مثبتی در درمان دیابت، پیش دیابت، سندرم متابولیک و چاقی نشان داده است. این بررسی نشان می دهد که رژیم کم کربوهیدرات می تواند منجر به کاهش وزن، کاهش دوز دارو و در برخی موارد بهبود دیابت نوع 2 در صورت مصرف تحت نظارت پزشکی شود. سبزیجات با GI پایین برای بیماران دیابتی و کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند عالی هستند و به‌کارگیری رژیم غذایی پر از میوه‌ ها، سبزیجات برگ سبز، حبوبات، آجیل و غلات کامل می‌ تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

مصرف متوسط ​​پروتئین های گیاهی نیز با کاهش خطر این بیماری مرتبط است، در حالی که مصرف زیاد پروتئین های حیوانی با خطر بالاتری همراه است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید از سبزیجات با رتبه GI بالا اجتناب کنند، زیرا بدن در مقایسه با غذاهای با GI پایین، قند خون را از آن غذاها بسیار سریعتر جذب می کند. این شامل کنگر فرنگی، مارچوبه، کلم بروکلی، کرفس، گل کلم، بادمجان، لوبیا سبز، کاهو، فلفل، نخود برفی و اسفناج است. رژیم غذایی دش و رژیم غذایی مدیترانه ای هر دو برای کمک به درمان مقاومت به انسولین توصیه می شوند. مقاومت به انسولین اغلب در افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 دیده می شود.

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها