تاثیر موز در افزایش و کاهش وزن

A
۰

موز میوه ای سرشار از پتاسیم، منگنز، ویتامین ث، فیبر غذایی و ویتامین B6 می باشد.علاوه بر این فاقد چربی و کلسترول بوده و تقریبا فاقد سدیم است.

به افرادی که می خواهند سلامت خود را بهبود بخشند اغلب توصیه می شود که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند. با این حال، برخی از مردم نگران این هستند که میوه هایی با قند بالا مانند موز می توانند چاق کننده باشند. اکثر میوه ها حاوی حدود 90 درصد کربوهیدرات هستند که به این معنی است که قند بیشتری دارند. با این حال، میوه‌ها و به خصوص موز بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل هستند زیرا فواید تغذیه‌ای حیاتی دارند. این مقاله بررسی می کند که آیا موز باعث افزایش یا کاهش وزن شما می شود.

خواص موز

موز دارای بسیاری از مواد مغذی است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. آنها حاوی مقدار زیادی فیبر و کربوهیدرات و همچنین برخی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. یک موز متوسط حاوی مواد مغذی زیر است.

پتاسیم %9 مس %10
ویتامین B6 %25 منگنز %14
منیزیم %8 فیبر 3.07 گرم

همه اینها حدود 105 کالری دارد که 90 درصد آن از کربوهیدرات است. بیشتر کربوهیدرات‌های موجود در موز رسیده، قند ها هستند که شامل ساکارز، گلوکز و فروکتوز است. از سوی دیگر، موز هم چربی و هم پروتئین کمی دارد. موز همچنین حاوی تعدادی ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان های مفید از جمله دوپامین و کاتچین است.

موز حاوی فیبر زیاد و کالری کم است

موز حاوی مقدار زیادی فیبر است. یک موز متوسط ​​حدود 7 درصد از مصرف روزانه توصیه شده فیبر شما را با تنها 105 کالری تامین می کند. فیبر برای حفظ عادات روده منظم مهم است و نقش حیاتی در سلامت گوارش دارد. خوردن مقادیر زیاد فیبر حتی با کاهش خطر بیماری قلبی، بیماری دیورتیکول و برخی سرطان ها مرتبط است. مصرف فیبر کافی همچنین با کاهش وزن بدن مرتبط است.

یک مطالعه در سال 2009 مصرف غذای 252 زن را به مدت 20 ماه اندازه گیری کرد. محققان دریافتند که به ازای هر گرم فیبر اضافی که زنان در روز می‌ خورند، وزن بدن آنها حدود 0.55 پوند (0.25 کیلوگرم) کمتر است. دانشمندان بر این باورند که این ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که فیبر باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید، که در طولانی مدت به شما کمک می کند کالری کمتری مصرف کنید.

موز های سبزتر نشاسته بیشتری دارند

نوع کربوهیدرات موجود در موز به میزان رسیده بودن آن بستگی دارد. موز سبز نارس سرشار از نشاسته و نشاسته مقاوم است، در حالی که موز زرد رسیده عمدتاً حاوی قند های طبیعی است. نشاسته های مقاوم زنجیره های بلندی از گلوکز (نشاسته) هستند که در برابر هضم مقاوم هستند. آنها مانند فیبر محلول در بدن عمل می کنند و مزایای سلامتی بالقوه زیادی از جمله کاهش وزن و کاهش سطح قند خون را ارائه می دهند. نشاسته مقاوم همچنین می تواند جذب قند را از غذاها کمتر کند. این سطح قند خون شما را ثابت نگه می دارد و به شما کمک می کند احساس سیری کنید. علاوه بر این، نشاسته مقاوم ممکن است چربی سوزی را افزایش دهد.

موز شاخص گلیسمی پایینی دارد

شاخص گلیسمی (GI) معیاری است که نشان می دهد غذاها چقدر سطح قند خون را افزایش می دهند. اگر امتیاز غذایی کمتر از 55 باشد، GI پایینی در نظر گرفته می شود. نمره 56 - 69 متوسط ​​و 70 یا بالاتر بالاست. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی قند های ساده هستند به سرعت جذب می شوند و دارای ارزش GI بالایی هستند زیرا باعث افزایش بیشتر سطح قند خون می شوند. خوردن مقدار زیادی از غذاهای با GI بالا با افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

غذاهایی که کربوهیدرات های کمتری دارند، GI پایین تری دارند و سطح قند خون شما را ثابت نگه می دارند. از آنجایی که موز 90 درصد کربوهیدرات است، گاهی اوقات به عنوان میوه ای با قند بالا در نظر گرفته می شود که می تواند قند خون شما را افزایش دهد. با این حال، امتیاز GI موز بسته به رسیده بودن آن 42-62 است. این بدان معنی است که آنها در شاخص گلیسمی پایین تا متوسط ​​هستند. موز رسیده دارای GI بالاتری نسبت به موز سبزتر است. محتوای قند با رسیده شدن موز افزایش می‌ یابد که به نوبه خود بر سطح قند خون شما تأثیر می‌ گذارد. به نظر می رسد موز قند های خود را به آرامی آزاد می کند.

بیشتر موز دارای شاخص گلیسمی پایین تا متوسط است و در مقایسه با سایر غذاهای پر کربوهیدرات نباید باعث افزایش سطح قند خون شود. اگر چه مطالعه ی زیادی وجود ندارد که به طور مستقیم تأثیرات موز را بر وزن بررسی کند، اما موز دارای چندین ویژگی است که آن را به یک ماده غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل می کند. اگر می‌ خواهید وزن کم کنید، خوردن موز را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی کامل به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها