گیلاس | خواص گیلاس | خواص گیلاس برای ورزشکاران

تاثیر گیلاس در بهتر ورزش کردن

A
۰

گیلاس از بهترین میوه ها برای ورزشکاران به حساب می آید. از تاثیرات گیلاس و نحوه مصرف آن برای شما گفته ایم.

گیلاس و آب آن اهمیت زیادی برای سلامتی بدن دارد و در صورتیکه ورزشکاران مکمل ها را با آن مصرف کنند تاثیر زیاد آن را خواهند دید.  گیلاس همچنین خواب را بهبود می بخشد زیرا حاوی ملاتونین است، هورمونی که نقش مهمی در چرخه خواب دارد. این میوه حتی به عنوان یک عامل انرژی زا برای افزایش عملکرد بدن معرفی شده است. با ما همراه باشید تا تاثیر استفاده از گیلاس برای ورزشکاران را به شما بگوییم.

چگونه گیلاس توانایی یک ورزشکار را بهبود می بخشد؟

گیلاس دارای ماده ای به نام "آنتوسیانین" است که علاوه بر خواص بسیار زیادی که در این میوه تابستانی قرار می دهد همچنین مسئول رنگ قرمز گیلاس است. آنتوسیانین ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی هستند و این همان تاثیر مضاعف است که به عنوان نقش این میوه در بهبود و ریکاوری بدن مطرح می شود. یک متاآنالیز در سال 2021 داده های 14 مطالعه را مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت: "مکمل گیلاس ترش اثر مفید کمی در کاهش درد عضلانی داشت". همچنین یک اثر مفید متوسط برای بازیابی قدرت عضلانی مشاهده شد.

ورزشکاران هر چند وقت یک بار باید گیلاس مصرف کنند؟

هیچ پیشنهاد بی چون و چرای وجود ندارد و پیوسته گیلاس را برای بهبودی و ریکاوری بدن توصیه می کنند. با این حال، تحقیقی در سال 2014 که در مجله اسکاندیناوی پزشکی و علم در ورزش ارائه شده است، نشان می دهد که بهتر است از آب این میوه به عنوان یک نوشیدنی «پیش از درمان» استفاده شود تا «بازیابی». مطالعات به طور یکنواخت نشان داده اند که اگر چند روز قبل از ورزش این آبمیوه را تهیه و بنوشید عملکرد ماهیچه ها در روزهای بعد از ورزش سریعتر بهبود می یابد. این شواهد موجود رژیمی را که از روز ورزش یا بعد از ورزش شروع می شود، پشتیبانی نمی کند.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری گیلاس

آیا مصرف زیاد گیلاس ضرر دارد؟

به طور بالقوه مصرف این میوه تابستانی به طور متعادل بدون ضرر است. در حالی که آنتی اکسیدان ها برای جذب بخش های عظیمی از رادیکال های آزاد تولید شده از ورزش خوب هستند، که دلیل اصلی کاهش آسیب عضلانی است، آنها همچنین در اختلال در سازگاری نقش دارند.

شواهد واضحی وجود دارد که آسیب عضلانی، در عین دردناک بودن، باعث می‌شود سلول‌ها برای تقویت، سیگنال دهند و در نهایت منجر به رشد قدرت و استقامت می‌شود. اگر این سیگنال دهی توسط آنتی اکسیدان ها خاموش شود، ریکاوری کاهش می یابد. یک مکتب فکری دیگر نیز این است که به جای حین تمرین و ورزش، آنتی اکسیدان ها را برای مسابقات ذخیره کنید که باز هم، نتیجه گیری های به دست آمده مبهم است.

گیلاس و خواص آن

مصرف گیلاس به چه شکلی بهتر است؟

شما می توانید گیلاس را هم به شکل آب و هم میوه آن را امتحان کنید، اما، مانند چغندر، باید مقدار زیادی از این میوه را مصرف کنید تا با مکمل های غلیظ مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، نوعی مکمل موجود در بازار می گوید شات 30 میلی لیتری آن معادل 23 عدد گیلاس است که مقدار متوسط خوردن گیلاس در یک روز است. در عین حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد میوه‌هایی که به‌طور طبیعی مصرف می‌شوند، بیشتر از انواع مکمل‌های آن ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را جذب بدن می‌کنند.

منبع: همشهری
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها