تاخیر در قاعدگی؛ علل و درمان

A
۰

عوامل مختلفی مانند استرس، تیروئید، کاهش وزن و... ممکن است در نظم سیکل قاعدگی مشکل ایجاد کنند. مصرف زنجبیل، دارچین و زعفران کمک کننده است.

سیکل قاعدگی یک زن معمولاً حدود 23 تا 32 روز است و خونریزی قاعدگی معمولاً حدود دو هفته پس از تخمک گذاری شروع می شود. با این حال غیرعادی نیست که قاعدگی گاهی زودتر شروع شود یا به تاخیر بیفتد. اگر احتمال بارداری در نظر گرفته نشود تاخیر در قاعدگی برای زنان اضطراب آور است و عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند. بنابراین اگر دوره پریودتان دیر شده و مطمئن هستید که باردار نیستید می توانید با مصرف گیاهانی که قاعده آور هستند، به طور طبیعی برای ایجاد دوره قاعدگی اقدام نمایید.

تاخیر در پریودی تا چه زمانی طبیعی است؟

اگر بیماری خاصی ندارید که بر چرخه قاعدگی‌ تان تاثیر بگذارد بسته به سیکل طبیعی شما، قاعدگی باید 21 تا 35 روز بعد از آخرین پریودی، شروع شود. همچنین لازم است بدانید که 3 یا 4 روز تغییر در قاعدگی طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

چه عواملی باعث تاخیر دوره قاعدگی می شوند؟

استرس

این که استرس تا چه میزان بر سیکل پریودی اثرگذار است در افراد مختلف متفاوت است، اما به هرحال استرس می‌ تواند هورمون‌ های شما را تحریک کند، روال روزانه‌ تان را تغییر دهد و حتی بر بخشی از مغز که مسئول تنظیم قاعدگی است یعنی هیپوتالاموس تأثیر بگذارد. با گذشت زمان استرس می تواند منجر به بیماری یا افزایش و کاهش وزن ناگهانی شود که همه این ها از عوامل تاثیر گذار بر چرخه قاعدگی تان می‌ باشند.

کاهش وزن

زنانی که به اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری مبتلا هستند ممکن است دچار تاخیر قاعدگی شوند. 10 درصد وزن کمتر از حد طبیعی برای قد شما می‌ تواند عملکرد بدن شما را تغییر دهد و تخمک گذاری را متوقف کند. در حقیقت کاهش وزن شدید و بی اشتهایی می‌ تواند تولید هورمون‌ هایی که مسئول تنظیم تخمدان‌ ها هستند را متوقف کند و در قاعدگی شما اختلال ایجاد کند. بنابراین، افزایش وزن به روشی سالم می تواند چرخه شما را به حالت عادی بازگرداند.

قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژستین هستند که از ترشح تخمک توسط تخمدان ها جلوگیری می کنند. پس از قطع قرص، سیکل شما می تواند تا شش ماه طول بکشد تا دوباره ثابت شود. مصرف سایر انواع دارو های ضد بارداری نیز می توانند باعث از بین رفتن نظم قاعدگی شوند.

مشکلات تیروئید

پر کاری یا کم کاری غده تیروئید نیز می تواند دلیل تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی باشد. تیروئید متابولیسم بدن شما را تنظیم می کند، بنابراین سطح هورمون ها نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. مشکلات تیروئید معمولاً با دارو قابل درمان است. پس از درمان، قاعدگی شما احتمالاً به حالت عادی باز می گردد.

بیماری های مزمن

بیماری های مزمن مانند دیابت نیز می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند. تغییرات در قند خون با تغییرات هورمونی مرتبط است، بنابراین دیابت کنترل نشده می تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که باعث می شود بدن شما هورمون مردانه آندروژن بیشتری تولید کند. در نتیجه عدم تعادل این هورمون، کیست روی تخمدان ها ایجاد می شود و این موضوع می تواند تخمک گذاری را نا منظم یا آن را به طور کامل متوقف کند.

به چه گیاهانی قاعده آور می گویند؟

گیاهان قاعده آور گیاهانی هستند که جریان خون را در ناحیه لگن و رحم شما تحریک می‌ کنند. توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف این گیاهان و استفاده منظم و مکرر آن ها برای ایجاد قاعدگی توصیه نمی‌ شوند.

انواع گیاهان قاعده آور

چرخه قاعدگی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن زنان است که جهت تولید مثل جنسی رخ می دهد و اگر به صورت غیر طبیعی به تعویق افتد ،نگران کننده است اما می توان با دارو های گیاهی عقب افتادگی پریود را درمان کرد.

آلوئه ورا

آب آلوئه ورا یک کمک کننده گوارشی است که معمولا برای آرام کردن ناراحتی معده استفاده می شود و دارای اثرات قاعدگی نیز می باشد.

ریشه بیدمشک

در طب گیاهی، ریشه بیدمشک اغلب به عنوان یک تصفیه کننده خون توصیه می شود و برخی معتقدند که محرک رحم نیز می باشد.

زنجبیل

زنجبیل یک عنصر شگفت انگیز با خواص بی نظیر است که برای تنظیم قاعدگی عالی می باشد، شامل خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، شاداب کننده و تسکین دهنده درد های تمام مشکلات قاعدگی و پریود است و می تواند در دوران قاعدگی جریان خون را تنظیم کند.

پاپایا

برخی از منابع ادعا می‌ کنند که خوردن پاپایا یا نوشیدن آب آن نیز به علت دارا بودن مقادیر بالای کاروتن و ویتامین C و همچنین وجود نوعی آنزیم در آن، می‌ تواند به ایجاد قاعدگی کمک کند.

جعفری

جعفری یکی از سبزی‌ هایی است که به علت دارا بودن دو ماده طبیعی که محرک انقباضات رحم هستد، قرن‌ ها در طب به عنوان گیاهی قاعده آور مورد استفاده قرار گرفته است.

زعفران

زعفران از گذشته به عنوان یک گیاه قاعده آور مورد استفاده قرار می‌ گرفته، این گیاه دارای ترکیباتی بوده که دیواره رحم را تحریک می‌ کنند و بدین ترتیب باعث شروع قاعدگی می‌ شود.

رازیانه

عرق رازیانه دارای طبع گرم بوده و دارای مقادیر زیادی از هورمون‌ های زنانه است و به این دلیل مصرف آن بیشتر برای خانم‌ ها توصیه می‌ شود. رازیانه گیاهی قاعده آور است و اگر شروع خونریزی شما به تاخیر افتاد می‌ توانید از آن استفاده کنید.

دارچین

دارچین ادویه و گیاهی شگفت انگیز است که می تواند سریعا قاعدگی را بهبود ببخشد و همچنین نتیجه قطعی را در دوره های نا منظم فراهم می کند. دارچین گیاهی است که به سادگی می تواند تعادل هورمون ها را در بدن شما حفظ کند، چرخه پریودی و قاعدگی را تنظیم کند و جریان خون را کنترل کند.

زرد چوبه

زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوی است و برای تنظیم چرخه قاعدگی و هورمون‌ ها بسیار مؤثر است. می‌ توانید زردچوبه را با سبزیجات و برنج و یا شیر و عسل مخلوط کرده و میل نمایید.

آناناس

آناناس یک میوه شگفت انگیز است که با آنزیم های طبیعی، مواد مغذی و عناصرش می تواند چرخه قاعدگی شما را تنظیم کنند و می تواند گرفتگی عضلات در قاعدگی را تسکین ببخشد. این ماده شگفت انگیز به سادگی تمام مسائل قاعدگی شما را درمان می کند. این میوه، با ایجاد حرارت در ناحیه لگن آن را منقبض کرده و باعث می‌ شود قاعدگی شما زود تر رخ دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها