خواص ترنجبین | فواید ترنجبین | طبع ترنجبین

آشنایی با ترنجبین و خواص بی نظیر آن | طبع و نحوه مصرف ترنجبین

A
۰

کاربرد ترنجبین برای ضدعفونی بدن زبانزد است و میکروب ها را از بین می برد، به همین دلیل برای درمان بیماری های عفونی مفید است.

ترنجبین به فارسی «ترنجبین»، «ترانگبین» و «ترنگبین» گفته می شود و در حقیقت ترنجبین معرب ترنگبین است که در فارسی معمول می باشد.ترنجبین طعم شیرینی دارد و در دسته مواد قندی جا میگیرد . ترنجبین به راحتی در آب و شیر حل میشود و خواص دارویی متفاوتی دارد . مهمترین خواص دارویی ترنجبین ضد سرفه ، بهبودی نارسایی کلیوی و کنترل تب هست که در ادامه به طور کامل درمورد هر کدام توضیح میدهیم.

گیاه ترنجبین کجا یافت می شود؟

ترنجبین ماده ای شیرین است که به صورت شبنم بر روی گیاه حاج، خارشتر و یا خاربز می نشیند. این شیرابه های قندی بر اثر استفاده برخی حشرات مثل شپشک ها بر روی این گیاه ها ایجاد می شود یا به علت ایجاد شکاف به خارج تراوش می شود. در فصل گرمای زیاد و در اواخر تابستان روی برگ ها و شاخه های این گیاه قطرات ترنجبین شب ها ظاهر می شود و کسانی که در روستا زندگی می کنند خیلی زود قبل از طلوع آفتاب آن را جمع آوری می نمایند. با وجودی که این گیاه در تمام ایران یافت می‌ شود، با این حال در همه جا ترنجبین تولید نمی‌ کنند. طرز تهیه آن بدین شکل است که در اواخر تابستان گیاهان خشک شده را جمع آوری آلومیت کرده، بر روی پارچه می‌ گسترانند و تکان می‌ دهند تا ترشحات خشک شده گیاه به شکل قطعات بسیار کوچک به دست آید.

فواید ترنجبین

 

طبع ترنجبین

گفته می‌ شود که ترنجبین طبع گرم و تر دارد.

ترکیبات شیمیایی ترنجبین

ترنجبین طبق تحقیقات انجام شده دارای مله‌ زیتوز می‌ باشد. بررسی‌ های جدید تری نشان می‌ دهد که ماده قندی ترنجبین برخلاف آن چه که ذکر شد فقط ساکاروز می‌ باشد. مله زیتوزتری، ساکاریدی است که از ۲ مولکول گلوکز و یک ملکول فروکتوز تشکیل یافته است. علاوه بر این مقادیری موسیلاژ (۱۵درصد) املاح کلسیم، سیلیسیم، گوگرد، منیزیم و آلومینیوم نیز دارد.

خواص و فواید ترنجبین

  1. ترنجبین را برای شیرین کردن دارو ها مصرف می‌ کنند.
  2. ملین، نرم کننده سینه و داروی خلط آور است.
  3. برای دفع اخلاط گرم مفید است.
  4. برای باز کردن ادرار در مواردی که ادرار بند آمده باشد مؤثر است.
  5. تب و عطش را رفع می‌ کند.
  6. جوش و آکنه را برطرف می‌ کند.
  7. بیماری‌ های عفونی مشکوک را نیز درمان می‌ کند.
  8. سرفه را تسکین می‌ دهد.
  9. جوشانده آن معرق است.
  10. مالیدن روغن برگ‌ های آن برای روماتیسم خیلی مفید است.
  11. گل‌ های آن برای رفع بواسیر مفید است.
  12. تصفیه کننده‌ ی خون است.
  13. عرق گیاه ترنجبین برای دفع سنگ کلیه و مثانه تا حدودی مؤثر است.
  14. التهابات و مشکلات پوستی نظیر اگزما را از بین می‌ برد.
  15. ترنجبین خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و میکروب ها را از بین می برد.
 

درمان یبوست با ترنجبین

از خواص ترنجبین در طب سنتی، درمان یبوست است. ترنجبین یکی از موادی است که دستگاه گوارش را نرم می کند و ملین است و باعث می شود تا مدفوع راحت تر حرکت کند و از ابتلا به یبوست جلوگیری می کند. دوز مصرفی آن به عنوان ملین بین 10 تا 70 گرم است که سن بیمار تعیین کننده دوز مصرفی است.

درمان شوره و خارش سر با ترنجبین

نوشیدن 2 تا 3 لیوان از شربت خاکشیر و ترنجبین به صورت روزانه شوره و خارش سر را درمان می کند.

مبارزه با انگل ها با ترنجبین

ترنجبین یکی از پرکاربردترین داروهای گیاهی برای افرادی است که از بیماری های انگلی رنج می برند زیرا ماده ای به نام سانتونین در ترنجبین وجود دارد که یکی از قویترین مواد برای از ببن بردن انگل ها و کرم ها می باشد. 

ترنجبین

موارد منع مصرف ترنجبین

  • برای طحال و تب‌ های گرم و برای افراد گرم مزاج مضر است.
  • افرادی که جوش‌ های آبله مانند روی بدن دارند نباید آن را مصرف کنند.
  • مصرف ترنجبین برای بیماران حصبه‌ ای و کسانی که اسهال خونی دارند مضر است.
  • بسیاری از خانواده‌ ها برای بهبود زردی کودک خود از ترکیب ترنجبین و آب قند استفاده می‌کنند که این مواد، نه تنها تاثیری در بهبود زردی کودک ندارند، بلکه باعث اسهال و استفراغ نوزاد نیز می‌ شوند.

توصیه می شود در صورتی که استفاده از این ماده برای درمان زردی نوزادان صورت می گیرد از استفاده خودسرانه خودداری به عمل آید و درمان با ترنجبین حتماً زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی یا پزشک عمومی دوره دیده طب سنتی انجام گردد.

 نحوه مصرف ترنجبین

  • برای رفع صدا های دستگاه گوارش، ترنجبین را با زیره مخلوط کرده و دم کنید سپس آب صاف کرده‌ ی آن را بنوشید.
  • خوردن ترنجبین با آب پنیر برای اخراج اخلاط سوخته، با ماء‌الشعیر برای دفع اخلاط گرم، با کره برای باز کردن ادرار (در مواردی که ترشح ادرار بند می‌ آید) مفید است.
  • برای تهیه آب ترنجبین، مقداری ترنجبین را در آب جوش حل می‌ کنند. سپس مایع صاف روی آن را بر می‌ دارند و می‌ گذارند قدری بماند تا مواد خارجی آن ته‌ نشین شود. حالا مایع صاف شده روی آن، آماده خوردن است آب ترنجبین اگر صبح ناشتا خورده شود، مؤثر تر است. مقدار خوردن معمول آن ۱۲ تا ۳۵ گرم است.
  • برای درمان شوره سر ، شربت خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کرده و میل کنید.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها