حمایت از ۵۰ نوع گیاهان دارویی جدید

A
۰

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در کنار تجاری‌سازی فعالیت‌های فناورانه، تلاش گسترده‌ای در خصوص ترویج و آموزش در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی انجام داده است.

اعضای ستاد از طریق همکاری با رسانه‌های مختلف، تلاش کرده‌اند تا از این ظرفیت برای علاقه‌مندسازی جوانان و نوجوانان به فعالیت‌های مبتکرانه و نوآورانه در زمینه تهیه، تولید، فروش و عرضه محصولات مبتنی بر گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی، استفاده کنند.

این ستاد از طریق حضور سالانه در بیش از ۱۰۰ ساعت برنامه‌های مختلف، با محوریت گفتگو، میزگرد، برنامه‌های آموزشی و انواع دیگر تولیدات در رسانه، پیام زیست‌بوم نوآوری گیاهان دارویی و طب سنتی را به اطراف و اکناف کشور رسانده است.

این ستاد همچنین در طول سال، دهها نوع حمایت مختلف را برای تبدیل ایده به محصول و خدمات، به فعالان خلاق، دانش‌بنیان و فناور، عرضه می‌کند. حمایت از سرمایه گذاری ۲۳ شرکت خصوصی برای اجرای طرح‌های تولید بیش از ۵۰ نوع و طبقه بذری، اندام تکثیری گیاهان دارویی و صنعتی از این جمله حمایت‌ها هستند. این ۵۰ نوع طبقه و بذر نقش مهمی در توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی ایفا خواهند کرد.

تولید و خودکفایی در زمینه بذر، یکی از محورهای مهم اقتصاد دانش‌بنیان در کشاورزی و گیاهان دارویی است. از این نظر نیز ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، فعالیت‌های مختلف حمایتی را در این حوزه سازماندهی و اجرا کرده است.

بخشی از این حمایت‌ها به تولید بذرهای استاندارد و دارای مقاومت بالا از طریق به کارگیری ابزار فناوری، از جمله کشت سلول و بافت، تخصیص یافته است.

در حال حاضر شرکت‌های خلاق مختلفی با حمایت ستاد در این حوزه فعال شده‌اند و هر ساله نیز تعدادی شرکت خلاق و نوآور دانشگاهی و صنعتی، در زمینه تولید فناورانه بذر، متولد می‌شوند که در مسیر بالنده شدن و ارائه محصول گام برمی‌دارند.

زیست‌بوم نوآوری گیاهان دارویی همچنین به مراکز در دسترس داده نیاز دارد. از این رو، ستاد از ایجاد بانک اطلاعات گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی حمایت کرد. این گونه بانک‌های اطلاعاتی می‌توانند به محققان، پژوهشگران، فعالان فناور، خلاق و دانش‌بنیان کمک کنند که طرح‌های خود را با استفاده از اطلاعات به روز و در دسترس به سرانجام برسانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها