کاربرد روغن بابونه | خاصیت روغن بابونه | طریقه مصرف روغن بابونه | عوارض روغن بابونه

خواص و فواید بسیار مفید روغن بابونه + نحوه استفاده

A
۰

روغن بابونه در چند سال اخیر به دلیل مزایای بالقوه سلامتی خود بسیار محبوب شده است و در طول سال ها، اغلب برای انواع بیماری ها استفاده شده است.

روغن بابونه در چند سال اخیر به دلیل مزایای بالقوه سلامتی خود بسیار محبوب شده است. روغن بابونه تحقیقات محکمی در پشت خود دارد و در طول سال ها، اغلب برای انواع بیماری ها و شرایط استفاده شده است. این مقاله به فواید مفید روغن بابونه و نحوه استفاده ایمن از آن نگاهی دقیق خواهد انداخت.

روغن بابونه چیست؟

روغن بابونه از گیاه بابونه به دست می آید. در واقع روغن‌ بابونه از گل های این گیاه تهیه می شود. روغن بابونه شامل ترکیباتی مانند فلاونوئید هایی مانند آپیژنین ، لوتولین و کوئرستین است. همچنین ترپنوئید ها، کامازولن، آزولن موجود در این روغن دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان هستند.

دیگر ترکیبات موجود در روغن بابونه آلفا پینن و ترپن هستند که می تواند فعالیت آنزیمی را مهار کند. این روغن از نظر دارویی برای پوست، التهابات، تب، سیستم عصبی، دستگاه گوارش و همچنین ایجاد انگیزه برای برطرف کردن سموم بدن، حساسیت ها و عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین تسکین دهنده درد، آنتی بیوتیک، ضد باکتری و آرام بخش نیز می باشد.

فواید روغن بابونه چیست؟

استفاده از بابونه در متون پزشکی مصر باستان، یونان و روم توصیف شده است. در طول قرن ها، از آن برای موارد زیر استفاده شده است:

  • ناراحتی های گوارشی، مانند سوء هاضمه، حالت تهوع یا نفخ
  • بهبود انواع زخم
  • تسکین اضطراب
  • تسکین شرایط پوستی مانند اگزما یا بثورات
  • ضد التهاب و تسکین درد برای شرایطی مانند کمردرد، نورالژی یا آرتریت
  • ترویج خواب

تحقیقات در مورد فواید سلامتی روغن‌ بابونه و استفاده از آن به عنوان درمانی برای بیماری های مختلف در طول سال ها شروع شده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد بابونه و خواص آن که باید بدانید

ناراحتی گوارشی

روغن‌ بابونه از اسهال و تجمع مایع در روده محافظت می کند. مطالعه‌ ای در سال 2018 تأثیر روغن‌ بابونه رقیق شده موضعی را بر فعالیت روده پس از زایمان سزارین ارزیابی کرد. محققان دریافتند بیمارانی که روغن‌ بابونه را روی شکم خود می‌ مالند، اشتهای خود را سریع‌ تر باز می‌ گردانند و گاز معده را دفع می‌ کنند. این ماده دارای خاصیت آرامش بخش عضلات است و می تواند توضیح دهد که چرا روغن‌ بابونه برای بیماری های گوارشی مانند سوء هاضمه و گرفتگی عضلات استفاده می شود.

التیام زخم

مقاله‌ ای در سال 2018 بررسی کرد که چگونه عصاره بابونه رومی بر بهبود زخم عفونی در موش‌ ها تأثیر می‌ گذارد. پماد بابونه در مقایسه با پماد تتراسایکلین و دارونما، بهبود زخم و فعالیت ضد باکتریایی بیشتری داشت.

اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

مطالعه‌ ای در سال 2017، درمان کوتاه‌ مدت اضطراب عمومی را با استفاده از عصاره بابونه ارزیابی کرد. محققان دریافتند که پس از هشت هفته، 58.1 درصد از شرکت کنندگان کاهش علائم اضطراب خود را گزارش کردند. سطوح پایین صبحگاهی هورمونی به نام کورتیزول با اختلالات اضطرابی مرتبط است. یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان داد که درمان با بابونه به کاهش علائم اضطراب و افزایش سطح کورتیزول صبحگاهی کمک می کند.

افسردگی

افسردگی و اضطراب اغلب با هم بروز می کنند. یک منبع مورد اعتماد از عصاره خوراکی بابونه آلمانی در افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی استفاده کرد. محققان کاهش قابل توجهی در علائم افسردگی پس از هشت هفته درمان در گروهی که عصاره بابونه دریافت کردند مشاهده کردند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که عصاره بابونه را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد، روغن‌ بابونه نباید مصرف خوراکی شود.

تحریک پوست

محققان در مطالعه‌ ای اثربخشی روغن بابونه آلمانی را در تسکین درماتیت آتوپیک در موش‌ ها با استفاده از آن روی پوست آنها ارزیابی کردند. آنها دریافتند که نشانگر های مرتبط با آلرژی در موش‌ هایی که روغن‌ بابونه دریافت کرده‌ اند در مقایسه با موش‌ هایی که روغن بابونه دریافت نکرده‌ اند، به‌ طور قابل‌ توجهی کمتر است.

تسکین درد

مطالعه‌ ای در سال 2015 اثربخشی استفاده از اسانس بابونه رقیق‌شده روی پوست را برای درمان استئوآرتریت بررسی کرد. از شرکت کنندگان خواسته شد که روغن را سه بار در روز به مدت سه هفته بمالند. محققان دریافتند که در مقایسه با شرکت کنندگانی که از این درمان استفاده نکردند، اسانس بابونه به طور قابل توجهی نیاز به دارو های مسکن را کاهش داد. مطالعه دیگری به بررسی اثربخشی روغن‌ بابونه موضعی برای سندرم تونل کارپ پرداخت. پس از چهار هفته، شدت علائم در گروه درمان با بابونه به طور قابل توجهی کمتر از گروه دارونما بود.

کمک به بهبود خواب

بابونه از دیرباز به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود و اغلب از طریق خوراکی مصرف می شود. در مطالعه‌ ای که بر روی 60 سالمند انجام شد، شرکت‌ کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه دو بار در روز کپسول عصاره‌ بابونه داده شد، در حالی که به بقیه دارونما داده شد. در پایان مطالعه، کیفیت خواب افرادی که عصاره بابونه مصرف کردند در مقایسه با گروهی که دارونما دریافت کردند، افزایش قابل توجهی داشت.

خاصیت ضد سرطانی

محققان دریافتند که سلول های سرطانی در صورت درمان با عصاره احتمال مرگ بیشتری دارند. درمان با عصاره بابونه توانایی سلول‌ های سرطانی برای رشد رگ‌ های خونی را کاهش می‌ دهد که برای زنده نگه داشتن تومور ها لازم است. یکی دیگر از مطالعه‌ های اخیر دیگر به بخشی از روغن بابونه به نام آپیژنین پرداخت. آنها دریافتند که آپیژنین هم رشد سلولی را مهار می کند و هم باعث مرگ سلولی در رده سلولی سرطانی انسان می شود.

نحوه استفاده از روغن‌ بابونه

اکنون که درباره فواید سلامتی بابونه بیشتر می‌ دانید، چگونه می‌ توانید با خیال راحت از آن در خانه استفاده کنید؟ چند روش مختلف وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، از جمله استنشاق یا استفاده موضعی از آن.

کاربرد های آروماتراپی

استنشاق روغن‌ بابونه ممکن است به انواع شرایط از جمله اضطراب و بهبود خواب کمک کند. می توانید روغن را در یک دیفیوزر یا در یک بطری اسپری شیشه ای استفاده کنید.

انتشار: دستگاه بخور اجازه می دهد تا بوی اسانس های تبخیر شده در یک اتاق پخش شود. هنگام پخش روغن‌ بابونه حتماً دستورالعمل‌ های خاصی را که همراه با دستگاه بخور شما ارائه می‌ شود دنبال کنید.

افشانه: برای استفاده از روغن‌ بابونه در اسپری، 10 تا 15 قطره روغن بابونه را در هر اونس آب رقیق کنید. به یک بطری اسپری شیشه ای اضافه کنید و قبل از استفاده خوب تکان دهید. از بطری اسپری پلاستیکی استفاده نکنید زیرا روغن به مرور زمان پلاستیک را تجزیه می کند.

هنگام استفاده از بابونه یا هر روغن ضروری برای رایحه درمانی، مطمئن شوید که فضایی که در آن هستید به خوبی تهویه شود. احتیاط کنید تا زنان باردار یا شیرده، کودکان و حیوانات خانگی را در معرض اسانس قرار ندهید.

کاربرد های موضعی

روغن‌ بابونه را می توان در کاربرد های موضعی نیز استفاده کرد. این ممکن است به درد، مشکلات گوارشی یا اضطراب کمک کند. تمام اسانس ها باید قبل از تماس با پوست در روغن حامل رقیق شوند. در اینجا چند راه برای استفاده از آن وجود دارد:

روغن ماساژ: برای استفاده از روغن‌ بابونه در روغن ماساژ، ابتدا باید آن را در روغن حامل رقیق کنید. روغن های حامل مختلفی از جمله روغن نارگیل و روغن جوجوبا وجود دارد.

روغن حمام: روغن‌ بابونه را با روغن حامل مخلوط کرده و به آب گرم حمام خود اضافه کنید.

لوسیون: می توانید 1 یا 2 قطره روغن‌ بابونه را به یک لوسیون بدن یا مرطوب کننده اضافه کنید و روی پوست خود بمالید.

روی یک کمپرس: با خیس کردن یک حوله یا پارچه در آب گرم، اضافه کردن 1 تا 2 قطره روغن‌ بابونه رقیق شده و سپس استفاده از آن در ناحیه دردناک خود، مانند پشت یا معده، یک کمپرس گرم درست کنید.

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش بابونه برای سلامتی + عوارض آن

آیا روغن‌ بابونه عوارض جانبی دارد؟

روغن های گیاهی بسیار غلیظ هستند و نباید آنها را قورت داد مگر اینکه تحت نظارت یک متخصص واجد شرایط باشید. برخی حتی سمی هستند. اگر می خواهید از بابونه به صورت داخلی استفاده کنید، به جای آن از چای‌ بابونه استفاده کنید. برای جلوگیری از هر گونه حادثه روغن‌ بابونه را دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی نگهداری کنید. بابونه دارای برخی عوارض جانبی بالقوه و تداخلات دارویی است که باید از آنها آگاه باشید که در زیر به آن پرداخته شده است:

تحریک پوست

روغن های گیاهی ممکن است در برخی افراد باعث تحریک پوست شوند. اگر در مورد حساسیت خود به روغن نگران هستید، قبل از استفاده از روغن بابونه در قسمت های دیگر پوست، کمی روغن‌ بابونه رقیق شده را در داخل آرنج خود آزمایش کنید. اگر متوجه قرمزی، خارش، سوزش یا تورم شدید، مصرف آن را متوقف کنید.

آلرژی

برخی از افراد ممکن است به روغن بابونه حساسیت داشته باشند. اگر به گیاهان مرتبط با بابونه مانند گل مروارید، ابروسیا یا گل همیشه بهار آلرژی داشته باشید، این ممکن است بیشتر باشد. در موارد نادر یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی ممکن است رخ دهد که یک مورد اورژانس پزشکی است. علائمی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • گلو متورم
  • سرفه یا خس خس سینه
  • سفتی در قفسه سینه
  • راش پوستی
  • استفراغ
  • اسهال

تداخلات دارویی

بابونه ممکن است با دارو های سیکلوسپورین و وارفارین تداخل داشته باشد. اگر از دارو های تجویزی استفاده می کنید، قبل از استفاده از روغن‌ بابونه با پزشک خود صحبت کنید.

در دوران بارداری یا شیردهی استفاده شود

اگر باردار یا شیرده هستید و می خواهید از روغن‌ بابونه استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود در مورد بی خطر بودن استفاده از این روغن صحبت کنید.

در هنگام خرید روغن بابونه به نکات زیر توجه کنید

هنگام خرید روغن‌ بابونه یا سایر روغن های گیاهی نکات زیر را دنبال کنید:

  • مراقب تبلیغات و ادعاهای بازاریابی باشید. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) روغن های گیاهی را تنظیم نمی کند. مراقب هر روغنی باشید که ادعا می کند می تواند برای درمان یک بیماری خاص استفاده شود.
  • نام لاتین گیاه را روی برچسب محصول بررسی کنید. این می تواند به شما کمک کند مطمئن شوید که نوع روغن بابونه مورد نظر خود را دریافت می کنید.
  • به دنبال اظهارات خلوص باشید. شما باید 100 درصد اسانس دریافت کنید. اگر محصول با چیز دیگری مخلوط شده است، برچسب باید به شما اطلاع دهد.
  • قبل از خرید محصول را بو کنید. اگر بوی روغن بابونه نمی دهد، آن را نخرید.
  • به دنبال بطری های تیره رنگ باشید. نور می‌ تواند به روغن‌ های گیاهی آسیب برساند، بنابراین به دنبال بطری‌ هایی باشید که نور را از بین ببرند.

روغن بابونه یک روغن ضروری است که برای بسیاری از شرایط، از مشکلات گوارشی گرفته تا بهبود زخم، برای سال‌ ها استفاده می‌ شود. تحقیقات در حال ظهور شروع به روشن کردن سایر مزایای بالقوه، مانند توانایی آن در کمک به افسردگی، اضطراب و خواب کرده است. همیشه قبل از استفاده از روغن های گیاهی برای درمان یک بیماری با پزشک خود صحبت کنید.

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها