خواص بی نظیر نخود فرنگی | نخود فرنگی برای لاغری

A
۰

نخود فرنگی به محافظت از بدن در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان کمک می کند. نخود فرنگی یک منبع تغذیه ای در نظر گرفته می شوند.

نخود فرنگی از سبزیجات محبوب و بسیار مغذی است و مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان دارد. علاوه بر آن نخود فرنگی به محافظت از بدن در برابر برخی بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان کمک می کند. نخود فرنگی یا نخود سبز، یک منبع تغذیه ای در نظر گرفته می شوند. آن ها حاوی آمینو اسید های ضروری، سیستئین و لیسین هستند. نخود فرنگی شامل بسیاری از مواد مغذی ضروری مثل ویتامین B، ویتامین E، نشاسته، چربی ها، و پروتئین ها است.

کالری و مواد مغذی نخود فرنگی

نخود فرنگی در مشخصات خود مواد مغذی بالایی دارد. کالری موجود در این غذا بسیار پایین است. 1/2 فنجان ( 170 گرم ) نخود فرنگی 62 کالری و چربی بسیار کمی دارد . 70 درصدِ این مقدار کالری مربوط به کربوهیدرات است و باقی آن نیز توسط پروتئین و کمی چربی فراهم می شود. نخود سبز منبع بسیار خوبی از ویتامین ها، مانند ویتامین K، منگنز، فیبر رژیمی، ویتامین B، مس، فسفر و اسید فولیک است. آن ها همچنین منبع عالی ویتامین B6، نیاسین، ویتامین B12، مولیبدن، روی، پروتئین، منیزیم، آهن، پتاسیم و کلوئین هستند.

طبع نخود فرنگی

طبع نخود فرنگی در طب سنتی سر و تر است و برای از بین بردن اثر آن می ‌توانید از زیره، شوید، آویشن، دارچین و فلفل سیاه استفاده کنید.

تاثیرات مصرف نخود فرنگی در کاهش وزن

نخود فرنگی یک خوراکی خوشمزه و بسیار مفید می باشد که با کاهش وزن در ارتباط است. نخود فرنگی سرشار از فیبر می باشد. فیبر موجود در نخود فرنگی باعث پر شدن معده می شود. فیبر باعث می شود تا شما احساس سیری داشته باشید. نخود فرنگی دارای پروتئین های زیاد بوده و کالری و چربی کمی دارد، از این رو، اغلب در رژیم های گیاهخواری و نیز رژیم های غذایی غیر گیاهخواری وجود دارند. این سبزی سبز به عنوان یک منبع سلامتی خوبی در نظر گرفته می شوند. پروتئین و فیبر موجود در نخود فرنگی با یکدیگر فعالیت می کنند تا سرعت گوارش را کم کنند و احساس سیری را بالا ببرند. همچنین نخود فرنگی نقشی مهم در کاهش وزن و تثبیت آن دارد. مصرف آب نخود سبز موجب لاغری می‌ شود. به کسانی ‌که‌ قصد کاهش وزن دارند توصیه می شود که از آب نخود فرنگی زیاد استفاده کنند. از خواص آب نخود فرنگی ضد سودا بودن آن است.

از دیگر مزیت های نخود فرنگی برای سلامت بدن

نخود سبز یا نخود فرنگی شامل بسیار مواد مغذی هستند که بسیار برای متابولیسن بدن مفید هستند. همچنین نخود فرنگی دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین هستند، که این خواص نخود فرنگی می ‌تواند برای گیاهخواران بسیار مفید باشد. در ادامه به طور اختصار به خاصیت ‌های نخود فرنگی اشاره خواهیم کرد.

تنظیم کننده قند بدن

فیبر بالا و محتوای پروتئین موجود در نخود فرنگی، هضم قند را آهسته می ‌کند و کاهش می ‌دهد. نخود فرنگی دارای خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی است که مقاومت نسبت به انسولین را کاهش می ‌دهد. نخود فرنگی هیچ مورد قند اضافی مانند شکر سفید یا مواد شیمیایی ندارد، بنابر این به تنظیم قند خون در بدن کمک می ‌کند.

برای گوارش مفید است

نخود فرنگی دارای مقدار زیادی فیبر است که برای سلامت گوارش بسیار مفید است. فیبر باکتری های خوب درون روده را تغذیه می کند. این کار سبب می شود باکتری های خوب روده سالم بمانند و باکتری های بد افزایش پیدا نکنند. سالم ماندن باکتری های خوب روده شما را از چندین مشکل شایع در رابطه با گوارش مانند بیماری التهاب روده، سندروم روده تحریک پذیر و سرطان روده ایمن می کند.

پیشگیری از بیماری قلبی

نخود فرنگی به عنوان یک منبع پروتئین عالی می باشد که از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. فیبر موجود در نخود فرنگی مانع از ورود کلسترول به بدن شده و از ورود کلسترول به رگ ها جلوگیری کرده و برای سلامت قلب مفید می باشد.

مناسب برای پوکی استخوان

نخود فرنگی منبعی سرشار از ویتامین K و D است که به جذب کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌ کند و باعث تقویت استخوان ‌ها می‌شود. همچنین نخود فرنگی با دارا بودن ویتامین K باعث دوری از بیماری‌ هایی نظیر ورم مفاصل و آلزایمر در افراد می ‌شود.

مفید برای دوران بارداری

نخود فرنگی بسیار غنی از آهن است و برای زنان باردار یا شیرده مفید است، که اغلب با مشکل کمبود آهن مواجه هستند. در نخود فرنگی فولات وجود دارد که باعث می شود تا در دوران بارداری بسیار مناسب باشد. شما می توانید در طول دوران بارداری از نخود فرنگی استفاده کنید چرا که به عنوان یک منبع عالی پروتئین می باشد و عملکرد گوارشی را افزایش می دهد.

پیشگیری از سرطان معده

مصرف ۲ میلی گرم نخود فرنگی در روز می ‌تواند شما را از سرطان معده دور نگه دارد. همچنین نخود فرنگی شامل یک کومسترول پلی فنول است که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد می ‌شود. همچنین ویتامین A و ویتامین C موجود در نخود فرنگی باعث جلوگیری از گسترش سرطان ‌هایی نظیر پروستات، تخمدان و پانکراس می ‌شود.

مقابله با پیری پوست

نخود فرنگی نیز در مقابله با پیری پوست مفید خواهد بود. آنتی اکسیدان هایی که در آن وجود دارند، مثل فلانوئید ها، کاتچین، اپیکاتچین، کاروتنوئید، آلفا کاروتن و غیره برای جلوگیری از فرآیند سالخوردگی پوست مفید هستند. همچنین نخود فرنگی برای بهبود رنگ پوست مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از چین و چروک کمک می کنند.

تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان موجود در نخود فرنگی از عامل ‌های اصلی تقویت سیستم ایمنی بدن در افراد است. همچنین منابعی نظیر آهن، کلسیم، روی و مس که همگی در نخود فرنگی یافت می شوند باعث تقویت سیستم ایمنی افراد می گردد و ویتامین C نیز در هنگام بیماری به داد ما می ‌رسد که نخود فرنگی منبعی از ویتامین C است.

از کم خونی پیشگیری می کند

برای کم خونی می توان از نخود فرنگی کمک گرفت. فولات و آهن موجود در نخود فرنگی برای تولید گلبول های قرمز خون لازم است. اگر می خواهید از کم خونی پیشگیری کنید بهتر است نخود فرنگی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

نحوه نگهداری نخود فرنگی

برای نگهداری نخود فرنگی معمولا از دو روش می ‌توان استفاده کرد.

فریز کردن نخود فرنگی

ابتدا باید پوست نخود فرنگی‌ ها را جدا کنید و آن‌ ها را دانه کنید. در قابلمه بعد از اینکه آب جوش آمد نخود فرنگی ‌های دانه شده را در آن بریزید. پس از یک دقیقه جوشیدن نخود فرنگی ها را آبکش کنید و روی آن آب سرد بریزید یا در هوای آزاد قرار دهید تا خنک شود. بعد از سرد شدن نخود فرنگی ‌ها باید آن ‌ها را بسته بندی کنید. در هر کیسه متناسب با نیاز خود نخود فرنگی برای هر وعده غذایی بریزید و پس از خارج کردن هوای درون کیسه، نخود فرنگی‌ های بسته بندی شده را در فریزر قرار دهید. نخود فرنگی را به مدت ۸ تا ۱۲ ماه در دمای ۱۸- در فریزر می‌ توانید نگهداری کنید.

کنسرو نخود فرنگی

برای تهیه کنسرو نخود فرنگی ابتدا نخود فرنگی ‌ها را دانه کنید و بشویید. نخود فرنگی‌ های دانه شده را درون یک شیشه دهان گشاد بریزید و کمی نمک هم به نخود فرنگی ‌ها اضافه کنید. در مرحله بعد آب را جوش بیاورید و اجازه دهید خنک شود، سپس آب را به شیشه اضافه کنید و درب شیشه را ببندید. سپس این شیشه ها را درون قابلمه ‌ای پر از آب قرار دهید و روی حرارت بگذارید تا آب داخل قابلمه جوش بیاید و اجازه دهید که تا یک ساعت روی حرارت ملایم بجوشد. بعد از این یک ساعت شیشه ‌ها را داخل آب سرد قرار دهید و سپس شیشه ‌ها را به یخچال انتقال دهید.

مضرات نخود فرنگی

مصرف پیش از حد هرچیزی می ‌تواند ضرر هایی داشته باشد. در این مورد مصرف بیش از حد نخود فرنگی، به علت جذب بیش از حد برخی مواد مغذی، باعث از دست دادن کلسیم در بدن شما می‌ شود. همچنین مصرف بیش از حد آن به دلیل وجود پروتئین باعث می ‌شود تا فرد دچار یبوست یا اسهال شود. مصرف بیش از حد نخود فرنگی باعث ایجاد نفخ شکمی شده و ناراحتی معده را به دنبال دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها