خواص بی نظیر چای ترش

A
۰

چای ترش یا چای مالمیراز کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می ‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف دارد.

چای ترش یا چای مالمیراز کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می ‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف دارد. چای ترش علاوه بر رفع عطش و خستگی، خواص درمانی زیادی دارد. در بخش هایی از افریقا از این دمنوش برای رفع گلو درد و سرفه استفاده می ‌شود. در ادامه قصد داریم شما را با مهمترین فواید چای ترش آشنا کنیم.

چای ترش چیست؟

چای ترش نوعی دمنوش است که از گیاه گل جامائیکا تهیه می‌ شود. گل جامائیکا دارای بوته هایی با ارتفاع تقریبا 3 متر می باشد و زرد رنگ هستند که کاسبرگ هایی به رنگ سبز دارند. کاسبرگ های این گل پس از آن که میوه هایش رسید به رنگ قرمز در می آیند. این گیاه در قسمت‌ هایی از عربستان بطور وسیع کشت می ‌شود و به همین دلیل برخی آن را به‌ نام چای مکی می‌ شناسند. این گیاه در ایران در استان سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد و به رنگ قرمز است و طعم ترش و دلچسبی دارد.

طبع چای ترش

طبع چای ترش سرد و خشک است. به همین دلیل مصرف زیاد آن برای افرد بلغمی و سوداوی مناسب نیست. بلغمی ‌ها طبع سرد و تری دارند. افراد سوداوی هم سرد و خشک هستند و با مصرف بیش از حد چای ترش، دچار علایم سردی مثل ضعف و بی ‌حالی می‌ شوند.

خواص چای ترش برای سلامت

چای ترش مزه ای ترش دارد و ترشی موجود در آن به دلیل وجود ویتامین C می باشد و همین موضوع سبب می شود تا خاصیت ضد سرماخوردگی پیدا کند. چای ترش دارای خواص دارویی است. این گیاه حاوی مقادیر آنتوسیانین در کاسبرگ های خود است که سبب کاهش فشارخون می شود. این ماده خاصیت ضد سرطانی هم دارد و مدر نیز است. آنتی اکسیدان های موجود در چای ترش ضد چربی خون هستند.

کمک به کاهش وزن

چای ترش دارای کالری کمی می باشد. از آن جایی که باعث افزایش ادرار می شود به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کرده و موجب پاکسازی بدن می شود. علاوه بر آن موجب هضم سریع غذا نیز می شود و چربی غذا را دفع می کند. این چای با کاهش چربی ها و کربوهیدرات غذا و افزایش سوخت و ساز بدن باعث لاغری و تقویت عضلات می شود.

چای ترش ضد دیابت

یکی از مهمترین خواص چای ترش این است که خواصی مشابه با انسولین دارد و برای بهبودی بیماران دیابتی موثر است. معمولا بیماران دیابتی اضافه وزن و چربی خون هم دارند. مصرف چای ترش به کاهش کلسترول بد خون نیز کمک می ‌کند. چای ترش آنتی اکسیدان فراوانی دارد که باعث افزایش سوخت ‌و ساز بدن و چربی ‌سوزی می ‌شود. عصاره چای ترش را به نمونه‌ های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت تزریق کردند و نکته جالب این بود که سطح گلوکز در آنها کاهش یافت.

جلوگیری از فشارخون


اگر فشارخون شما بالا است، برای پایین آوردن آن چای ترش بنوشید. چای ترش به پایین آوردن فشارخون مشهور است. علت تاثیر چای ترش بر فشارخون این است که دارای خواص ضد التهابی و دیورتیک ( ادرارآور ) است. اما برای اینکه خوب جواب بدهد باید به مدت چند هفته روزی ۳ فنجان چای ترش بنوشید.

کاهش کلسترول

بسیاری از بیماری ها به دلیل افزایش LDL خون می باشند. این نوع کلسترول که بسیار نیز شایع شده است می تواند با مصرف چای ترش کنترل شده و کاهش یابد. این در نهایت خطر حمله ‌ی قلبی، سکته، و هرگونه بیماری قلبی عروقی را پایین می‌ آورد.

پیشگیری از سرطان

چای ترش علاوه بر آنتوسیانین حاوی آنتی اکسیدان دیگری به نام پلی فنول (Polyphenol) است که خواص ضد سرطانی آن ثابت شده است. عصاره‌ چای ترش از رشد سلول‌ های سرطانی جلوگیری می ‌کند و سرعت پیشرفت سرطان دهان را کاهش می‌دهد. همچنین می ‌تواند به جلوگیری از گسترش سلول ‌های سرطان پروستات و سلول‌ های سرطان معده کمک کند.

تقویت اعصاب

مصرف چای ترش ولرم با عسل می تواند یکی از روش های موثر تقویت سیستم عصبی و کاهش سطح افسردگی شود.

سلامت دستگاه گوارش


چای ترش می‌ تواند عملکرد روده و مثانه را بهبود ببخشد چون دارای خاصیت دیورتیک است که ادرار را افزایش می ‌دهد و تحرکات روده را تنظیم می‌ کند و برای درمان یبوست و سوء هاضمه و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.

بهبود هضم غذا

از دیگر خواص چای ترش این است که موجب هضم بهتر و بیشتر غذا می شود که باعث افزایش ترشح اسید در معده شده و علاوه بر جذب موثر غذا، سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد. چای ترش با بهبود عملکرد مثانه و روده ها، موجب می شود مواد مفید غذا به بدن برسد ولی سموم و مواد مضر آن از بدن دفع شود.

پیشگیری از یبوست

برخی از انواع چای گیاهی و دمنوش ‌ها مثل چای ترش از بروز یبوست پیشگیری می ‌کنند. چای ترش کافئین کمی دارد و سرشار از فیبر و مواد مغذی است. مصرف چای ترش به تنظیم حرکات روده کمک می ‌کند و یبوست را کاهش می‌ دهد. مصرف چای ترش به‌ جای قهوه و چای، آب زیادی به بدن شما می ‌رساند و مشکلات دفع را برطرف می ‌کند. با این حال، این چای به‌ عنوان درمان یبوست استفاده نمی‌ شود.

مفید برای پوست

چای ترش سرشار از آنتی‌اکسیدان ‌هایی مثل ویتامین C و بتاکاروتن است. این آنتی‌اکسیدان‌ ها التهاب و خارش پوستی را کاهش می ‌دهند و از آسیب ‌های پوستی جلوگیری می ‌کنند. نوشیدن چای ترش به از بین بردن لک، کاهش چین و چروک پوست هم کمک می ‌کند.

نوشیدن روزانه دو فنجان چای ترش، باعث هیدراته نگه داشتن و سم ‌زدایی بدن می ‌شود. کسانی که پوست خشکی دارند، می ‌توانند در کنار نوشیدن آب کافی با مصرف چای ترش رطوبت و آبرسانی پوست خود را افزایش دهند.

افزایش رشد مو

برگ های چای ترش به تقویت و افزایش رشد مو کمک شایانی می کنند.

تضمین سلامت کبد

کبد یکی از اعضای حیاتی بدن انسان است که هرگونه خللی در آن می تواند کل بدن را تحت تاثیر خود قرار بدهد. سلامتی کبد موجب بهبود عملکرد و سلامتی بسیاری از ارگان های بدن می شود. چای ترش حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که رادیکال های آزاد را که می توانند اثر منفی به بار بیاورند را، خنثی کرده و موجب درمان کبد چرب و حفظ سلامتی بدن می شود.

کاهش انقباضات قاعدگی

نوشیدن دمنوش گرم انقباضات دردناک قاعدگی را تسکین می ‌دهد. اما برای تسکین فوری درد از دمنوش چای حتما استفاده کنید.

تحت تاثیر قرار دادن استروژن

مصرف چای ترش می‌ تواند میزان استروژن را پایین بیاورد. اگر در حال استفاده از روش جایگزینی هورمون هستید یا از انواع روش‌ های پیشگیری از بارداری استفاده می ‌کنید، باید از نوشیدن چای ترش صرف نظر کنید. اگر قصد دارید بچه ‌دار شوید، کاهش استروژن ناشی از مصرف چای ترش می ‌تواند برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای ترش به قدری غنی از ویتامین C است که می تواند بدن را از این ویتامین بی نیاز کند. این ماده‌ مغذی در رشد و ترمیم بافت‌ ها، محافظت از غضروف‌ ها، استخوان‌ ها و دندان‌ ها، التیام زخم ‌ها و تشکیل کلاژن نقش دارد و جذب آهن را در بدن افزایش می ‌دهد.

همانطور که می دانیم برای جلوگیری از هرگونه عفونت ویروسی ویتامین C نقش بسزایی دارد و می تواند سلامتی بدن را تضمین کند و موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شود و برای درمان آنفلولانزا و سرماخوردگی بسیار عالی است.

ضد تشنگی

چای ترش طبع سردی دارد و بنابراین می تواند به خنک کردن بدن کمک کند و علی الخصوص برای ورزشکاران مفید باشد. علاوه بر این چای ترش می تواند تشنگی مفرط را برطرف کند.

چگونه دمنوش چای ترش را آماده کنیم؟

مواد لازم:

  • دو قاشق چای ترش خشک
  • یک فنجان آب جوش
  • عسل یا شکر قهوه ای

طعم های دیگر مانند دارچین و نعنا را اگر می خواهید یک چای قوی و تند بخورید، می توانید اضافه کنید.

این روش کاملا ساده است دقیقا مانند درست کردن هر چای گیاهی دیگر. با ریختن آب جوش در یک قوری شروع کنید و گل های خشک شده را در آن بریزید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. بستگی به این دارد که در چه حد چای غلیظ باشد. طعم های انتخابی خود را اضافه کنید و عسل را به چای اضافه کنید و داغ بنوشید.

مضرات چای ترش

  • تحقیقات نشان می ‌دهند که مصرف چای ترش عوارض جدی ندارد. همانطور که قبلا اشاره شد، طبع آن سرد است و افرادی که سرد مزاج هستند، نباید در مصرف آن زیاده ‌روی کنند.
  • نوشیدن چای ترش با معده خالی ممکن است باعث ضعف و بی ‌حالی شود، زیرا فشارخون را پایین می ‌آورد. کسانی که فشارخون پایینی دارند با مصرف مداوم آن دچار افت شدید فشارخون می شوند.
  • مصرف بیش از اندازه چای ترش ممکن است عوارضی مثل سردرد، معده‌ درد، حالت تهوع، نفخ و یبوست به همراه داشته باشد. چای ترش همچنین می ‌تواند در تاثیر داروهای ضد بارداری تداخل ایجاد کند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها