خواص درمانی عرق بیدمشک

A
۰

عرق بیدمشک یکی از معطرترین و پرفایده‌ ترین انواع آنها است. این گیاه مواد مغذی فراوانی دارد و دارای خواص درمانی بالایی است.

عرقیات یکی از پرمصرف ‌ترین شکل‌ های استفاده از گیاهان است. مصرف عرقیات سنتی و گیاهی هزاران سال است که در درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ ها کاربرد دارند. عرق بیدمشک یکی از معطرترین و پرفایده‌ ترین انواع آنها است. این گیاه مواد مغذی فراوانی دارد و دارای خواص درمانی بالایی است. عرق بیدمشک اسانسی است که از گیاه بیدمشک گرفته می ‌شود. در ارومیه و سایر نقاط ایران به خواص درمانی عرق بیدمشک اعتقاد عمیقی وجود دارد. از عرق بیدمشک به عنوان داروی مخصوص قلب و به عنوان یک آرام بخش استفاده می ‌شود و در درمان کم خونی نیز مؤثر است.

بیدمشک در طب سنتی

گیاه بیدمشک گیاهی از خانواده بیدهاست و سنبل نام گل‌ های این گیاه است. رشد این گیاه تا ارتفاع ۸ تا ۹ متر ادامه دارد و نام علمی آن نیز سالیکس کاپری است. بیدمشک گیاهی است ملین و تقویت‌ کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی. این گیاه دارویی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می ‌دهد.

بیدمشک اغلب در زمین ‌های باز، در حاشیه‌ های جنگل یا جنگل ‌های خلوت و در امتداد سواحل، رودخانه‌ ها، دریاچه ‌ها و جاده‌ ها رشد می ‌کند. این محصول دارای طیف گسترده ای از کاربرد ها در آشپزی، لوازم آرایشی، محصولات بهداشتی، عطرها و غیره می باشد. می توان آن را به شکل عرق بیدمشک ساده، بیدمشک و تخم شربتی، بیدمشک و بهارنارنج، بیدمشک و گلاب و… مصرف کرد.

طبع عرق بیدمشک

طبیعت یا طبع عرق بیدمشک سرد و مرطوب است، به همین دلیل یکی از مهمترین فواید آن کاهش دمای بدن است. در دوران سرماخوردگی و ابتلا به عفونت، برای پایین آوردن تب بدن، نوشیدن مقداری عرق بیدمشک بسیار مفید است. همچنین بخاطر دارا بودن این طبع، در فصل تابستان نیز به رفع گرمازدگی کمک می ‌کند. افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، با مصرف آن به حفظ تعادل بدن خود کمک می‌ کنند. مصرف عرق بیدمشک سردرد ناشی از گرم مزاجی را از بین می ‌برد.

خواص درمانی عرق بیدمشک

عرق بیدمشک در طب سنتی دارای خواص زیادی است که شامل موارد زیر می باشد.

خواص عرق بیدمشک برای دیابت

این گیاه سرشار از مواد مغذی همچون پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن، کلسیم، منیزیم، سلنیوم، روی و مس است. اسید آمینه ‌هایی مثل فولیک اسید، اسید ‌های چرب امگا3 ، پروتئین، اسید سیتریک و آنتی‌اکسیدان دارد. عرق بیدمشک قند خون را پایین می ‌آورد، بنابراین افرادی که مبتلا به دیابت یا قند خون بالا هستند، می ‌توانند از خواص آن بهره ببرند.

تقویت‌ کننده قلب و اعصاب

عرق بیدمشک به‌ عنوان داروی مؤثر در تقویت قلب، آرام ‌بخش و برطرف‌ کننده درد و خستگی شهرت یافته است، به این منظور نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب سرد مخلوط ‌کنید و با کمی عسل شیرین کرده و میل کنید. عرق بیدمشک در جوانی مانع فشارخون در دوران پیری می ‌شود، قبل از هر غذا یک استکان میل کنید. عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است. همچنین عرق بیدمشک، خواب ‌آور است.

عرق بیدمشک اشتها را تحریک می ‌کند

نوشیدن عرق بیدمشک به تحریک اشتها کمک کرده و بی اشتهایی را درمان می ‌کند. بنابراین اگر با مشکل بی اشتهایی دست و پنجه نرم می ‌کنید، می‌ توانید با نوشیدن عرق بیدمشک به افزایش اشتها کمک کنید.

در رفع آرتروز مؤثر است

رفع التهاب و درد های ناشی از آرتروز در نواحی کمر و زانو با استفاده از اسید سالیسیلیک موجود در عرق بیدمشک و پوست بیدمشک انجام می ‌شود. در حقیقت پوست بیدمشک با ترکیبات خاص خود دارای خواص ضد التهابی و برطرف کننده تورم مفاصل است.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

آنتی‌اکسیدان ‌های موجود در این گیاه، رادیکال ‌های آزاد بدن را دفع می‌ کنند و از آسیب به بافت ‌های بدن پیشگیری می ‌کنند. عرق بیدمشک در پیشگیری از ابتلا به سرطان ‌ها موثر است.

عرق بیدمشک یبوست را برطرف می ‌کند

عرق بیدمشک یک ملین بسیار قدرتمند است و با مصرف آن می ‌توانید سوء هاضمه و یبوست را برطرف کنید. کافیست بعد از خوردن غذا نصف استکان عرق بیدمشک بنوشید.

برای دستگاه گوارش مفید است

وجود مقادیر زیاد تانن ها در عرق بیدمشک، به تسکین معده و جلوگیری از اختلال دستگاه گوارش در سایر بیماری ها یا طی دوره های ضعف سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می کند. عرق بیدمشک در برطرف کردن مشکلات سوء هاضمه و یبوست نیز مفید بوده و سبب افزایش اشتها می ‌شود. تانین موجود در بیدمشک نیز برای درمان مسمومیت ‌های غذایی و سوزش معده مفید است.

تپش قلب را کاهش می‌ دهد

همان طور که گفتیم عرق بیدمشک به تقویت قلب کمک می ‌کند و فشارخون را کنترل می ‌نماید. این عرق اعصاب را تقویت کرده و آرامش بخش است. عرق بیدمشک همچنین استرس را کم می ‌کند و در نهایت ضربان قلب را کاهش داده و مانع از تپش قلب و حملات پانیک می‌ شود.

عرق بیدمشک درد را تسکین می ‌دهد

عرق بیدمشک دارای استیل سلیسیلیک اسید است. این ماده خواص ضد التهابی و ضد درد دارد. در قرون وسطی تا امروز از عرق بیدمشک برای درمان درد هایی مانند دندان درد، سر درد و درد های ناشی از التهاب استفاده می ‌شده است.

خواص عرق بیدمشک برای پوست

  • عرق بیدمشک حاوی مقدار زیادی کراتولیتیک است. این ماده ضایعات پوستی را ترمیم می ‌کند و سلول‌ های مرده پوست را از بین می ‌برد.
  • افرادی که منافذ باز بر روی صورت خود دارند، می‌ توانند عرق بیدمشک را هم بنوشند و هم آن را با آب ترکیب کرده و بر روی پوست خود با یک پنبه تمیز بمالند.
  • ترکیبات موجود در گیاه بیدمشک، منافذ باز را کوچک می‌ کند و آلودگی ‌ها را از سطح پوست صورت پاک می‌ کند.
  • سالیسین موجود در عرق بیدمشک، ترشح چربی پوست را کاهش می ‌دهد و جوش ‌های سرسیاه را در خود حل می‌ کند.
  • عرق بیدمشک به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد باعث کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.
  • همچنین به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی به عنوان یک لایه بردار طبیعی با از بین بردن سلول های مرده پوست و کمک به جوان سازی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.
  • با مصرف عرق بیدمشک از به‌ وجود آمدن جوش و آکنه پیشگیری کنید و بعد از مدتی پوستی صاف و شفاف داشته باشید.
  • سم‌ زدایی و تصفیه خون یکی دیگر از خواص عرق بیدمشک برای کبد و پوست صورت است.

عرق بیدمشک در بارداری

با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع زنان در طی بارداری، افسردگی دوران بارداری و تنش‌ های روحی است، برای تسکین این تنش ‌ها در صورت ضرورت می ‌توان از مقدار کمی مخلوط عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج استفاده نمود. استفاده از عرق بیدمشک در بارداری یکی از پرطرفدارترین عرقیجات در میان زنان باردار به شمار می ‌رود، با این وجود به دلیل طبیعت سرد آن، مصرف بیش از حد آن ممکن است به جنین آسیب وارد کند.

طریقه مصرف عرق بیدمشک

برای مصرف عرق بیدمشک می ‌توانید این عرق را با گیاه‌ های دیگر ترکیب کنید و از خواص آن بهره مند شوید. این عرق را به شربت‌ های مختلف اضافه کنید و در کنار خواص آن از عطر و طعم بی نظیر آن استفاده کنید. همچنین می‌ توانید عرق بیدمشک را بدون هیچ گونه مواد افزودنی مصرف کنید ولی اگر طعم آن برایتان خوشایند نبود آن را با آب رقیق کنید و سپس بنوشید. بهترین زمان برای بهره مندی از خواص عرق بیدمشک، قبل از وعده‌ های غذایی است.

عرق بیدمشک و بهارنارنج

مصرف شربت بیدمشک و بهارنارنج به رفع عطش و تشنگی کمک می ‌کند، این ترکیب به دلیل وجود تریبتوفان منجر به آزاد شدن سروتونین در مغز و دستگاه گوارش می ‌شود. این هورمون نشاط و شادی را در افراد افزایش می ‌دهد و از ابتلای افراد به افسردگی جلوگیری می ‌کند.

یکی از مشکلات رایج خانم‌ های باردار، افسردگی شدید ناشی از دوران بارداری است که به دلیل فشار های روحی زیاد، به آن دچار می ‎‌شوند. برای بهبود، عرق بیدمشک و بهارنارنج بخورند. ترکیب عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج برای رفع افسردگی دوران بارداری، سردرد‌ ها و آرامش اعصاب آنها بسیار مفید است.

از بهترین درمان ها برای میگرن و سردرد های عصبی است و استرس و اضطراب را از بین می برد. عرق بیدمشک را با شربت بهارنارنج مخلوط کنید و چهل روز صبح و شب هر بار یک لیوان بنوشید، عرق بدن که از ضعف باشد را متوقف می سازد.

عرق بیدمشک، بهارنارنج و تخم شربتی

عرق بیدمشک با تخم ‌شربتی یک نوشیدنی آرامش بخش است، عرق بهارنارنج در این شربت برای تقویت قلب و اعصاب مفید بوده و بی‌ خوابی و اختلالات عصبی را درمان می ‌کند، از طرفی تخم‌ شربتی سرشار از کلسیم است و از پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد. ترکیب بیدمشک، بهارنارنج و تخم‌ شربتی در این نوشیدنی مخلوط خوبی برای رفع استرس است و با خوردن آن قبل از خواب می‌ توانید خوابی آرام را تجربه کنید.

عرق بیدمشک و گلاب زعفرانی

افزایش اشتها یکی از خواص عرق بیدمشک و گلاب است. مصرف عرقیات گیاهی مثل عرق بیدمشک به شما کمک می ‌کند، اشتهای از دست رفته خود را برگردانید. عرق بیدمشک یک نوشیدنی مفید و سالم است که می‌ توانید آن را با گلاب ترکیب کنید و برای افزایش میل به غذا بنوشید.

ترکیب عرق بیدمشک و گلاب برای قلب و اعصاب نیز بسیار مفید می باشد، بخصوص اگر به آن کمی هم زعفران اضافه کنید. شربت بیدمشک، گلاب و زعفران درمان کننده تپش قلب است.

مضرات عرق بیدمشک

  • عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌ آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می ‌دهد.
  • کودکان کمتر از دو سال نیز بایستی در مصرف این عرق احتیاط کنند.
  • اگر عرق بیدمشک به صورت خالص و بدون رقیق کننده استفاده شود، می‌ تواند سبب ایجاد مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع گردد.
  • افرادی که طبع سرد دارند و فشارخون آنها معمولا پایین است نباید در مصرف عرق بیدمشک زیاده‌ روی کنند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها