خواص درمانی عرق نعناع برای سلامت بدن

A
۰

عرق نعناع خواص درمانی فراوانی دارد ولی از مشهور ترین درمان های آن رفع نفخ معده و هضم غذا است. اما در درمان انواع بیماری ‌های دیگر هم موثر است.

عرق نعناع خواص درمانی فراوانی دارد ولی از مشهور ترین درمان های آن رفع نفخ معده و هضم غذا است. این عرق سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزم، پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، ویتامین‌ های مختلف، آهن و… است. عرق نعناع هم مانند سایر عرق ها دارای خواص مختلفی برای بدن دارد و در درمان انواع بیماری ‌ها موثر است. در ادامه با خواص بیشتر عرق نعناع آشنا خواهید شد.

عرق نعناع چیست؟

عرق نعناع از برگ ‌های گیاه نعناع به دست می ‌آید و یک عصاره ای است که حاوی تمام خواص نعناع می باشد. عرق نعناع خالص، بیش از حد غلیظ است و نمی ‌توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد. همچنین مصرف زیاد آن می ‌تواند سمی باشد. وقتی نام عرقیات گیاهی به میان می ‌آید، شاید آشنا ترین نام برای خیلی از ایرانی‌ ها، عرق نعناع باشد. همان چیزی که فقط نصف استکان از آن کافی است تا خیلی زود، بد ترین دل ‌درد ها و دل ‌پیچه‌ ها را آرام کند و آن قدر عطر و بوی نافذی دارد که برای چند دقیقه، تمام استرس‌ ها و افکار مزاحم را دور می ‌کند.

عرق نعناع چطور تهیه می شود؟

گیاهانی مانند ریحان، بیدمشک، گل محمدی و نعناع که دارای رایحه و اسانس هستند، قابلیت عرق ‌گیری دارند. برای تولید عرقیجات گیاهی مانند عرق نعناع، ابتدا گیاه معطر را با آب می‌ جوشانند، سپس بخار آب را سرد و تقطیر می ‌کنند. مایع حاصل از تقطیر، همان عرق گیاهی است که در بردارنده خواص گیاه مورد نظر است. این آب مقطر معطر، مصارف دارویی و خوراکی دارد.

مهم ‌ترین خواص عرق نعناع

اگرچه عرق نعناع را به عنوان یک ضد‌ نفخ و ضد ‌اسپاسم قوی می‌ شناسیم، اما باید دانست که در فرآیند تولید عرق نعناع، تمام ترکیبات نعناع وارد عرق آن نمی ‌شود. با این حال، این عرق مفید در بسیاری از مصارف درمانی قابل استفاده است و همیشه طرفداران خاص خود را دارد. عرق نعنا سرشار از آنتی‌اکسیدان، آهن و ویتامین C است. به علاوه، مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم، منیزیم، فیبر، کربوهیدرات و پروتئین به وفور در آن وجود دارد. در ادامه، به بررسی مهم‌ ترین خواص عرق نعناع می ‌پردازیم.

بهبود مشکلات گوارشی

نعناع دستگاه گوارش انسان را تسکین می ‌دهد و مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد و برای درمان علائم بسیاری از بیماری ‌ها از جمله دل درد، اسهال، استفراغ، سر درد و انقباض عضلات صاف و اسپاسم روده کمک می ‌کند.

مفید برای قلب

یکی دیگر از خواص عرق نعناع تقویت قلب است. این عرق گیاهی به دلیل خاصیت آرامش بخشی، باعث کاهش تپش قلب می شود. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث تقویت عملکرد قلب نیز می گردد. عرق نعناع باعث بهبود بیماری های مانند اضطراب و استرس می شود. این مشکلات بر روی عملکرد قلب تاثیرات منفی می گذارند.

کمک به درمان سوء هاضمه

کمک به درمان سوء هاضمه یکی از خواص درمانی عرق نعناع است. عرق نعناع با داشتن خواص و ویژگی‌ هایی که دارد می ‌تواند به کسایی که مشکل سوء هاضمه دارند کمک کند. با این حال عرق نعناع همچنین می ‌تواند باعث سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده شود. بنابر این بهتر است در مورد سوء هاضمه مداوم با یک متخصص مشورت کنید.

سلامت دهان و دندان

نعناع یک ضد عفونی ‌کننده دهان است. به علاوه، به عنوان یک ضد‌ میکروب قوی، باعث از بین بردن میکروب‌ های ایجاد کننده پلاک دندان می ‌شود. همچنین عرق نعناع می‌تواند عاملی موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های لثه باشد. استفاده از عرق نعناع یا قرص نعناع دهان را خوشبو می ‌کند و می ‌توان روزی چند بار از آن به عنوان یک دهان ‌شویه طبیعی استفاده کرد.

رفع سردرد ‌های تنشی و میگرن

ترکیب منتول در نعناع عامل افزایش گردش خون و احساس خنکی است. نعناع دارای به عنوان تسکین دهنده و شل کننده عضلات عمل می کند. با توجه به خواصی که نعناع دارد می تواند به کاهش سر درد ها کمک کند.

سلامتی پوست و مو

خواص عرق نعناع برای صورت و پوست نیز شامل مواردی مانند رفع چین و چروک می ‌شود. عرق نعناع اغلب در محصولات آرایشی استفاده می ‌شود. محققان دریافتند که محلول یک درصدی عرق نعناع منجر به بهبود مدت زمان خارش و شدت خارش می ‌شود. مطالعه دیگری روی موش ‌ها نشان داد که عرق نعناع در مدت زمان کوتاه باعث رشد بیشتر مو و ضخیم شدن آن می ‌شود.

سلامت دستگاه تنفسی

عرق نعناع یک آنتی باکتریال و ضد‌ التهاب طبیعی است که به خاطر وجود ترکیبی به نام منتول، می ‌تواند باعث پاکسازی و دفع رطوبت از ریه و مجاری تنفسی شود. به علاوه می ‌تواند عفونت موجود در سینوس ‌ها را بر طرف کرده و موجب جریان یافتن بهتر هوا در مجاری بینی شود.

کاهش درد های قاعدگی

نعناع به عنوان شل کننده عضلات عمل می کند. مصرف این عرق در دوران قاعدگی باعث کاهش گرفتگی عضلات و تسکین درد می شود.

تسکین دهنده درد معده

عرق نعنا باعث افزایش ترشحات سالم معده و بهبود فرآیند گوارش می شود. نعنا همچنین دارای فیبر بالایی است و عمل هضم را بهبود می بخشد و از سوء هاضمه جلوگیری می کند. این گیاه روده ‌ها را شل می ‌کند و نفخ را کاهش می ‌دهد. افرادی که دارای زخم معده هستند باید با احتیاط از این عرق استفاده کنند.

کمک به لاغری

کمک به لاغری یکی دیگر از خواص عرق نعناع است. همان طور که اشاره شد عرق نعناع با داشتن ویتامین ‌های A و C مشکلات هضم غذا را برطرف می ‌کند. با رفع مشکلات معده هضم غذا آسان خواهد شد. در نتیجه سرعت سوخت و ساز بدن بالا می ‌رود. عرق نعناع 15 دقیقه قبل از غذا می ‌تواند کمک کننده باشد. استفاده از نعناع در دمنوش ‌ها باعث می ‌شود از همه خواص آن بهره مند شوید. برای مثال چای نعناع نیز تاثیر بسیار زیادی در کاهش اشتها و لاغری دارد.

موثر در سلامت روان

نوشیدن عرق نعناع، حافظه را تقویت می ‌کند در این مورد باز هم منتول موجود در برگ ‌های نعناع وارد عمل می ‌شود و با خاصیت تحریک ‌کنندگی خود، میزان هوشیاری و عملکرد ذهنی فرد را قوت می ‌بخشد. یکی دیگر از خواص آن، کمک به کاهش اضطراب و آرامش اعصاب است. این مسکن طبیعی، فاقد کافئین و ضد افسردگی است و می ‌تواند با آرام ‌سازی اعصاب و شل کردن عضلات شما، خواب راحتی را برایتان رقم بزند.

پاک سازی کبد

یکی از گیاهانی که به خوبی کبد را پاک سازی و سم‌ زدایی می‌ کند، نعناع است. برگ‌ های نعناع سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیباتی مانند منتول و منفون هستند که همگی در تصفیه کبد موثرند. به علاوه، عرق نعناع، صفرا را رقیق می ‌کند و تورم احتمالی لوله‌ های کیسه صفرا را برطرف می ‌کند.

شیوه نگهداری عرق نعناع

بهترین ظروف برای نگهداری انواع عرقیجات گیاهی، ظروف شیشه‌ ای هستند. در این مورد هم استفاده از شیشه‌ های رنگی مثل شیشه ‌های سبز یا قهوه ‌ای بر شیشه‌ های شفاف اولویت دارد. دلیل این موضوع این است که این شیشه ‌ها نور کمتری را از خود عبور می ‌دهند و در نتیجه کیفیت عرق گیاهی برای مدت طولانی تری حفظ می‌ شود. البته می ‌توانید از ظرف ‌های فلزی مانند ظرف ‌های آلومینیومی نیز استفاده کنید. اگر عرق نعناع سنتی را داخل بطری پلاستیکی خریداری کرده ‌اید، در اولین فرصت آن را به یک ظرف شیشه ‌ای یا فلزی تمیز منتقل کنید.

مفید ترین ترکیبات با عرق نعناع

خواص دارویی عرق نعناع و میزان تاثیر گذاری آن در کنار بعضی گیاهان دیگر تقویت می ‌شود. از مهم ‌ترین ترکیبات گیاهی آن می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خواص عرق نعناع و بارهنگ
  • ترکیب بارهنگ و عرق نعناع خواص درمانی بسیار زیادی دارد. این ترکیب گیاهی، سرشار از ویتامین ‌هایی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین K و ویتامین ‌های گروه B است. به علاوه حاوی انواع متنوعی از مواد معدنی از قبیل کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، منتول، کومارین، کولین، آنتی‌اکسیدان، فلاونوئید ها، سروتونین، نوراپی ‌نفرین و اسید های چرب امگا ۳ و ۶ است.

از مهم ‌ترین خواص عرق نعناع و بارهنگ می‌ توان به این موارد اشاره کرد.

  • درمان کبد چرب
  • درمان زخم معده
  • تقویت ‌کننده سیستم ایمنی بدن
  • درمان یبوست
  • درمان ناراحتی ‌های کلیه و مثانه
  • درمان درد های روماتیسمی
  • رفع ‌کننده گاز روده
  • برطرف ‌کننده نفخ معده
  • تب ‌بر
  • بهبود‌ دهنده عفونت ها و زخم ‌های بدن

برای تهیه این ترکیب گیاهی، یک لیوان عرق نعنا را همراه یک قاشق مربا خوری تخم بارهنگ، داخل ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس حرارت را کم کرده و اجازه دهید ترکیب برای ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر به آرامی بجوشد. شب ‌ها موقع خواب و بدون صاف کردن از آن میل کنید.

  • خواص عرق نعناع و عسل
  • عرق نعناع و عسل در کنار هم ترکیب بسیار خوشمزه‌ ای می‌ سازند که خواص دارویی بسیاری هم دارد. این شربت طبیعی به درمان سرماخوردگی کمک زیادی می ‌کند. به علاوه، این ترکیب گیاهی بر عملکرد سلول‌ های مغزی بسیار تاثیرگذار است و قدرت حافظه را افزایش می‌ دهد.

مضرات عرق نعنا

زیاده ‌روی در عرق نعنا و مصرف آن در طولانی مدت باعث سبب بالا رفتن فشار خون و افزایش اسید معده در نهایت مشکلات گوارشی خواهد شد. مصرف مداوم عرق نعنا بعد از غذا و برای هضم آسان مواد غذایی باعث عادت معده شما به مصرف این عرق برای هضم ساده‌ تر مواد غذایی خواهد شد. مصرف زیاد عرق نعناع باعث ایجاد یبوست می ‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها