خواص سلامت بخش آب شلغم را بدانید

A
۰

در صورتی که معده ضعیف نباشد، می توان آب شلغم خام را خورد. اما بیشتر به صورت پخته از آن استفاده می شود. آب شلغم قند خون را پایین می آورد.

همان طور که می دانید شلغم نوعی سبزی ریشه ‌ای و همانند کلم پیچ، کلم بروکسل و کلم برگ از خانواده چلیپا هستند. سبزیجات ریشه ‌ای از مهمترین منابع گیاهی در تغذیه انسان هستند، زیرا فیبر و مواد مغذی موجود در آن ها سلامت بدن را تامین می‌ کنند.

آب شلغم خام خواص بیشتری از شلغم پخته دارد، به شرطی که معده شما را ناراحت نکند. در صورتی که معده ضعیف نباشد، می توان آب شلغم خام را خورد. اما بیشتر به صورت پخته از آن استفاده می شود. آب شلغم قند خون را پایین می آورد. اگر گلو درد دارید آب شلغم را غرغره کنید. خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت است.

خواص آب شلغم سفید

سه نوع شلغم وجود دارد که با رنگ ‌های قرمز، بنفش و سفید در دسترس هستند. رایج ‌ترین نوع شلغم، به رنگ بنفش است که معمولا به‌ صورت آب ‌پز یا بخار پز در فصل سرد مصرف می ‌شود. شلغم سفید هم خواص مشابهی با نوع بنفش دارد. 130 گرم از آب شلغم حدود 36 کالری، 2 گرم فیبر، 1 گرم پروتئین و 8 گرم کربوهیدرات دارد. شلغم سرشار از ویتامین C، فولات، آهن، پتاسیم، کلسیم و فسفر است. آب شلغم یک نوشیدنی مفید برای جذب آهن است و کلسترول خون را تنظیم می ‌کند. ویتامین ‌های محلول در چربی همچون ویتامین A و K موجود در آب شلغم به بهبود سلامت پوست و ریه کمک می ‌کنند. آب شلغم یک نوشیدنی بسیار کم ‌کالری و سالم محسوب می ‌شود.

بخار پز کردن شلغم

بهترین شیوه برای تهیه شلغم بخار پز کردن آن است، زیرا با این روش تمام ویتامین و خواص درمانی شلغم حفظ می شود. این روش در مقایسه با آب پز شدن شلغم بهتر است زیرا در این روش آب شلغم که دارای مواد مفیدی برای جلوگیری از سرطان است حفظ می شود، ولی هنگام آب پز شدن بخشی از خواص درمانی شلغم که مانع از ابتلای مصرف کننده به سرطان می شود از شلغم خارج می گردد. در ضمن آب شلغم هم از این قاعده مستثنی نیست.

خواص آب شلغم خام برای لاغری

بد نیست بدانید که نوشیدن آب شلغم می ‌تواند باعث کاهش و کنترل وزن شما شود. نوشیدن آب شلغم به کنترل چربی و قند خون کمک زیادی می ‌کند. آب شلغم کربوهیدرات و کالری بسیار کمی دارد و شاخص گلایسمی این نوشیدنی بسیار پایین است، بنابراین سطح قند خون شما را افزایش نمی ‌دهد. نوشیدن آب شلغم به صورت میان ‌وعده اشتهای شما را برای خوردن غذاهای چرب و شیرین کاهش می ‌دهد و باعث کنترل اضافه وزن بدن می ‌شود.

کسانی که طعم آب شلغم را به‌ تنهایی دوست ندارند، می‌ توانند آن را با آب هویج ترکیب کنند.

خواص دارویی و درمانی آب شلغم

  • هر روز 180گرم آب خام آن را با همان اندازه آب لیمو مخلوط کنید و بنوشید . جوش های چرکی ، دمل و سوزه را درمان می کند.
  • خوردن شیره ی آن در رفع سرفه های مزمن و مشکلات برونشیتی مفید است.
  • ترشی آن که با سرکه درست شده باشد ، لذیذ ، مقوی ، احشام داخل شکم و اشتها آور است.
  • اگر هر روز ۵۰ تا ۱۰۰ گرم آب شلغم خام خورده شود‌، در کاهش قند خون موثر است.
  • آب خام آن را بگیرید و در گلو قرقره کنید و بعد جرعه جرعه بخورید . گلو درد ، سرما خوردگی و سیاه سرفه را درمان می کند.
  • پخته ی آن را بخورید. سینه را نرم می کند، زکام را درمان کرده، مقوی دید چشم است، اشتها را باز می کند، زیاد کننده ی ترشح اسپرم خواهد بود، مدر است، از سرطان هم پیشگیری می کند و آن را متوقف می سازد.
  • آن را پوست کرده، بعد قاچ کنید و بعد کمی آب نمک روی آن بریزید، آن را نگه دارید و هر روز چند بار آن ها را به همراه تره یا سالاد سبزی های خام بخورید. کم خونی را درمان می کند.

خواص آب شلغم برای پوست صورت

مصرف آب شلغم به‌ طور منظم می ‌تواند پوست صورت شما را صاف و درخشان کند. ویتامین A و ویتامین C موجود در این نوشیدنی باعث از بین بردن جای لک و جوش صورت می ‌شود.

آنتی‌اکسیدان ‌های موجود در آب شلغم از ایجاد چین و چروک زود رس در پوست شما پیشگیری می ‌کنند. شما می ‌توانید شلغم را رنده کنید یا آن را حلقه حلقه کرده و بر روی صورت خود قرار دهید. این ماسک باعث خنکی پوست و کاهش منافذ باز صورت می ‌شود.

یکی دیگر از فواید آب شلغم، کمک به رفع ترک‌ های پوستی است. اگر دچار ترک‌ های شدید در کف پا هستید، می ‌توانید هرشب قبل از خواب، مقداری آب شلغم پخته ‌شده را به کف پاهای خود بمالید و بعد از 10 دقیقه پاها را خشک کنید. نشاسته موجود در آب شلغم باعث نرمی و لطافت پوست شما در طول شب می ‌شود.

مصرف آب شلغم در بلند مدت می‌ تواند باعث کاهش سفیدی مو شود. شلغم سرشار از ملانین است و این ماده روند سفیدی مو را کند می ‌کند. مقادیر کمی مس در آب شلغم هم وجود دارد که به رشد و تقویت مو کمک می ‌کند.

آب شلغم و هویج و سیب

آب شلغم همراه با هویج و سیب برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرطان مفید است. از بیماری های کبد و کلیه و معده و لوزالمعده جلوگیری می کند. باعث تقویت ریه های شما می شود و از حمله قلبی و فشار خون بالا جلوگیری می کند. برای تقویت سیست ایمنی بدن مفید است. برای بهبود بینایی و جلوگیری از خستگی و خشکی و قرمزی چشم مفید است.

خواص آب شلغم برای کودکان

اگر در دوران بارداری شلغم یا آب شلغم بخورید کودک شما زود تر حرف می زند و زود تر راه می افتد و بدنش در برابر مریضی ها مقاوم تر خواهد بود. می ‌توانید شلغم خام یا پخته را رنده یا له کنید و با عسل بخورید. برای رفع سرماخوردگی نوزادان و کودکان می‌ توانید درشلغم حفره ‌ای ایجاد کنید و در آن مقداری عسل بریزید و روی آن را بپوشانید، پس از مدتی آب شیرینی از اختلاط عسل و آب شلغم ایجاد می ‌شود که به عنوان یک شربت شیرین و مقوی سیستم ایمنی برای کودکان اثرات درمانی مطلوبی دارد.

آب شلغم برای سنگ کلیه

متخصصان طب سنتی می گویند که کسانی که سنگ کلیه دارند باید آب شلغم، پیاز، ترب سیاه و تربچه را برای رفع مشکلشان میل کنند.

خواص آب شلغم و عسل

از گذشته تا به امروز از شلغم برای درمان سرماخوردگی و بهبودی در دوران نقاهت استفاده می ‌شود. موقع داشتن سرفه ‌های خشک و آبریزش بینی شدید، شما می‌ توانید از خواص آب شلغم پخته شده برای کاهش گرفتگی گلو استفاده کنید. شلغم پخته ‌شده سینه شما را نرم می ‌کند و التهاب گلو را کاهش می ‌دهد.

یکی دیگر از روش‌ های خوردن شلغم خام در دوران سرماخوردگی، ترکیب آب شلغم خام با عسل است. عسل مواد مغذی فراوانی دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌ کند. اضافه کردن عسل به آب شلغم، هم طعم آن را دلچسب و هم آن را تبدیل به یک شربت ضد سرفه طبیعی می‌کند.

خواص آب شلغم برای قلب

آب شلغم منبع غنی از فیبر و پتاسیم است. این نوشیدنی باعث باز شدن عروق و کنترل فشار خون می ‌شود. افرادی که فشار بالا دارند، می‌ توانند شلغم را به ‌صورت خام یا پخته مصرف و بیماری خود را کنترل کنند.

مصرف آب شلغم هم در کنار درمان ‌های اصلی می ‌تواند موثر باشد. یکی از مهمترین خواص شلغم برای مردان هم این است که به افزایش میل جنسی و قدرت باروری کمک می ‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها