خواص شگفت انگیز هل

A
۰

هل ادویه‌ ای با طعم تند و کمی شیرین است که به کنترل اختلالات گوارشی مانند اسیدیته، نفخ شکم، و گرفتگی معده کمک می کند.

هل ادویه‌ ای با طعم تند و کمی شیرین است که برخی افراد آن را با نعنا مقایسه می‌ کنند. منشا این ادویه هندوستان است. دانه‌ ها، روغن‌ ها و عصاره‌ های هل دارای خواص دارویی چشمگیری هستند و قرن‌ هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. هل در دو رنگ سبز و سیاه وجود دارد. هل به شکل غلاف هایی کوچک که دانه هایی سیاه رنگ درون آنها قرار گرفته اند، یافت می شود. هم دانه ها و هم غلاف هل دارای عطر و طعم دلپذیری هستند. از این رو، هل به عنوان یک عامل طعم دهنده در آشپزی هندی بسیار مورد استفاده است.

تاریخچه هل

هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و دارای خواص ویژه ای در طب سنتی است. این گیاه در فرهنگ ایرانی کرد جایگاه خود را یافته به نحوی که چای همراه با هل یکی از پرطرفدار ترین انواع چای است. هل از گذشته های دور در آیورودا، پزشکی چینی و پزشکی یونانی به عنوان درمانی برای اختلالات گوارشی مورد استفاده بوده است. عصاره متانولی گرفته شده از هل جزئی است که به کنترل اختلالات گوارشی مانند اسیدیته، نفخ شکم، و گرفتگی معده کمک می کند. ازهل به عنوان ملکه ی ادویه جات نام می برند و یکی از گران ترین ادویه های جهان پس از زعفران و وانیل نیز است. چای هل در کنار چای زنجبیل از نوشیدنی های بسیار مشهور در هند محسوب می شود.

ارزش غذایی هل

بنابر اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، هر ۱۰۰ گرم هل حاوی ۳۰۰ کیلوکالری انرژی، ۶۸ گرم کربوهیدارت، ۱۱ گرم پروتئین، ۲۸ گرم فیبر غذایی، و فاقد کلسترول است. هل سرشار از ویتامین ها و ریزمغذی های مختلف نیز است که از آن جمله می توان به نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی اشاره کرد.

طبع و مزاج هل

هل از نظر مزاجی گرم و خشک است و از نظر درجه‌ ی دارویی در درجه دوم قرار دارد. هِل انرژی‌ ها را در بدن افزایش می‌ دهد و نشاط و شادمانی افراد را زیاد می‌ کند، مصرف هِل در این دنیای پر سر و صدا و اضطراب امروزی، توان مقابله با مشکلات را افزایش می‌ دهد.

خواص هل برای سلامتی بدن

هل می تواند به درمان شرایط معمولی و نیز بیماری های حاد و جدی کمک کند. این موارد عبارت است از:

بهبود دستگاه گوارش

بر اساس نتایج یک مطالعه‌ ی هندی هل نه تنها به طعم‌ دار کردن خوردنی‌ های مختلف کمک می‌ کند، بلکه در بهبود سلامت دستگاه گوارش هم مفید است. این ادویه سوخت‌ و ساز بدن را تحریک می‌ کند، چون خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد. هل همچنین از سایر بیماری‌ های مربوط به دستگاه گوارش از جمله رفلاکس معده، سوزش سرمعده، اسهال و… پیشگیری می‌ کند.

افزایش سلامت قلب

افزایش قلب سلامت را هم می‌توانیم در لیست خواص هل قرار دهیم. هل خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و به همین علت برای قلب مفید است. این ادویه همچنین فیبر دارد. فیبر یک ماده‌ی مغذی است که می‌ تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند و سلامت قلب را بهبود دهد. هل همچنین می‌ تواند سطح فشار خون را پایین بیاورد که این موضوع در افزایش سلامت قلب اثرگذار است. هل سیاه برای سلامت قلب بهتر است. یک مطالعه روی بیماران مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی به این نتیجه رسید که مصرف هل سیاه به بهبود بیماری آن‌ ها کمک کرد.

خاصیت میکروب زدایی و سم زدایی

یکی دیگر از خواص هل نقش آن در از بین بردن سم ها و میکروب های موجود در بدن می باشد. برخی اوقات فرآیند های مختلفی که در بدن رخ می دهد، می تواند به سلول های بدن آسیب های زیادی وارد کند. در این میان افراد با استفاده از عصاره ها و یا روغن های این گیاه می توانند این سم ها و میکروب ها را از بین ببرند و بدن را از آلودگی ها پاک کنند. هل به عنوان یک عامل سم زدا شناخته می شود. روغن های عصاره ای و مواد زیستی-شیمیایی موجود در هل آثار سم زدایی ارائه می کنند.

رفع سکسکه

می‌ توانید برای از بین بردن سکسکه از خواص هل بهره ببرید. هل عضلات را ریلکس می‌ کند که این موضوع می‌ تواند در رفع سکسکه اثرگذار باشد. برای درمان سکسکه تنها کاری که باید بکنید این است که یک قاشق چای‌ خوری پودر هل را به مقداری آب داغ اضافه کنید. مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و آن را به‌ آرامی مصرف کنید.

سرشار از آنتی اکسیدان

هل سرشار از آنتی‌اکسیدان و ادرار آور است که می‌ تواند باعث کاهش فشارخون شود. برای همین هل می‌ تواند برای افرادی که فشارخون بالا دارند مفید باشد. محققان همچنین حدس می‌ زنند که این ادویه به دلیل اثر ادرارآور می تواند فشارخون را کاهش دهد، هل می‌ تواند مثانه را برای از بین بردن آبی که در بدن شما جمع می‌ شود (به‌ عنوان‌ مثال در اطراف قلب) تحریک کند. آنتی‌اکسیدان‌ ها در بدن با کاهش فشارخون ارتباط مستقیم دارند.

پیشگیری از سرطان

نشان داده شده که هل یک ترکیب طبیعی برای درمان سرطان به شمار می‌ رود. بعضی از مطالعات حیوانی به این نتیجه رسیده‌ اند که می‌ توان از این ادویه برای پیشگیری و به تأخیر انداختن شکل‌ گیری سرطان استفاده کرد. یک مطالعه‌ ی عربی نشان داد که پودر هل بروز تومور را کاهش می دهد. علاوه بر این هل التهاب را نیزکاهش می‌ دهد که این موضوع در جلوگیری از رشد سلول‌ های سرطانی و از بین بردن آن‌ ها اثرگذار است. هل به درمان سرطان معده کمک می‌ کند. در تحقیقاتی نشان داده شد که این ادویه اثر مثبتی روی سرطان روده‌ ی بزرگ می‌ گذارد.

موثر در کاهش وزن

از دیگر خواص هل می توان به مقدار زیاد فیبر موجود در آن اشاره کرد که می تواند به کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند. به همین دلیل افراد می توانند با استفاده از پودر، دمنوش و یا عرق و روغن این گیاه روند لاغری خود را افزایش دهند و در رژیم های غذایی خود از آن استفاده کنند.

بهبود سلامت دهان و دندان

بهبود سلامت دهان و دندان را هم می‌ توانیم از جمله خواص هل بدانیم. هل خواص ضد میکروبی دارد و به همین علت سلامت دهان و دندان را افزایش می‌ دهد. بر اساس نتایج یک مطالعه هل می‌ تواند از دهان و دندان در برابر عوامل بیماری‌ زا (پاتوژن‌ ها) محافظت کند. طعم هل جریان بزاق را تحریک می‌ کند که این موضوع می‌ تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان اثرگذار باشد. علاوه بر این هل در از بین بردن بوی بد دهان مفید است. به ویژه زمانی که با ادویه‌ های دیگر مانند زیره مخلوط شود.

مبارزه با آسم

هل نقش مهمی در مبارزه با علائم آسم از جمله خس‌خس، سرفه، تنگی نفس و احساس گرفتگی در قفسه‌ ی سینه دارد. این ادویه از طریق بهبود جریان خون در ریه‌ ها تنفس را آسان‌ تر می‌ کند. علاوه بر این هل از طریق تسکین غشای مخاطی با التهاب مرتبط با آسم مبارزه می‌ کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که هل سبز می‌ تواند در درمان آسم، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی اثرگذار باشد.

مفید برای گلو درد

مخلوط هل، دارچین و فلفل سیاه می‌ تواند در درمان گلو درد اثرگذار باشد. هل گلودرد را تسکین می‌ دهد. هل احتقان مجاری تنفسی را رفع و از بروز التهاب‌ های شدید پیشگیری می‌ کند. زمانی که گلویتان درد می‌ گیرد و یا سینه‌ تان خشک می‌ شود می‌ توانید از دمنوش این ادویه به همراه کمی عسل استفاده کنید. هل حالت تهوع را کاهش می‌ دهد و از استفراغ جلوگیری می‌ کند.

درمان زخم معده

هل به درمان مشکلات گوارشی، از جمله زخم معده کمک می‌ کند. هل هزاران سال است که برای کمک به هضم غذا استفاده می‌ شود. برای تسکین ناراحتی، حالت تهوع و استفراغ اغلب با سایر ادویه‌ های دارویی مخلوط می‌ شود. بیشترین خاصیت هل (از آنجا که مربوط به تسکین مشکلات معده است) توانایی احتمالی آن در بهبود زخم معده می‌ باشد. هل سبز در برابر هلیکوباکترپیلوری (Helicobacter pylori)، باکتری مرتبط به ایجاد زخم معده، یک محافظت‌ کننده می باشد.

کنترل دیابت

هل سرشار از منگنز است و همین امر باعث می شود این ماده یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی و افرادی که با مشکلات مرتبط با قند خون دست و پنجه نرم می کنند باشد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد افرادی که با دیابت شناسایی می شوند معمولا سطح منگنز اندکی دارند.

کاهش فشار خون

هل می تواند به کاهش فشار خون در افراد که یک نکته کلیدی برای حفظ سلامت قلب و کلیه هاست کمک کند. یکی از مطالعات انجام شده حدود ۲۰ نفر از افرادی که به تازگی با پرفشاری خون مرحله اول شناسایی شده بودند را مورد بررسی قرار داد. در این مطالعه سه گرم از پودر هل هر روز در دوز تقسیم بندی شده برای ۱۲ هفته مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از آن عالی بود. هل نه تنها به افراد کمک کرده بود فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و فشار خون میانگین خود را کاهش دهند بلکه وضعیت آنتی اکسیدان ها را تا ۹۰ درصد بیشتر کرده بود.

بهبود گردش خون و شادابی پوست

هل حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی می باشد. گردش خون را در سراسر بدن بهبود می بخشد. همچنین، لایه های زیادی از مواد مغذی موجود در ادویه ها می توانند گردش خون را بهبود ببخشند و این باعث افزایش سلامتی پوست می شود. از هل در محصولات مراقبت از پوست به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی آن مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین آرامش و تسکین پوست را همراه دارد. خواص آنتی اکسیدانی هل، به ویژه نوع سیاه آن، پوست سر را تغذیه می کند و سلامتی شما را بهبود می بخشد. افراد با استفاده از شکل های مختلف هل (روغن، پودر، عصاره) در تهیه ماسک های مخصوص پوست، می توانند به کاهش آلرژی های پوستی و شادابی آن کمک کنند. این دانه به خوبی می تواند لکه های پوستی را کمرنگ و یا آنها را از بین ببرد.

بهبود سلامت جنسی

هل، افرود یازیک است. این یعنی باعث افزایش میل جنسی می‌ شود. این ادویه سرشار از ترکیبی به نام سینئول است. مقدار کمی از پودر هل می‌ تواند به ترشح محرک‌ های عصبی کمک کند. بعضی از گزارش‌ ها عنوان می‌ کنند که هل می‌ تواند در درمان ناتوانی جنسی اثرگذار باشد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

تغذیه موی سر

این ادویه نیز فولیکول های مو را تغذیه می کند و قدرت مو را افزایش می دهد. شما می توانید موهای خود را با آب هل (مخلوط پودر هل با آب و استفاده قبل از شامپو) بشویید. خصوصیات ضد باکتریایی هل حتی در صورت بروز عفونت های پوستی سر را نیز درمان می کند. هل باعث تقویت ریشه مو و درخشش موهای شما می شود.

نحوه مصرف و نگهداری هل

سه نوع هل وجود دارد: هل سبز، سیاه و ماداگاسکار

بیشتر دستورات پخت از هل سبز استفاده می کنند. این نوع هل بوی قوی تری دارد و کمی شیرین استشما می توانید آن را به طور کامل مورد استفاده قرار دهید یا در آب و سایر مایعات بریزید تا چای و نوشیدنی از آن تهیه کنید. دانه ها را می توان از پوسته بیرونی درآورد و خرد کرد. این دانه ها را برای طعم بخشی بهتر می توان به مواد غذایی و نوشیدنی ها اضافه کرد. این ادویه با ادویه های دیگری همچون دارچین، وانیل، بادام، زنجبیل، میخک، نارگیل و رز همخوانی خوبی دارد. هل ادویه عالی برای استفاده در مایعات داغی همچون چای نعناع و چای سبز یا اسموتی های سرد است. برای نگهداری از هل این نکات را فراموش نکنید:

  • بهتر است هل سبز بخرید، چون عطر بهتری دارد و برای استفاده در غذاهای شیرین و ترش مناسب است. همچنین بهتر است به جای پودر هل، دانه‌ ی هل را خریداری کنید.
  • پودر هل عطر خود را به‌سرعت از دست می‌ دهد. این در حالی است که عطر دانه‌ ی هل تا تقریبا یک سال یا بیشتر باقی می‌ ماند.
  • دانه‌ ی هل را در یک ظرف بدون نفوذ هوا قرار دهید و آن را به مدت تقریبا یک سال در یک مکان خشک و خنک نگه دارید.

عوارض جانبی هل

روند هل باعث گرما می شود، بنابراین خوردن مقادیر زیاد آن می تواند باعث ایجاد واکنش در بدن شود یا ممکن است نوعی آلرژن وجود داشته باشد که می تواند باعث خارش و لکه های قرمز در بدن شود.

  • آلرژی: برخی از افراد نسبت به هل حساسیت زیادی دارند، بنابراین ممکن است با مصرف هل با مشکلاتی مانند آلرژی تنفسی مواجه شوند. در چنین شرایطی سفت شدن قفسه سینه و مشکل در گلو و درد قفسه سینه به وجود می آید. بنابر این فقط مقدار کمی هل بخورید. در عین حال، گاهی هل باعث ایجاد گال های پوستی و لکه های قرمز نیز می شود.
  • واکنش: اگر دارو مصرف می کنید، از مصرف هل خودداری کنید. زیرا خطر واکنش با آنزیم های موجود در هل به همراه نمک دارو ها به وجود می آید. بنابر این، نباید از هل همزمان با دارو ها استفاده کرد.
  • مشکلات دستگاه گوارش: معده ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد هل به هم بریزد، زیرا دستگاه گوارش به دلیل مصرف بیش از حد هل موفق به انجام صحیح فرآیند هضم نخواهد بود، از این رو نیز مشکلی شبیه سنگ کیسه صفرا یا مثانه بوجود می آید. اگر کسی به هر نوع مشکل کلیوی یا کیسه صفرا مبتلا باشد، باید از خوردن هل خودداری کند.
  • تورم در پوست: اگر بدن شما نسبت به هل حساس است، نباید هل را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. این کار می تواند برای پوست مضر باشد و باعث التهاب در پوست و همچنین درد شود. این مشکل در زمستان زیاد است، بنابر این بیش از حد از هل استفاده نکنید.
  • سرگیجه و استفراغ: مصرف بیش از حد هل، می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. بعنوان مثال می تواند باعث تهوع شود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها