خواص و فواید بادام برای سلامت بدن

A
۰

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد.

درخت بادام، درخت بومی آسیای مرکزی و جنوب غربی به شمار می ‌رود که بادام به عنوان میوه این درخت خواص بی شماری دارد. ارتفاع درخت بادام به 8 متر می رسد. برگها بیضی شکل ، نازک ، نوک تیز و سبز است. گل های آن بسیار زیبا و صورتی رنگ است. به طور کلی دو نوع بادام وجود دارد: "بادام شیرین و بادام تلخ". میوه بادام و فرآورده‌ های آن در درمان بیماری ‌های مختلف کاربرد دارد. آجیل بادام درختی در آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، استرالیا، ترکیه و کشورمان ایران تولید می شود و از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. به رغم داشتن چربی بالا، بسیار مغذی و بی‌ نهایت سالم است.

ترکیبات بادام


بادام شیرین حاوی 50 تا 55 درصد روغن و بادام تلخ 40 تا 45 درصد روغن دارد. همچنین بادام حاوی 25٪ ماده سفید و دیاستاز است که به آن امولسین ، شکر ، صمغ ، مخاط و مواد معدنی می گویند. این ماده باعث تولید اسید سیانیدیک ، اسید آلدئید بنزوئیک و گلوکز می شود. از اسانس بادام تلخ در عطر سازی استفاده می شود.

آب 4.7 گرم فسفر 500 میلی گرم
انرژی 598 گرم آهن 4.7 میلی گر م
پروتئین 18.6 گرم پتاسیم 770 میلی گرم
روغن اشباع نشده 54.2 گرم ویتامین B1 0.25 میلی گرم
نشاسته 19.5 گرم ویتامین B2 0.9 میلی گرم
کلسیم 320 میلی گرم ویتامین B3 3.5 میلی گرم

طبع و مزاج بادام

بادام درختی در طب سنتی دارای طبع گرم می باشد. طبع بادام شیرین گرم و تر و طبع بادام تلخ گرم و خشک می باشد. طبع چغاله بادام هم سرد می باشد. در خوردن چغاله بادام به دلیل داشتن طبع سرد نباید زیاده روی کرد.

انواع بادام

  • بادام پوست کاغذی: با پوسته‌ ای چوبی و نازک.
  • بادام مامایی: درختی دیر گل و بسیار مقاوم در برابر آفات.
  • بادام سنگی: با پوستی بسیار سخت و مناسب دیم‌ کاری.
  • بادام ربیع: با مقاومت بسیار در برابر سرمازدگی و آفات.
  • بادام منقا: درختی زود گل با محصولی شیرین.
  • بادام سفید: درختی زود گل با محصولی بسیار محبوب.
  • بادام تلخ: با درختی مقاوم در برابر آفات و استفاده به عنوان پایه و ستونی محکم برای دیگر ارقام بادام.
  • بادام زمینی: نوعی حبوبات که در واقع رشد دانه آن در زیر زمین است.
  • بادام هندی: درختی گرمسیری و همیشه سبز و قرار گرفتن بادام در قسمت پایینی میوه آن.

فواید درمانی بادام در سلامت بدن

بادام یکی از مغز های همه فن حریف در کل جهان است. شما می‌ توانید آن را تقریبا به هر خوراک و غذایی اضافه کنید. در این جا به تشریح بخشی از خواص و فواید بادام پرداخته‌ ایم.

تقویت سلامت مغز

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد. این خشکبار از ریبوفلاوین و ال‌ کارنیتین تشکیل شده است، که ازجمله مواد مغذی برای مغز هستند. بادام فعالیت ‌های مغزی را افزایش می‌ دهد، در ایجاد مسیر های عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌ دهد.

منبع بی نظیر آنتی اکسیدان

آنتی‌اکسیدان به حفاظت در برابر استرس اکسیداتیو که می ‌تواند به مولکول ‌های موجود در سلول‌ ها آسیب بزند و به سالخوردگی و بیماری ‌هایی مثل سرطان منجر شود کمک می‌ کند. آنتی‌اکسیدان ‌های قوی در بادام تا حدود زیادی در لایه‌ ی قهوه ‌ای رنگ پوسته متمرکز هستند. به همین دلیل، از نظر سلامتی، بادام سفید (بدون پوست) بهترین انتخاب نیست. خوردن بادام با وعده‌ های غذایی اصلی بعضی از نشانگر های آسیب اکسیداتیو را کاهش می‌ دهد.

کمک به کاهش کلسترول

بادام، منبع خوبی از چربی های غیر اشباع و مفید است که در کاهش کلسترول بد LDL کمک می کند. خوردن بادام، در بخشی از رژیم منظم ما می تواند به افزایش کلسترول HDL یا کلسترول خوب کمک کند. بر اساس تحقیق انجام شده افرادی که تعداد اندکی بادام را هر روز مصرف کردند سطح کلسترول بد آن ها، به 4.4% کاهش یافت و کسانی که هر روز هر دو خوراکی را خوردند کلسترول بد آن ها به 9.4% کاهش یافت.

مفید برای پوست و مو

روغن بادام در رایحه درمانی و ماساژ نیز استفاده می شود، دارای رایحه ای آرام بخش و سرشار از ویتامین A است. بادام درختی سرشار است از ویتامین B1 ، ویتامین B2 ، ویتامین B6 و ویتامین E است. بادام حاوی مقدار زیادی منیزیم است که یک ماده معدنی ضروری برای داشتن ساقه های سالم مو است. کمبود منیزیم اغلب با ریزش مو مرتبط است. بنابراین مصرف منیزیم از طریق بادام، نه تنها به حفظ عملکرد مناسب بدن کمک می کند بلکه باعث رشد مو نیز می شود. علاوه بر خواص فراوان روغن بادام برای پوست و مو، روغن بادام به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست عمل می کند. همچنین برای کاهش التهاب پوست موثر است. اما باید اطمینان حاصل شود که روغن بادام شیرین برای پوست استفاده می شود نه بادام تلخ.

مناسب برای دندان ها

یکی از با اهمیت ‌ترین فواید بادام، تاثیر مثبت آن در حفظ سلامتی دندان‌ هاست. بادام نوعی میان‌ وعده بسیار مغذی به شمار می ‌رود و عاری از ترکیبات قندی است، از این رو پلاکی بر روی سطح دندان ‌های فرد ایجاد نمی‌ کند. این خاصیت بادام، به دلیل وجود کلسیم و پروتیین در آن، به محافظت از دندان ‌ها در برابر باکتری‌ های مضر که بیماری‌ های پریودنتال ایجاد می‌ کنند کمک می‌ کند.

جلوگیری از بیماری های قلبی

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ های قلبی، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی است. چربی‌ های‌ غیراشباع، پروتئین و پتاسیم موجود در بادام همگی به حفظ سلامت قلب کمک می ‌کنند. ویتامین (E) یک آنتی اکسیدان مؤثر است و خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش می‌ دهد، درحالی‌ که منیزیم موجود در بادام می‌ تواند در جلوگیری از حمله‌ قلبی مؤثر باشد. بادام همچنین منبع غنی از اسید فولیک است. بنابراین به کاهش سطح هموسیستئین که عامل ایجاد پلاک چربی در رگ ‌هاست کمک می‌ کند. علاوه‌ بر این، فلاونوئید پوست بادام با ویتامین E ترکیب می ‌شود و از آسیب دیواره‌ ی رگ ‌ها جلوگیری می ‌کند.

پیشگیری از سرطان

فیبر موجود در بادام، به سم زدایی بدن کمک می کند. به بهبود هضم غذا کمک می کند، تا در سیستم گوارشی بهتر حرکت کند. این فرآیند، سیستم گوارش را پاک سازی می کند. مؤسسه سرطان ملی طبق یک مطالعه نشان داد که رژیم های با فیبر بالا باعث کاهش خطر سرطان روده بزرگ می شوند. بادام نیز ذخایر عالی از ویتامین، فیتوکمیکال و فلاونوئید ها است که پیشرفت سلول های سرطانی سینه را کنترل می کند.

موثر در چاقی صورت

بادام برای درمان چاقی مفید و موثر است، زیرا به کاهش وزن کمک می کند. این خوراکی لذیذ حاوی پروتئین و فیبر فراوانی است که میل به خوردن را کنترل می کند. با همه این ها، مصرف زیاد بادام باعث افزایش وزن می شود. بادام حاوی پروتئین هایی است که به راحتی قابل هضم هستند، به خصوص پس از خیساندن آن ها در آب به مدت 12 ساعت برای از بین بردن پوسته بیرونی که این به عنوان یک مکمل غذایی سالم عمل می کند زیرا حاوی آماندین است.

حفظ سلامت معده و رفع یبوست

یکی دیگر از فواید بادام، کمک به حفظ سلامتی معده است. خوردن یک مشت بادام یا نوشیدن یک لیوان شیربادام، می ‌تواند به دستگاه گوارش در برابر بیماری آزار دهنده ‌ای چون یبوست در افراد کمک فراوانی کند. همچنین دیگر خاصیت بادام، کمک به ایجاد باکتری ‌های سالم در روده و کمک در روند هضم غذا و نیز مقابله با بیماری ‌های آن است. پروبیوتیک‌ های موجود در بادام، غیر قابل هضم بوده و در معده باقی می ‌مانند، از این رو دیگر خاصیت بادام، کمک به درمان زخم معده است.

جلوگیری از نقص های زایمانی

بادام، حاوی اسید فولیک است که در مقابل نقص ها و عیوب زایمانی کمک می کنند. فولیک اسید، نقش مهمی در رشد سلول های سالم و تنظیم کننده بافتی دارد. همچنین رشد سلول ‌های سالم و تشکیل بافت را تحریک می ‌کند. نقص لوله‌ عصبی، شرایطی است که در آن لوله‌ عصبی در جنین یا وجود ندارد و یا به‌ درستی تشکیل نمی ‌شود. بنابراین برای رشد جنین سالم بسیار مهم است.

فرآورده‌ های بادام

بادام به‌ صورت خام، خاصیت غذایی و درمانی دارد اما «روغن» آن نیز به دو صورت خوراکی و مالشی، از بهترین داروها برای درمانی انواع بیماری‌ های گوارشی، ضعف قوای مردانه و زنانه، کوفتگی ‌ها و… است. همچنین از ترکیب بادام در بسیاری از غذاها به صورت فرنی، خورشت فسنجان بادام یا شیربادام می ‌توان برای بهبود سلامت و درمان بیماری های مختلف استفاده کرد.

روغن بادام

ضد یبوست است و مصرف آن با آب ولرم، دل‌ پیچه و انسداد روده‌ های اطفال را رفع می ‌کند. برای درمان سنگ مثانه موثر است، همچنین خواب ‌آور و درمان بی ‌خوابی است. مالیدن روغن بادام به مفاصل و مهره ‌های کمر، درد آن ها را کاهش می دهد. روغن بادام، ضد اگزما و کاهنده خارش پوست گرم و خشک است.

شیر بادام

برای رفع سرفه، ناراحتی حنجره و تنگی نفس مفید بوده و خاصیت خلط ‌آوری دارد و برای درمان درد های کبدی مفید است.

بادام بو داده

مقوی معده بوده و قابض است. چغاله بادام، لثه و ریشه دندان را تقویت می ‌کند و برای رفع خشکی دهان مفید است.

دمنوش شکوفه بادام

دمنوش پوست قهوه ‌ای مغز بادام، مسکن درد و التهاب مجاری تنفسی است. دمنوش برگ درخت بادام برای نارسایی کبد و کیسه صفرا و رفع انگل و بیماری های عفونی مفید است، همچنین برخلاف خود بادام، قابض بوده و اسهال را از بین می ‌برد.

مضرات بادام

  • یکی از مضرات بادام این است که مصرف زیاد آن باعث یبوست و نفخ می ‌شود. مصرف شیر بادام عمل دفع را آسان می ‌کند، اما دانه بادام به دلیل دیر هضم بودن و داشتن کربوهیدرات باعث یبوست خواهد شد.
  • اگر ورزش و فعالیت بدنی ندارید و در مصرف مواد غذایی پرخوری می‌ کنید، از خوردن روزانه بیش از 10 عدد بادام اجتناب کنید. مصرف زیاد بادام باعث اضافه وزن خواهد شد.
  • از دیگر مضرات بادام درختی مصرف بـادام در مواد بسیار محدود آلرژی نشان داده است. از علائم آلرژی به بادام می ‌توان به مشکلات پوستی و تنفسی اشاره کرد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها