داروهای گیاهی مفید برای کنترل رماتیسم مفصلی

A
۰

امروز بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی بیشتر به مصرف دارو‌های گیاهی روی آورده ‌اند که عوارض کمتری نسبت به مصرف دارو‌های شیمیایی دارد.

امروز بیماران مبتلا به روماتوئید یا روماتیسم مفصلی بیشتر به مصرف دارو‌های گیاهی روی آورده ‌اند که عوارض کمتری نسبت به مصرف دارو‌های شیمیایی دارد و به طور گسترده در دسترس همه مردم است.
مصرف دارو‌های گیاهی توسط بیماران مبتلا به روماتوئید درحال افزایش است. مطابق مطالعات صورت گرفته در آمریکا تقریبا ۹۰ درصد بیماران دچار آرتریت روماتوئید از درمان ‌های مکمل مانند دارو‌های گیاهی استفاده می ‌نمایند.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می ‌شود و این بیماری انواع مختلفی دارد که یکی از آنها روماتیسم مفصلی است. آتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی شایع‌ ترین نوع آرتروز خود ایمنی است.
آتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی است که مفاصل سراسر بدن از جمله زانو را تحت ‌تاثیر قرار می ‌دهد. روماتیسم زانو موجب درد، خشکی، تورم و حساسیت در مفصل زانو می‌ شود. در ۹۰‌ درصد بیماران مبتلا و در سیر بیماری‌ شان مفاصل پا یا مچ پای آنها درگیر بیماری می‌ شود.

داروهای گیاهی برای روماتیسم مفصلی

به گفته بنیاد آرتریت، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی ضد التهابی، مصرف برخی گیاهان و ادویه جات در طول روز می تواند اثر قابل توجهی در کاهش التهاب و سایر علائم داشته باشد. بنابراین استفاده مداوم میزان کمی از ادویه جات گیاهی در رژیم های غذایی و نیز گیاهانی که خاصیت دارویی دارند، لذا در ادامه به معرفی مهمترین و تاثیرگذارترین داروهای گیاهی برای روماتیسم مفصلی می پردازیم.

بابونه

در طب سنتی نیز از بابونه به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی برای تسکین درد‌ های روماتیسمی و آرتریت استفاده ‌شده است. امروز محققان به طور علمی در این زمینه بررسی کرده‌ اند و به نتایج مثبتی نیز رسیده‌ اند. شما می ‌توانید از این گیاه برای تسکین درد ‌های روماتیسمی استفاده کنید. طبع بابونه گرم و خشک است.

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه طلایی است که مدت‌ ها برای رنگ و طعم دادن به غذاها استفاده ‌شده است. همچنین در طب آیورودا و چینی برای بیماری ‌های مختلفی از جمله آرتریت و اختلالات اسکلتی عضلانی استفاده می ‌شود. زردچوبه و ماده اصلی آن کورکومین (ماده فعالی که زردچوبه را به رنگ زرد می ‌دهد) علاوه بر خواص ضد التهابی، دارای اثرات ضد درد نیز هستند.

پوست بید

پوست درخت بید دارای خواص ضد التهابی قابل توجهی است و فاکتور های مختلف التهابی را کاهش می دهد. بر اساس گزارشی که در مجله فیتومدیسین منتشر شد، هنگامی که محققان عصاره پوست درخت بید را به فرد مبتلا به درد روماتیسمی ناشی از آرتروز و کمردرد دادند، پس از سه هفته کاهش قابل توجهی در درد مشاهده کردند.

گزنه

گزنه در بهبود و درمان ریزش مو، اگزما، نقرس، کهیر، رینیت آلرژیک و آرتریت روماتوئید موثر است. عصاره این گیاه با جلوگیری از سنتز پروستاگلاندین ‌ها و لکوترین‌ ها و آزاد ‌سازی "TNF" و مهار آنزیم MMP"" علاوه ‌بر تسکین درد، التهاب مفصل را کاهش می ‌دهد و در بهبود بیماری روماتیسم مفصلی موثر است. ضماد گزنه برای درد مفاصل و دم کرده یا جوشانده برگ‌ های این گیاه برای درمان رماتیسم مصرف می ‌شود.

گزنه

سیر

سیر تازه خرد شده، می تواند هر غذایی را احیا کند و در کنار طعم بخشی به مواد غذایی به کاهش درد روماتیسم مفصلی کمک کند. مانند تره فرنگی و پیاز، سیر حاوی دی آلیل دی سولفید است که یک ترکیب ضد التهابی است که اثرات سایتوکین های پیش التهابی را کاهش می دهد.

اسطوخودوس

بر اساس مطالعات حیوانی اسانس اسطوخودوس خاصیت تسکین کننده درد و ضد التهابی بالایی دارد. از گل‌ های اسطوخودوس می ‌توان در ترکیب چای یا دمنوش استفاده کرد. روغن اسطوخودوس به صورت مالشی تأثیر به‌ سزایی در تسکین درد و رفع التهاب مفاصل بیماران مبتلا به رماتیسم دارد.

پنجه شیطان

پنجه شیطان گیاهی است که قرن ‌ها در آفریقا برای درمان درد و بسیاری از بیماری ‌های پزشکی استفاده می ‌شود. این گیاه دارای اثرات ضد التهابی قابل توجهی است. پنجه شیطان به اندازه داروهای خاص آرتروز در کمک به درد زانو و لگن پس از 16 هفته درمان موثر می باشد.

یک مطالعه نشان داد که وقتی 259 فرد مبتلا به اختلالات روماتیسمی روزانه قرص پنجه شیطان را به مدت هشت هفته مصرف کردند، بهبود قابل توجهی در درد، سفتی و عملکرد، به ویژه در دست، مچ دست، آرنج، شانه، لگن، زانو و پشت داشتند.

عصاره آویشن

آویشن یک گیاه معطر که دارای قابلیت آنتی اکسیدانی بالایی است که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می تواند برای درمان آرتریت روماتوئید، مفید باشد. بر اساس مطالعه ‌ای که در درمان‌ های مکمل در پزشکی منتشر شد، در واقع عصاره آویشن رایج ‌ترین داروهای گیاهی برای روماتیسم مفصلی است.

نسترن

میوه این گل منبع طبیعی ویتامین C است که کاربرد گسترده ‌ای در چای و محصولات متنوع غذایی دارد. میوه و پوست میوه نسترن سطح پروتئین واکنش دهنده C را در انسان کاهش می‌ دهد و موجب کاهش اثرات التهاب می ‌شود. پودر میوه نسترن درد حاصل از بیماری استئوآرتریت را به طور قابل توجهی تسکین می ‌دهد.

چای سبز

عصاره چای سبز که برای هزاران سال در آسیا مصرف می شود و حاوی پلی فنول ها است که مواد غنی از آنتی اکسیدان هستند که می توانند به کاهش التهاب، محافظت از مفاصل و ایجاد تغییراتی در پاسخ های ایمنی که شدت آرتریت را کاهش می دهند کمک کنند. از این رو چای سبز نیز یکی از داروهای گیاهی برای روماتیسم مفصلی است.

چای سبز

آنغوزه

در طب سنتی آسیا صمغ ریشه آنغوزه به عنوان تنظیم سیستم هاضمه، پاک ‌کننده و تحریک ‌کننده پرز‌ های روده‌ ای، کرم ‌کش، خلط ‌آور، ضد ‌یبوست، داروی مسکن و اشتها ‌آور تجویز می ‌شود.
عصاره گیاه صمغ آنغوزه با کاهش علائم التهاب و تخریب غضروفی ناشی از آرتریت روماتوئید القاء ‌شده همراه است که احتمالاً به دلیل اثرات ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، مهارکنندگی آنژیوژنز و مهارکنندگی متالوپروتئاز ‌های ترکیبات موجود در این عصاره به‌ خصوص مونوترپن ‌ها و فلاونوئید هاست.

روغن دانه گل گاوزبان

این روغن از دانه‌ های گیاه گل گاوزبان بومی مناطق خاصی از اروپا و شمال آفریقا می ‌آید و منبع غنی از اسید گاما لینولئیک، نوعی اسید چرب امگا 6 است. وقتی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید روزانه مکمل های خوراکی روغن دانه گل گاوزبان را مصرف می کنند، پس از شش ماه بهبود قابل توجهی را در حساسیت، تورم و درد مفاصل تجربه می کنند.

ریحان


امروز از گیاه معطر ریحان در ترکیب سبزی استفاده می ‌شود. ریحان به دلیل تأثیرات مهارکنندگی آنزیمی که دارد به عنوان یک روش درمانی موثر برای بهبود بیماری ‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید و آرتروز شناخته می ‌شود. خوردن سبزی ریحان و استفاده مداوم از روغن ریحان به صورت مالشی بر روی محل درد، تأثیرات مثبتی در بهبود درد حاصل از بیماری آرتریت روماتوئید خواهد داشت.

ریحان

عصاره زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که قرن‌ ها در طب و آشپزی آسیایی استفاده می ‌شود و دارای خواص ضد التهابی است. از جمله توانایی سرکوب مولکول ‌های التهابی به نام لکوترین و سنتز پروستاگلاندین‌ ها، که در بدن موادی شبیه هورمون هستند و باعث درد و التهاب می‌ شوند. زنجبیل می ‌تواند بخش مفیدی از برنامه غذایی شما برای کاهش درد مفاصل ناشی از آرتریت باشد.

کُندُر

کندر صمغ و پوسته درختی است که تا ۹ متر رشد می ‌کند. معمولاً بیشتر افراد کندر را یک تقویت کننده حافظه قوی می‌ شناسند. رزین تریپنوئد موجود در کندر حاوی اسید بوزولیک است. بوزولیک اسید دارای خواص ضد التهاب، ضد روماتیسم، ضد تومور، کم کننده چربی خون و ضد قارچ است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها