درباره فواید روغن نارگیل بیشتر بدانید

A
۰

بسیاری از تولید کنندگان شروع به استفاده از روغن نارگیل در محصولات بسته بندی کرده ‌اند و بسیاری از مردم از آن برای پخت و پز استفاده می ‌کنند.

روغن نارگیل یک روغن نباتی است که از مغز نارگیل یا کوپرا (گوشت داخلی خشک شده نارگیل) به دست می آید. وجود روغن نارگیل می تواند به هزاران سال قبل بازگردد. محبوبیت روغن نارگیل در سال ‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا ادعا می ‌شود که می ‌تواند همه چیز را از کمک به کاهش وزن تا کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر انجام دهد. بسیاری از تولید کنندگان شروع به استفاده از روغن نارگیل در محصولات بسته بندی کرده ‌اند و بسیاری از مردم از آن برای پخت و پز استفاده می ‌کنند.

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل، نوعی چربی اشباع شده‌ است که از میوه درخت نارگیل به دست می ‌آید از این روغن در تهیهٔ مواد آرایشی بهداشتی و همچنین در غذاها استفاده می‌ شود. این روغن سرشار از نوعی اسید چرب با زنجیره متوسط، اسید لوریک، می ‌باشد. روغن نارگیل ‌های غیر هیدروژنه معمولاً بین دمای ۲۲ تا۲۴ درجه سانتیگراد ذوب می ‌شوند. روغن نارگیل مقادیر استثنایی فیبر، منیزیم و مس را فراهم می کند همچنین کلسترول بدن را نیز کاهش می دهد.

خواص روغن نارگیل برای سلامت

روغن نارگیل برای محافظت از پوست و مو، کاهش وزن، درمان عفونت قارچی، بهبود هضم غذا و بهبود ایمنی بدن در برابر عفونت‌ ها و بیماری‌ ها بسیار موثر است. مهم‌ ترین خاصیت روغن نارگیل در محافظت از پوست و مو است. روغن نارگیل به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارد، بسیار توسط متخصص پوست توصیه می شود.

افزایش متابولیسم بدن

انواع مختلف غذاهایی که می خوریم می تواند تأثیر به سزایی در هورمون ها و سلامت متابولیک ما داشته باشد. سوخت و ساز انواع مواد غذایی باهم متفاوت است. یکی از ویژگی های مهم روغن نارگیل ترموژنیک بودن آن است. خوردن آن باعث افزایش چربی سوزی در مقایسه با همان مقدار کالری موجود در سایر روغن ها می شود. در نتیجه برای کاهش وزن بسیار مناسب است.

تقویت سلامت قلب

تحقیقات زیادی برای اثبات وجود دارد که روغن نارگیل برای قلب به دلیل حضور اسید های چرب اشباع در آن خوب نیست. درحالی ‌که تحقیقات دیگری نشان می ‌دهد که روغن نارگیل برای قلب مفید است.

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به‌ طور فعال پیشگیری از مشکلات مختلف قلب مانند سطوح کلسترول بالا و فشارخون بالا می ‌باشد. روغن نارگیل سبب افزایش سطح کلسترول LDL نمی ‌شود و باعث کاهش بروز آسیب به شریان ‌ها می‌ شود و بنابراین در جلوگیری از ابتلا به بیماری تصلب شرایین (آترواسکلروز) کمک می‌ کند.

جلوگیری از پیشرفت سرطان

دانشمندان طبق تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که روغن نارگیل می تواند در برابر مواد شیمیایی ناشی از سرطان محافظت کند. تری گلیسیرید های موجود در روغن نارگیل به کاهش وزن و اندازه تومور ها کمک می کنند. رژیم کتوژنیک غنی شده با MCT هایی که در روغن نارگیل وجود دارد رشد تومور را کند می کند.

کمک به کاهش وزن

روغن نارگیل در کاهش وزن نیز موثر است زیرا دارای اسید های چرب با زنجیرهای کوتاه و متوسط بوده که به کاهش وزن اضافه کمک می ‌کند. تحقیقات نشان داده‌ اند که این روغن به کاهش چاقی شکم در خانم‌ ها نیز کمک می‌ کند. هضم این روغن در مقایسه با دیگر روغن ‌های خوراکی، آسان ‌تر بوده و به فعالیت سالم غده‌ تیروئید و سیستم غدد درون ریز کمک می‌ کند.

کاهش استرس

روغن نارگیل بکر دارای خواص آنتی اکسیدانی است. در یک مطالعه بر روی جوندگان، به نظر می‌ رسد که استرس ناشی از ورزش و سرماخوردگی مزمن را کاهش می‌ دهد. محققان بر این باورند که روغن نارگیل بکر می‌ تواند در درمان برخی از انواع افسردگی مفید باشد

حفظ عملکرد طبیعی اندام ها

وجود تری گلیسیرید های زنجیره متوسط و اسید های چرب که از مزایای روغن نارگیل است، در جلوگیری از بیماری‌ های کبدی کمک می ‌کند. همچنین مصرف روغن نارگیل در جلوگیری از بیماری ‌های کلیه و مثانه و پیشگیری از ابتلای به سنگ کلیه کمک می‌ کند. این روغن در حفظ سلامتی پانکراس سالم از طریق درمان پانکراتیت ( التهاب پانکراس ) مفید است.

درمان بیماری صرع

رژیم های کتوژنیک (MCT) برای درمان صرع در دوران کودکی بسیار مؤثر است. طبق تحقیق انجام شده در مجله انجمن پزشکی تایلند، رژیم های MCT به طور موثری کودکان تایلندی را نیز مبتلا کرده است که از صرع غیرقابل حل رنج می برند. این نشان می دهد که روغن نارگیل به عنوان یک افزودنی خوبی برای رژیم های کتوژنیک است که با تشنج و صرع مقابله می کند.

افزایش ایمنی بدن

روغن نارگیل برای افزایش ایمنی بدن نیز مناسب است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می ‌کند زیرا حاوی چربی‌ های ضد میکروب، اسید لوریک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک بوده که اینها دارای خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس هستند و برای مقابله با ویروس ‌ها و باکتری ‌هایی که بیماری‌ هایی نظیر تبخال، آنفولانزا، سیتومگالوویروس و حتی ایدز را ایجاد می ‌کنند، بسیار مفید است.

محافظت از دندان

کلسیم جزء مهم برای دندان ‌های ما است. ازآنجا که روغن نارگیل جذب کلسیم توسط بدن را تسهیل می ‌کند، در ایجاد دندان ‌های قوی به ما کمک می ‌کند. این روغن همچنین فساد دندانی را متوقف می‌ کند. تحقیقات اخیر نشان می ‌دهد که روغن نارگیل در کاهش پلاک و ایجاد ژنژیویت (التهاب لثه) ناشی از پلاک مفید است.

کنترل دیابت نوع ۲

برخی شواهد نشان می دهند که روغن نارگیل می تواند علائم دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. روغن نارگیل به دلیل داشتن اسید های چرب با زنجیره های متوسط می تواند به جلوگیری از چاقی و به مبارزه با حالت مقاومت به انسولین کمک کند که هردو مورد منجر به دیابت نوع ۲ می شوند.

تقویت سلامت استخوان

روغن نارگیل حاوی آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب است که به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد. این روغن باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود که این رادیکال ها توسط پوکی استخوان ها تولید شده و نقش عمده ای در تخریب استخوان ها دارند.

خواص روغن نارگیل برای پوست

روغن نارگیل، روغن ماساژی فوق العاده بوده که به عنوان مرطوب کننده برای انواع پوست‌ ها، از جمله پوست‌ های خشک، به کار می‌ رود. روغن نارگیل همچنین به درمان بسیاری از مشکلات پوستی همانند پسوریازیس، التهاب پوست، اگزما و دیگر موارد کمک می ‌کند. به همین دلیل روغن نارگیل جزء اصلی بسیاری از محصولات بهداشتی مانند صابون‌ ها، لوسیون‌ ها و کرم‌ هاست. به علاوه پیدایش چروک و افتادگی پوست را که معمولاً با بالا رفتن سن پدیدار می‌ شوند، به تاخیر می ‌اندازد.

خواص روغن نارگیل برای مو

این روغن غلیظ که شبیه کره است، به رشد سالم موها کمک کرده و به رشته‌ های آن درخشندگی می‌ دهد. همچنین روغن نارگیل در کاهش از دست دادن پروئین که اگر به آن توجهی نشود می تواند منجر به خصوصیات ناسالم در مو شود، بسیار موثر است. به همین دلیل از روغن نارگیل برای محافظت از مو و تولید نرم کننده‌ ها و شامپو های متنوع ضد شوره‌ سر استفاده می شود.

عوارض جانبی روغن نارگیل

بهتر است بدانید همان قدر که برای بدن به عنوان یک دارو مفید است، در صورت مصرف بی رویه می تواند مضر و خطرناک نیز باشد. نباید تنها از روغن نارگیل در رژیم غذایی یا حتی برای استعمال موضعی جهت زیبایی استفاده کرد و باید طبق برنامه ریزی خاص و اندازه ای معین مورد مصرف قرار گیرد.

  • استفاده طولانی مدت از آن می تواند باعث ایجاد آکنه روی پوست شود.
  • مصرف خوراکی مداوم روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اسید های چرب موجب اسهال می شود.
  • خوردن منظم و طولانی مدت وعده های غذایی حاوی روغن نارگیل می تواند سطح کلسترول LDL را افزایش دهد.
  • برخی از افراد به روغن نارگیل حساسیت داشته باشند وجود دارد. بروز علائم آن می تواند به صورت حالت تهوع، بثورات اگزما، کهیر، استفراغ و آنافیلاکسی ( یکی از کشنده ترین علائم آلرژیک که موجب سخت نفس کشیدن می شود) باشد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها