جوش دوران نوجوانی | کنترل و درمان جوش نوجوانان

درمان جوش صورت نوجوانان با روش های خانگی

A
۰

انواع مختلفی از درمان جوش صورت وجود دارد که یک نوجوان می‌ تواند برای کمک به کاهش علائم و جلوگیری از بروز جوش انجام دهد.

انواع مختلفی از درمان جوش صورت وجود دارد که یک نوجوان می‌ تواند برای کمک به کاهش علائم و جلوگیری از بروز جوش انجام دهد. یشتر نوجوانان در دوران بلوغ جوش صورت را تجربه می کنند. برای برخی می تواند منجر به کاهش عزت نفس، افسردگی و اضطراب شود، بنابراین درمان جوش صورت در این شرایط بسیار حائز اهمیت است و طیف وسیعی از انواع درمان جوش صورت، از جمله دارو ها و درمان‌ های خانگی می‌ توانند کمک کنند. این مقاله به انواع اصلی جوش صورت و درمان جوش‌ صورت که ممکن است یک نوجوان داشته باشد نگاهی می‌ اندازد.

انواع جوش صورت در نوجوانان

زمانی که نوجوانی دوران بلوغ را می گذراند، افزایش سطح برخی از هورمون ها باعث می شود که غدد پوست بیش از حد معمول سبوم تولید کنند. سبوم یک ماده روغنی است که بدن از طریق فولیکول های مو ترشح می کند تا به پوست رطوبت داده و از آن محافظت کند. با این حال زمانی که این ماده بیش از حد وجود داشته باشد می تواند با سلول های مرده پوست ترکیب شود تا فولیکول های مو را مسدود کند و می تواند منجر به ایجاد لکه یا جوش صورت شود. تغییرات هورمونی یکی از دلایل رایج جوش‌ صورت در نوجوانان است.

سه نوع اصلی جوش صورت وجود دارد که نوجوانان را درگیر می کند. اینها عبارتند از:

آکنه کومدونال

پزشکان جوش های سرسیاه و سرسفید را کومدون یا ضایعات آکنه غیر التهابی می نامند. آکنه کومدونال باعث ایجاد جوش های سر سیاه و سر سفید می شود. جوش های سر سفید به عنوان کومدون های بسته و جوش‌ های سر سیاه به عنوان کومدون های باز شناخته می شوند. جوش‌ های سرسیاه مانند جوش‌ های سرسفید هستند، اما محتویات آن در معرض هوای بیرون قرار گرفته است که باعث سیاه شدن آنها می‌ شود.

آکنه التهابی

افراد مبتلا به آکنه التهابی دارای لکه های قرمز یا حساس هستند. پزشکان به این نقاط پاپول می گویند. آنها به صورت کومدون شروع می شوند و با مخلوط شدن انسداد با باکتری روی پوست و ملتهب شدن رشد می کنند. برخی از نوجوانان ممکن است متوجه شوند که این پاپول ها با چرک پر می شوند. پزشکان این لکه ها را پوسچول می نامند.

آکنه کیستیک

آکنه کیستیک شدید ترین نوع آکنه است. این آکنه می تواند باعث ایجاد لکه های بزرگ شود که می تواند صورت، سینه، پشت، خط فک یا گردن را بپوشاند. همچنین می تواند روی باسن ایجاد شود. این لکه ها اغلب دردناک هستند و می توانند تا عمق پوست گسترش یابند. پزشکان این نقاط را کیست و ندول می نامند. آکنه کیستیک می تواند باعث ایجاد اسکار شود.

پیشگیری از آکنه

بهترین درمان، پیشگری است. پس برای اینکه درگیر روش‌‌ های درمان آکنه نشوید، از بروز آکنه جلوگیری کنید. در ادامه چند روش برای پیشگری از آکنه را بخوانید

حذف غذاهای مضر برای پوست

مواد غذایی که برای جلوگیری از آکنه باید مصرف آنها را کم کنید شامل روغن هیدروژنه، گلوتن، گندم، شکر و لبنیات معمولی است. شیر و محصولات لبنی شما را در معرض آکنه قرار می دهند. علاوه بر لبنیات معمولی مهم است که آلرژن‌ های شناخته شده یا غذاهایی که به آنها حساس هستید را از برنامه غذایی خود حذف کنید. آلرژن‌ های غذای رایج شامل گلوتن، آجیل، سویا، بادام زمینی و صدف‌ های حلزونی هستند.

کنترل چربی پوست

محصولات مختلفی در بازار وجود دارند که چربی پوست شما را کنترل می‌ کنند. بسیاری از کرم‌ پودر‌ های آرایشی و ضد آفتاب‌ های مخصوص پوست چرب این توانایی را دارند. اگر پوست چربی دارید حتما از محصولات فاقد چربی و یا کنترل‌ کننده‌ چربی استفاده کنید.

استفاده از آبرسان های فاقد چربی

تصور اشتباهی بین افراد جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده از آبرسان مختص پوست‌ های خشک است. درحالی که انواع پوست به آبرسانی احتیاج دارد. پس از هر بار شست و شو حتما از آبرسان مناسب پوست خود استفاده کنید. آبرسانی پوست چرب باعث تعدیل چربی و کاهش بروز آکنه می‌ شود.

شستن مرتب رو بالشی

رختخواب محیطی ایده‌ آل برای رشد باکتری هاست. در جهت پیشگیری از بروز آکنه باید باکتری‌ های مضری که در ارتباط با پوست صورتتان هستند را از بین ببرید. بالش شما در طول شب در تماس مستقیم با نقاط زیادی از پوستتان قرار دارد بهتر است مرتبا رو بالشی خود را بشویید.

شست و شوی مداوم پوست

شست و شوی به موقع و صحیح، آلودگی‌ ها و چربی‌ ها را از پوستتان پاک و رشد باکتری‌ های مضر را غیر ممکن می‌ کند. هرگز با آرایش به تختخواب نروید. کرم پودر برای ساعات طولانی منافذ پوست را مسدود و پوست را مستعد بروز آکنه می‌ کند. پس از شست و شو حتما از تونر مناسب پوستتان استفاده کنید تا پی اچ آن تا حدی متعادل شود.

درمان های خانگی جوش صورت در نوجوانان

کارهای خاصی وجود دارد که یک نوجوان می تواند در خانه انجام دهد که ممکن است به کاهش ظاهر ملتهب جوش‌ صورت کمک کند. این شامل موارد زیر است:

  • استفاده از یک پاک کننده ملایم و غیر ساینده
  • استفاده از محصولات پوستی بدون الکل، جمع کننده منافذ، تونر و لایه بردار
  • شستن صورت با نوک انگشتان به جای دستمال یا اسفنج
  • هرگز پوست صورت خود را مالش ندهید
  • شامپو زدن مرتب موهای چرب
  • اجتناب از دست زدن به صورت

اقدامات عملی دیگری وجود دارد که افراد می توانند برای کمک به کاهش شدت یا تکرار جوش صورت انجام دهند. این شامل:

  • شستشو دو بار در روز و در اسرع وقت بعد از تعریق
  • عدم ترکیدن یا فشار دادن لکه ها و جوش ها
  • عدم استفاده از دستگاه سولاریوم

تغییر رژیم و سبک زندگی برای درمان جوش صورت در نوجوانان

متخصصان رابطه ای بین رژیم غذایی و جوش صورت پیدا نکرده اند. تغییرات هورمونی در دوران بلوغ علت اصلی جوش صورت در نوجوانان است. اگر چه خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و پرهیز از غذاهای شیرین تأثیر کمی بر آکنه خواهد داشت، اما فواید دیگری نیز برای سلامتی خواهد داشت. متخصصان پوست همچنین معتقدند که استرس می تواند آکنه را بدتر کند. برخی از راه‌ های کاهش استرس در زندگی روزمره عبارتند از:

  • انجام ورزش روزانه
  • تمرین یوگا
  • انجام تمرینات تنفسی

جوش صورت نوجوانان چه زمانی از بین می رود؟

بیشتر نوجوانان با افزایش سن و خروج از بلوغ از جوش‌ صورت رهایی می یابند. زمانی که ممکن است این اتفاق بیفتد برای هر شخصی متفاوت است. برخی از افراد هنوز جوش‌ صورت را در بزرگسالی تجربه می کنند.

نکاتی برای والدین نوجوانان

زندگی با آکنه برای نوجوانان دشوار است. آکادمی پوست آمریکا (ADD) توصیه های زیر را به نوجوانان مبتلا به آکنه ارائه می دهد:

  • والدین نباید جوش صورت نوجوانان را نادیده بگیرند. این می تواند بر عزت نفس نوجوانان تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به انزوا در آنها شود.
  • سعی کنید استرس را کاهش دهید، استرس می تواند باعث شعله ور شدن و بدتر شدن جوش صورت شود.
  • برای برخی از نوجوانان، جوش صورت می تواند باعث کاهش عزت نفس شود و منجر به اضطراب یا افسردگی شود. برخی از علائم هشدار دهنده که باید مراقب آنها باشید عبارتند از: غمگین بودن به مدت 2 هفته یا بیشتر، از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً دوست داشتند و تمایل به اجتناب از فعالیت های اجتماعی.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

جوش صورت نوجوانان معمولاً خود به خود از بین می رود، اما برخی از نوجوانان متوجه می شوند که در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد می کند. هر کسی که احساس می کند جوش‌ صورت باعث ناراحتی یا اضطراب او می شود باید با پزشک صحبت کند. جوش صورت شدید می تواند پوست را زخمی کند. افرادی که متوجه می شوند جوش صورت آثاری بر روی چهره آن ها جای می گذارد یا پوست را تیره می کند باید با پزشک مشورت کنند.

نتیجه گیری

اکثر نوجوانانی که جوش صورت را تجربه می کنند در نهایت این مساله در آنها درمان می شود. زمانی که این اتفاق می افتد برای هر شخصی متفاوت است. در واقع برخی از افراد ممکن است هنوز در بزرگسالی جوش صورت داشته باشند. درمان ها و دارو های مختلفی برای کسانی که متوجه می شوند جوش در زندگی روزمره آنها تداخل دارد، وجود دارد. اگر چه این دارو ها این عارضه را درمان نمی کنند، اما می توانند پوست را بهتر جلوه دهند و عزت نفس فرد را افزایش دهند. هر فردی که جوش صورت شدید یا مزمن دارد باید به پزشک مراجعه کند تا در مورد گزینه های درمانی صحبت کند.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها