درمان های طبیعی برای رفع سیاهی دور چشم

A
۰

سیاهی دور چشم به دلایل متفاوتی از جمله تغذیه و یا بیماری های مختلف به وجود می آید. یکی از این درمان ها، درمان با روش های خانگی است.

سیاهی دور چشم به دلایل متفاوتی از جمله تغذیه و یا بیماری های مختلف به وجود می آید که برای برطرف کردن آن لازم است دلیل ایجاد آن را پیدا کنید. در برخی مواقع عواملی مثل کم خوابی و بی خوابی، ایام قاعدگی، حاملگی، افزایش سن و … موجب تشدید این تیرگی ها می شوند. بسیار ی از خانم ها با آرایش چشم سعی در پوشاندن این تیرگی ها می کنند. اما بهترین روش درمان ریشه ای این تیرگی هاست. یکی از این درمان ها، درمان سیاهی دور چشم با گیاهان دارویی و روش های خانگی است. گیاهان دارویی متعدی وجود دارند که برای درمان و رفع تیرگی های اطراف چشم موثر هستند. اگر چه محصولات شیمیایی برای درمان رفع سیاهی دور چشم کمک کننده است، اما برای بسیاری از افراد که دارای پوست بسیار حساس هستند، تنها درمان های خانگی مناسب می تواند به رفع سیاهی دور

رفع سیاهی دورچشم با کمک درمان های طبیعی

چند راه کار ساده با استفاده از روش های خانگی برای رفع سیاهی دور چشم را در این مقاله جمع آوری کرده ایم که به آن اشاره می کنیم.

شنبلیله

بذر گیاه شنبلیله دارای خاصیت روشن کنندگی است. می توانید از ترکیب آن با سایر مواد ماسک مخصوص تهیه نموده و برای درمان تیرگی های اطراف چشم استفاده نمایید.

بذرهای شنبلیله را به مدت 3 الی 5 ساعت خیس نموده و سپس آن را با پودر زردچوبه و شیر به صورت خمیری نرم درآورید. خمیر به دست آمده را به مدت 15 دقیقه زیر اطراف چشم بمالید و پس از 15 دقیقه آن را شستشو دهید. برای حصول نتیجه مطلوب هر روز از این ماسک بر روی تیرگی های اطراف چشم استفاده نمایید.

چای کیسه‌ ای

استفاده از چای کیسه‌ ای سرد نیز می ‌تواند به بهبود سیاهی دور چشم کمک کند. چای دارای کافئین و آنتی‌اکسیدان است که می ‌تواند باعث بهبود گردش خون شود، عروق خونی را منقبض کرده و از تجمع مایع زیر چشم جلوگیری کند. دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت ۵ دقیقه در یک فنجان آب گرم خیس کنید. سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. پس از خنک شدن، کیسه چای را برای مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی چشم بسته بگذارید. بعد از برداشتن، چشم ‌ها را با آب سرد بشویید.

بابونه

استفاده از چای بابونه به صورت موضعی تاثیر زیادی در روشن شدن تیرگی های اطراف چشم دارد. برای این منظور بهتر است چای کیسه ای بابونه را به مدت 5 الی 10 دقیقه داخل آب گرم خیس نمایید. سپس اجازه دهید در دمای محیط یا یخچال سرد شود. چای کیسه ای خیس شده را به مدت 15 الی 20 دقیقه روی چشم ها قرار دهید.

روغن بادام

روغن بادام درمان سیاهی دور و زیر چشم است. ویتامین E موجود در این روغن باعث خنثی کردن سیاهی چشم ، روشن شدن و جوان شدن پوست خواهد شد . برای تاثیر بیشتر روغن بادام را قبل از خواب استفاده کنید .

آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای ترکیبات روشن کننده می باشد. ژل آلوئه ورا از تولید رنگ دانه زیاد در پوست جلوگیری می کند. از همین رو استفاده از این ژل در اطراف چشم موجب روشن شدن تیرگی می شود. هر شب قبل از خواب ژل آلوئه ورا را بر روی پوست اطراف چشم بزنید و تا صبح اجازه دهید بر روی پوست بماند. جهت بدست آوردن نتیجه بهتر حتما هر شب از این ژل استفاده نمایید.

سیب زمینی رنده شده

یکی دیگر از راه های رفع سیاهی دور چشم در یک هفته، سیب زمینی است. مقداری سیب زمینی را رنده کرده و آب آن را بگیرید. یک پنبه را به آن آغشته کنید. چشمانتان را ببندید و این پنبه را روی چشمان خود بگذارید. اطمینان حاصل کنید که پنبه تمام ناحیه تیره زیر چشم و همچنین پلک ها را پوشش می دهد.

اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بر روی چشم ها قرار گیرد و سپس با آب سرد شست و شو دهید.

نعناع

برگ نعناع در صورت استفاده به صورت موضعی بر روی پوست موجب حالت سوزن سوزن در پوست می شود. همین حس موجب افزایش جریان خون در ناحیه مورد نظر شده و می تواند موجب رفع تیرگی اطراف چشم شود. برای این منظور برگ های نعناع را را ریز خرد نمایید و با عسل یا روغن زیتون مخلوط نموده و به صورت خمیر در آورید. خمیر حاصله را به مدت 5 دقیقه در اطراف چشم استفاده نموه و سپس با آب خنک شستشو نمایید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک روش عالی برای از بین بردن سیاهی زیر چشم است، زیرا به طور طبیعی باعث کاهش دایره های تیره اطراف چشم می شود و پوست را نرم و لطیف می کند. کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی را با یک قاشق چای خوری آب لیمو مخلوط کنید و آن را زیر چشمانتان قرار دهید. اجازه دهید تا حدود ۱۰ دقیقه باقی بماند و سپس آن را با آب بشویید.

خیار

خیار مقادیر زیادی آب دارد و به پوست آبرسانی می کند و نوعی مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی هم محسوب می شود. آبرسانی به پوست باعث می شود رگ های خونی بهتر عمل کرده و پوست شفاف به نظر برسد. خیار بریده شده را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید و سپس بر روی چشمان خود قرار دهید. پس از ۱۰ دقیقه با آب سرد شست و شو دهید. حلقه و تیرگی های اطراف چشم بعد از مدتی کم رنگ می شود و رفع خستگی چشمان خود را احساس خواهید کرد.

آرنیکا (تنباکوی کوهی)

گیاه آرنیکا باعث التیام عضلات دور چشم شده و موجب ترمیم بافت های آسیب دیده می شود. گیاه دارویی آرنیکا موجب کاهش تیرگی اطراف چشم و کاهش تورم چشم می شود. استفاده از گیاه آرنیکا به صورت ضماد، استفاده از کرم رفع سیاهی اطراف چشم آرنیکا و روغن آرنیکا به رفع تیرگی های اطراف چشم کمک می کند. برای درمان سیاهی دور چشم با داروهای گیاهی می توانید نارون کوهی را امتحان کنید. این گیاه دارویی تاثیرفوق العاده ای در درمان سیاهی دور چشم دارد. برای این منظور می توانید مقداری از نارون کوهی را با اسانس بابونه و آب مخلوط نموده و سه بار در روز به نواحی تیره اطراف چشم بمالید.

اسفناج

اسفناج حاوی آب ، پروتئین ، نشاسته ، آهن ، سدیم ، پتاسیم و ویتامین های گروه B بوده و به خاطر وجود نشاسته و سایر مواد موجود در آن خاصیت سفید کنندگی دارد . استفاده از اسفناج به صورت ماسک روی صورت برای یک مدت باعث سفید شدن پوست و رفع تیرگی ها می شود.

گل سرخ یا گل همیشه بهار

پرو آنتوسیانیدین های موجود در گل سرخ مانع سیاهی اطراف چشم ها می شود. به چند روش می توانید از این گیاه جهت درمان سیاهی دور چشم استفاده نمایید. مقداری روغن گل سرخ را با مقداری روغن نارگیل مخلوط نموده و در نواحی تیره اطراف چشم بمالید. هر شب این عمل را انجام دهید.

آب و نمک

اسپری آب و نمک در بینی تیرگی دور چشم را کاهش می دهد. آب نمک باعث می شود فشار سینوس های بینی کاهش یافته و رگ ها اگر متورم شده اند از تورم آنها کاسته شود. آب و نمک را در بینی اسپری کنید، از طریق دهان نفس بکشید و از از طریق بینی خارج کنید.

زعفران

زعفران حاوی مقادیر بالایی کارتنوئید ها و ریبو فلاوین هایی است که در کاهش رنگ دانه های پوستی موثر است. جهت درمان سیاهی دور چشم با گیاهان دارویی، 3 تا 4 رشته زعفران را در یک چهارم فنجان شیر به مدت 2 ساعت خیس نمایید. سپس شیر را از صافی رد نموه و به تیرگی های اطراف چشم بمالید و بعد از 10 دقیقه آن را شستشو دهید. برای حصول نتیجه بهتر هر روز از این ماسک استفاده نمایید.

سخن پایانی

چنانچه گفته شد، برای بسیاری، تیرگی و سیاهی دور چشم موقتی است و اغلب نشانه‌ ی روند طبیعی پیری یا کم‌ خوابی است. اگرچه درمان ‌های خانگی و پزشکی متعددی برای سیاهی دور چشم وجود دارد، اما این مشکل معمولا علامت هشداردهنده‌ ای نیست. با این حال، در صورت تغییر تدریجی و بدتر شدن تیرگی یا تورم دور چشم، بهتر است به یک متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها