درمان کمردرد با داروهای گیاهی

A
۰

اگر درد کمر یا گردن دارید و دوست دارید گزینه ‌های داروهای رایج را کشف کنید، داروهای گیاهی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

کمردرد می‌ تواند انجام فعالیت‌ های روزمره را دشوار کند. درمان‌ های طبیعی می‌ توانند باعث تسکین سریع درد و فراهم شدن امکان لذت بردن از زندگی شود. بسیاری از فرهنگ‌ ها به دلیل خاصیت سلامتی و رژیم‌ های غذایی از دارو‌های گیاهی استفاده می‌ کنند. اگر درد کمر یا گردن دارید و دوست دارید گزینه ‌های داروهای رایج را کشف کنید، داروهای گیاهی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با اینکه مکمل ‌های غذایی و ویتامین‌ ها در درجه اول برای کمک به تأمین نیاز های اساسی تغذیه ‌ای استفاده می ‌شوند، اما داروهای گیاهی اغلب به عنوان یک هدف دارویی استفاده می ‌شوند.

چه عواملی باعث کمردرد و یا تشدید آن می ‌شوند؟

مشاغل پر استرس که بر روان تأثیر می ‌گذارند، سن، بارداری، افسردگی، اضطراب، چاقی، سیگار کشیدن، فعالیت ‌های نادرست جسمانی و ورزش‌ های شدید که پر خطر هستند. علاوه بر این موارد درد کمر می ‌تواند با علائم و نشانه ‌های دیگری بروز کند که شامل این موارد می باشد.

کاهش وزن ناگهانی، اسپاسم و التهاب در پشت، درد هنگام ادرار و مدفوع و درد هنگام نشست و برخاست و یا خم شدن همراه باشد. بسته به این نشانه‌ ها، درد کمر ممکن است خفیف یا مزمن باشد. با این حال، شما می ‌توانید از روش‌ های طبیعی خانگی برای جلوگیری و کاهش درد کمر و درمان گیاهی کمر درد استفاده کنید.

در ادامه اصلی‌ ترین درمان ‌های گیاهی برای کمردرد ارائه کرده ایم.

روغن های گیاهی

امروزه روغن ‌های گیاهی بسیاری تولید می ‌شوند که مصارف مختلفی دارند و به دلیل داشتن تأثیرات مثبت بسیاری طرفداران زیادی پیدا کرده ‌اند. یکی از موارد پرطرفدار استفاده از روغن ‌های گیاهی ماساژ است که می ‌تواند به افزایش گردش خون کمک کند و از این رو کمک قابل توجهی به عنوان درمان‌ های خانگی طبیعی برای کمردرد به شما می ‌دهد. روغن ‌های گیاهی که امروزه در عرصه ماساژ بیشتر مورد استفاده قرار می ‌گیرند شامل روغن بادام تلخ و بادام شیرین، اکالیپتوس، نارگیل، زیتون و سیاه‌ دانه می ‌باشد که در درمان گیاهی کمر درد استفاده می شود.

زنجبیل

در طب قدیم آسیا، از زنجبیل برای درمان انواع درد استفاده می شد. عصاره زنجبیل می تواند در تسکین درد عضله و مفصل مؤثر باشد، زیرا حاوی فیتوکمیکال است که مانع از بروز التهاب می شود. دمنوش زنجبیل درد شما را تسکین می دهد. مقداری خمیر زنجبیل را بر روی ناحیه‌ درد قرار دهید و پس از آن از روغن اکالیپتوس استفاده کنید.

زنجبیل

سیاه دانه

خوردن روزانه سیاه دانه برای سلامتی بسیار مفید است. همچنین می توانید از پودر و جوشانده آن برای درمان استفاده کرد. درمان گیاهی دیسک کمر با سیاه دانه یکی از موثرترین روشهاست. در این روش می توانید پودر یا جوشانده آن را با مقداری عسل مخلوط کرده و در مدت ۲ ماه از آن استفاده کنید.

زردچوبه

یکی از خواص بی نظیر زرد چوبه خاصیت ضد التهابی آن است. دمنوش زردچوبه برای رفع خستگی و تسکین درد های سیاتیک و کمر توصیه می شود. زردچوبه با ترکیب فعال آن یعنی کورکومین به عنوان یک ضد التهاب طبیعی موثر عمل کرده و موجب تسکین درد عضلانی می ‌گردد. این ماده به صورت مکمل موجود است و یا می ‌توانید مقداری از آن را به غذای خود اضافه کنید.

رزماری

برای درمان درد کمر با داروهای گیاهی، رزماری را فراموش نکنید. گیاه رزماری یکی از اصلی ترین مواد سازنده انواع پماد های ضد درد است. از این پماد می توانید بر روی محل درد مالیده و ماساژ دهید. همچنین دم کرده گیاه رزماری را می توانید به عنوان یک دمنوش مفید میل کرده و از خواص آن بهره ببرید.

سیر

خیلی از افراد به دلیل بوی آن از استفاده سیر امتناع می ‌کنند اما سیر در جلوگیری از بیماری ‌های مربوط به استخوان و تراکم مواد معدنی آن نقش بسیار مؤثری دارد که توصیه می ‌شود اگر از خود سیر استفاده نمی‌ کنید می ‌توانید آن را پودر کرده و در غذاهای خود استفاده کنید و یا سه تکه از سیر خرد شده را صبح ‌ها با معده خالی ببلعید مانند زمانی که قرص را با آب می ‌خورید. همچنین می ‌توانید از روغن سیر برای ماساژ دادن کمر استفاده کنید و گرمی آن باعث کاهش درد شما شود.

سنبل الطیب

ناتوانی در شل کردن عضلات به دلیل وجود تنش می‌ تواند باعث سفت ‌تر و دردناک ‌تر شدن عضلات شود. سنبل الطیب به عنوان یک آرام بخش عمل می ‌کند که حساسیت عصبی را کاهش می ‌دهد. برخلاف سایر چای ‌های گیاهی، سنبل الطیب به عنوان یک نوشیدنی طعم خوبی ندارد بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می ‌دهند که شکل کپسول آن را مصرف کنند.

لاله سرنگون

استفاده از مرهم لاله سرنگون نیز در درمان دردهای سیاتیکی مؤثر است. برای تهیه این مرهم، ابتدا 50 گرم دنبه گوسفند که به ملایمت با حرارت ذوب شده را به آن افزوده و خوب به هم می زنیم و سپس کمی روغن کنجد به آن اضافه کرده، هر بار کمی از این مرهم را روی کمر گذاشته با پارچه نازکی ببندید.

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس، یکی از روش‌ های مفید درمان گیاهی کمر درد است. این روغن گیاهی می ‌تواند در کاهش درد، تورم و التهاب بدن موثر باشد. باید توجه داشت که اکالیپتوس می ‌تواند سبب آسم گردد. بنابراین مهم است که پیش از استفاده موضعی آن را در روغن حامل رقیق نمایید.

همچنین روغن اکالیپتوس در صورت بلعیدن سمی می‌ باشد و باید پیش از استفاده موضعی یک تست کوچک انجام شود تا اطمینان حاصل شود که پوست نسبت به اکالیپتوس واکنش نشان نخواهد داد.

اکالیپتوس

فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی دیگر از ادویه ‌جاتی است که برای کاهش درد مفید است. ماده‌ فعال آن کپسایسین است که یک ماده شیمیایی طبیعی و قوی برای تسکین درد است. این فلفل بصورت کرم ضد درد موضعی موجود می‌ باشد. هر چند می ‌توانید عصاره‌ فلفل قرمز را بطور مستقیم بر روی پوست خود بمالید. این کار باعث کاهش موقت ماده شیمیایی که در التهاب نقش دارد می ‌گردد. کاهش درد معمولاً بعد از چند روز پس از استفاده از کرم کپسایسین بر روی پوست آغاز می ‌شود.

اکلیل کوهی

یکی از بهترین گیاهان دارویی که به سرعت درد های سیاتیکی را آرام می کند اکلیل کوهی است. طرز استفاده از این گیاه دارویی به این شکل است که 200 گرم برگهای خشک اکلیل کوهی را پودر کرده، در عسل خمیر نموده و روزانه 1 قاشق مربا خوری میل شود.

گندم

از گندم خمیر بسازید اما برای درمان کمردرد و ماساژ دادن آن. به این صورت که یک مشت گندم بردارید و سپس آن را در آب بخیسانید. بگذارید یک شب بماند صبح روز بعد گندم خیس شده را با یک فنجان شیر مخلوط کنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد تا اینکه به مخلوط سفتی تبدیل شده و خمیر مانند شود سپس این مخلوط را دو بار در روز به کمر بمالید.

نعناع

در طب سنتی ترکیبات بسیار متعددی از نعناع طبیعی وجود دارد. اگر مقداری پماد ویکس را بر روی سینه‌ شما بمالند، با احساس گرما و بخار منتول و کافور که دو ماده‌ طبیعی موجود در نعناع هستند، آشنا هستید. روغن نعناع هنگامی که بصورت موضعی بر روی کمر استفاده شود می ‌تواند موجب تسکین درد گردد.

نعناع

چای بابونه

بابونه جز آن گیاهانی است که هم برای از بین بردن عفونت‌ های بدن و هم درمان سرماخوردگی استفاده می‌ شود و هم می‌ توان از آن برای کاهش درد های عضلانی و به آرامش رسیدن استفاده کرد. به این طریق که یک قاشق چای خوری گل بابونه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. نوشیدن سه فنجان چای بابونه می‌ تواند به شما کمک بزرگی در درمان کمر دردتان بکند.

برگ ریحان

برگ ریحان باعث کاهش التهاب موضعی شده و نوشیدن دمنوش آن که معمولاً همراه با کمی نمک درست می‌ شود باعث تسکین و کاهش درد می ‌شود و آرامش را به همراه دارد.

ترب سیاه

یکی از خوراکی های طبیعی و موثر در درمان گیاهی دیسک کمر ترب سیاه است. مصرف ترب در وعده های غذایی بسیار توصیه می شود. افرادی که دیسک کمر دارند می توانند ترب سیاه را رنده کرده و آب آن را میل کنند و با تفاله های آن نواحی از کمر که درد دارد را ماساژ دهند.

پوست درخت بید

بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ سال پیش یونانیان باستان از پوست درخت بید برای درمان درد استفاده می کردند. امروزه نیز از این گیاه که مسکن قوی است برای درمان کمر درد، آرتریت، سردرد و بیماری های التهابی مانند التهاب تاندون (زردپی) استفاده می شود. سالیسین نوعی ماده تسکین دهنده درد در این گیاه، باعث کشف آسپرین شد.

خرما

خوردن روزانه چند عدد خرما و همچنین مالیدن مخلوطی از خرمای بدون هسته و دنبه و زنجبیل و کمی روغن کنجد به موضع درد و بستن آن روی ناحیه کمر، در تسکین درد بسیار مؤثر است.

خرما

سورنجان

سورنجان یکی از گیاهان موثر در درمان گیاهی کمر درد است که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. ماده اصلی این گیاه کلشی ‌سین می ‌باشد که در کنترل درد و التهاب موثر خواهد بود. کلشی ‌سین موجود در گیاه سورنجان برای درمان نقرس، درد های مفاصل و التهاب نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مصرف خوراکی کلشی ‌سین سبب کاهش ورد و التهاب می ‌گردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها