دارو های گیاهی برای درمان کم کاری تیروئید

A
۰

خوردن مواد مغذی مناسب و مصرف دارو های گیاهی می ‌توانند در کاهش نشانه‌ های این بیماری و بهبود عملکرد تیروئید، کمک ‌کننده باشند.

برای درمان کم کاری تیروئید حتما به پزشک مراجعه کنید، اما در کنار مصرف دارویی می توانید از دارو های گیاهی و روش های درمانی خانگی نیز کمک بگیرید. هورمون های تیروئید به کنترل رشد، ترمیم و سوخت و ساز بدن کمک می کنند. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید شما غیر فعال باشد. خوردن مواد مغذی مناسب و مصرف دارو های گیاهی می ‌توانند در کاهش نشانه‌ های این بیماری و بهبود عملکرد تیروئید، کمک ‌کننده باشند. در اینجا سعی داریم کاربرد برخی از دارو های گیاهی را برای درمان کم کاری تیروئید به شما معرفی کنیم.

تیروئید و علائم آن

تیروئید غده کوچکی است که در مرکز قسمت تحتانی گردن قرار دارد. یک غده درون ریز است که مسئول تولید هورمون است که بدن را به منظور حفظ آمادگی جسمانی و ذهنی فعال می کنند. بنابراین، بروز مشکلات تیروئید، مانند کم کاری یا پر کاری تیروئید توانایی بدن در انجام وظایف خود را مختل می کند.

برخی از علائم اصلی کم کاری تیروئید عبارتند از نفخ، کمبود میل جنسی، عدم تمرکز، تاول، افزایش وزن، افسردگی، یبوست، عصبی بودن، خستگی و بی حوصلگی، موهای خشک و شکننده و ریزش مو، درد مفاصل و عضلات، تورم و التهاب چشم ها و صورت، مشکلات قاعدگی و…می باشد.

نقش ویتامین ها در تیروئید

یکی از علل بروز مشکلات تیروئیدی کمبود ویتامین D است که همواره با بیماری های خود ایمنی متعدد نیز مرتبط می باشد. برای تامین ویتامین D مورد نظر بدنتان روزانه صبح به مدت حداقل 15 دقیقه آفتاب بگیرید. همچنین باید ویتامین A، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین B12 را مصرف کنید.

درمان های گیاهی برای کم کاری تیروئید

درمان های طبیعی برای کم کاری تیروئید بسیار موثر هستند. برخی از گیاهان مهم مورد استفاده در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از آشواگاندا، گزنه، جو دوسر، دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه و …همچنین سبزیجات دریایی برای درمان کم کاری تیروئید بسیار موثرند.

اگر چه درمان کم کاری تیروئید با گیاهان و غذاها به تنهایی کافی نیست، اما رعایت یک رژیم غذایی سالم با مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک، به کاهش علائم کم کاری تیروئید کمک می کند و عملکرد تیروئید را سریع تر از داروهای شیمیایی بازیابی می کند. بهترین گیاهان برای درمان کم کاری تیروئید عبارتند از:

درمان کم کاری تیروئید با تخم گشنیز

تخم گشنیز یکی از موثرترین روش ‌های گیاهی است که به طور طبیعی می ‌تواند در عرض ۸ روز کارکرد تیروئید را به حالت اول باز گرداند. تخم گشنیز حاوی مواد معدنی است که می ‌توانند با عفونت ‌های بدن مقابله کند.
۲ قاشق غذا خوری تخم گشنیز را با ۱ لیوان آب مخلوط کرده به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه روی حرارت کم بجوشانید سپس از روی حرارت برداشته صاف کنید و بعد از ۱۰ دقیقه که از حرارت افتاد با ۲ قاشق غذا خوری عسل مخلوط نموده و هر روز صبح ناشتا میل نمایید.

خاصیت گیاه اشووغوندا

این گیاه به علت خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد بر روی غده تیروئید تاثیر مثبت می گذارد و موجب بهبود وضعیت آن می شود. گیاه اشووغوندا خستگی ناشی از مشکل تیروئید را رفع می کند، خاصیت ضد التهابی وآنتی اکسیدانی قوی این گیاه موجب شده است تا بر روی ترشحات غده تیروئید دسترسی داشته باشد و میزان آن را مشخص کند، بدین ترتیب به درمان مشکل کم کاری تیروئید کمک کرده والتهاب گلو را درمان می کند.

خواص زنجبیل

زنجبیل یک گیاه خوراکی و دارویی است که فواید زیادی برروی سلامتی انسان دارد، زنجبیل به دلیل دارا بودن منیزیم و پتاسیم می تواند برای رفع التهاب و درمان بیماری کم کاری تیروئید استفاده شود. برای درمان و رفع این مشکل تکه هایی از زنجبیل تازه را در وعده غذایی خود به سوپ و یا غذاهای دیگر خود اضافه کنید.
روش دوم برای درمان این مشکل مصرف چای زنجبیل است، بهتر است چای زنجبیل را روزانه سه فنجان بنوشید تا مشکل شما درمان شود.

گیاه پنبه دانه

گیاه پنبه دانه به دلیل دارا بودن اسید های چرب و امگا3 باعث تامین سلامت غده تیروئید می شود به بهبود وضعیت غده تیروئید کمک کرده و در درمان مشکل کم کاری تیروئید نقش دارد. علاوه بر مصرف گیاه پنبه دانه استفاده از غذاهایی که دارای امگا3 هستند باعث تولید هورمون های غده تیروئید می شود، از بروز مشکلات جلوگیری می کند.

شیرین بیان درمان کم کاری تیروئید

افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند، تولید کورتیزول (هورمونی که با استرس مبارزه می کند) در آن ها کاهش می یابد. برای بهبود این وضعیت از چای شیرین بیان استفاده کنید، برای استفاده از چای شیرین بیان، ریشه های شیرین بیان را در آب جوش بریزید و چند دقیقه اجازه دهید بماند سپس آن را فشار دهید تا صاف شود و سپس آن را بنوشید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب به درمان بسیاری از بیماری ها مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا و کم کاری تیروئید کمک می کند. سرکه سیب به بازگرداندن تعادل اسیدی و قلیایی، حذف سموم از بدن و بهبود متابولیسم کمک می کند. برای درمان موثر تر می توان به آن عسل نیز اضافه کرد.

2 قاشق چای خوری سرکه سیب را به آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. حالا یک قاشق چای خوری عسل را به مخلوط اضافه کنید، این نوشیدنی را در حالی که هنوز گرم است استفاده کنید.

فواید بذر کتان

اسید های چرب امگا 3 به وفور در دانه کتان یافت می شود. این اسید نقش اساسی در عملکرد صحیح غده تیروئید دارد. افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند حتما باید از بذر کتان و روغن بذر کتان استفاده کنند.

درمان کم کاری تیروئید با جینسینگ

این یک گیاه شگفت انگیز برای افرادی است که از کم کاری تیروئید رنج می برند. این گیاه سبب متعادل شدن سطح هورمون ها در بدن و کمک به عملکرد طبیعی غده تیوس و غدد فوق کلیه می شود. دو بار در روز (قبل از صبحانه و قبل از ناهار ) 100-200 میلی گرم از عصاره جینسینگ استفاده کنید.

عسل

خوردن عسل به تحریک ترشح هورمون های تیروئید کمک می کند، به این دلیل که عسل حاوی بسیاری از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که سموم را از بدن دفع می کند و در نتیجه به رفع مشکلات تیروئید کمک می کند. همچنین عسل ارگانیک به طور طبیعی حاوی قند است که انرژی لازم را برای بدن تامین می کند.. از فواید عسل و آجیل در کنار هم می توان با تهیه یک غذای خوشمزه و لذیذ از آجیل با عسل در درمان کم کاری تیروئید استفاده کرد.

گیاه آکیناسه

گیاه آکیناسه از جمله گیاهان دارویی است که در درمان کم کاری تیروئید نقش دارد، این گیاه با تقویت سیستم ایمنی بدن در درمان انواع مشکلات مفید است استفاده از ریشه گیاه آکیناسه هم به افراد دارای مشکل تیروئید پرکار و تیروئید کم کار توصیه می شود.

جلبک دریایی

جلبک دریایی به علت دارا بودن ید و انواع مواد معدنی کمبود ید بدن که به دلیل تیروئید کم کار به وجود آمده است را درمان می کند، زیرا جلبک دریایی منبع یون است.
برای بیماران تیروئیدی و کسانی که با کمبود ید مواجه هستند این روغن توصیه می شود، قبل از مصرف آن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا دوز مناسب را نسبت به وضعیت شما تعیین کند.

درمان گیاهی با سیر

عواملی مانند کمبود ید، ضعف سیستم ایمنی و مصرف دارو های اعصاب و روان ممکن است باعث اختلال در کارکرد غده تیروئید شود. سیر دارای ید فراوانی می باشد به همین جهت مصرف سیر خام به تنظیم عملکرد غده تیروئید کمک می کند. در واقع، این خوراکی برای مقابله با کم کاری تیروئید مفید است زیرا ید دارد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسید های چرب متوسطه است که به بهبود عملکرد تیروئید شما کمک می‌ کند و متابولیسم را تحریک کرده و انرژی را افزایش می ‌دهد.
علاوه بر این با افزایش درجه پایه حرارت بدن می ‌تواند به درمان کم کاری تیروئید کمک کند. شما همچنین می ‌توانید برای درمان کم کاری تیروئید دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل را هر روز صبح بخورید.

گزنه

گیاه گزنه از جمله گیاهان دارویی است که در درمان تیروئید کم کار نقش دارد و موجب بهبود وضعیت آن می شود، این گیاه سرشار از ید است و ید مورد نیاز بدن را تامین می کند. برای درمان مشکل توصیه می شود روزانه 2 الی 3 بار چای گزنه را مورد استفاده قرار دهید.
همچنین برای درمان این مشکل می توانید مقداری از روغن گزنه را در ناحیه گردن و قسمتی که تیروئید در آن واقع شده است بمالید و آن را ماساژ دهید.

خاصیت گیاه شیپوری

گیاه شیپوری در درمان کم کاری تیروئید نقش دارد و موجب بهبود فعالیت آن می شود، تحقیقات انجام شده در مورد این گیاه تاثیرات آن را برای درمان این بیماری ثابت کرده است این گیاه بر روی غده تیروئید تاثیر مثبت می گذارد و عوارض ناشی از آن را درمان می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها