درمان خانگی زانو درد | درمان درد زانو | درمان سنتی ورم زانو

درمان گیاهی برای رفع درد، ورم و التهاب زانو

A
۰

بسیاری از گیاهان دارویی و روغن‌ های طبیعی التهاب و درد زانو را تسکین می ‌دهند بلکه باعث از بین رفتن درد نیز می ‌شوند.

 ورم زانو عارضه‌ ای دردناک است که افراد در سنین مختلف به آن دچار می ‌شوند. درد، ورم و التهاب زانو در برخی موارد به دلیل مشکل زمینه ‌­ای بروز می ‌کند. برخی افراد هم به طور ناگهانی درگیر آن می ‌شوند. در اکثر موارد ورم زانو و درد و التهاب آن با مصرف گیاهان دارویی درمان می ‌شود. بسیاری از گیاهان دارویی و روغن‌ های طبیعی نه ‌تنها التهاب در مفاصل دردناک را تسکین می ‌دهند بلکه باعث از بین رفتن درد نیز می ‌شوند. این گیاهان دارویی می ‌توانند درمان‌ های طبیعی باشند که به دنبال آن هستید.

ورم زانو چیست و با چه علائمی بروز می ‌کند؟

ورم زانو عبارت است از جمع شدن بیش از حد آب و مایع در اطراف مفصل زانو که موجب درد، تورم و باد زانو می ‌شود. ورم زانو در اصطلاح جمع شد‌‌ن آب در زانو یا آب آورد‌ن زانو نامید‌ه می‌ شود.

علائم نشان‌دهنده ورم زانو عبارت است از :

  • آب آوردن زانو
  • تورم مفصل زانو
  • سفتی مفصل زانو
  • التهاب و قرمزی زانو
  • کبودی اطراف مفصل زانو
  • ناتوانی در راه رفتن صحیح
  • عدم صاف شدن کامل زانوها
  • احساس گرما در یکی از زانوها
  • خارج شدن زانو از اندازه طبیعی
  • خشکی و بی‌ حرکتی مفصل زانو
  • درد شدید مفصل زانو و حوالی آن

درمان گیاهی ورم زانو

اجازه ندهید زانو درد مانع انجام کارهایی که از آن لذت می ‌برید شود. شما می ‌توانید با برخی از درمان‌ های گیاهی ساده و آسان، درد و ورم زانوی خود را کمتر کنید.

زنجبیل

زنجبیل برای افرادی که التهاب مزمن و درد دارند توصیه می ‌شود. زنجبیل سبب درمان آرتروز شده و می ‌تواند به عنوان جایگزینی برای دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی در نظر گرفته شود. زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهابی است و در درمان بیماری‌ ها و مشکلات مفصلی از قبیل آرتریت نقش مؤثری دارد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زنجبیل باعث کاهش التهاب، درد و تورم مفاصل از جمله مفصل زانو می ‌شود.

زنجبیل

فلفل کاین

فلفل کاین یکی از انواع فلفل قرمز تند است که حاوی ماده فعالی به نام کاپسایسین می ‌باشد و به عنوان ضد درد طبیعی عمل می‌ کند. جهت استفاده از خواص فلفل کاین می ‌توانید یک قاشق چای خوری فلفل کاین را با دو قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کرده و این ترکیب را بر روی زانو قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید تا سبب کاهش زانو درد شود.

زردچوبه

زردچوبه یک درمان مؤثر و طبیعی برای کاهش درد زانو است. زردچوبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و همچنین خواص آنتی اکسیدانی است که به کاهش درد کمک می‌ کند. زردچوبه می ‌تواند پیشرفت رماتیسم مفاصل که یکی از دلایل اصلی زانو درد است را کندتر کند.

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب بجوشانید. جوشانده را با عسل شیرین کرده و روزی یکبار بنوشید.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی است و به تسکین درد مزمن ناشی از التهاب مفصل کمک می ‌کند. سرکه سیب در بهبود روند روان‌ سازی مفاصل موثر است و در نتیجه سبب کاهش درد شده و حرکت دادن پاها را برای بیمار آسان‌ تر می‌ کند. به این منظور نصف فنجان سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و هر شب پیش از خواب، مصرف کنید.

لیمو ترش

خاصیت ضد التهابی لیمو به کاهش درد، ورم و التهاب که سبب بروز زانو درد می ‌شوند، کمک می‌ کند. اسید سیتریک موجود در لیمو ترش به عنوان تنظیم ‌کننده و کاهش‌ دهنده میزان کریستال‌ های اسید اوریک که در بروز برخی از انواع التهاب مفصل موثر است، عمل می ‌کند. برش کوچکی از لیمو ترش را در یک پارچه نخی گذاشته و آن را در روغن کنجد گرم قرار دهید. سپس پارچه را برای مدت 5 تا 10 دقیقه بر روی زانو بگذارید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه ساکولنت است که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. آنتی ‌اکسیدان‌ های موجود در این گیاه به آزاد شدن رادیکال ‌های آزاد کمک می‌ کنند. ترکیبات موجود در این گیاه همچنین اثراتی مشابه با دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی دارند که در کاهش درد و التهاب بسیار مؤثر هستند و می ‌توانند به بهبود درد، التهاب و تورم زانو کمک کنند.

روغن خردل

استفاده موضعی روغن خردل، راهکار خانگی دیگر برای درمان درد و ورم زانو است. برای بهره ‌گیری از خواص ضد درد روغن خردل، آن را به تنهایی یا به علاوه مقداری سیر له ‌شده روی ناحیه آسیب ‌دیده زانو مالش دهید. برای تاثیر هرچه بیشتر این ماده، باید روزانه چند بار از آن استفاده کنید.

چای سبز

چای سبز بعد از آب بیشترین نوشیدنی است که مصرف می شود. مطالعات جدید دال بر تاثیر چای سبز بعنوان یک آنتی اکسیدان خوب و کاهش التهاب مفصلی می باشد. چای سبز دارای ماده موثری است که می ‌تواند بر روی آرتروز و روماتیسم مفصلی موثر باشد.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله حاوی آنتی‌اکسیدان‌ ها و خواص ضد التهاب قوی است که در درمان درد و ورم زانو بسیار موثر است. تخم شنبلیله طبیعتی گرم دارد و برای افراد مبتلا به درد زانوی ناشی از آرتریت بسیار مفید است. برای بهره‌ وری از تخم شنبلیله ابتدا یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله را در آب خیس نمایید و اجازه بدهید شب تا صبح بماند. صبح روز بعد آب آن را خالی کنید و تخم ‌های شنبلیله را در دهان خود بجویید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از داروهای خانگی طبیعی و موثر در درمان ورم زانو است که خواص ضد التهاب قدرتمندی دارد. طرز استفاده این روغن برای درمان خانگی درد و ورم زانو به شکل زیر است: ابتدا نصف فنجان روغن نارگیل را گرما دهید تا ذوب شود. هر زمان که زانوهای شما درد داشت، مقداری از این روغن را روی زانو بریزید و ماساژ دهید.

بابونه

این گیاه به دلیل کمک به آرامش برای خواب شناخته شده است، اما به دلیل خواص آرام بخشی که دارد، می‌ توان از آن برای تسکین درد نیز استفاده کرد. روغن بابونه تاثیری در کاهش التهاب نیز دارد. کافی است محلول روغن بابونه را روی ناحیه آسیب ‌دیده ماساژ دهید تا تسکین یابد.

ریحان

گیاه ریحان حاوی طیف گسترده ‌ای از ترکیبات درمانی بالقوه است. عصاره‌ روغن آن حاوی ۱٫۸ سینئول است که دارای اثرات ضد التهابی است. ریحان همچنین حاوی لینالول است، ترکیبی که به نظر می‌ رسد تورم را کاهش می ‌دهد. ریحان همچنین ممکن است میزان ورم و اِدِم ( انباشته شدن مایعات که با التهاب ارتباط دارد ) را پایین بیاورد و خطر آسیب غضروفی را کمتر کند.

کندر

در طول زمان، بسیاری از کارشناسان و طبیبان سنتی از گیاه کندر برای درمان طیف گسترده ‌ای از مشکلات سلامتی ازجمله درد مزمن و التهاب استفاده کرده ‌اند. کندر حاوی اسید های بوسولیک است که خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارند. این اسید ها همچنین به کاهش پاسخ ‌های خود ایمنی و جلوگیری از آسیب غضروف کمک می کنند.

آرنیکا

آرنیکا یا گل همیشه بهار که منشأ آن در آمریکای شمالی و اروپا می ‌باشد، گیاهی است که در درمان درد های مفصلی از جمله درد های زانو کاربرد دارد. ماساژ دادن زانو با استفاده از روغن آرنیکا موجب تسکین درد آن و کاهش درد و تورم در زانو می ‌شود.

مرزنجوش

مرزنجوش، یک گیاه دیگر بومی ناحیه مدیترانه است که صدها سال است که از آن برای تسکین اسپاسم، رگ به رگ شدگی ‌ها، تورم و خشکی در مفاصل و ماهیچه‌ ها استفاده می ‌شود.

از مزایای سلامتی موجود در روغن ضروری مرزنجوش می ‌توان به ضد درد، ضد اسپاسم و ضد باکتریایی بودن آن اشاره کرد که برای کاهش التهاب و درد در عضلات تحت فشار تأثیر دارد. روغن این گیاه نیز یک ماده آرامش ‌بخش است که به کاهش استرس کمک می ‌کند. برای تسکین سریع درد، این روغن را بعد از رقیق کردن آن با یک روغن پایه، در مناطق آسیب دیده بمالید.

دارچین و عسل

دارچین هم از مواد غذایی ضد التهابی است که با ترکیب عسل تأثیر شگفت‌ انگیزی در رهایی از ورم زانو خواهد داشت. ابتدا نصف قاشق چای خوری پودر دارچین را با ۲ قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید. آن­ها را به خوبی هم بزنید و یک خمیر یکدست آماد‌ه کنید. این خمیر را روی زانوی آسیب‌ ‌تان بمالید. به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت خمیر را روی زانوی خود نگه دارید و بعد بشویید.

برگ قاصدک

برگ‌ های قاصدک دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی هستند که مصرف مرتب آنها تا حدود زیادی به درمان درد مفصل زانو کمک می ‌کند.

به منظور استفاده از برگ‌ های قاصدک ابتدا آنها را کاملاً بشویید و درون یک قابلمه بجوشانید. سپس زیر شعله را کم کنید و ۵ دقیقه‌ دیگر به آرامی حرارت دهید. در آخر آن را از صافی عبور دهید. پس از خنک شدن جوشاند‌ه، مقدار اندکی عسل به آن اضافه کنید و سریعاً بنوشید.

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها