دمنوش های موثر برای دفع سنگ کلیه

A
۰

نوشیدن دمنوش ‌های گیاهی در فصل‌ های پاییز و زمستان بسیار مفید است و نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های مختلف دارند.

یکی از بیماری های بسیار دردناک و متاسفانه شایع، بیماری سنگ کلیه است که به علت غلیظ شدن رسوبات کلسیمی در کلیه شاهد بروز سنگ و کریستال ‌های کوچک می شویم. سنگ ‌های ریزی که با کوچک ‌ترین جابجایی و حرکتشان در مجاری ادرار، درد شدیدی را برای فرد ایجاد می‌ کنند در درمان این مشکل می توان از دمنوش های گیاهی مختلفی استفاده کرد. دمنوش ‌های گیاهی به دلیل تاثیری که روی کلیه دارند، به دفع سنگ ‌های ریز کمک زیادی می ‌کنند. نوشیدن دمنوش ‌های گیاهی در فصل‌ های پاییز و زمستان بسیار مفید است و نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های مختلف دارند.

علائم و نشانه های سنگ کلیه

سنگ کلیه زمانی منجر به ظهور علائم می شود که وارد میزنای شود. میزنای لوله ارتباط دهنده کلیه و مثانه است. در این زمان علائم و نشانه های زیر ظهور می کنند.

  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای رنگ
  • تهوع و استفراغ
  • درد شدید در ناحیه پهلو و کمر، درست در پایین دنده ها
  • درد منتشر شونده به سمت تحتانی شکم و لگن
  • درد در هنگام دفع ادرار
  • احساس نیاز مداوم به دفع ادرار
  • تب و لرز در صورت وجود عفونت

معرفی بهترین دمنوش های گیاهی سنگ شکن

اگر در اثر شرایط مختلفی از جمله مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی، ارثی و … به بیماری سنگ کلیه مبتلا شده ‌اید، نگران نباشید. با مصرف دمنوش ‌های گیاهی که در ادامه به شما معرفی می ‌کنیم، دفع سنگ کلیه برای شما راحت می ‌شود و درد کمتری را احساس می ‌کنید.

دمنوش برگ توت فرنگی

دمنوش برگ توت فرنگی یکی از درمان ‌های خوشمزه برای دفع سنگ کلیه است که خواص زیادی برای بدن دارد. ابتدا 40 گرم از برگ توت فرنگی را با یک لیتر آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و سپس یک فنجان از این محلول را هر 5 ساعت یک بار بنوشید.

چای بابونه

بابونه جزء گیاهانی است که برای آرامش بخشیدن ذهن و بدن استفاده می ‌شود. همچنین این گیاه به سیستم ایمنی بدن شما کمک می ‌کند تا با عوامل عفونت ‌زا مبارزه نماید و انواع میکروب ‌ها و باکتری ‌ها را از بین می ‌برد. علاوه بر این، عصاره بابونه به شل شدن پوشش مجرای ادرار و مثانه نیز کمک می کند، تا انواع باکتری‌ ها، سنگ کلیه و عفونت بدون درد از بدن خارج گردد.

دم کرده دانه بوداده خرمالو

یک دمنوش مناسب برای دفع سنگ کلیه استفاده از دانه خرمالو است. برای این کار ابتدا باید دانه‌ های خرمالو را کمی تفت دهید و سپس در آسیاب پودر کنید. حالا یک قاشق چای خوری از این پودر را با ۱ لیوان آب ترکیب کرده و روی حرارت کتری دم کنید. بعد از ۱۰ دقیقه این دمنوش را میل کنید. بعد از ۳ روز سنگ کلیه شما دفع می‌ شود.

میوه نسترن

برای درمان تورم کلیه و مجاری ادراری از نسترن استفاده می ‌شود. میوه نسترن نقش مؤثری در دفع سنگ کلیه دارد. برای این منظور ۱۵ گرم میوه خرد شده نسترن را در ۳۰۰ سی ‌سی آب بجوشانید و بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد. قبل از هر وعده غذایی یک لیوان از این دمنوش را میل کنید.

دمنوش جعفری

در صورتی که می‌ خواهید کلیه‌ ها را پاکسازی کنید، سنگ کلیه را از بین ببرید و دستگاه ادراری خود را سالم نگه دارید، جعفری ماده‌ خوراکی بی ‌نظیری برای این کار محسوب می ‌شود. دمنوش جعفری یک نوشیدنی عالی برای از بین بردن سنگ کلیه است. این گیاه به عنوان یک داروی ادرار آور طبیعی عمل نموده و به این ترتیب با دفع باکتری هایی بیماری زا، از افزایش عفونت کلیه جلوگیری می کند.

دمنوش اولانگ

دمنوش اولانگ یکی از دمنوش ‌های پر طرفدار برای افرادی است که چای دوست دارند. این دمنوش از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می ‌کند. طرز تهیه این دمنوش همانند دمنوش زنجبیل است و تنها باید این گیاه را همانند چای دم کرد.

دمنوش برگ‌ پنیرک

اگر از درد سنگ کلیه رنج می‌ برید، نوشیدن دمنوش برگ پنیرک یک پیشنهاد ویژه است. به دلیل تحرک سنگ‌ های کلیه است که در این حالت این دمنوش را به صورت ترکیبی تهیه کنید تا قوی ‌تر عمل کند.

ابتدا 100 گرم از برگ پنیرک را با 100 گرم از گل بابونه در قوری بریزید، یک لیوان آب به قوری اضافه کنید و آن را بجوشانید. سپس یک قاشق غذا خوری روغن زیتون هم به آن اضافه کنید. این دمنوش ترکیبی را پیش از غذا مصرف کنید. این دمنوش کمک بسیاری به خرد شدن سنگ ‌های کلیه می ‎کند.

دمنوش قاصدک

یکی دیگر از نوشیدنی های سنگ شکن کلیه استفاده از قاصدک است. برای این کار باید از برگ ‌های گیاه قاصدک استفاده کنید. به این صورت که یک قاشق غذا خوری برگ خشک شده این گیاه را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت کتری قرار دهید. سپس آن را میل کنید. این کار را تا دفع کامل سنگ ریزه‌ های کلیه تکرار کنید.

دمنوش گزنه

این گیاه دارویی عملکرد دستگاه ادراری را بهبود می‌ بخشد و تعادل الکترولیت‌ های بدن را حفظ می ‌کند. با افزایش میزان ادرار، سنگ‌ های کلیه به آسانی از بدن خارج می ‌شوند. نوشیدن چای گزنه می ‌تواند سلامت کلیه‌ ها را نیز ارتقا دهد. چای گزنده به عنوان یک دیورتیک (ادرار آور) عمل می کند. در نتیجه اثر خوبی بر کلیه ‌ها دارد. در واقع این چای با افزایش میزان ادرار از رشد سنگ کلیه جلوگیری می‌ کند.

دمنوش کاکل ذرت

کاکل ذرت که به آن موی ذرت هم گفته می ‌شود حاوی ترکیبات ادرار آوری است که می ‌تواند به دفع سنگ ‌های کلیه از بدن کمک کند. با استفاده از کاکل ذرت و آب جوش، یک دمنوش گیاهی تهیه کنید و آن را بنوشید. از این دمنوش گیاهی، یک بار صبح و یک بار شب مصرف کنید.

چای دارچین

دارچین به علت توانایی فوق‌العاده ‌ای که برای تنظیم سطح گلوکز در بدن دارد، یکی از دارو های خانگی برای نارسایی کلیه و بیماری است. افزودن دارچین به چای می ‌تواند به کنترل گلوکز کمک کند و از شما در برابر اختلالات قند خون محافظت کند. گلوکز بیش از حد، می ‌تواند خطر ابتلا به دیابت و نارسایی کلیه را افزایش دهد.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل یکی از دمنوش‌ های پر طرفدار و خوش ‌طعمی است که برای پاکسازی کلیه‌ ها مفید است. دمنوش زنجبیل از این جهت که ادرار آور است که به دفع سنگ‌‎ های کلیه کمک بسیاری می‌‎ کند. طرز تهیه این دمنوش ساده است و تنها باید زنجبیل را به مدت 20 دقیقه همانند چای با آب جوش دم کرد.

دمنوش بن سرخ

بن سرخ هم می ‌تواند یک معجون دفع سنگ کلیه باشد. این معجون با طبع گرم می ‌تواند کلیه‌ ها را نیز تقویت کرده و با افزایش دفعات ادرار به دفع سنگ کمک زیادی کند. طرز تهیه این دمنوش ساده است. کافی به اندازه دو قاشق غذا خوری بن سرخ خشک شده را با ۲ لیوان آب جوش دم کنید. بعد از ۲۰ دقیقه آن را میل کنید.

دمنوش مریم گلی

چای مریم گلی به عنوان یک عامل ادرار آور طبیعی و محرک کبد و کلیه‌ ها قادر است فرآیند دفع سموم از بدن‌ را از طریق ادرار تسریع ببخشد. این وضعیت می‌ تواند فشار را از روی دستگاه لنفاوی و کلیه ‌ها و کبد کاهش دهد. به علاوه این دمنوش با افزایش تعریق می ‌تواند به سم‌ زدایی از بدن از طریق پوست نیز کمک کند.

چای سبز

چای سبز یک درمان مفید برای نارسایی کلیه است. شما باید از برگ‌ های سبز و تازه را استفاده کنید، زیرا حاوی اکسیدان‌ های گیاهی هستند. بنابراین می‌ توانند به محدود کردن شکل ‌گیری سنگ کلیه کمک کند. برای رسیدن به بهترین نتیجه بهتر است از چای سبز به طور منظم استفاده کنید تا بتوانید کلیه‌ هایتان را سالم نگه دارید، زیرا این چای دارای اثرات دیورتیک، قابض و همچنین ضد التهاب است. چای سبز برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و بیماری‌ های کلیوی توصیه می ‌شود. ثابت می ‌شود چای سبز نه تنها برای کلیه مفید است بلکه برای هموار کردن عملکرد سایر قسمت ‌های بدن نیز فایده دارد.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها