راهکارهای کاهش سرعت فرآیند پیری پوست

A
۰

پوست یکی از پرکارترین ارگان‌ های بدن است و وظایف بسیار متنوعی را برعهده دارد. انتخاب محیط و سبک زندگی ما می تواند باعث پیری پوست ما شود.

پوست یکی از پرکارترین ارگان‌ های بدن است و وظایف بسیار متنوعی را برعهده دارد. مهمترین کاری که انجام می‌ دهد این است که به عنوان خط اول سیستم دفاعی ما عمل می‌ کند. پیری پوست فرآیندی است که کم‌کم به سراغ همه می‌ آید. چیزی که نمی توانیم آن را تغییر دهیم روند طبیعی پیری پوست است. با گذشت زمان، همه ما خطوط قابل مشاهده ای در صورت خود پیدا می کنیم. طبیعی است که صورت ما کمی از طراوت جوانی خودش را از دست بدهد. ما می توانیم نوع دیگری از پیری را که روی پوست ما تأثیر می گذارد تغییر دهیم. انتخاب محیط و سبک زندگی ما می تواند باعث پیری پوست ما شود. محافظت از پوست در برابر آفتاب و قطع مصرف سیگار و بسیاری از راهکار ها در به تاخیر انداختن پیری پوست می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

روش های خانگی برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست

هر چه سن بالاتر می رود، چین، چروک و لک های پوستی افزایش می یابند. که این امر کاملا طبیعی است. اما اگر آثار پیری زودتر از موعد ظهور پیدا کنند، طبیعی نیست و به آن پیری زودرس پوست می گویند. خوشبختانه راه و روش های زیادی برای جلوگیری و درمان پیری زودرس پوست وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون حفاظت از پوست، مهمترین عامل پیری زودرس پوست، پیدایش چین و چروک و لک در پوست صورت است. دقت داشته باشید که فقط پوست صورت مهم نیست و علاوه بر پوست صورت، دست ها و گردن خود را نیز در برابر آفتاب بپوشانید.

خواب کافی

ارتباط مستقیمی بین کم خوابی با پیری زودرس پوست وجود دارد. چین و چروک، بد رنگ شدن پوست و تیرگی زیر چشم از آسیب‌ های پوستی ناشی از کم خوابی می باشد. بنابراین برای جلوگیری از پیری پوست صورت و داشتن پوستی زیبا و شاداب سعی کنید شب ها 7 تا 8 ساعت به طور مداوم بخوابید. اگر هم از بی خوابی رنج می برید، حتما آن را درمان کنید.

آب بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید

وست کم آب یا دهیدراته خسته، کدر و غیر شفاف به نظر می رسد. علائم پیری پوست مانند افتادگی و شل شدن پوست یا عمیق تر شدن چروک ها در این نوع پوست سریع تر ظاهر می شوند. آبرسانی پوست به درمان پیری زودرس پوست کمک قابل توجهی می کند. کمتر چای و قهوه بنوشید چون برای تامین آب بدن مناسب نیست، حتی ممکن است باعث کم آبی بدن هم بشوند.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی ناسالم، به ویژه رژیمی که حاوی مقادیر زیادی از شکر باشد به سلامت پوست آسیب می رساند. مولکول های شکر وقتی وارد بدن می شوند به الاستین و کلاژن می چسبند و با تولید نوعی رادیکال آزاد باعث تخریب الاستین و کلاژن می شوند. دریافت ناکافی میوه و سبزیجات از دیگر عوامل پیری زودرس پوست می باشد.

سبزیجات

از شستشوی زیاد پوست بپرهیزید

شست و شوی بیش از اندازه پوست، با از بین بردن چربی طبیعی پوست، باعث خشکی و پیری زودرس پوست می شود. در نتیجه پرهیز از شستشوی زیاد یکی دیگر از راه های مقابله با پیری زودرس پوست صورت می باشد. پوست صورت خود را یک تا دو بار در روز با استفاده از یک پاک کننده مناسب شست و شو دهید.

پوست را مرطوب نگه دارید

یکی از ساده ترین و در عین حال بهترین راهکارها برای مقابله با چین و چروک و شاداب نگه داشتن پوست استفاده روزانه از کرم مرطوب کننده می باشد. کرم مرطوب کننده به دلیل اینکه پوست را نرم تر و منعطف تر می کند، به موثرترین راهکار برای مقابله با پیری زودرس پوست تبدیل شده است.

علل پیری زودرس

۱ ـ کم‌ خوری می‌ تواند باعث طول عمر بیشتر انسان شود. مطالعاتی که در مورد جانوران شده به روشنی نشان داده که خوردن زیاد موجب پیری زودرس می‌ شود.

۲ ـ از دست‌ دادن انرژی‌ حیاتی بدن، نداشتن آب و هوا و غذای سالم علل اصلی پیری زودرس و بیماری هستند.

۳ - از دست دادن قدرت‌ ریه (بیشترین ظرفیت تنفس) مورد دیگری است که با پیری همراه است. حفظ قدرت ریه به کمک موسیقی کهن و تنفس صحيح می‌ تواند به فرد کمک کند که مدتی طولانی سالم و جوان بماند.

4- کمبود ویتامین B عامل دیگر پیری زودرس است که موجب سفید شدن و ریختن‌ مو شده و در به‌ وجود آمدن بیماری فشارخون بسیار مؤثر است.

پیری پوست و راه جلوگیری از آن

کاهش‌ سرعت فرآیند‌ پیری‌ پوست

بسیاری از کرم‌ هایی که همه روزه در مورد آن‌ ها می‌ شنویم، به طور موقت ظاهر خوبی به فرد می‌ دهد و فرد احساس می‌ کند پوستی نرم و شاداب‌ تر دارد. اما متأسفانه بیشتر لوازم آرایشی که به اسم صد درصد طبیعی تبلیغ می‌ شـوند، چون در ترکیب آ‌ن‌ ها از مواد شیمیایی، عطرها و رنگ‌ های صنعتی استفاده می‌ شود، بدون شک آثار نا مطلوبی بر روی پوست می‌ گذارند. در این مورد خانم شارلوت وتس تولید کننده لوازم آرایشی طبیعی جمله جالبی را گفته است: «اگر چیزی را نمی‌ توانید بخورید، هرگز آن را روی پوست خود نمالید.»

آفتاب دشمن شماره یک پوست است. قرار گرفتن در معرض‌ آفتاب مستقیم بین ساعات ۱۰ صبح الی ۴ بعدازظهر خصوصاً در تابستان باعث خشکی‌ پوست و ایجاد چین و چروک در پوست می‌ شود. اشعه‌ ماوراء بنفش بیشترین آسیب را به پوست می‌ رساند. این اشعه بافت‌ های کلاژن را تخریب می‌ کند. بافت‌ های کلاژن‌، پوست را سفت نگه‌ می‌ دارند و مانع افتادگی و چین و چروک می‌ شوند.

در فرآیند نگهداری طبیعی پوست، پوست کهنه می‌ افتد و پوست جدید بازسازی می‌ شود. اشعه ماوراء بنفش این فرآیند را به هم می‌ زند به طوری که بافت‌ های کلاژن به هم می‌ ریزد، و فقط ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آفتاب مـاندن بـرای افراد دارای پوست روشن تا متوسط، فرآیند نگهداری پوست را یک هفته به هم می‌ زند.

عسل یکی از بهترین مرطوب کننده‌ های پوست بوده و به دلیل دارا بودن مواد آنتی‌اکسیدان، پوست را در مقابل اشعه‌ ماوراء بنفش محافظت می‌ نماید.

همچنین سرکه سیب به‌خاطر داشتن پتاسیم فراوان باعث باز شدن منافذ پوست شده و مانع پیری‌ زودرس پوست می‌ شود.

جالب است بدانید که ماساژ صورت با لیموی‌تازه به باز شدن منافذ پوست کمک می‌ کند، اگر بلافاصله پس از ماساژ صورت کمی عسل بـه صـورت بماليد، منافذ‌ پوست را باز کرده و باعث شادابی و جوان‌ سازی پوست می‌ شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها