رفع جوش دوران  بلوغ به کمک درمان های خانگی

A
۰

جوش های بلوغ بیماری است،که اکثر نوجوانان با آن رو به ‌رو هستند. علت ایجاد این جوش ها تغییرات هورمونی و ترشح هورمون های جنسی و چربی زیاد است.

آکنه ولگاریس یا جوش در دوران بلوغ یک بیماری شایع است که بسیاری از نوجوانان با آن رو برو هستند، این مسئله معمولاً باعث کاهش اعتماد به ‌نفس نوجوان و ایجاد ناراحتی و اضطراب در او می ‌شود. اصولاً آکنه‌ های غیرالتهابی مانند جوشهای سرسیاه و جوشهای سرسفید حاوی سلولهای مرده پوست و چربی اضافی هستند، درحالی ‌که آکنه ‌های التهابی دارای یک جزء باکتریایی هستند که باعث ایجاد کیست و ندول می ‌شوند.

خوشبختانه جوش با افزایش سن، فروکش می‌ کند و رعایت اصول مراقبت از پوست و درمانهای فعلی کمک زیادی در کنترل آنها می کند. علت ایجاد جوش ، تغییرات هورمونی و ترشح هورمونهای جنسی و چربی زیاد است.

علت جوش

اصولاً جوشهای دوران بلوغ به ‌علت گرفتگی یا عفونت غدد چربی پوست (غدد سباسه) توسط چربی اضافی و سلولهای مرده پوست یا تکثیر باکتریها شکل می ‌گیرند و در نهایت منجر به ضایعات متورم و قرمز پر از چرک می ‌شوند. در دوران بلوغ، تغییراتی درتولید هورمون‌های بدن رخ می‌ دهد.

این مسئله می ‌تواند باعث فعالیت بیش ‌از حد غدد چربی واقع در پایه فولیکول‌ های مو در پوست شود. به ‌همین ‌دلیل جوشها معمولاً در سالهای نوجوانی و قبل و بعد از دوران قاعدگی خانمها ایجاد می ‌شوند. جوشهای دوران بلوغ اغلب روی صورت، کمر، سینه و شانه‌ ها مشاهده می ‌شوند زیرا غدد چربی زیادی در این مناطق از پوست بدن وجود دارد.

علائم جوش های دوران بلوغ چیست؟

  • برجستگیهای سرسفید یا سرسیاه
  • جوش چرکی
  • توده ‌های بزرگ، سفت و دردناک زیر پوست (ندول‌ ها)
  • توده ‌های دردناک و پر از چرک در زیر پوست (ضایعات کیستیک)

عوامل تشدید کننده جوش‌ در دوران بلوغ

  1. استفاده از لوازم آرایشی.
  2. آب و هوای گرم و رطوبت زیاد در هوا .
  3. رعایت نکردن بهداشت پوست و نشستن آن (به دلیل فراهم کردن زمینه رشد باکتری ها).
  4. هورمون ‌هایی که در زمان عادت ماهانه در دختران ترشح می ‌شود.
  5. خوراکیهای شیرین و چرب.
  6. استرس یکی از این موارد است که در دوران بلوغ در نوجوان بسیار زیاد است.
  7. مصرف بعضی از داروها توسط نوجوانان مانند داروهای کورتونی، ضد افسردگی و بعضی از ویتامین ها.

راه های از بین بردن جوش دوران بلوغ

ترکیبات طبیعی موثر برای درمان خانگی جوش

سرکه سیب

سرکه سیب دارای استیک، سیتریک، لاکتیک و ساسنیک اسید است که تمامی این اسیدها باکتری هایی که باعث جوش بلوغ می شوند را از بین می برند. این اسیدها همچنین با متعادل کردن PH پوست به درمان جوش بلوغ و بهبودی سریعتر آن کمک قابل توجهی می کنند.

همچین سرکه سیب به سبب داشتن خواص ضد التهابی به درمان درد و التهاب ناشی از جوش بلوغ کمک می کند. چند قطره از آن را روی پنبه بریزید و سپس این پنبه را روی جوشها قرار دهید و به آرامی بفشارید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریال درمانی موثر جوشهای دوران بلوغ است. ژل آلوئه ورا باعث تقویت جریان خون در پوست و مرگ باکتریهای مضر می شود. اجازه دهید این ژل یک شب روی پوستتان باقی بماند و صبح روز بعد صورت خود را بشویید. این کار التهاب و قرمزی محل جوش را کاهش می دهد.

آلوئه ورا

پیاز

نمک پتاسیم همراه فلاونوئید های موجود در پیاز خاصیت ضد التهابی بسیاری قوی دارد. روغن معطر پیاز سرشار از اکسپکتورانت، خواص ضد قارچ، ضد عفونی کننده، ضد درد و ضد انعقاد است.

همچنین با تنظیم گردش خون باعث خارج شدن چرکها از زیر پوست می شود. برش های پیاز را روی محل جوش قرار دهید، سپس با استفاده از یک پارچه یا باند آن را ببندید. بعد از گذشت سه ساعت آن را باز کنید و صورتتان را بشویید.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتری، ضد التهابی و ضد عفونی کننده است. به همین دلیل به از بین بردن جوشهای بلوغ بدون گسترش عفونت کمک می کند و در عین حال از افزایش آنها جلوگیری می کند.‌ برای این کار تخم شنبلیله را یک شب تا صبح در آب بخیسانید. سپس آنها را میکس کنید.

خمیری صاف سیر به سبب داشتن گوگرد، آلین، آلیسین و آجوئن در ترکیباتش در درمان جوش بلوغ موثر است. خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی این ماده آن را به یکی از بهترین داروهای گیاهی برای از بین بردن جوش صورت در دوران بلوغ تبدیل می کند و طرفداران زیادی دارد.

سیر

برای درمان جوش با استفاده از سیر دو تا سه حبه از آن را له کنید و با مقدار کمی آب ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی جوشها بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، پس از خشک شدن صورت خود را با آب بشویید.

سیر

آب لیمو

آبلیمو به سبب داشتن مقادیر فراوان ویتامین C و اسید سیتریک به از بین بردن جوش بلوغ و جای آن کمک شایانی می کند. همچنین این ماده خاصیت انقباض یا سفت کنندگی دارد که باعث سفت شدن بافت های بدن و از بین رفتن جوش می شود.

ابتدا صورت خود را از وجود هرگونه آلودگی پاک کنید و آن را خشک کنید. یک تکه پنبه را درون آبلیمو بزنید و روی نواحی آسیب دیده بمالید. در صورت داشتن احساس سوزش آبلیمو را با ماست مخلوط کنید و بعد روی جوشها بمالید.

بلغور ذرت

ابتدا مقداری آب درون یک ماهی تابه بریزید و آن را روی حرارت بگذارید. چند دقیقه بعد مقداری بلغور ذرت درون تابه بریزید. تا خمیر سفتی حاصل شود‌. خمیر حاصل را روی جوشهای بلوغ بگذارید و با یک باند یا یک تکه پارچه آن را ببندید.

این فرآیند را چند بار در روز تکرار کنید تا جوشها نرم شوند و در نتیجه عفونت حاصل از آن خارج شوند و به طور کامل از بین بروند.

شیر

شیر علاوه بر اینکه چربیهای اضافی و آلودگی های پوست را از بین می برد، بلکه سرشار از لاکتیک اسید است که میکروبهایی که باعث به وجود آمدن جوش زیر پوستی می شوند را نیز از بین می برد. یک فنجان شیر را درون قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. چند دقیقه بعد 3 قاشق چایخوری نمک به شیر بیفزایید.

مواد را به خوبی ترکیب کنید و چند قطعه نان خشک یا آرد هم به آن اضافه کنید. وقتی ترکیب سفت شد آن را از روی شعله بردارید و اجازه دهید خنک شود. حال آن را روی جوشها بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود. در آخر پوست خود را بشویید.

پوست موز

پوست موز سرشار از لوتئین است. این ماده آنتی اکسیدانی بسیار قوی و کاهش دهنده تورم و التهاب است، همچنین باعث تحریک رشد سلولهای سالم می شود.

در نتیجه استفاده از پوست موز باعث کاهش قرمزی، التهاب جوش و کمرنگ تر شدن آن می شود. کافی است آن را با به آرامی با حرکات دورانی روی پوست صورتتان بکشید. اجازه دهید 30 دقیقه روی پوست باقی بماند و بعد صورت خود را بشویید.

زرد چوبه

زرد چوبه دارای روغن های فرار با خاصیت ضد التهابی است. برای درمان جوش بلوغ با زرد چوبه روشهای متعددی هم از خوراکی و موضعی وجود دارد.

روش اول ( خوراکی )

ابتدا مقداری پودر زرد چوبه را درون یک لیوان آب گرم بریزید و به خوبی مخلوط کنید و آن را بنوشید. برای خلاص شدن از سر جوشهای بلوغ این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

روش دوم ( موضعی )

در این روش ابتدا مقداری پودر زرد چوبه و آب را مخلوط کنید تا خمیری نرم و یک دست حاصل شود. شیر لخته را به این خمیر بیفزایید. آن را به خوبی ترکیب کنید و روی جوشها بگذارید. در نهایت صورتتان را با آب و صابون، ملایم بشویید.

جعفری

این گیاه جوشهای بلوغ را بدون گسترش عفونت از بین می برد. ابتدا آب جعفری تازه را یک قاشق غذا خوری آبلیمو، سه قطره روغن رزماری و سه قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. با پنبه ترکیب را بصورت دورانی روی جوشها بمالید. پس از 15 دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

تخم مرغ

سفیده تخم مرغ با متعادل کردن چربی پوست امکان بروز جوش را کاهش می دهد. ابتدا یک عدد تخم مرغ را بشکنید. زرده و سفیده آن را جدا کنید و سفیده را خوب هم بزنید تا جایی که کف کند. تمامی نواحی صورت به جز اطراف لب و چشمها را با آن بپوشانید. اکنون یک دستمال کاغذی روی صورتتان بگذارید. بگذارید صورتتان خشک شود. در آخر صورتتان را با آب گرم بشویید.

ماسک عسل

عسل ضد عفونی کننده ای طبیعی است و با داشتن خواص آنتی باکتریال در درمان جوش بلوغ موثر واقع می شود‌ و پوستی نرم و لطیف را به شما هدیه می دهد. همچنین عسل با پاکسازی منافذ پوست احتمال شکل گیری جوش را کاهش می دهد.

دو قاشق عسل را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل و نصف قاشق چایخوری دارچین مخلوط کنید. این ماسک خانگی را روی تمامی نواحی صورت به جز دور چشم بمالید، چون دارچین باعث تحریک چشم می شود‌. بعد از گذشت 10 دقیقه ماسک را با استفاده از یک پارچه مرطوب از روی پوستتان بردارید.

چای کیسه ای گرم

چای سیاه چون دارای تانن هایی است که ویژگی ضد میکروبی دارند و به همین دلیل به شما در از بین بردن عفونتهای باکتریایی مانند جوش بلوغ کمک می کنند.

کیسه های چای سیاه را ده دقیقه دم کنید و روی نواحی آسیب دیده قرار دهید. این کار را هر 2 تا 3 ساعت یک بار تکرار کنید. با این کار حساس سوزش، درد تورم، خارش و قرمزی پوست کاهش می یابد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضد عفونی کننده، ضد قارچی، ضد میکروبی و ضد باکتری دارد. این روغن برای درمان بسیاری از مشکلات پوست و مو مانند کف سرخشک و خارش دار، پسوریازیس و … موثر واقع شده است. روغن درخت چای را با آب رقیق کنید. با یک پد آرایش یا پنبه محلول را روی جوشها بمالید.

چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین هایی است که خواص آنتی باکتریال دارند و باکتری هایی که باعث بروز جوش می شوند را از بین می برد. از آن جایی که یکی عوامل اصلی بروز جوشها در دوران نوجوانی تغییرات هورمونی است، کاتچین های موجود در چای سبز با تنظیم هورمونهای بدن مانع از ایجاد جوش می شوند.

مقداری آب جوش روی برگهای چای اضافه کنید. بعد از 3 تا 4 دقیقه برگها را از درآورید و مایع را در همان حال بگذارید، بماند تا به دمای اتاق برسد. اکنون مایع را در یک اسپری بریزید و روی صورتتان اسپری کنید.

چای سبز

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ممکن است این سؤال به ذهن شما برسد که جوش دوران بلوغ تا چه سنی ادامه دارد؟ جوشهای دوران بلوغ معمولاً پس از گذشت یک بازه زمانی طولانی (تا قبل از ۲۵ سالگی) به‌ خودی ‌خود از بین می ‌روند، اما با توجه به اینکه در نوع احساس نوجوان نسبت به خود مؤثر هستند، بهتر است به پزشک بیماریهای پوست مراجعه شود.

به ‌خصوص در مورد جوشهای التهابی، ندول‌ ها و کیست‌ ها که نیاز به درمان تخصصی دارند. جوش شدید می ‌تواند باعث زخم شدن پوست، گسترش عفونت یا حتی ماندن جای جوش یا لک ‌های پوستی دائمی شود. به‌ همین ‌دلیل، افرادی که متوجه می ‌شوند آکنه آنها اثراتی به‌ صورت جای جوش یا لک بر جای می‌ گذارد باید با پزشک مشورت کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها