روش های خانگی برای درمان ورم معده

A
۰

راه های درمانی بسیاری برای بیماری ورم معده وجود دارد اما گیاهان دارویی بسیار مفید هستند.گر چه گیاهان دارویی درمان قطعی محسوب نمی شوند.

التهاب یا ورم معده که التهاب مخاط معده (Gastritis) نیز به آن گفته می‌ شود، یکی از شایع‌‌ ترین بیماری ‌های گوارشی است. در این بیماری معده دچار التهاب‌ یا عفونت‌ خفیف‌ در لایه مخاطی می ‌شود‌. از علایم این بیماری درد در معده، درد شکمی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ می باشد.

راه های درمانی بسیاری برای بیماری ورم معده وجود دارد، اما گیاهان دارویی در این میان بسیار مفید هستند. اگر چه گیاهان دارویی درمان قطعی محسوب نمی شوند، اما به کاهش علائم و تسکین آن کمک می کنند. در این مقاله به موضوع ورم معده چیست و چگونه با گیاهان دارویی خانگی آن را درمان کنید می پردازیم.

ورم معده چیست؟

گاستریت یا ورم معده به التهاب پوشش داخلی معده اشاره دارد. این پوشش داخلی می ‌تواند دچار فرسایش شده و منجر به زخم شود. پوشش معده مسؤولیت تولید اسید ها و آنزیم‌ های مختلف برای هضم را به عهده دارد. اگر پوشش معده ملتهب شود منجر به بروز علائم مختلف می ‌شود.

علت ورم معده

  • نا سالم غذا خوردن
  • سیگار کشیدن بیش از حد
  • ابتلا به اختلالات خود ایمنی
  • استرس شدید
  • عفونت‌ های ویروسی از جمله ویروس هرپس سیمپلکس در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری که یک نوع عفونت باکتریایی است.

مواردی که ذکر شد نیز در علت التهاب و ورم معده بسیار موثر است.

درمان های خانگی برای ورم معده

اکثر افرادی که گاستریت دارند می توانند آن را درمان کرده و علائم خود را تسکین دهند. راه‌ هایی برای درمان گاستریت با درمان‌ های خانگی نیز وجود دارد.

زنجبیل

یکی از درمان ‌ها برای ورم معده، پودر زنجبیل است. این گیاه فوق العاده می تواند برای بیماران مبتلا به گاستریت بسیار مفید باشد. زنجبیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که التهاب ناشی از هلیکوباکتر پیلوری را سرکوب می کند. همچنین می‌ توانید پودر زنجبیل و نمک را در یک لیوان آب گرم با هم مخلوط کنید و آن را جهت تسکین فوری ورم معده میل کنید.

بابونه

یکی از بهترین گیاهان برای درمان زخم و ورم معده بابونه است. این گیاه به آسانی ورم معده را درمان می کند و کسانی که سال با این مرض دست به گریبان هستند می توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند. خوردن چای غلیظ بابونه می ‌تواند به درمان زخم معده و ورم معده کمک کند.

سرکه‌ سیب

سرکه‌ سیب تولید اسید اضافی در معده را کاهش می ‌دهد و تعادل آن را به حالت اولیه بر می‌ گرداند. علاوه بر این، میکروارگانیسم‌ هایی را که باعث آسیب پوشش معده می ‌شوند از بین می ‌برد. عسل استفاده شده در این نوشیدنی به تسکین پوشش آسیب ‌دیده‌ی معده کمک می ‌کند و می ‌تواند منجر به درمان التهاب معده شود.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا را با آب مخلوط کرده و بنوشید. 1 یا 2 لیوان از آن را هر روز میل کنید. آب آلوئه ورا برای معده تحریک شده بسیار تسکین دهنده است. همچنین با فعالیت ضد التهابی خود التهاب پوشش معده را کاهش می دهد و به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده می تواند باکتری های عامل عفونت را نیز مهار کند.

سیر

سیر اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد میکروبی فراوانی دارد و از گیاهان پر کاربرد در درمان ورم معده هست. پروبیوتیک ‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در سیر به افزایش سلامت معده و روده کمک می‌ کند. خواص ضد استرس سیر باعث می ‌شود که اسید معده بیش ‌ازحد ترشح نشود و در درمان ورم معده اثربخش است.

جوش شیرین

جوش شیرین را در آب حل کرده تا مخلوط شفاف شود و آن را بنوشید. در صورت نیاز از این دارو استفاده کنید. احساس سوزش در معده که می تواند منجر به گاستریت شود را می توان با این دارو از بین برد. جوش شیرین به عنوان یک آنتی اسید عمل می کند و سطح اسید را در معده پایین می آورد.

برگ نعناع

برگ نعناع به عنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سر دل، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش استفاده می شود. این گیاه مفید همچنین اشتها را تحریک می کند و در درمان حالت تهوع و سر درد موثر است.

آب نارگیل

یک لیوان آب نارگیل را در بین وعده های غذایی بنوشید.3 تا 4 لیوان آب نارگیل را می توانید در روز استفاده کنید. آب نارگیل تازه و بالغ دارای خواص ضد التهابی است که می تواند در تسکین مخاط معده ملتهب مفید باشد. مطمئن شوید که آب نارگیل تلخ نباشد زیرا می تواند باعث رفلاکس اسید شود.

گیاه شیرین بیان

برای درمان ورم معده با شیرین ‌بیان از ریشه‌ این گیاه استفاده می ‌شود. ریشه‌ شیرین ‌بیان باعث تسکین درد زخم معده و سوزش سر دل می ‌شود. تحقیقات نشان داده است که عصاره شیرین‌ بیان در کمک به درمان ورم معده مؤثر است. شیرین ‌بیان دارای اسید گلیسیریزیک است که در مهار باکتری هلیکوباکترپیلوری که از عوامل زخم معده است مؤثر هست.

سبزی ریحان

ریحان که دارای خواص ضد اسپاسم است معده را قوی تر می کند و از بسیاری بیماری های معده، روده مثل اسهال و استفراغ جلوگیری می کند. مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل 2 یا 3 بار در روز برای کاهش درد معده مفید است. همچنین می توانید 10 تا 15 برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید و میل نمایید. چای ریحان را می توانید روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.

آب کلم

یک فنجان آب کلم تازه را گرفته و بنوشید. چند هویج و ساقه کرفس اضافه کنید تا این آب سالم تر و خوشمزه تر شود. آب کلم را 3-4 بار در روز بنوشید. کلم حاوی فاکتور بهبود زخم معروف به ویتامین U است که می تواند پوشش معده را بهبود بخشد و ظرف چند روز از شر گاستریت خلاص شود. این آب میوه همچنین دارای اثر پاکسازی معده و روده است.

شنبلیله

شنبلیله حاوی یک ترکیب لعاب دار است که زخم معده را بهبود می دهد. برای دل درد یک قاشق از دانه شنبلیله را در دو فنجان آب حل کنید. سپس دانه ها را فشار داده تا حل شوند، کمی عسل اضافه کنید. حدود یک هفته دو بار در روز استفاده کنید. شنبلیله برای درمان زخم معده استفاده می شود.

مخلوط عسل و دارچین

از قدیم تا به امروز از مخلوط عسل و دارچین برای درمان ورم معده استفاده می کردند. دارچین ادویه ‌ای با طبع گرم است که برای درمان سوء هاضمه، التهاب و ورم معده به کار می ‌رود. دارچین گازهای روده را کم می ‌کند.
نقش دارچین در کاهش التهاب و از بین بردن میکروب هاست. دارچین در از بین بردن باکتری E.coli مؤثر است. ترکیب دارچین با عسل باعث درمان ورم معده می ‌شود.

زردچوبه

با اضافه کردن مقداری آب به پودر زردچوبه خمیر درست کنید. زردچوبه حاوی کورکومین، یک پلی فنول ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری است که مخاط معده را تسکین می دهد و باعث کاهش تحریک در دستگاه گوارش می شود.

آب زیره

دانه های زیره را تفت داده و آسیاب کنید تا پودر ضخیمی به دست آید. پودر را با آب مخلوط کرده و بنوشید. آن را با وعده های غذایی، دو یا سه بار در روز استفاده کنید. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دانه های زیره می تواند به کاهش علائم گاستریت و همچنین به بهبودی این بیماری کمک کند.

روغن نارگیل

یکی دیگر از روش‌ های خانگی برای درمان ورم معده استفاده از روغن نارگیل است. این روغن آنتی‌اکسیدان‌ هایی دارد که می ‌توانند به کاهش استرس اکسیداتیوی که به علت گاستریت در پوشش معده وجود دارد کمک کنند. روغن نارگیل همچنین خواص ضد التهابی دارد و می ‌تواند باعث تسکین علائم گاستریت شود.

رزماری

این گیاه را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید. جوشانده را صاف کرده و دمنوش گیاهی را استفاده کنید. اگر گیاه دارویی را پیدا نکردید رزماری را به صورت کپسول یا تنتور مصرف کنید. دو فنجان چای رزماری در روز برای ورم معده توصیه می شود. رزماری دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که برای پیشگیری و همچنین درمان زخم معده که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به ایجاد گاستریت شود به خوبی عمل می کند.

آب سیب زمینی

سیب زمینی ها را پوست بگیرید و رنده کنید. آب آن را بگیرید و نصف لیوان از آن را با مقداری آب گرم، نیم ساعت قبل از غذا بنوشید. می توانید یک لیوان از این آب میوه را دو بار در روز میل کنید. آب سیب زمینی منبع غنی از نمک های قلیایی است که با اسید بیش از حد موجود در معده واکنش نشان داده وهمچنین التهاب پوشش معده را کاهش می دهد.

چای سبز

گیاه چای سبز را برای چند دقیقه در آب داغ دم کنید. آن را صاف کرده، عسل را به آن اضافه و میل کنید. دو فنجان چای سبز در روز بنوشید. چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که اثر محافظتی روی پوشش معده دارد و علائم گاستریت را کاهش می دهد. نوشیدن منظم این چای به درمان فرم مزمن گاستریت کمک می کند.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها