روش های درمان گیاهی شپش سر کودکان

A
۰

شپش موی سر انگل بسیار کوچکی است که محل زندگی اش روی پوست سر و در بین تار های مو است. این انگل از خون ناحیه سر انسان تغذیه می کند.

شپش موی سر انگل بسیار کوچکی است که محل زندگی اش روی پوست سر و در بین تار های مو است. این انگل برای زنده ماندن و تخم ریزی از خون ناحیه سر انسان تغذیه می کند. این مشکل در بین کودکان 3 تا 11 سال بسیار شایع است. اگر شپش موی سر را جدی نگیرید به سرعت برای شما دردسر ساز خواهد شد. خارش و تحریک پوست سر در کودک مبتلا به شپش موی سر مانع از استراحت و انجام کارهای روزمره در خانه یا مدرسه می‌ شود.

درمان خانگی شپش موی سر با روغن‌ های گیاهی

اولین اصل برای درمان شپش موی سر این است که کاری کنیم حشره دیگر نتواند از پوست و مو تغذیه کند و از بین برود. روغن ‌های گیاهی به دلیل خاصیت ویسکوزیته ‌ای که روی موها ایجاد می ‌کنند مانند یک محافظ روی شپش می‌ چسبند. این شرایط باعث می ‌شود اکسیژن کافی به شپش نرسد و نتواند تغذیه کند و از بین برود. روغن ‌های زیر درمان فوری خانگی شپش سر هستند.

روغن اوکالیپتوس

برای درمان شپش سر با روغن اوکالیپتوس مانند روغن‌ های دیگر باید آن را به موها بمالید و بگذارید چند ساعت روی مو باقی بماند. سپس با استفاده از شانه شپش ‌های مرده را از موها جدا کنید و موها را بشویید.

روغن شمعدانی

روغن شمعدانی یکی از موثرترین شیوه ها برای دفع شپش سر است. برای خفه کردن شپش ‌ها شب قبل از خواب ریشه‌ موها را به روغن آغشته کنید و تا صبح صبر کنید. شانه کردن و شستشوی مو موجب از بین رفتن شپش ‌ها می ‌شود. اضافه کردن روغن شمعدانی به شامپو هم یک اقدام موثر برای درمان خانگی شپش سر است.

روغن نارگیل

درمان گیاهی شپش سر در کودکان با استفاده از روغن نارگیل ساده و آسان است. برای انجام این روش باید موهای خود را به روغن نارگیل آغشته کنید و با استفاده از یک کلاه حمام یا پلاستیک موها را بپوشانید. می ‌توانید شب قبل از خواب این کار را انجام دهید و صبح بعد از بیدار شدن با شانه کردن مو با شانه‌ ضد شپش موهای خود را تمیز کنید و شپش‌ های مرده را از موهای خود جدا کنید. بعد از شستن موها می‌ توانید مجدداً این کار را تکرار کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک درمان خانگی موثر برای شپش سر است. برای استفاده از این روش باید روغن درخت چای را با آب مخلوط کنید و به موها اسپری کنید و کلاه حمام روی سر خود بگذارید. بعد از چند ساعت موها را شانه کنید و شپش ‌های مرده را با شانه و شستشو از موها جدا کنید. استفاده از روغن درخت چای برای درمان شپش تا دو مرتبه در هفته مجاز است.

روغن چریش

روغن چریش شامل ترکیبات مختلف است که دارای خواص دارویی است چند قطره از روغن چریش را با روغن زیتون ترکیب کنید و با پنبه به پوست سر بزنید حداقل دو بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید تا بطور کامل شپش درمان شود.

روغن بادیان رومی ( انیسون )

روغن بادیان رومی می‌ تواند روی شپش مو را پوشانده و باعث خفه شدن آن شود. طی تحقیقات صورت گرفته روغن بادیان رومی می ‌تواند یکی از موثرترین روش های طبیعی برای از بین بردن شپش سر کودکان باشد. اگر چه روش های دیگر درمان شپش نیز مفید هستند اما روغن بادیان رومی یکی از روش های درمان قطعی شپش است.

درمان خانگی برای از بین بردن شپش

شپش سر نوعی حشره است که از طریق تماس با پوست یا وسایل شخصی فرد آلوده منتقل می ‌شود. این حشره روی مو می‌ ماند و از آن تغذیه می ‌کند. اولین نشانه برای شپش خارش شدید است که فرد را آزار می ‌دهد. شپش سر بیشتر کودکان و خردسالان را در مهد کودک مبتلا می ‌کند و به این وسیله بقیه‌ اعضای خانواده نیز در معرض خطر قرار می ‌گیرند. در ادامه هر آنچه که باید در مورد روش ‌های طبیعی از بین بردن شپش بدانید را برایتان جمع آوری کرده ایم.

درمان شپش سر با سرکه

سرکه تقطیری را به آرامی روی موهای کودک خود بمالید. بعد از مدتی موها را با آب بشویید. در این روش می ‌توانید از سرکه سیب نیز استفاده کنید. بهتر است پس از شست ‌و شو هنگام شانه زدن موها از روغن نارگیل استفاده کنید، این کار به خارج شدن شپش ‌های مرده کمک می ‌کند.

سیر

سیر دشمن شپش است. 8 تا 10 حبه سیر را له کرده و با آب لیمو مخلوط کنید تا به صورت خمیری یکدست شود، سپس آن را روی پوست سر بمالید و بعد از گذشت 30 دقیقه سرتان را با آب گرم بشویید. سیر می ‌تواند باعث سوزش پوست شود، بهتر است از این روش برای کودکان استفاده نکنید.

سیر

درمان سریع شپش با اسفند

یکی از عجیب ترین و بی خطر ترین روش های درمان خانگی شپش سر، استفاده از اسفند است. این ماده سنتی علاوه بر اینکه یک ضدعفونی کننده قوی برای محیط است می تواند شپش سر را هم درمان کند. یک قاشق اسفند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید. سپس بگذارید به مدت 15 دقیقه دم بکشد.

اگر موی فرزندتان بلند است، مقدار آن را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. سراسر موها را آغشته به این ترکیب کنید و اجازه دهید 45 دقیقه روی موها بماند و موها را در این مدت با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. سپس موها را با آب گرم آبکشی کنید.

آب پیاز

آب پیاز خواص بسیاری در درمان بیماری‌ ها دارد به همین جهت در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد. درمان خانگی شپش سر کودکان با استفاده از آب پیاز یک روش اثربخش است. برای استفاده باید چند عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. موها را با آب پیاز آغشته کنید و بعد از چند ساعت شستشو دهید.

این شیوه باعث می‌ شود شپش ‌ها کشته شوند و بین موها باقی بمانند و بعد از شستشو از موها جدا شوند.

نمک اپسوم

نمک اپسوم یا منیزیم سولفات یکی ترکیباتی است که در طب سنتی برای درمان‌ های خانگی موارد مختلفی استفاده می ‌شود. نمک اپسوم از موثرترین ترکیبات برای درمان خانگی شپش سر است. برای استفاده ترکیب کردن آن با آب و اسپری کردن به بخش ‌های مختلف مو می ‌تواند اقدام موثری برای درمان باشد.

نمک

جوش شیرین

جوش شیرین می‌ تواند باعث کشته شدن شپش‌ ها شود. اما باید به خاطر داشته باشید جوش شیرین را با نسبت سه به یک با آب مخلوط کنید و سپس آن را روی پوست سر و موهای کودکان مبتلا یا اطرافیان آنها که به شپش مبتلا شده ‌اند اسپری نمایید. بعد از چند ساعت با شستشوی موها شپش ‌های مرده از موها جدا می ‌شوند.

نکات مهم درمان قطعی شپش سر به صورت خانگی

  1. در استفاده از روش‌ های خانگی باید تنوع را رعایت کنید و از دو یا سه روش همزمان استفاده کنید. زیرا استفاده کردن از یک روش موجب مقاومت نسبت به آن روش می‌ شود.
  2. برای اثربخشی بهتر و بیشتر روش ‌های خانگی، باید این شیوه‌ ها را نیمه کاره رها نکنید و به طور مداوم تا بهبودی کامل آنها را ادامه دهید.
  3. هنگام استفاده از ماسک‌ های گیاهی یا روغن‌ ها دقت داشته باشید که این مواد با چشم در تماس نباشد زیرا ممکن است موجب آسیب به چشم شود.
  4. هیچ کدام از روش‌ ها را بیش از مقدار توصیه شده یعنی دو یا سه مرتبه در هفته استفاده نکنید.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها