رژیم گیاهخواری برای پیشگیری از سرطان سینه

A
۰

رژیم گیاهخواری و مصرف برخی از گیاهان به علت دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی نیز تا حدودی می تواند در پیشگیری از سرطان سینه مؤثر باشد.


سرطان سینه یکی از انواع سرطان های رایج است که امروزه بسیاری از زنان و برخی از مردان به آن مبتلا می شوند. بنابراین، لازم است برای جلوگیری از بروز آن اقداماتی انجام گیرد که این اقدامات می تواند با روش های مختلفی انجام شود. طبق تحقیقات به عمل آمده، رژیم گیاهخواری و مصرف برخی از گیاهان به علت دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی نیز تا حدودی می تواند در پیشگیری از سرطان سینه مؤثر باشد. رژیم گیاهخواری ترکیبی از گیاهخواری و خام خواری است که در آن از مواد غذایی مغذی مانند انواع سبزیجات، آجیل ها، حبوبات و … استفاده می شود. توصیه می شود پیش از مصرف هر کدام از این گیاهان یا شروع به گرفتن رژیم گیاهخواری برای پیشگیری از سرطان، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

چرا گیاهخواری؟

مطالعات زیادی نقش محافظتی رژیم‌ های غذایی گیاهی را در ارتباط با سرطان سینه نشان داده‌ اند. طبق بررسی ‌ها افرادی که حداقل به مدت یک سال، یکی از انواع رژیم گیاهخواری را رعایت کردند نسبت به غیر گیاهخواران تا ۵۸ درصد شانس ابتلا به سرطان سینه کمتری دارند و برعکس رژیم ‌های غیر گیاهخواری اغلب با دریافت بالای گوشت و چربی ‌های اشباع حیوانی همراه است. مطالعات بسیاری نشان داده ‌اند که مصرف بالای انواع گوشت‌ ها و گوشت‌ های فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در ارتباط هستند.

علاوه بر این عوامل تغذیه‌ ای، نمایه توده بدنی در افراد گیاهخوار به طور قابل توجهی کمتر از افراد غیر گیاهخوار است و با توجه به اینکه اضافه وزن و چاقی یکی از مهمترین عوامل خطر سرطان سینه هستند، همین موضوع به صورت غیر مستقیم مفید بودن رژیم گیاهخواری را برای پیشگیری و کنترل سرطان سینه تأیید می ‌کند.

گیاهان پیشگیری‌ کننده از سرطان سینه

تحقیقات علمی زیادی در خصوص اثر گیاهخواری روی پیشگیری از بیماری های مختلف از جمله سرطان سینه انجام گرفته تا تاثیر آنها بر زندگی سالم و جلوگیری از ورود سلول های به چرخه سرطان، با مصرف گیاهانی که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند بررسی شود.

در ادامه به نتایج تحقیقاتی که در خصوص چند مورد از گیاهانی که می تواند در پیشگیری از سرطان سینه در آقایان و خانم ها موثر باشد و باید جزء رژیم غذایی روزمره ما باشند اشاره خواهیم کرد.

سویا

مطالعات نشان داده‌ اند درکشور هایی که مصرف سویا زیاد است میزان بروز سرطان سینه کمتر است. سویا منبع غنی از ایزوفلاون است و این ترکیب با کاهش قابل توجهی از خطر سرطان سینه در دوران یائسگی در جمعیت ‌های آسیایی همراه بوده است. مصرف غذاهای حاوی سویا حتی خطر عود سرطان سینه را به طور قابل توجهی کاهش می‌ دهد.

شبدر قرمز

شبدر قرمز از دیگر موادی است که هم برای درمان سلول های سرطانی در سینه و هم جلوگیری از ابتلای سلول های سالم آن به سرطان شناخته شده است و این به دلیل داشتن ترکیبی قوی به نام فورمونتین است که خاصیت ضد جهشی و ضد ویروسی دارد.

شبدر قرمز

زیره سبز

زیره سبز یکی دیگر از گیاهانی است که به دلیل داشتن گلوتاتیون خاصیت ضد سرطانی دارد و حتی به جز خاصیت پیشگیرانه به نظر می رسد بعد از تشخیص سرطان بتوان برای جلوگیری و وخیم تر شدن این بیماری از این گیاه همراه با رژیم گیاهخواری و سایر درمان هایی که پزشک متخصص توصیه می کند استفاده کرد. تحقیقات علمی نشان داده که گلوتاتیون موجود در زیره سبز باعث پیشگیری از رشد تومور های سرطانی سینه می شود.

زنجبیل

گیاه زنجبیل نیز یکی از انوع گیاهانی است که خاصیت ضد سرطانی دارد و برای درمان و پیشگیری از انواع سرطان سینه معرفی شده است که افراد می توانند هم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک و هم برای درمان آن و جلوگیری از گسترش آن به تمام نقاط بدن از این گیاه دارویی که معمولا به صورت ادویه و طعم دهنده استفاده می شود، سود ببرند.

جعفری

جعفری یکی از انواع سبزی ها است که هم به صورت خام و به عنوان یک سبزی خوردنی و هم به صورت سبزی در انواع غذاها به خصوص رژیم های گیاهخواری مصرف می شود که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد جهشی دارد و در جلوگیری از انواع سرطان و نیز درمان آن ها موثر می باشد.

بارهنگ

تحقیقات نشان می دهند که گیاه دارویی بارهنگ یکی دیگر از گیاهان موثر در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه است که می توان با جای دادن آن در رژیم غذایی گیاهخواری، قدرت رشد سلول های سرطانی در انسان را سرکوب کرد.

شیرین بیان

شیرین بیان از دیگر انواع گیاهان است که در تحقیقات علمی مختلف به عنوان یک ماده پیشگیری کننده از بیماری سرطان شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهند موادی که در این گیاه وجود دارند نظیر ماده گلابریدین در پیشگیری از سرطان سینه و تومور های پستانی و سرطان های مرتبط با دستگاه گوارش مفید است.

هل

هل را می توان به راحتی در رژیم غذایی گیاهخواری برای پیشگیری از ابتلا به سرطان گنجاند. این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و بررسی ها نشان می دهند که خاصیت ضد التهابی و ضد تکثیری آن برای جلوگیری از انواع سرطان از جمله سرطان سینه مفید است.

هل

ریحان

گیاه ریحان یکی از انوع گیاهانی است که در تحقیقات علمی برای جلوگیری سرطان پستان با گیاهخواری بسیار مفید پیشنهاد شده است و این به دلیل داشتن خواص ضد سرطانی از جمله آنتی اکسیدانی، آنتی ویروسی، آنتی باکتریالی و ضد توموری است.

مصرف چه غذاهایی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد؟

عوامل زیادی در بروز سرطان سینه موثر هستند. در حالی که بهبود رژیم غذایی می ‌تواند سلامت کلی فرد را در پی داشته باشد و به طور کلی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما تنها یک تکه از پازل است و مراقبت ‌های دیگری هم نیاز دارد. مصرف غذاهای زیر و پیروی از بهترین تغذیه سرطان سینه می ‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

مصرف سبزیجات برگ سبز

کلم پیچ، اسفناج، سبزی خردل و شاتوت تنها تعدادی از سبزیجات با برگ سبز هستند که از خواص ضد سرطانی برخوردارند. سبزیجات برگ سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی از جمله بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین هستند که سطوح بالایی از آنها در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه تاثیرگذار است.

مصرف سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی، از جمله گل کلم، کلم و کلم بروکلی، موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می ‌شود. سبزیجات چلیپایی حاوی ترکیبات گلوکوزینولات هستند که بدن می‌ تواند آنها را به مولکول ‌هایی به نام ایزوتیوسیانات تبدیل کند. این مولکول ‌ها پتانسیل ضد سرطانی قابل توجهی دارند.

کلم

مصرف سبزیجات آلیوم

سیر، پیاز و تره فرنگی همگی سبزیجات آلیوم به شمار می ‌آیند که دارای مجموعه ‌ای از مواد مغذی از جمله ترکیبات ارگانوسولفور، آنتی اکسیدان‌ های فلاونوئیدی و ویتامین C هستند که خواص ضد سرطانی قوی دارد. مصرف زیاد سیر و تره فرنگی نیز می ‌تواند از سرطان سینه محافظت کند.

مصرف مرکبات

مرکبات که شامل پرتقال، گریپ فروت، لیمو، لیمو ترش و نارنگی می‌ شوند سرشار از ترکیباتی هستند که در برابر سرطان سینه، زنان را مقاوم می کنند. تحقیقات انجام شده مصرف مرکبات را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ‌ها، از جمله سرطان سینه مرتبط می‌ داند.

مصرف هلو، سیب و گلابی

طبق تحقیقات انجام شده میوه‌ ها به ویژه هلو، سیب و گلابی در برابر سرطان سینه از زنان محافظت می ‌کنند. یک مطالعه نشان داد که آنتی اکسیدان ‌های پلی فنل موجود در هلو از رشد و گسترش رده سلولی سرطان سینه جلوگیری می ‌کند.

مصرف لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر، ویتامین ‌ها و مواد معدنی است. به طور خاص محتوای بالای فیبر آنها می‌ تواند از بروز سرطان سینه در زنان محافظت کند. مطالعه ‌ای روی 2571 زن نشان داد که مصرف زیاد لوبیا خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 20 درصد در مقایسه با مصرف کم لوبیا کاهش می ‌دهد.

لوبیا

مصرف ادویه ‌ها و گیاهان

گیاهان و ادویه ‌ها مانند گیاه قاصدک، رزماری، پونه کوهی، آویشن، زردچوبه، کاری و زنجبیل حاوی ترکیباتی شامل ویتامین‌ ها، اسید های چرب و آنتی اکسیدان‌ های پلی فنل هستند که می ‌توانند به محافظت در برابر سرطان سینه کمک کنند

برای پیشگیری از سرطان سینه می توان مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی گنجاند

  • استفاده از انواع میوه ها و سالاد ها
  • غذاهایی سرشار از فیبر ها مانند غلات و حبوبات
  • استفاده از محصولات لبنی مانند شیر
  • غذاهای سرشار از انواع ویتامین ها از جمله ویتامین D
  • ادویه جات دارای خاصیت ضد التهابی
  • غذاهایی که از گیاهان گرفته شده اند و خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد جهشی دارند
  • موادی که حاوی چربی های مفید از جمله روغن زیتون، آووکادو ها و دانه ها آجیل هستند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها